2018-05-25, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparmynt
Att glädjas av det naturligtvis. Tycker du också att det är fel att män raggar på kvinnor?
om män fortsätter att ragga fast de fått klara signaler om att detta inte är önskvärt så ja då är det trakasserande och ja, fel.

Citat:
Ja, sådant kan vara nyttigt - om känslorna projiceras mot ansvarig individ och inte mot män som grupp.

Nu pratade vi om en myndighetsverksamhet i Göteborg, som i sin text skyltade med hjälp åt våldsamma män och i mängder som gick att stapla i hög... medan hjälp till våldsutsatta män (förmodligen) inkluderades i en enda generisk mening.

Du förstår inte att sådant porträtterar män stereotypiskt?

Nej jag förstår inte överhuvudtaget att någon kan vara så språkligt och logiskt blåst att man inte fattat för länge sen hur språkliga allmänna generaliseringar funkar, har man ens då gått i skola?

-Bananer är gula....alla vet att nej alla bananer är inte gula.
-Tomater är röda...alla vet att det är inte sant.
-Katter är utomhusdjur.....alla vet att världen har gott om inomhuskatter.
-Kvinnor vill ha barn....alla vet att nej alla kvinnor gillar inte barn.
etc etc...Varför skriker ni inte i högan sky vid dessa generaliseringar?

Själv hade jag tyckt att när misshandel sker i ett hem så borde den som misshandla "plockas in" för behandling. Alla kvinnojouer där ute borde alltså vara just för män. Är den som slår som har problemet.

Citat:
Ointressant. Ideologiska lobbyverksamheter ska inte ha någon plats i våra offentliga verksamheter och ledningen för kvinnojourer behöver inte vara en ideologisk lobbyverksamhet.

Att saker gjordes dåligt från början är inte ett argument för att vi inte ska rätta till felen.

Du är för rolig..nu råkar kvinnors rättigheter vara en ideologi.

Citat:
Vem citerar du? Den mest refererade studien av dödligt våld i nära relationer och för perioden 1971-1980 är enligt BRÅ Rammer och Somander (1989). Huruvida dessa två individer var feminister av slaget extremare radikalfeminism... är fullständigt irrelevant.

och det var väl ungefär vid mitten av 60-talet vi gick in i den andra vågen feminism. Innan dessa har du alltså förmodligen statistik kring mord men inte hur relationerna sett ut mellan GM och BO.
Senast redigerad av Merapi 2018-05-25 kl. 08:39.
Citera
2018-05-25, 08:44
Avslutad
Citat:
Du förstod aldrig att icke-våldsgruppen var ämnad åt våldsamma män? - liksom Pappa-kursen. De grupper och kurser som nämns i texten är alltså riktade till våldsamma män.

Tog mig friheten att räkna textslingor som riktar sig åt våldsamma män respektive dito åt män utsatta för våld (textslingor som kan beröra bådadera räknas inte med):

Antalet textslingor riktade åt våldsamma män: 20
Antalet textslingor riktade åt män utsatta för våld: 2
Det vill säga 90% av den riktade texten.

Det är även intressant att de kan erbjuda våldsamma män en tillfällig bostad medan män som utsätts för våld inte kan få sådan hjälp av dem överhuvudtaget.
Men du kanske ska kontakta dem då och be att de skriver till 18 textslingor riktade till män utsatta för våld, samt
även skriver ut på hemsidan var de placerar en våldsutsatt man som behöver skyddat boende.

Kritiken är ju oerhört lätt för dem att åtgärda, det gör de på en timme så kan du vara nöjd sen.
Citera
2018-05-25, 08:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AdjooooglE
Hela denna jävla tråden visar:

Machokulturen upprätthålls av feminismen.

Kvinnor får slå, för dom är så svaga att det är helt okej, (kvinnokortet). Mannen ska vara kapabel att ta hur mycket skit som helst. För han är en man.

Våld föder våld. Men det gäller bara om en pungbärare startar det.
(Kvinnor är barn, barn ska man inte slå, "barn vet inte bättre argumentet" flödar i tråden. Man kan även dra till med att kvinnor är "tonåringar som inte kan räkna ut konsekvenserna av sitt handlande" argumentet, vilket inte ens ifrågasätts).

Kvinnojourer är inget annat än en jour för kvinnor när: "shit hits the fan".

Vad som spelar roll är slutresultatet. Eftersom mannen åsamkar mest skada är det han man ska skylla på. (Våld föder våld argumentet är komiskt, det är helt satt ur spel här. Ni vet machokulturen? Nu vet ni att feminismen upprätthåller den).

Om dom feministiska debattörerna här i denna tråden som försvarar kvinnligt våld varit för jämställdhet så hade dom inte skrivit i den.... För dom hade insett att många män är i behov av hjälp likt kvinnor som blir slagna....

Men som med allt inom feminismen så är slutresultatet den heliga gralen. Inte varför slutresultatet blev som det blev.

Kvinnor hatar onekligen kvinnor.
De två feminister jag har sett i denna tråd är Merapi och Kopparmynt och jag har kan inte se att varken de eller någon annan försvarat kvinnors våld.

Du däremot har försvarat män som slagit ihjäl sina kvinnor med att kvinnorna nog hade slagit först, och då var det ok. (Fanns tidigare i min signatur innan jag gav plats åt Kopparmynt). Fler har uttryckt nåt liknande .

Och så nåt om att om mansjouren sa att det var ens eget fel att hon slog en så hade man rätt att slå ihjäl henne.

Och så förekommer i tråden massiv kritik mot att män som frivilligt vill få hjälp att sluta bruka våld mot sina kära kan få det. Ja, stackars män.

Så det enda våld som nån har försvarat här i tråden är det som män utövar mot kvinnor. Annars var god länka.
Senast redigerad av Ipsi 2018-05-25 kl. 09:32.
Citera
2018-05-25, 09:01
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
om män fortsätter att ragga fast de fått klara signaler om att detta inte är önskvärt så ja då är det trakasserande och ja, fel.
Ja, för så gick ju texten... Vad du utvecklar för scenarion i ditt huvud är inte riktigt relevant för vad folk bokstavligen sjunger i en slags kampsång.

Citat:
Nej jag förstår inte överhuvudtaget att någon kan vara så språkligt och logiskt blåst att man inte fattat för länge sen hur språkliga allmänna generaliseringar funkar, har man ens då gått i skola?

-Bananer är gula....alla vet att nej alla bananer är inte gula.
-Tomater är röda...alla vet att det är inte sant.
-Katter är utomhusdjur.....alla vet att världen har gott om inomhuskatter.
-Kvinnor vill ha barn....alla vet att nej alla kvinnor gillar inte barn.
etc etc...Varför skriker ni inte i högan sky vid dessa generaliseringar?
Det var inte frågan om några generaliseringar... det handlade om information och vem den var riktad till - till våldsamma män eller till män utsatta för våld - på en hjälpverksamhet för män (Kriscentrum För Män, under Göteborgs stad). 90% av informationen var riktat åt våldsamma män, alla gruppmöten och kursverksamheter som togs upp var riktade åt våldsamma män och vad som var en skyddsåtgärd var riktad till våldsamma män (skydda den våldsutsatta partnern genom att ge den våldsamma mannen ett tillfälligt boende, något som en våldsutsatt man inte fick någon möjlighet till av samma verksamhet)...

Citat:
Själv hade jag tyckt att när misshandel sker i ett hem så borde den som misshandla "plockas in" för behandling. Alla kvinnojouer där ute borde alltså vara just för män. Är den som slår som har problemet.
Ja, självklart ska våldsamma män behandlas men att ändra kvinnojourers verksamhet till sådant känns som en klumpig lösning och kvinnojourerna gör redan ett annat värdefullt jobb.

Citat:
Du är för rolig..nu råkar kvinnors rättigheter vara en ideologi.
Vad har kvinnliga rättigheter att göra i frågan om huruvida socialtjänsten/offentliga hjälpverksamheter ska ledas av ideologiska lobbyverksamheter?

Citat:
och det var väl ungefär vid mitten av 60-talet vi gick in i den andra vågen feminism. Innan dessa har du alltså förmodligen statistik kring mord men inte hur relationerna sett ut mellan GM och BO.
Ok. Nu handlade dock siffrorna om 1970-talet och när det inte fanns några kvinnojourer i Sverige förens 1978.
Citera
2018-05-25, 09:03
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Men du kanske ska kontakta dem då och be att de skriver till 18 textslingor riktade till män utsatta för våld, samt
även skriver ut på hemsidan var de placerar en våldsutsatt man som behöver skyddat boende.

Kritiken är ju oerhört lätt för dem att åtgärda, det gör de på en timme så kan du vara nöjd sen.
Ja, varför inte. Det vore intressant att se hur de reagerar... Ska fila på något.
Citera
2018-05-25, 09:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Du menar som metoo? Du har en poäng, kvinnor visste redan tidigare hur utsatta de var, de behövde ingen hashtag som berättade det för dem.

Så vad var syftet med er kära trend i så fall?
Metod VAR ett sätt organisera sig i en gemensam hashtag. Något som kvinnor kunde göra utan att ha fått läsa om sin utsatthet i tidningarna.
Citera
2018-05-25, 09:23
Medlem
Citat:
Det var inte frågan om några generaliseringar... det handlade om information och vem den var riktad till - till våldsamma män eller till män utsatta för våld - på en hjälpverksamhet för män (Kriscentrum För Män, under Göteborgs stad). 90% av informationen var riktat åt våldsamma män, alla gruppmöten och kursverksamheter som togs upp var riktade åt våldsamma män och vad som var en skyddsåtgärd var riktad till våldsamma män (skydda den våldsutsatta partnern genom att ge den våldsamma mannen ett tillfälligt boende, något som en våldsutsatt man inte fick någon möjlighet till av samma verksamhet)...

Jo det är hela tiden detta tjat kring bruket av "män".

Läs studien jag fick från pungsparken. Där framgår att de flesta som är utsatta för våld även är utövare. Skillnaden mellan män/ kvinnor gäller i stort grovheten i våldet, hur upprepat det är samt skälet till varför man slår. Män slår grövre/ oftare pga att känna sig kränkt, sårad/ mer systematiskt/ upprepat. Kvinnor slår mer pga rent självförsvar/ inte så grovt/ inte lika mycket upprepat.

Sen tror jag nog mansjourer själva kan bedöma vad deras klienter behöver hjälp med.

Citat:
Ja, självklart ska våldsamma män behandlas men att ändra kvinnojourers verksamhet till sådant känns som en klumpig lösning och kvinnojourerna gör redan ett annat värdefullt jobb.

ja det är en omöjlig uppgift i ett rättsäkert land.

Citat:
Vad har kvinnliga rättigheter att göra i frågan om huruvida socialtjänsten/offentliga hjälpverksamheter ska ledas av ideologiska lobbyverksamheter?

Ja vad tror du kvinnors rättigheter har att göra med kvinnojourer? någon idé?

Citat:
Ok. Nu handlade dock siffrorna om 1970-talet och när det inte fanns några kvinnojourer i Sverige förens 1978.
så -78 är inte 70 tal?
Fakta är: vi har inte uppgifter kring partnerskapsvåld före feminismen.
Senast redigerad av Merapi 2018-05-25 kl. 09:34.
Citera
2018-05-25, 10:01
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Jo det är hela tiden detta tjat kring bruket av "män".

Läs studien jag fick från pungsparken. Där framgår att de flesta som är utsatta för våld även är utövare. Skillnaden mellan män/ kvinnor gäller i stort grovheten i våldet, hur upprepat det är samt skälet till varför man slår. Män slår grövre/ oftare pga att känna sig kränkt, sårad/ mer systematiskt/ upprepat. Kvinnor slår mer pga rent självförsvar/ inte så grovt/ inte lika mycket upprepat.

Sen tror jag nog mansjourer själva kan bedöma vad deras klienter behöver hjälp med.

ja det är en omöjlig uppgift i ett rättsäkert land.

Ja vad tror du kvinnors rättigheter har att göra med kvinnojourer? någon idé?

så -78 är inte 70 tal?
Fakta är: vi har inte uppgifter kring partnerskapsvåld före feminismen.
Har du fått solsting? Det finns ingenting i ditt svar som överhuvudtaget bemöter det jag skriver... ingenting, nada, zippo.

Frågan berörde i vilka proportioner man riktade sig till våldsamma män respektive män utsatta för våld. Du vet, huruvida man cementerar stereotyper och hur lämpligt det är att myndigheter gör sådant. Som sagt, 90%.

Det ser ut som det gör för att staten satsar flera miljoner på att mansjourer och liknande verksamheter för män ska fokusera på mäns våld mot kvinnor. Det är det enda bidraget som staten riktar åt dessa verksamheter...

Det är inte en kvinnlig rättighet att driva ideologiska lobbyverksamheter under socialtjänsten/offentlig verksamhet.

Ja, det är också 70-tal och vid den tidpunkten fanns det två kvinnojourer. Idag finns det bortåt 300 och statistiken du tar upp ser likadan ut då i genomsnitt som den gör idag... Därmed ska man vara försiktig med att vifta med statistik man inte vet någonting om och mena att det visar människors skyddsbehov. Skyddsbehovet är uppenbarligen mycket högre än vad dessa siffror ger sken av, för både kvinnor och män...
Citera
2018-05-25, 10:11
Medlem
Citat:
Har du fått solsting? Det finns ingenting i ditt svar som överhuvudtaget bemöter det jag skriver... ingenting, nada, zippo.

Frågan berörde i vilka proportioner man riktade sig till våldsamma män respektive män utsatta för våld. Du vet, huruvida man cementerar stereotyper och hur lämpligt det är att myndigheter gör sådant. Som sagt, 90%.

Tradigt.. jo jag bemötte just det om du nu okar vara hederlig.
Det bör vara upp till de experter på div. mansjouer/ kliniker som dagligen arbetar med dessa män att avgöra vad dessa män verkar behöva. Har du underlag/ forskning, ( som den jag just gav dig som exempel) som visar det jag skrev där så har du ditt skäl till att div. mansjoure kanske inte jobbar som klassiska kvinnojourer gör. Det var mitt i prick svar på det du skrev.

Citat:
Det ser ut som det gör för att staten satsar flera miljoner på att mansjourer och liknande verksamheter för män ska fokusera på mäns våld mot kvinnor. Det är det enda bidraget som staten riktar åt dessa verksamheter...

Källa på det tack.

Citat:
Det är inte en kvinnlig rättighet att driva ideologiska lobbyverksamheter under socialtjänsten/offentlig verksamhet.

Nej men en mänsklig och pragmatisk.

Citat:
Ja, det är också 70-tal och vid den tidpunkten fanns det två kvinnojourer. Idag finns det bortåt 300 och statistiken du tar upp ser likadan ut då i genomsnitt som den gör idag... Därmed ska man vara försiktig med att vifta med statistik man inte vet någonting om och mena att det visar människors skyddsbehov. Skyddsbehovet är uppenbarligen mycket högre än vad dessa siffror ger sken av, för både kvinnor och män...
Njae.. låt mig gissa att partnervåld var mer vanligt 1970 än vad det är idag.
Dödligt våld mot kvinnor har i vart fall minskat. Så antingen slog män hårdare och mer dödligt 1970 eller den totala mängden partnervåld mot kvinnor var högre då.

Det genomsnittliga antalet dödade kvin-
nor i nära relationer har alltså varit 16
per år under 1990-talet. Vid en jämfö-
relse med 1970-talet innebär det, med
hänsyn till befolkningsutvecklingen, en
minskning med cirka 30 procent.

https://www.scb.se/Grupp/Valfard/_Dokument/A05ST0301_02.pdf
Senast redigerad av Merapi 2018-05-25 kl. 10:18.
Citera
2018-05-25, 11:36
Avslutad
Citat:
Ja, varför inte. Det vore intressant att se hur de reagerar... Ska fila på något.
Ja, det tycker jag. Från att ha gått från att hojta över att problemet är att det feministiska etablissemanget förnekar våldsutsatta män skydd till att hojta över att problemet är att antalet textslingor på en hemsida inte är lika många har du ändå gjort framsteg.

Återkom gärna när du fått svar.
Senast redigerad av Ipsi 2018-05-25 kl. 11:39.
Citera
2018-05-25, 12:52
Avslutad
Citat:
Tradigt.. jo jag bemötte just det om du nu okar vara hederlig.
Det bör vara upp till de experter på div. mansjouer/ kliniker som dagligen arbetar med dessa män att avgöra vad dessa män verkar behöva. Har du underlag/ forskning, ( som den jag just gav dig som exempel) som visar det jag skrev där så har du ditt skäl till att div. mansjoure kanske inte jobbar som klassiska kvinnojourer gör. Det var mitt i prick svar på det du skrev.

Källa på det tack.

Nej men en mänsklig och pragmatisk.

Njae.. låt mig gissa att partnervåld var mer vanligt 1970 än vad det är idag.
Dödligt våld mot kvinnor har i vart fall minskat. Så antingen slog män hårdare och mer dödligt 1970 eller den totala mängden partnervåld mot kvinnor var högre då.

Det genomsnittliga antalet dödade kvin-
nor i nära relationer har alltså varit 16
per år under 1990-talet. Vid en jämfö-
relse med 1970-talet innebär det, med
hänsyn till befolkningsutvecklingen, en
minskning med cirka 30 procent.

https://www.scb.se/Grupp/Valfard/_Dokument/A05ST0301_02.pdf

Maria Wendt Höjer skriver i sin doktorsavhandling Rädslans politik att innan 70-talet så sågs våld i hemmet som en privatsak och en mer eller mindre naturlig del av den äktenskapliga relationen.

Det ansågs vara ett problem först om det störde allmän ordning.

https://pubs.sub.su.se/5793.pdf
Citera
2018-05-25, 13:10
Medlem
AdjooooglEs avatar
Citat:
Du däremot har försvarat män som slagit ihjäl sina kvinnor med att kvinnorna nog hade slagit först, och då var det ok. (Fanns tidigare i min signatur innan jag gav plats åt Kopparmynt). Fler har uttryckt nåt liknande .

Jag gillade mitt citat i din signatur, det visade för alla att män inte får försvara sig enligt dig, inte ens för att rädda sitt egna skinn. Sen att du vrider och vänder på varför jag svarade som jag gjorde får stå för dig, men det har inget stöd.

Citat:
Och så nåt om att om mansjouren sa att det var ens eget fel att hon slog en så hade man rätt att slå ihjäl henne.
Också något du vrider och vänder på.

Citat:
Och så förekommer i tråden massiv kritik mot att män som frivilligt vill få hjälp att sluta bruka våld mot sina kära kan få det. Ja, stackars män.
Ja män kan absolut inte vara offer för kvinnligt våld.......

Citat:
Så det enda våld som nån har försvarat här i tråden är det som män utövar mot kvinnor. Annars var god länka.
Är detta något problem? Får män inte försvara sig med våld om det just är mot en kvinna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in