2018-05-24, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Du behöver bara åka buss på E6an över Hallandsåsen för att du skall känna i öronen att det finns tryckskillnader. Jag kände tryckskillnaden tydligt och jag såg inte till någon mellanvägg som bussen åkte igenom. Detta är ett tydligt exempel på att tryckskillnader kan existera utan någon mellanvägg.
Negativt tryck existerar inte. Det är positivt tryck i atmosfären och näst intill noll tryck i rymden.

Negativt tryck var fel ord utav mig. Men kan du ge ett exempel där positivt tryck och vaccum finns på samma ställe?

Jämförelsen du gav känns inte riktigt som en liknelse till mot vad jag frågade efter.
Citera
2018-05-24, 21:50
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlk00
Kan du ge ett exempel på när vatten "böjer" sig? Förutom på jorden då.. Och vattendroppar.

Vågor, vattenkranen, centrifugen, vattenfallet, bäcken, floden... Att påstå att "vatten alltid är platt" är så korkat så man blir mörkrädd.
Citera
2018-05-24, 21:52
Medlem
madtops avatar
Citat:
Bonusfråga, samt även ett exempel på nånting som har olika tryckskillnader inom samma "behållare" utan någon mellanvägg. Syftar på rymden (negativt tryck) och atmosfären (positivt tryck)

Va? Helt obegripligt.

Du kan få en fråga: Varför faller lufttrycket med stigande höjd?

Citat:
Men kan du ge ett exempel där positivt tryck och vaccum finns på samma ställe?

Nej, självklart kan jag inte ge exempel på att det finns olika lufttryck på samma ställe. Det är omöjligt.
Senast redigerad av madtop 2018-05-24 kl. 22:04.
Citera
2018-05-24, 21:53
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Negativt tryck var fel ord utav mig. Men kan du ge ett exempel där positivt tryck och vaccum finns på samma ställe?

Jämförelsen du gav känns inte riktigt liknande mot vad jag frågade efter.
Varför är liknelsen fel? Tryckskillnaden på hög jämfört med låg höjd visar tydligt att luften blir tunnare och tunnare desto längre upp du kommer utan några skiljeväggar vilket visar att det inte är orimligt med vakuum i rymden trotts att det är högt tryck vid jordytan. Det som orsakar detta är ju gravitationen. Luften väger ju precis som fasta föremål och hålls därför kvar på jorden.
Citera
2018-05-24, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boubeb
- Varför är horisonten alltid i ögonnivå?
Om du tittar på en person som står en kilometer bort. Hur många grader tittar du då upp för att se personens ögon? Svar: 0,1 grader. Du behöver ett vattenpass med bättre noggrannhet än 0,1 grader för att kunna verifiera om horisonten är i ögonhöjd.
Citera
2018-05-24, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Vågor, vattenkranen, centrifugen, vattenfallet, bäcken, floden... Att påstå att "vatten alltid är platt" är så korkat så man blir mörkrädd.

Stilla vatten menar jag givetvis. Om du har vatten i en behållare så kan du aldrig få vattnet att "krökas uppåt" (en halvcirkel) varför är det möjligt på jorden?

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Varför är liknelsen fel? Tryckskillnaden på hög jämfört med låg höjd visar tydligt att luften blir tunnare och tunnare desto längre upp du kommer utan några skiljeväggar vilket visar att det inte är orimligt med vakuum i rymden trotts att det är högt tryck vid jordytan. Det som orsakar detta är ju gravitationen. Luften väger ju precis som fasta föremål och hålls därför kvar på jorden.

Det är just där det blir vakuum jag funderar på. Eftersom jag läst tidigare att anledningen till att vi inte känner av jordens rotation är pga att vi "sitter i tåget" och inte står uppe på tåget.

Men nu när luften bara tunnas ut mer och mer för att sen bli till vakuum så begriper jag inte hur vi inte känner av rotationen. Hoppas du förstod vad jag menade.
Citera
2018-05-24, 22:17
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Stilla vatten menar jag givetvis. Om du har vatten i en behållare så kan du aldrig få vattnet att "krökas uppåt" (en halvcirkel) varför är det möjligt på jorden?

Det är just där det blir vakuum jag funderar på. Eftersom jag läst tidigare att anledningen till att vi inte känner av jordens rotation är pga att vi "sitter i tåget" och inte står uppe på tåget.

Men nu när luften bara tunnas ut mer och mer för att sen bli till vakuum så begriper jag inte hur vi inte känner av rotationen. Hoppas du förstod vad jag menade.
Att vi inte känner av rotationen beror ju på att luften följer med jorden i rotationen. Därför känner vi ingen fartvind. Står du på taket på ett tåg så kommer det blir hög fartvind. Rotationen i sig innebär att man blir en tusendel lättare vid ekvatorn än på nordpolen. En sådan liten skillnad känner man givetvis inte. Vad menar du detta har med uttunningen på hög höjd och rymdens vakuum att göra?
Citera
2018-05-24, 22:21
Medlem
madtops avatar
Citat:

Om du har en behållare med vatten som inte utsätts för en kraft bildar vattnet en sfär, vattnet är inte platt. Här kan du se hur vatten uppför sig när det inte utsätts för en kraft:
https://www.youtube.com/watch?v=s63JXdsL5LU

Att du upplever stilla vatten som platt beror på att det finns en kraft som drar vattnet mot jorden, vattnet formar sig efter jorden.

Citat:

Du känner inte av kraften för att den är så liten och dessutom är motriktad mot gravitationen, det handlar om att din vikt är 80kg med rotation och 80,001 kg utan rotation.
Senast redigerad av madtop 2018-05-24 kl. 22:27.
Citera
2018-05-24, 22:27
Medlem
Citat:
Lite frågor till boll jordare för min nyfikenhet:
( är inte direkt flat earther, bara intresserad )
- Varför är horisonten alltid i ögonnivå?
Det är den inte, den är alltid nedanför ögonhöjd.

Citat:
- Varför är vatten alltid rakt, hur man än vrider och vänder på det? (Svaret är gravitationen antar jag )
Det är det inte, oceanerna är typexempel. På korta avstånd, badbaljor o dyl är avstånden så små i förhållande till jordklotet att vattnet förefaller vara "rakt" om det ligger stilla.

Citat:
- Vad är gravitationen då egentligen? Fåglar, myggor o annat påverkas inte, finns det nån regel för vilka objekt som påverkas och inte?

Gravitationen är namnet på den faktiska, uppenbara och klart bevisade kraft som uppstår mellan olika fysiska föremål/kroppar. Alla sådana kroppar påverkas. Starkaste gravitationen kommer från jorden, eftersom det är den klart största kroppen vi har i närheten.
Fåglar och myggor påverkas också, vilket bevisas av att de har utvecklat förmåga att "övervinna" gravitationen genom att flyga. Slutar de flyga dras de ner mot marken pga gravitationen.

Citat:
Definitionen är väl en kraft som attraherar små objekt till mycket stora objekt, har väl inte bevisats?
Jag tror du menar gravitationen. Gravitationen har bevisats. Ett enkelt sätt är att hålla i en sten och släppa den. Den faller mot marken pga gravitationen.
Plattjordare gör hela tiden en stor sak av att vetenskapen f n inte kan i detalj förklara hur gravitationen uppstår. Själva kan de dock inte förklara hur deras alternativ "densitetsskillnad" kan förvandlas till en kraft och framförallt inte hur denna kraft får sin riktning.

Citat:
Tack
Varsågod! Det enda jag gjorde var att ta fram mina skolkunskaper i fysik. Sådana som alla borde ha kvar från den tiden.
De här frågorna - och svaren - har behandlats i den här tråden otaliga gånger. Men av någon anledning vägrar plattjordsidioterna att ta till sig den kunskapen. Som de alltså borde ha om de inte sov på fysiklektionerna i skolan!
Senast redigerad av pewana 2018-05-24 kl. 22:29.
Citera
2018-05-24, 22:48
Medlem
Zwoop77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwoop77
Ja! Svara på det! I morgon är det ljust i Kiruna mellan 02:26 och 23:49. På andra sidan jorden/plattan är det ljust i Johannesburg (Sydafrika) mellan 0:40 och 17:27. Det är alltså ljust samtidigt i Kiruna och Johannesburg mellan klockan 02:26 och 17:27.

Samtidigt går solen upp 05:31 i New Delhi (Indien), vilket betyder att det är mörkt där mellan 02:26 och 05:31 (samtidigt som det är ljust i Kiruna och Johannesburg). New Dehli ligger mitt emellan Kiruna och Johannesburg på den platta jorden.

Hur är detta möjligt? Beskriv gärna solens bana över den platta jorden. Lycka till!

Soluppgångar och solnedgångar: http://www.sunrise-and-sunset.com/sv

Varför ignorerar ni denna fråga? Är det för att den är omöjlig att få att fungera i en platt värld?
Citera
2018-05-25, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Nej vi tar aldrig upp den eftersom ens fråga om kanten visar att du inte ens kunnat bemöda sig med att göra simpel ABC research, får då hade du inte ställt så korkade frågor. Ni är rädda för kanten eftersom ni är okunniga och simpla får. Detta är jag säker på är bilden ni har i huvudet: http://3.bp.blogspot.com/-se8EKp2tVyA/VPRguYNq2pI/AAAAAAAAPrE/KpxJUYDfwOs/s1600/flat-earth-society.jpg och det måste du förstå är för dumt för att ens tas på allvar.

https://planetruthblog.files.wordpress.com/2016/05/ice-wall-20.jpg
Här är er kant. Vad förstår du inte? Folk som frågar om kanten är troll. Du försöker hålla upp din okunnighet som en sköld men ledsen, det får dig bara att se ännu mer korkad ut.

Jag ställer en rak (retorisk) fråga om kanten, alltså den enkla frågan som sabbar ALLT för er jultomtetroll och du bemöter mig med aggressivt, kontraproduktivt BS!

Inte nog med det! Du postar en några meter hög is"vägg" IGEN!

För in i helvete, lär er trolla!

Tack för ett sent garv.

Ok, skölden är nere och jag är ett okunnigt boll-troll.

VAR ÄR KANTEN EFTER DEN LILLA "ISVÄGGEN"?
Citera
2018-05-25, 11:42
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux

Jag ställer en rak (retorisk) fråga om kanten, alltså den enkla frågan som sabbar ALLT för er jultomtetroll och du bemöter mig med aggressivt, kontraproduktivt BS!

Inte nog med det! Du postar en några meter hög is"vägg" IGEN!

För in i helvete, lär er trolla!

Tack för ett sent garv.

Ok, skölden är nere och jag är ett okunnigt boll-troll.

VAR ÄR KANTEN EFTER DEN LILLA "ISVÄGGEN"?

Nej den sabbar allt för dig personligen, frågan får dig som sagt att se efterbliven ut och vi förstår direkt att du inte ens gjort abc research än och det är verkligen bara ni globetards som besitter denna skräck för kanten. Den är runt 40 meter hög så några meter är inkorrekt å det grövsta. Du frågade efter jordens kant, det där är kanten, ingenting kan ramla över den. Du har ingenting bortanför ismuren på nordliga grader, du tror ju att du bor på en boll så du kan inte ha mer land, så det där är din kära kant sen om du inte förstår kontexten här well det är inte mycket jag kan göra åt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in