Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
M hade haft svårt att undgå denna interna konflikt i att de ens kallar sig liberalkonservativa. De liberala och de konservativa i partiet står i direkt motsatsförhållande till varandra. Om M gått ut direkt efter Reinfeldts avgång och sagt att de nu inte är "Nya" längre utan konservativa och ersatt hela sin reinfeldska partistyrelse så hade det kanske fungerat. De hade förlorat liberalerna men behållit de konservativa och kanske fått några sossar. Nu har de ännu inte bestämt sig.
Min fetning.
Exakt så! Och det fungerar ju inte att en minoritet styr den konservativa majoriteten. Reinfeldt var något nytt och spännande, han drog röster till partiet. Men med dessa extra röster så körde han tillsammans med MP Sverige i botten.
Batra skall ha all heder för att hon tog steget att "skrämma iväg" alla vänsterliberaler. Sant, hennes personliga utstrålning var inte en partiledares. Och även om i senaste laget, hon gjorde vad som krävdes för att inte förlora samtliga konservativa till SD.
SD skall vara glada över att Batra åkte ut och Kristersson tog över. Hans klara nekande till SD och vurmande för Annie Lööfs C garanterar att Nya M fortsätter att blöda till förmån för SD.
Och precis som du skriver, tänk om man omedelbart efter Reinfeldt hade gått ut hårt med att återskapa det konservativa M, då hade inte SD växt som idag.
Som så ofta så postar jag återigen en av mina favoritartiklar:
https://kvartal.se/essaer/frn-ngonstans-till-varsomhelst-s-gick-partierna-vilse
Citat:
Väljarnas känsla av hemhörighet har blivit en avgörande politisk skiljelinje
Hur kunde politikerna missa att hälften av medborgarna inte var med på deras mångkulturella projekt? Och varför har de så svårt att övertyga när de säger att de lägger om kursen? Det finns en förklaring. Den hittas i den dimension av politiken som frågar: Känner du dig hemma någonstans eller varsomhelst?
Det här är orsaken varför SD växer så att det knakar, varför SD tar röster från både höger och vänster.
Och S och Nya M har helt missat tåget.
I det här valet så är det globalisterna som står mot folkhemmet. Och enbart SD har trovärdighet när de säger sig representera folkhemmet. Sedan partiet kom in i riksdagen så har de stått upp för folkhemmet, den Svenska modellen.
Allt annat har blivit bifrågor.