Citat:
Ursprungligen postat av
JordenIsPlatt
Nej så resonerar ni. Vi ser aldrig någon kurva men ändå tror ni på den mytiska kurvan. Aldrig känner vi något snurr men ändå tror ni på det mytiska snurret. Så den projiceringen hade du inte mycket för. Om jag sätter mig på vingen flyger jag av direkt, 10 km/h blir svårt att klara så 1500km/h skulle alltid och jämt kännas. Du förstår inte fart.
Nopp det är du som inte förstår vare sig hastighet eller krafter.
Hastighet är ett relativt begrepp, du har en hastighet jämfört med något.
Utanför planet har du en hastigheten 800 km/h jämfört med luften, inuti planet har du en hastighet av 0km/h jämfört med luften vid dig. Samma sak på jorden, du har en hastighet på 0km/h jämfört med luften vid dig men 800 km/h jämfört med luften i flygplanet.
Och kroppen känner inte av hastighet, kroppen känner av krafter som påverkar den, kroppen känner av förändringar av hastighet. Och kraften som påverkar kroppen pga jordens rotation är jätteliten, det handlar om att du med jordens rotation väger 80 kg men utan rotation vägen 80,001kg.
Men nog om den riktiga fysiken. Jag är mer nyfiken på hur det funkar i din värld. Förklara varför vi inte upplever 800km/h i flygplanet på samma satt som utanför planet. Förklara varför hastigheten i en bil känns mer när vi svänger än om vi åker rakt fram, förklara varför det känns mer när hissen startar och stannar jämfört med när den åker i en konstant hastighet.