2018-05-25, 14:31
Medlem
Bardotrutanetts avatar
Inget nytt idag heller och framöver kommer bara information om det finns något att delge.
Citat:
Mordutredning i Örebro.
Uppdatering gällande den pågående utredningen gällande misstänkt mord av den tidigare försvunna kvinnan.

Polisen har ingen ny information att lämna i utredning.

Utredningen fortsätter med en stor mängd olika utredningsåtgärder men på grund av att det råder förundersökningssekretess kan vi inte lämna ut någon information i nuläget.

Från och med nu kommer vi enbart uppdatera denna händelse om det kommer någon information som vi kan lämna ut.

Nyhet från
Polisen

Text Christina Hallin, presstalesperson Polisen Bergslagen
Publicerad 25 maj 2018 13:59
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2018/maj/mordutredning-i-orebro3/
Citera
2018-05-25, 14:32
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King Pin
"Lyktstolpar"?

Kristi brud kallade tydligen sina älskare för lyktstolpar.
Citera
2018-05-25, 14:32
Medlem
zippzons avatar
ang nyheter från Polisen

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2018/maj/mordutredning-i-orebro3/

Citat:
Polisen har ingen ny information att lämna i utredning.

Utredningen fortsätter med en stor mängd olika utredningsåtgärder men på grund av att det råder förundersökningssekretess kan vi inte lämna ut någon information i nuläget.

Från och med nu kommer vi enbart uppdatera denna händelse om det kommer någon information som vi kan lämna ut.
Citera
2018-05-25, 15:12
Medlem
Att det är så här otroligt tyst kring ett så uppmärksammat fall får väl ändå anses som ganska märkligt.

Jag hade direkt ändrat uppfattning om att detta nog är en olycka OM kroppen hade hittats på en annan plats.
Tystnad brukar innebära ändrad brottsrubricering efter ett tag.

Magkänslan säger att nånting är konstigt i fallet.
Vi borde haft någon anhållen idag annars. Vi borde ha vetat mer.
Citera
2018-05-25, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Att det är så här otroligt tyst kring ett så uppmärksammat fall får väl ändå anses som ganska märkligt.

Jag hade direkt ändrat uppfattning om att detta nog är en olycka OM kroppen hade hittats på en annan plats.

Alla utredningar sker under förundersökningssekretess och det brukar normalt leda till tysthet från polisen under relativt lång tid. Det är normalt.

Om polisen kan lokalisera den tidigare anhållna personen som fn är på resande fot får vi säkert veta det.
Citera
2018-05-25, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren

Man började få bekymmer faktiskt! Det kan vara så att de inte kunnat säkra dna, då, blir det en svår nöt att knäcka.
Citera
2018-05-25, 15:27
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spunkankan
Som fortsätter umgås med dem? Ja eller hur? Du menar att de är männen som hotar om det ena och det andra som gör att det är svårt att komma ur ett förhllande där mannen kontrollerar varenda steg.

Idioti att säga att det är kvinnan/kvinnor som försätter och umgås med den man som misshandlar dem.
Ja du ser själv, en kvinna är död nu, ja nu igen säger jag sedan.

Hur vore det om rättsväsendet tar kvinnor på allvar när anmälningar kommer in?
Hur svårt ska det vara?

Lägg skuld och skam där den hör hemma: på gärningsmannen/gärningsmännen.

Fast i motiveringen till att anmälan om misshandel lades ned så går åklagaren in på att han hade rätt att använda visst fysiskt tvång för att avvisa henne från sin bil. Vilket då skulle kunna indikera att åklagaren har en uppfattning att de faktiska omständigheterna kan innefatta att hon avvisats.
Den anmälan ville hon ta tillbaka.
Liksom hon tog tillbaka den första anmälan om ofredande.
Det är svårt för rättsväsendet att gå vidare om inte bevisning av någon styrka finns och BO inte vill medverka.
Citera
2018-05-25, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hajpadeg
Jag får inte riktigt ihop uppgiften om att hon skrikit för full hals i 5 minuter, om den nu är korrekt, med att hon mördats. Hur jag än vrider och vänder på det har jag svårt att få fram någon logisk förklaring.

Jag funderar också på det. Kanske fick hon slag/trampade snett/ramlade i all panik så att hennes benskador gjorde att hon inte kunde röra på sig? Om jag förstått det rätt så var det inte länge sedan hon började kunna stödja på benen och cykla igen efter skidolyckan (och därför tror jag vi kan skrota alla ideer om att hon skulle ha sprungit, klättrat i träd osv. Hon var rädd om sig då hon ville tillbaka till ett aktivt liv och hon var säkert mycket medveten om vad hon fick och inte fick göra för rörelser, som den vältränade person hon var).

Ponera att SD orsakat detta direkt eller indirekt, får panik när hon skriker, håller handen för hennes mun, talar lugnande o h försöker få henne att lova att inte skrika, släpper greppet. De kanske grälar vidare, han slår till igen, hon skriker, han håller för munnen (förlåt förlåt, ska inte hända igen), släpper, hon skriker osv. tills han får nog.

Hon kan kanske också lämnats med livshotande skador och pga. benskadan inte kunnat röra sig utan bara skrikit tills hon inte orkade längre? Men vad skulle det vara för skador? Förblödning..?

Tragiskt är det i alla fall och jag tror att tystnaden beror på att man väntar in SD och HD.
Citera
2018-05-25, 15:31
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Alla utredningar sker under förundersökningssekretess och det brukar normalt leda till tysthet från polisen under relativt lång tid. Det är normalt.

Om polisen kan lokalisera den tidigare anhållna personen som fn är på resande fot får vi säkert veta det.

Om hon varit aktiv på sociala medier och uppgiften att hon även dejtat andra stämmer så harde väl lite att gå igenom om detta och även hålla en del förhör
Citera
2018-05-25, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
” 15 maj
På morgonen anmäls hon försvunnen av sina anhöriga. Polisen spärrar av hennes bostad och gör fynd som pekar på att hon troligen inte försvunnit frivilligt.”
Dagen. http://www.dagen.se/nyheter/misstankta-mordet-pa-lena-wesstrom-detta-har-hant-1.1146681
Bara ett exempel på att det fanns fynd som gjorde att man satte rubrik människorov.

Dörren var inte låst.
Barn fanns i huset.
Någon har nämnt i tråden att presentpapper och presenter låg framme pga att ett av barnen fyller år dagen efter hennes försvinnande.
Kan även ha varit tända lampor, påslagen tv mm och/eller andra tecken på att L var mitt uppe i något.
Såna saker kan ge en indikation på att hon inte lämnat huset frivilligt.
Citera
2018-05-25, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hajpadeg
Mest sannolikt är väl att vittnet har dålig tidsuppfattning i så fall. Fem minuter är oerhört lång tid och aldrig att en mördare/våldtäktsman/misshandlare skulle tillåta sitt offer att väsnas i fem minuter innan hen tröttnade och tystade henne.

Det kanske rörde sig om en minut eller ens det, men uppfattades som längre på grund av den spända situationen.

Exakt, gruvliga skrik, man försöker lokalisera dem, känns som att tiden står still medan det pågår. Den som gjort detta borde anmäla sig själv till polisen, men det kanske redan har hänt.

För övriga som lider av problem med impulskontrollen är ett tips att det är bättre att bli dömd för olaga hot och misshandel än att bli inburad för mord. Låt skrikaren anmäla, lär dig för resten av livet. Att tysta någon är förenat med oåterkallelig livsförstörelse. Gör det inte. Det är dessutom inte säkert att bo anmäler. Det brukar i regel bli värre då, precis som offret sa till polisen. Rädslan för hämnd, upptrappad konflikt, där en vill styra vad den andre tänker och känner. Väldigt obehagligt område ändå, där grannar är lite för involverade i varandra. Lite som en sekt bland radhusen där, extrema intressen som knyter samman dem. Markera lyktstolpar, kolla cachar. Ohälsosamt! Vuxna som behövde spänning i livet, förstörde allt för sina barn...
Senast redigerad av rappytt 2018-05-25 kl. 15:58.
Citera
2018-05-25, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Om hon varit aktiv på sociala medier och uppgiften att hon även dejtat andra stämmer så harde väl lite att gå igenom om detta och även hålla en del förhör

Ja, dom måste kartlägga BO och hennes aktiviteter samt hennes relationer över tid. Samt alla resultat som skall analyseras så inte tror jag dom är sysslolösa direkt.

Polisen skall arbeta enligt PUG, Handbok vid mordutredningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in