2018-05-08, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyD2
Allt handlar om att hänga med utvecklingen. Gamla PS4:an från 2013 är uråldig och PS4 Pro kom för snart 2 år sedan och var redan då lite utdaterad. I år kommer ray tracing att göra sin stora och efterlängtade debut, vilket möjliggör mer realistisk grafik och lär dominera E3-mässan. Sony kommer inte vilja halka efter här, så en PS5 kan redan komma i slutet av året. Faktum är att mycket pekar på det. AMD lanserar Navi senare i år, vilket ryktas vara vad som kommer sitta i PS5. Och stämmer ryktet så blir den ungefär dubbelt så kraftfull som One X.

Jo nu när du säger det så håller jag med, visste inte att det redan gått 2 år sedan PS4 pro kom, trodde det kom ut hyfsat nyligen. Du har även rätt i att utvecklingen går fortare och fortare framåt jämfört med förut, jämförde lite med hur lång tid det tog för tidigare versioner att släppas, men 5 år är faktiskt rätt så mycket bara det. Man får faktiskt hellre hoppas på att det kommer ett PS5 innan årets slut, det kan dock bli så att prislappen är extremt hög, vilket kan göra att jag överväger å verkligen köpa det. Skulle vart intressant å vara på E3 i år, var där förra året väldigt spontant då det inträffade under perioden jag var i Kalifornien, jag älskade det!
Citera
2018-05-10, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Bästa sättet att mjölka konsumenterna på pengar. De plockar ihop konsoler med ganska små uppgraderingar istället för att pumpa in ny teknik som skulle kosta mycket, mycket mer. Jag tror dock att det inte är en så bra idé eftersom det helt enkelt inte kommer finnas någon anledning att köpa en ny konsol gång på gång om man redan har köpt en. En PS4 Ultra Pro 2 kommer aldrig sälja lika bra som en next gen PS5.

Det är nog inte enda anledningen till varför en ps4pro 2 inte lär släppas.
Det finnas en gräns på hur mycket de kan dra ut på ps4ans livcykel, förr eller senare blir spelen för krävande för att fungera optimalt på en original ps4 och då krävs ny hårdvara som ps5 kommer ha.
Lite som, din PC har för dåligt grafikkort för detta spel.
Citera
2018-05-10, 18:36
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lonian
Det är nog inte enda anledningen till varför en ps4pro 2 inte lär släppas.
Det finnas en gräns på hur mycket de kan dra ut på ps4ans livcykel, förr eller senare blir spelen för krävande för att fungera optimalt på en original ps4 och då krävs ny hårdvara som ps5 kommer ha.
Lite som, din PC har för dåligt grafikkort för detta spel.

Pro och Pro 2 versioner ser jag inte som en omöjlighet alls, men om det däremot börjar komma version 3 och 4 så börjar det bli överdrivet. Och varje version lär ju kosta åtminstone 4-5k. Jag är ingen expert, men jag tror att en next gen PS5 skulle sälja mer än alla dessa utdragna pro-versioner tillsammans.

Mja, eller så skalar man helt enkelt ner spelen på PS4an så att den ska orka köra dem, typ göra grafiken sämre och mindre detaljerad, färre grejer som händer i miljön runtomkring samtidigt, färre NPCs eller samma modeller(nägot som bla GTA kör med för att spara kraft), kortare drawing distance osv osv. Jag tror tyvärr att vi kommer få se en massa Pro-versioner framöver, hoppas bara att det blir max 2 per generation.
Citera
2018-05-11, 07:08
Medlem
Drar dom ut på generationen är jag rädd att spelen kommer stanna i nutida grafikcykel. Det lär ta extra mycket energi för spelutvecklare att få spel att rulla bra på alla konsolerna utan att lagga. En del lär säkert fixa det, andra inte och då kommer det tok lagga på första PS4an. De kan nöja sig med en sämre grafik bara för att allt skall funka optimalt.
Citera
2018-05-24, 19:44
Bannlyst
Den kommer som tidigast våren 2021 enligt Sonys VD!!! 5an kommer nog leverera ÄKTA 4K i 60FPS. På 3år hinner Sony göra mycket plus att deras 4 säljer ju fortfarande som skivat bröd då den är uppe i över 80miljoner sålda redan efter 4år. Tänk att 3an sålde 83miljoner under hela generationen så jag tror 4an kommer pasera 100milj om cirka 1år. tror den kan snegla på Ps2an rekord siffror till den går i graven runt 2025
Citera
2018-05-26, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingvin.
Den kommer som tidigast våren 2021 enligt Sonys VD!!! 5an kommer nog leverera ÄKTA 4K i 60FPS. På 3år hinner Sony göra mycket plus att deras 4 säljer ju fortfarande som skivat bröd då den är uppe i över 80miljoner sålda redan efter 4år. Tänk att 3an sålde 83miljoner under hela generationen så jag tror 4an kommer pasera 100milj om cirka 1år. tror den kan snegla på Ps2an rekord siffror till den går i graven runt 2025

Av vad jag vet så var det aldrig något som VDn sade, utan bara att de kommer att fortsätta stödja PS4 i tre år framåt (typ), vilket är fullt logiskt eftersom de stödde PS3an långt efter att PS4an släpptes. Ser inte varför det skulle vara annorlunda nu med PS4an efter att PS5 har släppts. Jag tippar på att PS5 släpps 2020. Kanske möjligen redan 2019, beroende på vad Microsoft gör, men med tanke på att Xbox One X släpptes rätt nyligen så ser jag verkligen inte att de släpper sin nästa konsol på ett bra tag, så jag tippar på 2020.
Citera
2018-06-30, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeltVild
Frågan är väl om första standardversionen av ps5 kommer ha stöd för 4k HDR och i så fall vad priset blir, i så fall kanske det är bättre att vänta lite tills det blir vanligare och billigare med 4k tv osv.

personligen hoppas jag på 1440p 60 fps som standard i typ alla spel, men det gäller väl verkligen att pressa tekniken och veta hur man ska använda den med tanke på att en konsol oftast är billigare än bara ett high end grafikkort.

Kommer nog inte bli billigare 4k apparater vad vi har nu då man redan får en Lg nano led 55tum hdr tv för 7000kr. Billigare än så här kommer det inte bli i 55 storleken då det finns 50, 46, 42, 37 och 32 under det oså. Oled tv har även gått ner mycket i pris på senare år då 55tum går på 13k idag

Men Playstation 5 kommer säkert köra Äkta 4K grafik i fasta 60fps, är jag helt säker på om konsolen släpps runt slutet el början 2020/21. 3år på sig att fixa det här. En sak som jag tror är att de kommer nog endast köra på digital spel då läsaren kommer skrotas. Redan nu köper folk 2/3 digitalt. Blir bättre framöver då dina ps4 spel kommer fungera utmärkt på 5an. Något som e skitviktigt är att få ner ljud nivån så pass att det ska inte kunna gå att höra fläkten fast att man kör på mute på tv.
Citera
2018-07-03, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nero4
En sak som jag tror är att de kommer nog endast köra på digital spel då läsaren kommer skrotas. Redan nu köper folk 2/3 digitalt.

De har försökt förr med PSP Go vilket blev en flopp. Xbox One var tänkt att, när man köper en skiva så skall den tankas över digitalt och skivan går sedan inte att sälja. Jag tror inte folk är redo att överge och gå fullt digitalt ännu. Varför?

1. Spelbutiker kommer gå konkurs då de tjänar massor på att köpa in billigt begagnat och sälja vidare dyrt. Visst kommer man säkert kunna köpa dessa spel i butik genom en nedladdningskod.

2. Du blir låst till Sonys hutlösa priser och de styr hur högt eller lågt något skall kosta digitalt.

Men om de verkligen vill gå helt digitalt så får dom ta och ordna upp så att man kan sälja vidare eller häva köp för digitala licenser samt att de ordnar ett ordentligt pris på alla produkter.
Jag menar, att ett nytt spel skall kosta 600-700kr behöver dom ju INTE göra om det är digitalt? Du får ju ingen skiva, box, instruktionsmanual eller liknande så varför skall då priset vara desamma? Jag välkomnar en digital era om priserna hamnar på HÖGST 300kr per nytt release spel och att du kan köpa på dig äldre spel för 50kr eller lägre. Köpte på steam för nån vecka sedan AvP 1 för 13kr, vilket jag tycker var helt okej prissättning.
Citera
2018-07-04, 16:06
Medlem
Förövrigt hade ju inte bakåtkompatibilitet fungerat med ps4 skivor.
Citera
2018-07-12, 12:27
Medlem
DR-Drunks avatar
Ser gärna mer öppenhet mot internet samt mer minne. PS5 kommer bli grym och jag längtar. Ska förboka hos webbhallen om det går =) priset spelar mindre roll. Har haft min PS4 sedan 2014.
Citera
2018-07-12, 22:03
Medlem
PS5 måste vara betydligt kraftfullare än vad Xbox One X är iaf, och den var väl ändå "hyfsat" kraftfull? Har ej så bra koll själv, men det är vad man ständigt hört iaf.

Det känns även som att det krävs mer och mer kraft för att spelen faktiskt ska se betydligt bättre ut, än vad de såg ut generationen tidigare. Men å andra sidan lär detta ske tidigast 2020 så tekniken lär väl finnas för att nå upp till detta antar jag? Antar att allt fokus kommer att ligga på att varenda spel ska kunna spelas i 4k, och möjligen även 60 fps i en del fall, annars stabila 30 fps. Tycker fortfarande att 1080p ser bra ut, tycker till och med att 720p ser helt OK ut än idag. Förstår inte 4k-hetsen. Spendera mer tid och energi på spelens gameplay, musik och story istället, ja innehållet!

Vore för övrigt sinnessjukt om PS5 faktiskt är bakåtkompatibel med PS4, då det finns sjukt många bra spel till den konsollen (och nej jag äger ingen PS4). Konsollen kommer definitivt att vara en 400 dollar-maskin, möjligen att de från dag 1 släpper två versioner där en kanske kostar 500 dollar som har ännu mer kräm i sig.
Citera
2018-11-15, 06:44
Medlem
MiniDiscs avatar
Nytt rykte om att handkontrollen får touchscreen: https://www.youtube.com/watch?v=oYbKBfaNTXE

Det hade varit den sista pusselbiten i total bakåtkompatibilitet med PS4. PS5 kommer säkerligen ha samma typ av processor och samma operativsystem. Vita-spel hade det problemet att vissa spel inte var kompatibla med PS TV eftersom de krävde touchscreen eller touchpanelen som fanns på baksidan av PS Vita.

Får en Dualshock 5 kontroll touchscreen så kan alla spel vara 100 % kompatibla. Dessutom är konceptet med en skärm i kontrollen väldigt bra och har funnits sedan Dreamcast. Då kunde viss information vara mer privat genom att bara visas på kontrollens skärm, vilket underlättar split screen multiplayer i många spel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in