2018-05-25, 00:57
Medlem
Tjena! Efter flera månaders disput och efter ett ärende hos ARN så behöver jag lite vägledning här på FB.

Vill gärna dela med sammanfattat vad som har hänt under tre kategorier, Offert - Lösning - Flyttdagen. Dessutom att upplysa om hur Move24 behandlar sina "kunder". Här kommer en väldigt lång historia!

Offerten:

Jag fick reda på all detta och kontaktade Move24 kundtjänst och sade att min mamma känner ju sig lurad. Hon fick aldrig information eller besked att de sakerna hon rabblade upp skulle bli en officiell lista så se till att du får in allt! Move24s kundtjänst tyckte det lät konstigt eftersom man borde kunna bekräfta sina detaljer via deras hemsida och manuellt skriva ner sakerna på hemsidan innan man bokar lastbil. Lastbilen och alla detaljer hade ju tagits av säljaren! Inget skedde via hemsidan förutom betalningen.

Det var morsans ord mot säljarens. Jag begärde lyssna på samtalet för att höra om morsan var ute och cyklade eller om säljaren inte uppgav rätt information vilket ledde till vårt problem med att betala en stor summa extra för tillägg.

Samtalet var aldrig inspelat för att Move24 spelar inte in "outbound" call. Det fanns inga spår av det "muntliga avtalet" förutom en tjänst som vi hade betalat för.

Jag gav morsan en rejäl utskällning och tyckte att det var väldigt oansvarigt att köpa en stor flytttjänst via telefon utan att få det nedskrivet. Jag tog över ärendet och nästa steg var att lösa det med Move24.

Lösningen:

Mycket strul men som sagt, vi ville bara flytta och få allting gjort även om det kostade oss lite extra. Morsan fick ta det och lära sig att nästa gång så gör man det på ett riktigt sätt istället för att ta allt via telefon. Blir ju självklart kommunikationsfel då.

Flyttdagen:

Vi var helt döda. En massa strul från start till slut men det gick till slut.

Här uppstod nya problem. Skador på våra möbler.
  1. Bordsben gick sönder. En anställd bestämde sig för att limma på det själv utan vårt tillstånd och det såg för jävligt ut. Fick slänga hela bordet.

2. Stor vit repa på baksidan av vår TV. TVn funkade fortfarande bra men det såg ju inte så fint ut på baksidan.

3. Golvet i den nya lägenheten hade också fått repor utav flyttbolagets hjälpmedel och instrument

Vi tog upp ärendet med Move24 efter ett par dagar när vi hade tagit ut allt från lådorna och fixat lägenheten lite bättre.

De sade nej till alla tre punkter eftersom "anmälningen måste ske max 24h efter flytt och skall göras endast via vår hemsida". Ursäkta? Hur kan man anta att kunden har en fungerande dator eller internet 24h efter flytt? Det är ju inget man kan begära. Kunde ej reklamera via telefon utan det skulle göra officiellt via deras hemsida.

Efter mycket prat om att vi inte hade gått med på deras avtal eftersom morsan aldrig accepterade villkoren utan allt skedde via telefon så kändes det som att det inte var någon idé att samarbeta med Move24 även om vi hänvisade att vi helst ville samarbeta med de innan vi tog ärendet till ARN.

Ett exempel var att visa det email som hade skickats ut där min mamma hade fått en länk att acceptera villkoren och bekräfta sina uppgifter. Ett sånt email visades aldrig upp. Utan de gav mig en "mall" och sade "så här ska emailet se ut". Tack sade jag men sånt email har vi inte fått (jag hade NOGGRANT kollat igenom morsans inbox och skräppost). De sade att så är våra rutiner med villkoren och det är omöjligt att beställa en lastbil om hon inte har gått med på avtalet.

Samtalet där lastbilen hade bokats via första samtalet med säljaren spelades aldrig in och betalningen till Move24 bad aldrig om att gå med på Move24s villkor.

Till slut fick jag nog utav Move24s inkompetens och deras dåliga samarbetsvilja och meddelade de att jag tar upp ärendet hos ARN. Sökte hjälp hos Konsumentrådgivningen i Göteborg där de sa att Move24 verkar som ett seriöst företag men att vi på något sätt hamnat i kläm.
Efter alla dokument, emails och offerter som jag presenterade till Konsumentrådgivningen hänvisade de mig starkt att se vad ARN har att säga.

Så här är problemet.

ARN begärde ett svar utav Move24 den 17 april och ville ha svar tills 2 maj. Inget svar uppgavs.
ARN begärde ännu ett svar den 21 maj och vill ha svar tills 31 maj. Om företaget inte svarar så tar ARN och behandlar det själva vidare.

Men som sagt, ARN är ingen domstol. De kan inte tvinga företag att betala ut. Så även om ARN hänvisar att yrka vårt skadestånd på att betala tillbaka skillnaden mellan den första Offerten och den andra Offerten tillsammans med kompensation för skadorna så behöver ju inte Move24 och den flyttfirman de anställde betala.

Frågan är då; vad är nummer 3? Civilrätt? Kronofogden? Hur stor chans har man om ARN går på samma linje som en? Är det värt att gå vidare? Dags att släppa det?
Senast redigerad av Doario 2018-05-25 kl. 01:22.
Citera
2018-05-25, 01:37
Medlem
Går ARN på er sida och företaget inte rättar sig efter det så finns ju möjligheten att lämna in en stämningsansökan till Tingsrätten. KFM är dock inget led du ska använda i detta ärende. Utgången där är svår att sia om. Men det kommer med stor sannolikhet sluta med en förlikning innan det blir en huvudförhandling. Känns som ni kommer få kompensation för skadorna men inget annat om jag gissar hej vilt.
Citera
2018-05-25, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Går ARN på er sida och företaget inte rättar sig efter det så finns ju möjligheten att lämna in en stämningsansökan till Tingsrätten. KFM är dock inget led du ska använda i detta ärende. Utgången där är svår att sia om. Men det kommer med stor sannolikhet sluta med en förlikning innan det blir en huvudförhandling. Känns som ni kommer få kompensation för skadorna men inget annat om jag gissar hej vilt.

Tack för ett snabbt svar! Då tar vi bort KFM från listan.

Konsumentrådgivningen i Göteborg har sagt att vi dessutom ska yrka på skillnaden mellan första och andra Offerten. Annars är det bara det plus kompensation för skadorna vi har begärt. Vi vill ju se om vi har rättigheter att få det som har gått sönder.

Move24s villkor som vi inte har gått med på säger att man måste redovisa inom 24h efter flytt.

Svenska lagar (hänvisning till Göteborgs konsumentrådgivning) säger att vid en sån här tjänst så har man cirka 1 månad (om jag nu inte har fel).
Citera
2018-05-25, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doario
Tack för ett snabbt svar! Då tar vi bort KFM från listan.

Konsumentrådgivningen i Göteborg har sagt att vi dessutom ska yrka på skillnaden mellan första och andra Offerten. Annars är det bara det plus kompensation för skadorna vi har begärt. Vi vill ju se om vi har rättigheter att få det som har gått sönder.

Move24s villkor som vi inte har gått med på säger att man måste redovisa inom 24h efter flytt.

Svenska lagar (hänvisning till Göteborgs konsumentrådgivning) säger att vid en sån här tjänst så har man cirka 1 månad (om jag nu inte har fel).
Ja, du kan reklamera fel på tjänsten längre än 24 timmar så det är inte den stora frågan är tycker jag. Samtidigt som du skriver ska du ju yrka på ersättning för mellanskillnaden mellan de 8K och 11K men det är väl inte så uppenbart att ni vinner det. Inte omöjligt men långt ifrån en självklarhet då ni faktiskt accepterat det hela via betalningen och ett visst eget ansvar har man ju där ifall det finns en lista med vad som är medräknat. Möjligen får ni tillbaka hälften av den summan men det kan bli noll kronor också eller hela den summan.

Apropå skadorna så bör man ju inkomma med det rimligt snabbt då man efter en månad borde ha sett det. Men det går ju inte att rapportera in ifall man inte upptäckt det och det kan ju ta olika tid beroende på vad för saker det är etc. Svårt bevisläge ju längre tiden går vad som egentligen orsakat skadorna nämligen. Upp till Tingsrätten om ni driver det där att ta ställning till trovärdighet och bevis.
Citera
2018-05-25, 14:57
Medlem
Då försöker vi med Civilrätt om ARN bedömmer att vara på vår sida och Move24 inte betalar tillbaka.

Tack!
Citera
2018-05-25, 16:30
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Tänk på att det är väldigt viktigt exakt vilken fråga man ställer till tingsrätten om du stämmer företaget. Tingsrätten kommer inte pröva om företaget är idioter och om det är uppenbart att du borde få tillbaks pengar, de kommer endast pröva exakt det du frågar om. Och bara om de anser att detta är en fråga som de kan pröva. Det är inte ovanligt att de säger att frågan inte kan prövas. Så ställer du frågan fel kan du få betala hela kalaset även om du har helt rätt och alla förstår att du har helt rätt. Därför rekommenderar jag att du anlitar en advokat som kan formulera en stämningsansökan som inte företaget kan slingra sig ur.
Citera
2018-05-25, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Tänk på att det är väldigt viktigt exakt vilken fråga man ställer till tingsrätten om du stämmer företaget. Tingsrätten kommer inte pröva om företaget är idioter och om det är uppenbart att du borde få tillbaks pengar, de kommer endast pröva exakt det du frågar om. Och bara om de anser att detta är en fråga som de kan pröva. Det är inte ovanligt att de säger att frågan inte kan prövas. Så ställer du frågan fel kan du få betala hela kalaset även om du har helt rätt och alla förstår att du har helt rätt. Därför rekommenderar jag att du anlitar en advokat som kan formulera en stämningsansökan som inte företaget kan slingra sig ur.

Tanken är att låta en jurist kolla på det hela (med tanke på om ARN är på vår sida) och se om företaget verkligen är skyldig oss en summa pengar för skadorna.

Det är det viktigaste. Sen om juristen och ARN anser att mellanskillnaden SKA betalas tillbaka så är det bara en ren bonus.
Citera
2018-05-25, 16:57
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Tanken är att låta en jurist kolla på det hela (med tanke på om ARN är på vår sida) och se om företaget verkligen är skyldig oss en summa pengar för skadorna.

Det är det viktigaste. Sen om juristen och ARN anser att mellanskillnaden SKA betalas tillbaka så är det bara en ren bonus.
Tänk på att företaget kommer anlita en egen jurist som sannolikt omedelbart kommer hävda att ni själva orsakat skadorna då ni hjälpte till. Ni är ju inte yrkesmän i flyttbranschen och det skulle ju gå så snabbt och vilken stress det var. Inte konstigt ni råkade repa lite grejer. Förstår du? Prata med en advokat så du kan ställa rätt fråga till tingsrätten.
Citera
2018-05-25, 17:18
Medlem
Justitiemords avatar
Förhoppningsvis följer bolaget Allmänna reklamationsnämndens rekommendation. Skulle ni få rätt men bolaget ändå vägrar att rätta sig efter beslutet, måste ni överväga om det är värt att processa i allmän domstol. Ett yrkande på drygt 3 000 kr (vad blev det med skadorna?) är svårt att försvara rent processekonomiskt. Men som sagt, invänta beslutet från ARN.
Citera
2018-05-25, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Tänk på att företaget kommer anlita en egen jurist som sannolikt omedelbart kommer hävda att ni själva orsakat skadorna då ni hjälpte till. Ni är ju inte yrkesmän i flyttbranschen och det skulle ju gå så snabbt och vilken stress det var. Inte konstigt ni råkade repa lite grejer. Förstår du? Prata med en advokat så du kan ställa rätt fråga till tingsrätten.

Självklart, jag är beredd med såna dumheter.

Tack för rådgivningen!
Citera
2018-05-25, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Förhoppningsvis följer bolaget Allmänna reklamationsnämndens rekommendation. Skulle ni få rätt men bolaget ändå vägrar att rätta sig efter beslutet, måste ni överväga om det är värt att processa i allmän domstol. Ett yrkande på drygt 3 000 kr (vad blev det med skadorna?) är svårt att försvara rent processekonomiskt. Men som sagt, invänta beslutet från ARN.

Med hjälp av konsumentrådgivningen i Göteborg så yrkade vi på cirka 9000 kronor vilket inkluderar mellanskillnaden och skadorna.

Och det är det som är en stor faktor! Kommer domstols- och juristavgifterna vara mer än vad vi får tillbaka? Då är det absolut ingen idé.
Citera
2018-05-25, 17:32
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Med hjälp av konsumentrådgivningen i Göteborg så yrkade vi på cirka 9000 kronor vilket inkluderar mellanskillnaden och skadorna.

Och det är det som är en stor faktor! Kommer domstols- och juristavgifterna vara mer än vad vi får tillbaka? Då är det absolut ingen idé.
Ansökningsavgiften hos tingsrätten ligger på 900 kr, men denna får motparten ersätta om du vinner målet. På grund av tvistemålets ringa värde, har du ingen möjlighet att få ersättning från försäkringsbolag eller motpart för rättegångskostnader, utan tanken är att du skall driva målet själv - utan ombud - med processledning från tingsrätten.

Kruxet, som jag kan se i detta, är att motparten - som nämnts av Kaffemedaffe ovan - helt sonika blånekar till att ha skadat bohaget; särskilt då du själv varit med och "hjälpt till". Det är du som måste styrka att flyttfirman orsakat skadorna. Har även svårt att se hur ni skulle kunna få mellanskillnaden tillbaka, då bekräftelsemejlet faktiskt innehöll en lista på arbetets omfattning.
Senast redigerad av Justitiemord 2018-05-25 kl. 17:36. Anledning: tillägg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in