• 1
  • 2
2018-05-25, 00:57
Medlem
Tjena! Efter flera mnaders disput och efter ett rende hos ARN s behver jag lite vgledning hr p FB.

Vill grna dela med sammanfattat vad som har hnt under tre kategorier, Offert - Lsning - Flyttdagen. Dessutom att upplysa om hur Move24 behandlar sina "kunder". Hr kommer en vldigt lng historia!

Offerten:

Jag fick reda p all detta och kontaktade Move24 kundtjnst och sade att min mamma knner ju sig lurad. Hon fick aldrig information eller besked att de sakerna hon rabblade upp skulle bli en officiell lista s se till att du fr in allt! Move24s kundtjnst tyckte det lt konstigt eftersom man borde kunna bekrfta sina detaljer via deras hemsida och manuellt skriva ner sakerna p hemsidan innan man bokar lastbil. Lastbilen och alla detaljer hade ju tagits av sljaren! Inget skedde via hemsidan frutom betalningen.

Det var morsans ord mot sljarens. Jag begrde lyssna p samtalet fr att hra om morsan var ute och cyklade eller om sljaren inte uppgav rtt information vilket ledde till vrt problem med att betala en stor summa extra fr tillgg.

Samtalet var aldrig inspelat fr att Move24 spelar inte in "outbound" call. Det fanns inga spr av det "muntliga avtalet" frutom en tjnst som vi hade betalat fr.

Jag gav morsan en rejl utskllning och tyckte att det var vldigt oansvarigt att kpa en stor flytttjnst via telefon utan att f det nedskrivet. Jag tog ver rendet och nsta steg var att lsa det med Move24.

Lsningen:

Mycket strul men som sagt, vi ville bara flytta och f allting gjort ven om det kostade oss lite extra. Morsan fick ta det och lra sig att nsta gng s gr man det p ett riktigt stt istllet fr att ta allt via telefon. Blir ju sjlvklart kommunikationsfel d.

Flyttdagen:

Vi var helt dda. En massa strul frn start till slut men det gick till slut.

Hr uppstod nya problem. Skador p vra mbler.
  1. Bordsben gick snder. En anstlld bestmde sig fr att limma p det sjlv utan vrt tillstnd och det sg fr jvligt ut. Fick slnga hela bordet.

2. Stor vit repa p baksidan av vr TV. TVn funkade fortfarande bra men det sg ju inte s fint ut p baksidan.

3. Golvet i den nya lgenheten hade ocks ftt repor utav flyttbolagets hjlpmedel och instrument

Vi tog upp rendet med Move24 efter ett par dagar nr vi hade tagit ut allt frn ldorna och fixat lgenheten lite bttre.

De sade nej till alla tre punkter eftersom "anmlningen mste ske max 24h efter flytt och skall gras endast via vr hemsida". Urskta? Hur kan man anta att kunden har en fungerande dator eller internet 24h efter flytt? Det r ju inget man kan begra. Kunde ej reklamera via telefon utan det skulle gra officiellt via deras hemsida.

Efter mycket prat om att vi inte hade gtt med p deras avtal eftersom morsan aldrig accepterade villkoren utan allt skedde via telefon s kndes det som att det inte var ngon id att samarbeta med Move24 ven om vi hnvisade att vi helst ville samarbeta med de innan vi tog rendet till ARN.

Ett exempel var att visa det email som hade skickats ut dr min mamma hade ftt en lnk att acceptera villkoren och bekrfta sina uppgifter. Ett snt email visades aldrig upp. Utan de gav mig en "mall" och sade "s hr ska emailet se ut". Tack sade jag men snt email har vi inte ftt (jag hade NOGGRANT kollat igenom morsans inbox och skrppost). De sade att s r vra rutiner med villkoren och det r omjligt att bestlla en lastbil om hon inte har gtt med p avtalet.

Samtalet dr lastbilen hade bokats via frsta samtalet med sljaren spelades aldrig in och betalningen till Move24 bad aldrig om att g med p Move24s villkor.

Till slut fick jag nog utav Move24s inkompetens och deras dliga samarbetsvilja och meddelade de att jag tar upp rendet hos ARN. Skte hjlp hos Konsumentrdgivningen i Gteborg dr de sa att Move24 verkar som ett serist fretag men att vi p ngot stt hamnat i klm.
Efter alla dokument, emails och offerter som jag presenterade till Konsumentrdgivningen hnvisade de mig starkt att se vad ARN har att sga.

S hr r problemet.

ARN begrde ett svar utav Move24 den 17 april och ville ha svar tills 2 maj. Inget svar uppgavs.
ARN begrde nnu ett svar den 21 maj och vill ha svar tills 31 maj. Om fretaget inte svarar s tar ARN och behandlar det sjlva vidare.

Men som sagt, ARN r ingen domstol. De kan inte tvinga fretag att betala ut. S ven om ARN hnvisar att yrka vrt skadestnd p att betala tillbaka skillnaden mellan den frsta Offerten och den andra Offerten tillsammans med kompensation fr skadorna s behver ju inte Move24 och den flyttfirman de anstllde betala.

Frgan r d; vad r nummer 3? Civilrtt? Kronofogden? Hur stor chans har man om ARN gr p samma linje som en? r det vrt att g vidare? Dags att slppa det?
Senast redigerad av Doario 2018-05-25 kl. 01:22.
Citera
2018-05-25, 01:37
Medlem
Gr ARN p er sida och fretaget inte rttar sig efter det s finns ju mjligheten att lmna in en stmningsanskan till Tingsrtten. KFM r dock inget led du ska anvnda i detta rende. Utgngen dr r svr att sia om. Men det kommer med stor sannolikhet sluta med en frlikning innan det blir en huvudfrhandling. Knns som ni kommer f kompensation fr skadorna men inget annat om jag gissar hej vilt.
Citera
2018-05-25, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Gr ARN p er sida och fretaget inte rttar sig efter det s finns ju mjligheten att lmna in en stmningsanskan till Tingsrtten. KFM r dock inget led du ska anvnda i detta rende. Utgngen dr r svr att sia om. Men det kommer med stor sannolikhet sluta med en frlikning innan det blir en huvudfrhandling. Knns som ni kommer f kompensation fr skadorna men inget annat om jag gissar hej vilt.

Tack fr ett snabbt svar! D tar vi bort KFM frn listan.

Konsumentrdgivningen i Gteborg har sagt att vi dessutom ska yrka p skillnaden mellan frsta och andra Offerten. Annars r det bara det plus kompensation fr skadorna vi har begrt. Vi vill ju se om vi har rttigheter att f det som har gtt snder.

Move24s villkor som vi inte har gtt med p sger att man mste redovisa inom 24h efter flytt.

Svenska lagar (hnvisning till Gteborgs konsumentrdgivning) sger att vid en sn hr tjnst s har man cirka 1 mnad (om jag nu inte har fel).
Citera
2018-05-25, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doario
Tack fr ett snabbt svar! D tar vi bort KFM frn listan.

Konsumentrdgivningen i Gteborg har sagt att vi dessutom ska yrka p skillnaden mellan frsta och andra Offerten. Annars r det bara det plus kompensation fr skadorna vi har begrt. Vi vill ju se om vi har rttigheter att f det som har gtt snder.

Move24s villkor som vi inte har gtt med p sger att man mste redovisa inom 24h efter flytt.

Svenska lagar (hnvisning till Gteborgs konsumentrdgivning) sger att vid en sn hr tjnst s har man cirka 1 mnad (om jag nu inte har fel).
Ja, du kan reklamera fel p tjnsten lngre n 24 timmar s det r inte den stora frgan r tycker jag. Samtidigt som du skriver ska du ju yrka p ersttning fr mellanskillnaden mellan de 8K och 11K men det r vl inte s uppenbart att ni vinner det. Inte omjligt men lngt ifrn en sjlvklarhet d ni faktiskt accepterat det hela via betalningen och ett visst eget ansvar har man ju dr ifall det finns en lista med vad som r medrknat. Mjligen fr ni tillbaka hlften av den summan men det kan bli noll kronor ocks eller hela den summan.

Aprop skadorna s br man ju inkomma med det rimligt snabbt d man efter en mnad borde ha sett det. Men det gr ju inte att rapportera in ifall man inte upptckt det och det kan ju ta olika tid beroende p vad fr saker det r etc. Svrt bevislge ju lngre tiden gr vad som egentligen orsakat skadorna nmligen. Upp till Tingsrtten om ni driver det dr att ta stllning till trovrdighet och bevis.
Citera
2018-05-25, 14:57
Medlem
D frsker vi med Civilrtt om ARN bedmmer att vara p vr sida och Move24 inte betalar tillbaka.

Tack!
Citera
2018-05-25, 16:30
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Tnk p att det r vldigt viktigt exakt vilken frga man stller till tingsrtten om du stmmer fretaget. Tingsrtten kommer inte prva om fretaget r idioter och om det r uppenbart att du borde f tillbaks pengar, de kommer endast prva exakt det du frgar om. Och bara om de anser att detta r en frga som de kan prva. Det r inte ovanligt att de sger att frgan inte kan prvas. S stller du frgan fel kan du f betala hela kalaset ven om du har helt rtt och alla frstr att du har helt rtt. Drfr rekommenderar jag att du anlitar en advokat som kan formulera en stmningsanskan som inte fretaget kan slingra sig ur.
Citera
2018-05-25, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Tnk p att det r vldigt viktigt exakt vilken frga man stller till tingsrtten om du stmmer fretaget. Tingsrtten kommer inte prva om fretaget r idioter och om det r uppenbart att du borde f tillbaks pengar, de kommer endast prva exakt det du frgar om. Och bara om de anser att detta r en frga som de kan prva. Det r inte ovanligt att de sger att frgan inte kan prvas. S stller du frgan fel kan du f betala hela kalaset ven om du har helt rtt och alla frstr att du har helt rtt. Drfr rekommenderar jag att du anlitar en advokat som kan formulera en stmningsanskan som inte fretaget kan slingra sig ur.

Tanken r att lta en jurist kolla p det hela (med tanke p om ARN r p vr sida) och se om fretaget verkligen r skyldig oss en summa pengar fr skadorna.

Det r det viktigaste. Sen om juristen och ARN anser att mellanskillnaden SKA betalas tillbaka s r det bara en ren bonus.
Citera
2018-05-25, 16:57
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Tanken r att lta en jurist kolla p det hela (med tanke p om ARN r p vr sida) och se om fretaget verkligen r skyldig oss en summa pengar fr skadorna.

Det r det viktigaste. Sen om juristen och ARN anser att mellanskillnaden SKA betalas tillbaka s r det bara en ren bonus.
Tnk p att fretaget kommer anlita en egen jurist som sannolikt omedelbart kommer hvda att ni sjlva orsakat skadorna d ni hjlpte till. Ni r ju inte yrkesmn i flyttbranschen och det skulle ju g s snabbt och vilken stress det var. Inte konstigt ni rkade repa lite grejer. Frstr du? Prata med en advokat s du kan stlla rtt frga till tingsrtten.
Citera
2018-05-25, 17:18
Medlem
Justitiemords avatar
Frhoppningsvis fljer bolaget Allmnna reklamationsnmndens rekommendation. Skulle ni f rtt men bolaget nd vgrar att rtta sig efter beslutet, mste ni vervga om det r vrt att processa i allmn domstol. Ett yrkande p drygt 3 000 kr (vad blev det med skadorna?) r svrt att frsvara rent processekonomiskt. Men som sagt, invnta beslutet frn ARN.
Citera
2018-05-25, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Tnk p att fretaget kommer anlita en egen jurist som sannolikt omedelbart kommer hvda att ni sjlva orsakat skadorna d ni hjlpte till. Ni r ju inte yrkesmn i flyttbranschen och det skulle ju g s snabbt och vilken stress det var. Inte konstigt ni rkade repa lite grejer. Frstr du? Prata med en advokat s du kan stlla rtt frga till tingsrtten.

Sjlvklart, jag r beredd med sna dumheter.

Tack fr rdgivningen!
Citera
2018-05-25, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Frhoppningsvis fljer bolaget Allmnna reklamationsnmndens rekommendation. Skulle ni f rtt men bolaget nd vgrar att rtta sig efter beslutet, mste ni vervga om det r vrt att processa i allmn domstol. Ett yrkande p drygt 3 000 kr (vad blev det med skadorna?) r svrt att frsvara rent processekonomiskt. Men som sagt, invnta beslutet frn ARN.

Med hjlp av konsumentrdgivningen i Gteborg s yrkade vi p cirka 9000 kronor vilket inkluderar mellanskillnaden och skadorna.

Och det r det som r en stor faktor! Kommer domstols- och juristavgifterna vara mer n vad vi fr tillbaka? D r det absolut ingen id.
Citera
2018-05-25, 17:32
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Med hjlp av konsumentrdgivningen i Gteborg s yrkade vi p cirka 9000 kronor vilket inkluderar mellanskillnaden och skadorna.

Och det r det som r en stor faktor! Kommer domstols- och juristavgifterna vara mer n vad vi fr tillbaka? D r det absolut ingen id.
Anskningsavgiften hos tingsrtten ligger p 900 kr, men denna fr motparten erstta om du vinner mlet. P grund av tvistemlets ringa vrde, har du ingen mjlighet att f ersttning frn frskringsbolag eller motpart fr rttegngskostnader, utan tanken r att du skall driva mlet sjlv - utan ombud - med processledning frn tingsrtten.

Kruxet, som jag kan se i detta, r att motparten - som nmnts av Kaffemedaffe ovan - helt sonika blnekar till att ha skadat bohaget; srskilt d du sjlv varit med och "hjlpt till". Det r du som mste styrka att flyttfirman orsakat skadorna. Har ven svrt att se hur ni skulle kunna f mellanskillnaden tillbaka, d bekrftelsemejlet faktiskt innehll en lista p arbetets omfattning.
Senast redigerad av Justitiemord 2018-05-25 kl. 17:36. Anledning: tillgg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in