2018-05-24, 14:04
Medlem
Antivalents avatar
Till er som anser att gängvåldet är no big deal - var drar ni gränsen? Är det först när era nära och kära blir drabbade? Om era grannar är yrkesmördare, bryr ni er inte bara för att det inte drabbat er personligen?

Själv drar jag gränsen när handeldvapen används på öppen gata - något som sker nästan varje vecka i Sverige.
Citera
2018-05-24, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Till er som anser att gängvåldet är no big deal - var drar ni gränsen? Är det först när era nära och kära blir drabbade? Om era grannar är yrkesmördare, bryr ni er inte bara för att det inte drabbat er personligen?

Själv drar jag gränsen när handeldvapen används på öppen gata - något som sker nästan varje vecka i Sverige.

Är det nån som säger att det är no big deal? Eller är det du som vill att det ska finnas folk som säger det? Varför ta upp det här där alla verkar hålla med om att det inte är ok?
Citera
2018-05-24, 14:12
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alza
Är det nån som säger att det är no big deal? Eller är det du som vill att det ska finnas folk som säger det? Varför ta upp det här där alla verkar hålla med om att det inte är ok?

Min fråga träffade alltså en öm punkt. Fråga dig själv varför du blir defensiv.

Det finns flera i tråden (bl a du) som bagatalliserar händelser som detta och påstår att du är trygg trots dödsskjutningar och gängvälde. Hur många i din närort (järva) måste sätta livet till innan du anser att man måste göra något? Är det 100 okända? Är det när oskyldiga blir skjutna? Var går gränsen?
Citera
2018-05-24, 14:13
Medlem
Citat:
Bor i centrum, springer ute både kvällstid och dagtid, går till gymmet på kvällstid. Ingen som gått hem från studentpuben har blivit antastad, nedslagen, hotad eller något under mina 3 år då jag gick dit varje vecka och hem efter midnatt. Enda platsen där mina kompisar känts sig osäkra är under tunnelbanan vid busshållplatsen.

Antar att ingen av oss som inte gråter och lever i skräck varje dag är normalt funtade.

AH JO det hände en hemsk sak en gång. Jag var ute och sprang och en grabb på typ 15 år försökte lägga krokben på mig. Det var fruktansvärt.

Man ska nog inte säga att det är helt lugnt, finns ju en anledning till att man kräver att det finns väktare i centrum under skoltid numera pga att man har haft problem med engelska skolan.
Visst bus rackartyg kan man tycka, men det är inte alltid så trevlig stämning.
Sen pundar/alkisarna vid tunnelbanan där är det inte heller alltid lugnt.
På helgkvällarna så är det ganska otrevlig stämning inne i centrum med där olika gäng håller till ibland, min grabb har mött dom flertal gånger när han varit på bio, nu är han där med kompisar från kista och rinkeby så dom känner killarna, men dom är inte så trevliga direkt.
Citera
2018-05-24, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullfart
Man ska nog inte säga att det är helt lugnt, finns ju en anledning till att man kräver att det finns väktare i centrum under skoltid numera pga att man har haft problem med engelska skolan.
Visst bus rackartyg kan man tycka, men det är inte alltid så trevlig stämning.
Sen pundar/alkisarna vid tunnelbanan där är det inte heller alltid lugnt.
På helgkvällarna så är det ganska otrevlig stämning inne i centrum med där olika gäng håller till ibland, min grabb har mött dom flertal gånger när han varit på bio, nu är han där med kompisar från kista och rinkeby så dom känner killarna, men dom är inte så trevliga direkt.

Engelska skolan är väl mest svenska rikemansbarn?
Citera
2018-05-24, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Min fråga träffade alltså en öm punkt. Fråga dig själv varför du blir defensiv.

Det finns flera i tråden (bl a du) som bagatalliserar händelser som detta och påstår att du är trygg trots dödsskjutningar och gängvälde. Hur många i din närort (järva) måste sätta livet till innan du anser att man måste göra något? Är det 100 okända? Är det när oskyldiga blir skjutna? Var går gränsen?

Så du fiskade efter någon som skulle svara och attackera denna person för att driva din agenda att gängvåldet har tagit över Sverige igen, att vi alla ska leva i skräck och polisen ska gå in och döda alla? Orkar inte. Hej.
Citera
2018-05-24, 14:18
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Var och varannan dag? Antalet mord hittills i år är det lägsta på mycket länge. Maj är snart slut och vi är uppe i ett drygt trettiotal, pekar mot ett helår runt 80.

Det finns en tråd på flashback som iofs tar upp även osäkra fall men det brukar informeras när ett osäkert ändrar status. Där är de uppe i 95 fall men det finns självklart en hel del osäkra fall.

(FB) Dödligt våld i Sverige 2018

Huvudresultat för 2017 (BRÅ https://www.bra.se/brott-och-statistik/statistik-utifran-brottstyper/mord-och-drap.html)

Nivå och utveckling av konstaterade fall av dödligt våld
• År 2017 konstaterades 113 fall av dödligt våld i Sverige. Det är en ökning med
7 fall, jämfört med 2016 då 106 fall kunde konstateras. Antalet fall 2017 är den
högsta nivån av konstaterade fall av dödligt våld under perioden 2002–2017.

De senaste tre åren (2015–2017) har antalet fall av dödligt våld legat på en högre
och jämnare nivå än tidigare år, och därmed har den tidigare nedåtgående
utvecklingen brutits.
Citera
2018-05-24, 14:32
Medlem
Citat:
Inget nytt sedan i morse, de skadade personerna vårdas på sjukhus. Platsen är avspärrad. Jag tänkte ta en löptur förbi området nu. Har på mig min skottsäkra t-shirt så ni behöver inte oroa er.

Bor för övrigt i Kista sen 4 år och aldrig känt mig osäker här. (svensk härkomst). Tycker alla gnällspikar här inne kan ta och sluta gråtrunka bakom soffan och leva sina liv istället för att oroa sig över att bli indragen i gängkrig.

Jag håller med om att det är ett problem som behöver lösas och vad man gjort inte är tillräckligt, men att man skulle leva i skräck och rädsla för att man bor i en förort är sån bullshit propaganda från folk som inte bor där? Precis som när dom säger att det är bullshit när alla vänstermänniskor skriver att allt är bättre än någonsin när de sitter i sina lägenheter på söder. Same shit.

Citat:
Ursprungligen postat av Degenered
Kan inte mer än instämma med ovanstående skribent. En stor applåd till dig "Alza". Jag har inte heller känt mig osäker någonstans i Kista under mina år som jag bott här. Trivs jättebra och har aldrig behövt gå runt och vara rädd.

Jag gick ut med hunden i förmiddags och gick förbi området "Kista gårdspark" där ett stort område är avspärrat. Polisen går mellan de små husen på lilla kullen och inspekterar och andra snutar står och vaktar avspärrningarna. Även några reportrar var där och intervjuade några äldre damer.

På ena sidan av parken finns kontorsbyggnader och på den andra sidan sidan av parken finns bostadshus. Tror de som var hemma i dom lägenheterna igår inte fick sova många timmar. Själv bor jag i Ärvinge och jag hörde smällen riktigt högt.

Kan bara hålla med. Har mitt företag i bostadsområdet sedan många år och är inte sällan där även kvällar och helger. Aldrig orolig. Men man kan se en påverkan av utvecklingen runt omkring de senaste två åren. Särskilt utanför utgången mot industriområdet, den som leder riktning Husby och vid busstationen. Verkar vara en del papperslösa. Läget är dock långt ifrån så illa som runt Medborgarplatsen och Björns trädgård som är mycket farligare och där mycket elände händer.

Det måste ha varit ett veritabelt skyttegravskrig i parken vid Kista gård i natt (för det var väl där?). Borde gå att hitta skotthål i intilliggande fasader och fönster. Tror jag ska ta en sväng ditåt om jag hinner.
Citera
2018-05-24, 14:36
Medlem
Det är fortfarande avspärrat bakom det sk ödehuset och det står en grå bil innanför avspärrningarna.
Citera
2018-05-24, 14:46
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Med tanke på ljudinspelningen så sköts det ganska ordentligt + sprängningen.
Märkligt att ingen dog, bägge offer var enligt polisen "talbara". Måste vara väldigt amatörmässiga skyttar. Dom har nog inte gjort lumpen.
Citera
2018-05-24, 14:49
Avslutad
Citat:
Var och varannan dag? Antalet mord hittills i år är det lägsta på mycket länge. Maj är snart slut och vi är uppe i ett drygt trettiotal, pekar mot ett helår runt 80.
Acceptabla siffror för en sån som du? Lite spill får man räkna med för mångkulturens skull...
Citera
2018-05-24, 14:56
Medlem
Citat:
Engelska skolan är väl mest svenska rikemansbarn?

Nää inte i Kista, skulle nog säga att den är ganska lika dom andra skolorna i området angående etnicitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in