Citat:
Ursprungligen postat av
FurirRevaer
Bobo mfl har ju helt rätt i kritiken av SE.
Det kan mycket väl vara ett försök till villospår, vilket mängden av inlägg de senaste dygnen visar på. Vi får se hur det utvecklar sig.
Däremot tycker jag inte SE kan avfärdas riktigt så lättvindigt en del gör. Han skulle ha utretts ordentligt medan han levde, helst redan 1986 när Häggström och Skoglund var inne på att kolla upp honom. Häggström hade tidigare varit mordutredare på våldsroteln i Stockholm och var väl förtrogen med mordutredningar. Han hade också varit på Säpo innan han kom till Skandia. Ingen amatör med andra ord.
Men många härinne gör precis samma fel som Holme'r mfl gjorde då. Inte kan väl OP mördats av vem som helst? Det måste ligga något mer bakom, någon värdigare mördare. OP förtjänar en stor konspiration, en hitman. Ingen lönnfet, misslyckad tjänsteman på väg hem inte.
Jag vill inte utesluta något. Jag vill veta mer om knarkspaningen. Jag vill veta varför alla villospår och lögner. Vad var man rädd för, vad trodde/visste man om orsaken/bakgrunden till mordet?
Varför Dahlgrens mystiska berättelse om mordnatten? Något som han uppenbarligen har blivit tillsagd att berätta om för Martinger. Får Martinger berättelsen pga sitt tidigare samarbete med polisens Huddingegrupp, sedermera KSN (Kriminalens Spaning Narkotika)?
Varför Lingärdes berättelse som bär alla spår av IB och Birger Elme'r?
Varför Donald F's alla krumbukter (han ska dessutom inte längre vara medlem i Ögat o Örat efter vad jag förstått. Varför då?)?
Många frågor och fler finns. Dessa försvinner inte bara för att uppgifterna om SE är intressanta. Stay on focus.
Om man förenklar det ngt verkar det som det finns två huvudsakliga synsätt här på FB m a p hur teorier kommer till:
a)Man utgår huvudsakligen från händelserna på morddagen 28/2 . Om man samlar tillräckligt mycket fakta kommer teorin om vad som som hänt som ett brev på posten!
Om det blir klarlagt tror man också att en ev konspiration kan rullas upp underifrån. Alla diskussioner i nuläget om storpolitiska motiv anses meningslösa-uttryck för fantasier.
b) Det andra synsättet är man testar olika arbetshypoteser om motiv och hur detta kan synkas med idéer om organisation-utförande av mordet-efterföljande mörkläggning. Hur passar fakta in i en viss arbetshypotes?
Själv tillhör jag grupp två och är säker på bara en sak:
Om det var en omfattande konspiration med åtminstone tre grupper: anstiftare. organisatörer, och verkställare så är det vattentäta skott mellan grupperna. Det är därför helt orealistiskt att tro att en sådan konspiration kan rullas upp. Man kan möjligtvis få tag på en del i gruppen "verkställare", men om Jallai har rätt (som jag länkat till i ett tidigare inlägg) är t.om GM separerad från skyddsgrupp/övervakningsgrupp.