Citat:
Ursprungligen postat av
MbmA
Den här dörren som står öppen i skandiahuset från 21.30 till 23.22, och som inte åtgärdas direkt av väktare Anette. Är den i anslutning till mordplatsen? Kan man avfärda även detta som en slump?
Enligt väktarna brukade dörren vara olarmad eller öppen därför att en "Lennart", föreståndare för affären La Carterie på Sveavägen, brukade arbeta sent på kvällarna. "Lennart" är antagligen den person som stod i skyltfönstret när makarna Palme gick förbi, enligt vittnet Nicola Fauzzi.
Jag tror inte att Stig E gick beväpnad och råkade få syn på Palme. Inte heller tror jag att han råkade se Palme gå på bio och skaffade ett vapen och stod och väntade i entrén för att se om Palme händelsevis skulle råka komma förbi. Inte heller tror jag att det var en slump att denne Palmehatare råkade gå så nära inpå Palme strax innan mordet.
Barbrogrupper, Leongrupper och "Åkes gubbar" hade spanat på Palme (kanske även på Lisbet) i något tiotal år (enligt tinytiny på Flashback) och de hade, tror jag, lärt sig hur de i olika situationer reagerade och tidigare under träning lyckats få makarna Palme att byta sida på gator de promenerat på - och att det var personer denna kväll som såg hotfulla ut vid Adolf Fredriks kyrkogata och att Lisbet därför omedvetet hittade på ett skäl för att de skulle byta sida.
På andra sidan fanns flera personer som visste att Palme var på väg, bl.a. Stig Engström, som stod och pratade i receptionen (på undre våningen på bilden nedan)
https://3.bp.blogspot.com/-Qi9CEVFLrkg/WVtv3lugyaI/AAAAAAAAAxw/7y0Cqjr_QqIAtTZg3765nmEghCplW81jwCLcBGAs/s1600/skandia_reception.jpg
tills han såg dem gå förbi, då han ursäktade sig för vakterna och sa att han hade bråttom till tunnelbanan.
Om även "Lennart" var inblandad så kan arrangemanget med dörren ingått på något sätt. Det finns en uppgift att en amerikan skulle ha kommit in på Skandia alldeles efter mordet och åtminstone Anette Kohuts bil lämnade byggnaden en stund efter mordet.
Min teori är att Palme levererades till hörnet vid Dekorima och att en högsta beslutande ledning tog ställning till om mordet skulle genomföras eller inte i sista minuten beroende på läget, t.ex. hur mycket folk som befann sig på östra sidan av Sveavägen vid tillfället. Personer med wt rapporterade och ett flertal invigda fanns på olika platser nära mordplatsen för att kunna distrahera. Stig E var en hejare på att prata (i varje fall i telefon) och han skulle definitivt kunnat distrahera annalkande personer.