Citat:
Ursprungligen postat av
boubeb
Lite frågor till boll jordare för min nyfikenhet:
( är inte direkt flat earther, bara intresserad )
- Varför är horisonten alltid i ögonnivå?
Det är den inte, den är alltid nedanför ögonhöjd.
Citat:
Ursprungligen postat av
boubeb
- Varför är vatten alltid rakt, hur man än vrider och vänder på det? (Svaret är gravitationen antar jag )
Det är det inte, oceanerna är typexempel. På korta avstånd, badbaljor o dyl är avstånden så små i förhållande till jordklotet att vattnet förefaller vara "rakt" om det ligger stilla.
Citat:
Ursprungligen postat av
boubeb
- Vad är gravitationen då egentligen? Fåglar, myggor o annat påverkas inte, finns det nån regel för vilka objekt som påverkas och inte?
Gravitationen är namnet på den faktiska, uppenbara och klart bevisade kraft som uppstår mellan olika fysiska föremål/kroppar. Alla sådana kroppar påverkas. Starkaste gravitationen kommer från jorden, eftersom det är den klart största kroppen vi har i närheten.
Fåglar och myggor påverkas också, vilket bevisas av att de har utvecklat förmåga att "övervinna" gravitationen genom att flyga. Slutar de flyga dras de ner mot marken pga gravitationen.
Citat:
Ursprungligen postat av
boubeb
Definitionen är väl en kraft som attraherar små objekt till mycket stora objekt, har väl inte bevisats?
Jag tror du menar
gravitationen. Gravitationen har bevisats. Ett enkelt sätt är att hålla i en sten och släppa den. Den faller mot marken pga gravitationen.
Plattjordare gör hela tiden en stor sak av att vetenskapen f n inte kan i detalj förklara hur gravitationen
uppstår.
Själva kan de dock inte förklara hur deras alternativ "densitetsskillnad" kan förvandlas till en kraft och framförallt inte hur denna kraft får sin riktning.
Citat:
Ursprungligen postat av
boubeb
Tack
Varsågod! Det enda jag gjorde var att ta fram mina skolkunskaper i fysik. Sådana som alla borde ha kvar från den tiden.
De här frågorna - och svaren - har behandlats i den här tråden otaliga gånger. Men av någon anledning vägrar plattjordsidioterna att ta till sig den kunskapen. Som de alltså borde ha om de inte sov på fysiklektionerna i skolan!