2018-05-24, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nja, det tåget har nog redan gått.

Men vi kanske skulle återgå till den aktuella händelsen i Kista. Har det dykt upp fler nyheter om händelsen?

Inget nytt sedan i morse, de skadade personerna vårdas på sjukhus. Platsen är avspärrad. Jag tänkte ta en löptur förbi området nu. Har på mig min skottsäkra t-shirt så ni behöver inte oroa er.

Bor för övrigt i Kista sen 4 år och aldrig känt mig osäker här. (svensk härkomst). Tycker alla gnällspikar här inne kan ta och sluta gråtrunka bakom soffan och leva sina liv istället för att oroa sig över att bli indragen i gängkrig.

Jag håller med om att det är ett problem som behöver lösas och vad man gjort inte är tillräckligt, men att man skulle leva i skräck och rädsla för att man bor i en förort är sån bullshit propaganda från folk som inte bor där? Precis som när dom säger att det är bullshit när alla vänstermänniskor skriver att allt är bättre än någonsin när de sitter i sina lägenheter på söder. Same shit.
Citera
2018-05-24, 13:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av alza
Inget nytt sedan i morse, de skadade personerna vårdas på sjukhus. Platsen är avspärrad. Jag tänkte ta en löptur förbi området nu. Har på mig min skottsäkra t-shirt så ni behöver inte oroa er.

Bor för övrigt i Kista sen 4 år och aldrig känt mig osäker här. (svensk härkomst). Tycker alla gnällspikar här inne kan ta och sluta gråtrunka bakom soffan och leva sina liv istället för att oroa sig över att bli indragen i gängkrig.

Jag håller med om att det är ett problem som behöver lösas och vad man gjort inte är tillräckligt, men att man skulle leva i skräck och rädsla för att man bor i en förort är sån bullshit propaganda från folk som inte bor där? Precis som när dom säger att det är bullshit när alla vänstermänniskor skriver att allt är bättre än någonsin när de sitter i sina lägenheter på söder. Same shit.

Beror ju på att du aldrig vågar dit ut efter 20.00. Ingen normalt funtad svensk går ner till centrum på kvällen. Kista är ett rövhål, snart i klass med Tensta.
Citera
2018-05-24, 13:09
Medlem
Degenereds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alza

Kan inte mer än instämma med ovanstående skribent. En stor applåd till dig "Alza". Jag har inte heller känt mig osäker någonstans i Kista under mina år som jag bott här. Trivs jättebra och har aldrig behövt gå runt och vara rädd.

Jag gick ut med hunden i förmiddags och gick förbi området "Kista gårdspark" där ett stort område är avspärrat. Polisen går mellan de små husen på lilla kullen och inspekterar och andra snutar står och vaktar avspärrningarna. Även några reportrar var där och intervjuade några äldre damer.

På ena sidan av parken finns kontorsbyggnader och på den andra sidan sidan av parken finns bostadshus. Tror de som var hemma i dom lägenheterna igår inte fick sova många timmar. Själv bor jag i Ärvinge och jag hörde smällen riktigt högt.
Citera
2018-05-24, 13:15
Medlem
Självklart oacceptabelt men att gå så långt som att påstå att man måste "ändra rättsamhället" och polisen ska "skjuta för att döda" är ju rena fånerier.

För det första kan jag meddela att det dödliga våldet har minskat kraftigt sedan 90 talet, men det är väl fake news antar jag då ?

Sedan är det ju en rad brott som införts och ändrats som inte fanns förut, våldtäktsvåg etc är ju ett på grund av detta och det vet ju alla om man ska vara ärlig mot sig själv.

För det tredje är sverige betydligt större än en förort i Stockholm. Vi talar om ett par hundratal grovt kriminella på tio miljoner medborgare så kom inte och snacka om att det behövs "kraftiga ändringar i rättssamhället" och sådana rena dumheter.
Citera
2018-05-24, 13:18
Medlem
Avspärrningarna är borta nu iaf, så move on finns ingenting att se....

Tror det är nåt jidder mellan järva gängen eftersom det hittats en död i rinkeby med så inte omöjligt det kan varit nån som dött av skadorna i natt.
Citera
2018-05-24, 13:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jjn
Självklart oacceptabelt men att gå så långt som att påstå att man måste "ändra rättsamhället" och polisen ska "skjuta för att döda" är ju rena fånerier.

För det första kan jag meddela att det dödliga våldet har minskat kraftigt sedan 90 talet, men det är väl fake news antar jag då ?

Sedan är det ju en rad brott som införts och ändrats som inte fanns förut, våldtäktsvåg etc är ju ett på grund av detta och det vet ju alla om man ska vara ärlig mot sig själv.

För det tredje är sverige betydligt större än en förort i Stockholm. Vi talar om ett par hundratal grovt kriminella på tio miljoner medborgare så kom inte och snacka om att det behövs "kraftiga ändringar i rättssamhället" och sådana rena dumheter.
Du klarar inte av att tänka i flera led, va? Hur tror du den absoluta majoriteten kommer att bete sig i framtiden när det blir uppenbart att statens våldsmonopol inte ens klarar av att hantera ett hundratal analfabeter? Blir folk MER laglydiga eller MINDRE? Vad tror du?
Senast redigerad av EffinEjit 2018-05-24 kl. 13:33.
Citera
2018-05-24, 13:31
Medlem
grey.eagles avatar
Ja av ljuden att döma så låter det som militär/hemvärns övning.

Eller betydligt värre, reinfeltare med automat vapen, helt sjukt.
Citera
2018-05-24, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLightstone
Jag frågar istället, vad fan har 90-talets MC-krig med Kista 2018 att göra?

Vi har problem i förorterna IDAG, NU, 2018!

Vem i helvete bryr sig om Breivik dödade fler än Akilov, eller om Peter Mangs var en hemsk rasist, eller att svärdmannen i Trollhättan var en terrorist, eller att etniskt svenska MC-gubbar sköt varandra på 90-talet. Vi har problem i Sverige NU, IDAG, och de måste lösas, helst igår!

Äh vadå. Det drabbar nästan bara de som själva involverar sig i kriminaliteten. Låt de hållas. Polisen är av den åsikten att det handlar om självsanering. De gör inte mer än de måste göra och är rätt nöjda med att hitta döda knarklangare i buskarna i Rinkeby var och varannan dag.
Citera
2018-05-24, 13:49
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjn

Ännu ett får öppnar käften. Hej ditt kioskmongo, pluggar du på journalistlinjen i Stockholm? Skulle isåfall förklara ditt idiotiska sätt att resonera och föra andra får bakom ljuset.

Enligt Socialstyrelsen så har antalet skottskaddade fördubblats under perioden 2008-2015. Från runt 50 till 100 nånting st 2015. Och antagligen såg det värst ut 2017 som inte räknats med i den statistiken när ca 45 människor i Sverige dog av skottskador.

Att det dödliga våldet ”minskar” beror huvudsakligen på att sjukvården blivit extremt mycket bättre på att hantera både skott - och skärskador. Idag får till och med svenska sjukvården expertis från läkare som verkar i våldsdrabbade områden som i t.ex. Kapstaden som är ökänt för sin mordstatistik. Idag har du chanser att överleva om du får hjälp i tid och blir skjuten i överkropp/bröstområde. På 90-talet var det inte självklart att man överlevde ett skott i buken även om man då fick hjälp i tid. Vi har sjukvården och den nya tekniken att tacka för att så många skottskadade överlever idag. Med dagens antal skottskadade och 90-talets sjukvård i minnet tror jag inte vi hade haft så många överlevande som vi ändå har idag. Då hade antagligen outbildade och icke-insatta svin som du hållit käften som ja, faktiskt bidrar till att sprida falska nyheter på vänsterns order.

Det finns många fall där folk skjutits i huvudet i Sverige men ändå överlevt, nu i modern tid. Det skulle vara i stort sätt omöjligt på 90-talet. Vi har alltså flera skottdåd än någonsin men fler överlever samtidigt. I Värnamo sköts någon i halsen och i bröst för några veckor sedan men överlevde - lycka till om det var 1992.
Citera
2018-05-24, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Segergudinnan
... att hitta döda knarklangare i buskarna i Rinkeby var och varannan dag.

Var och varannan dag? Antalet mord hittills i år är det lägsta på mycket länge. Maj är snart slut och vi är uppe i ett drygt trettiotal, pekar mot ett helår runt 80.
Citera
2018-05-24, 14:02
Medlem
Krickerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Var och varannan dag? Antalet mord hittills i år är det lägsta på mycket länge. Maj är snart slut och vi är uppe i ett drygt trettiotal, pekar mot ett helår runt 80.
Vad bra att du känner dig trygg och säker då.

Men vi vettiga Svenska människor känner oss absolut inte säkra när det kastas handgranater runt oss.
Citera
2018-05-24, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiddraren
Beror ju på att du aldrig vågar dit ut efter 20.00. Ingen normalt funtad svensk går ner till centrum på kvällen. Kista är ett rövhål, snart i klass med Tensta.

Bor i centrum, springer ute både kvällstid och dagtid, går till gymmet på kvällstid. Ingen som gått hem från studentpuben har blivit antastad, nedslagen, hotad eller något under mina 3 år då jag gick dit varje vecka och hem efter midnatt. Enda platsen där mina kompisar känts sig osäkra är under tunnelbanan vid busshållplatsen.

Antar att ingen av oss som inte gråter och lever i skräck varje dag är normalt funtade.

AH JO det hände en hemsk sak en gång. Jag var ute och sprang och en grabb på typ 15 år försökte lägga krokben på mig. Det var fruktansvärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in