2018-05-23, 19:36
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Som jag minns det förekom inte skyddsvästar alls på den tiden, baserar det vad man såg i TV och tidningar.
Visserligen mer än ett decennium tidigare men kollar man på bilder från Norrmalmstorg dramat förekom inte skyddsväst alls hos polisen vad man kan se. däremot om man kollar bilder/film från kapningen av Västtyska ambassaden några år senare så ser man ett antal poliser som har otroligt klumpiga västar.
Skyddsvästar blev visst inte vanligare förrän på 1990 talet då bla en Svensk firma började sälja sådana.

Så Palme eller andra politiker bar inga skyddsvästar, annan tid och samhällsklimat då, västarna som fanns var väldigt klumpiga och tunga.
Ingvar karlsson har ju själv berättat att han hämtades helt ensam efter mordet på natten i en vanlig Taxi, och han fick onda aningar och hukade sig ner i baksätet när dom närmade sig Rosenbad för att inte synas, fanns ingen extra vakt vid Rosenbad utan bara vanliga från ABAB (?)
så lågt var säkerhetstänkandet 1986.

Harry Söderman (Revolver-Harry, kallad) tog fram en skyddsväst som han tyckte att Folke Bernadotte skulle ha på sig i slutet av andra världskriget. Bernadotte använde aldrig skyddsvästen och blev skjuten till döds. Skyddsvästar har funnits länge, men de var inte av den kalibern som finns idag.
Citera
2018-05-23, 19:40
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Tidigt säger inte ett enda vittne, vad jag kan erinra mig, att GM sprang "som en elefant" eller haltade. Det är sådant som sägs långt senare.
Skönt att du säger "erinra" för jag har varken studerat tråden eller efterforskat alls. Man blir ju galen på alla teorier. Men jag har ett mycket bra detaljminne och tror mig komma ihåg att ett säreget rörelsemönster var något som omnämndes långt innan CP kom in i bilden. Och var skulle det ha kommit ifrån om inte källvittnen?
Men det är ju också hela min poäng. Gå tillbaka till källvittnena. Vad exakt förmedlade de? Och finns det någonting alls utöver den i mitt tycke icke trovärdiga vittnet som gömde sig på Tunnelgatan som talar emot CP?
Citera
2018-05-23, 19:41
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Så är det. Om Holmér hade insyn eller till och med var passivt deltagande i mordet så förstår man bättre varför han ansåg att SE kom in som en elefant i utredningen. SE kanske levde sig in lite för häftigt i rollen som vittne för att Holmér skulle vara riktigt bekväm med det. Tror SE var väldigt lättmanipulerad och att man ganska enkelt kunde bearbeta honom. Medhjälpare fanns runt omkring mordplatsen, därav WT uppgifterna. Tycker man måste våga pröva denna hypotes precis som Jallai gör i landsförrädaren. Vill veta mer om SE och vilka han kände och umgicks med.

SOm du väl förstår påstår jag inte SE var GM. Det är bara en av flera hypoteser. Jag är benägen att tro att SE snarare var förvillare

Vad jag tycker nu borde göras först är att undersöka om SE överhuvudtaget kan ha varit GM.
Herr Andersson påstår att så inte är fallet. Håller argumenten? Jag behärskar inte de tidsmässiga detaljerna
Citera
2018-05-23, 19:42
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Skönt att du säger "erinra" för jag har varken studerat tråden eller efterforskat alls. Man blir ju galen på alla teorier. Men jag har ett mycket bra detaljminne och tror mig komma ihåg att ett säreget rörelsemönster var något som omnämndes långt innan CP kom in i bilden. Och var skulle det ha kommit ifrån om inte källvittnen?
Men det är ju också hela min poäng. Gå tillbaka till källvittnena. Vad exakt förmedlade de? Och finns det någonting alls utöver den i mitt tycke icke trovärdiga vittnet som gömde sig på Tunnelgatan som talar emot CP?

Du gissar alltså bara.
Citera
2018-05-23, 19:44
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
SOm du väl förstår påstår jag inte SE var GM. Det är bara en av flera hypoteser. Jag är benägen att tro att SE snarare var förvillare

Vad jag tycker nu borde göras först är att undersöka om SE överhuvudtaget kan ha varit GM.
Herr Andersson påstår att så inte är fallet. Håller argumenten? Jag behärskar inte de tidsmässiga detaljerna

Jag håller med dig, man måste hålla det öppet för olika alternativ men dumt att låsa sig vid tanken på att SE inte har med mordet att göra utifrån föreställningen att han måste ha agerat ensam. Han kan som sagt ingått i en mindre eller större konspiration. Antingen som förvillare eller som GM
Citera
2018-05-23, 19:51
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Här kan du läsa polisförhör med vittnen:

http://www.itdemokrati.nu/page36.html

Det är mödan värt om du är intresserad.
Citera
2018-05-23, 19:59
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det är väl inte särskilt många av vittnen på plats som uppger att GM bar glasögon heller.

En annan sak jag tyckte var tveeggad är att det lyfts fram att han ringt till Skandia för att få veta exakt tidpunkt för när han klockat ut. Men om han verkligen skjutit Palme så borde han ju vara säker på att tidpunkten inte gav alibi.

Visst han kan ha velat ha tiden för att ha en historia klar, men det mest tvingande skälet att ringa ett sådant samtal är väl ändå för att kolla om det fanns ett alibi?
Citera
2018-05-23, 20:06
Medlem
Sobrilbils avatar
Är det verkligen lagligt, oavsett om det är sant eller inte, att gå ut offentligt med vad PU har för huvudspår?

På tal om det, är det tillåtet på Flashback att erbjuda försäljning av något som har med trådens ämne att göra?
Citera
2018-05-23, 20:14
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Är det verkligen lagligt, oavsett om det är sant eller inte, att gå ut offentligt med vad PU har för huvudspår?

På tal om det, är det tillåtet på Flashback att erbjuda försäljning av något som har med trådens ämne att göra?

Jag antar att förundersökningsledare har ganska stort utrymme att välja vad som ingår iförundersöjningssekretess. Dvs vad de kan släppa. Eller avsåg du tidningarna som publicerar uppgifterna?
Citera
2018-05-23, 20:16
Medlem
Igni-ferroques avatar
Den numera avlidne vapenhandlarens dotter går i svaromål:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zLyQoO/vapenhandlarens-dotter-aldrig-sett-skandiamannen-i-sakerhetsrummet

" Min far var en vapensamlare och det var hans största passion. Han älskade militärhistoria och han samlade på allt från medaljer till vapen. Men att han skulle ha tillhandahållit ett vapen är helt uppåt väggarna"

Man kan lugnt säga att hon inte styrker att vapen tillhandahållits. Nu kan ju själva utredningen innehålla mer, men tycker fortfarande att det är märkligt att pressen går ut med namnuppgifter baserat på det som publicerats.
Citera
2018-05-23, 20:19
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Jag håller med dig, man måste hålla det öppet för olika alternativ men dumt att låsa sig vid tanken på att SE inte har med mordet att göra utifrån föreställningen att han måste ha agerat ensam. Han kan som sagt ingått i en mindre eller större konspiration. Antingen som förvillare eller som GM

Eller presumtiv syndabock?
Citera
2018-05-23, 20:19
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag antar att förundersökningsledare har ganska stort utrymme att välja vad som ingår iförundersöjningssekretess. Dvs vad de kan släppa. Eller avsåg du tidningarna som publicerar uppgifterna?
Jag tänkte på vad tidningarna skriver.

Vet du hur det ligger till med min andra fråga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in