Citat:
Ursprungligen postat av
jjn
Självklart oacceptabelt men att gå så långt som att påstå att man måste "ändra rättsamhället" och polisen ska "skjuta för att döda" är ju rena fånerier.
För det första kan jag meddela att det dödliga våldet har minskat kraftigt sedan 90 talet, men det är väl fake news antar jag då ?
Sedan är det ju en rad brott som införts och ändrats som inte fanns förut, våldtäktsvåg etc är ju ett på grund av detta och det vet ju alla om man ska vara ärlig mot sig själv.
För det tredje är sverige betydligt större än en förort i Stockholm. Vi talar om ett par hundratal grovt kriminella på tio miljoner medborgare så kom inte och snacka om att det behövs "kraftiga ändringar i rättssamhället" och sådana rena dumheter.
Ännu ett får öppnar käften. Hej ditt kioskmongo, pluggar du på journalistlinjen i Stockholm? Skulle isåfall förklara ditt idiotiska sätt att resonera och föra andra får bakom ljuset.
Enligt Socialstyrelsen så har antalet skottskaddade fördubblats under perioden 2008-2015. Från runt 50 till 100 nånting st 2015. Och antagligen såg det värst ut 2017 som inte räknats med i den statistiken när ca 45 människor i Sverige dog av skottskador.
Att det dödliga våldet ”minskar” beror huvudsakligen på att sjukvården blivit extremt mycket bättre på att hantera både skott - och skärskador. Idag får till och med svenska sjukvården expertis från läkare som verkar i våldsdrabbade områden som i t.ex. Kapstaden som är ökänt för sin mordstatistik. Idag har du chanser att överleva om du får hjälp i tid och blir skjuten i överkropp/bröstområde. På 90-talet var det inte självklart att man överlevde ett skott i buken även om man då fick hjälp i tid. Vi har sjukvården och den nya tekniken att tacka för att så många skottskadade överlever idag. Med dagens antal skottskadade och 90-talets sjukvård i minnet tror jag inte vi hade haft så många överlevande som vi ändå har idag. Då hade antagligen outbildade och icke-insatta svin som du hållit käften som ja, faktiskt bidrar till att sprida falska nyheter på vänsterns order.
Det finns många fall där folk skjutits i huvudet i Sverige men ändå överlevt, nu i modern tid. Det skulle vara i stort sätt omöjligt på 90-talet. Vi har alltså flera skottdåd än någonsin men fler överlever samtidigt. I Värnamo sköts någon i halsen och i bröst för några veckor sedan men överlevde - lycka till om det var 1992.