Citat:
Ursprungligen postat av
JordenIsPlatt
Vem sa något om mystik? Precis förståelse och det ni måste förstå är att det finns ett fenomen här som måste beskrivas och förstås, ni är väldigt oärliga när ni bara plöjer förbi det faktum att båtar inte alls har försvunnit bakom någon kurva utan det är ett fenomen som vår syn skapar.
Var kan man läsa vetenskapligt publicerade artiklar om detta fenomen?
Hur kommer det sig att fenomenet döljer objekt som exakt stämmer med jordens radie enligt den sfäriska modellen?
Citat:
Ursprungligen postat av
JordenIsPlatt
Ni kan gärna få komma med en alternativ förklaring, det är så vetenskapen förs framåt men att blunda för detta fenomen och bara gå vidare och låtsas som ingenting är direkt anti-vetenskapligt. Är det så ni vill agera så undrar jag varför ni ens är i tråden.
Enkelt! Det är jordens krökning som döljer nedre delen av objekt. De befinner sig helt enkelt bortom horisonten. Om jorden vore platt skulle det inte finnas någon horisont i form av en skarp linje där havet börjar döljas av horisonten.
Citat:
Ursprungligen postat av
JordenIsPlatt
Du menar att det finns en skillnad mellan det jag kallar vetenskap och det du kallar fakta?
Självklart är det skillnad. Det du kallar vetenskap är hittepå.
Ditt svammel om hjärntvätt och kulter lämnar jag därhän, det påverkar inte jordens (nästan perfekta) sfäriska form.
Citat:
Ursprungligen postat av
JordenIsPlatt
Kan man inte ens bevisa en kurva, vilket den heliocentriska kulten inte kan och har misslyckats med i 500 år så får man nog allt inse att det är över för den heliocentriska kulten för hitta kurvan hade varit världens enklaste på en boll.
Att du inte vill/kan förstå bevisen eller om ditt guldfiskmimne glömmer bort alla bevis som går emot din tro.
Här är några bevis:
1. Solen går med oförändrad storlek ned bakom horisonten.
2. Månen ser ut att vara upp och ned, sedd från norra respektive södra halvklotet. (Nej, liknelsen med teckning i taket stämmer inte.)
3. Midnattssol på södra halvklotet.
4. Polstjärnans vinkel över horisonten.
5. Geostationära satelliter.
6. Avstånd på södra halvklotet.
Citat:
Ursprungligen postat av
JordenIsPlatt
Oj en halmgubbe vad originellt av er!
vad bra! Då kan ju vem som helst besöka ”isvallen”.
Apropå det, du ”glömde” att ge en korrekt beskrivning av kanten. Var finns den?