Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
18-03-06, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Ingen aning. Grundregeln är det ursprungliga brottet men jag vet inte riktigt vilken åklagare du avser, KP? Helin och Almblad är avlidna och kan ju inte komma ifråga. Sedan får man väl se till uppsåtet, nuvarande åklagare upprätthåller förundersökningssekretess. Svårt att få det till skyddande av brottsling. Är GM eller medansvariga avlidna eller inte i stånd att ställas inför rätta (demens eller psykisk sjukdom) så har åklagare/förundersökningsledare ingen skyldighet att lämna ut namn till allmänheten. Svårt att få det till ett brott.

Misstänkta skall ju anses oskyldiga tills motsatsen bevisats i en domstol. Kan man inte ställa någon inför rätta är det ju olämpligt/olagligt att ensidigt hänga ut misstänkta som inte får chans att försvara sig. I varje fall skall inte åklagare göra det.

Att en misstänkt skall anses som oskyldig juridiskt sett är en grundläggande rättsprincip, annars skulle man låsa in alla misstänkta lite hur som helst. Däremot kan en misstänkt gripas, häktas och beläggas med restriktioner vilken inte en medborgare som inte misstänks för brott kan utsättas för. Skillnaden är att den misstänkte skall ha rätt till en rättegång då åklagaren skall bevisa hans skuld.

Det jag är ute efter är exv. att PU har mordvapnet i beslag men åklagaren döljer detta. Typ.
Citera
18-03-06, 13:24
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Ni som kan allt här. När kommer Krister Petersson gå ut med vad som står i pärmen han bläddrade i?
Om det blir anhållanden bör det märkas före. Om mördaren är död o det finns levande medhjälpare, vad görs då? Den/de anhålls?
Fallet diskuteras nu på flera nivåer, det är ett mycket svårt beslut att fatta. Vad som diskuteras är om det borde vara en rättegång eller inte ? Med den uppfattningen jag har av gärningsmannen, så blir det ingen rättegång.
Citera
18-03-06, 13:27
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Gäller det också för åklagare som nu döljer uppgifter (brott) för att skydda GM?
Hva om GM behöver skydd ?
Citera
18-03-06, 13:29
Avslutad
Citat:
Att en misstänkt skall anses som oskyldig juridiskt sett är en grundläggande rättsprincip, annars skulle man låsa in alla misstänkta lite hur som helst. Däremot kan en misstänkt gripas, häktas och beläggas med restriktioner vilken inte en medborgare som inte misstänks för brott kan utsättas för. Skillnaden är att den misstänkte skall ha rätt till en rättegång då åklagaren skall bevisa hans skuld.

Det jag är ute efter är exv. att PU har mordvapnet i beslag men åklagaren döljer detta. Typ.

Ganska ironiskt med tanke på hur Christer Pettersson blev justitiemördad och även efter den friande domen kom att behandlas som skyldig. Än idag pekas han ju ut som skyldig titt som tätt. För ett brott han inte hade något att göra med överhuvudtaget. Vi har till och med en statminister som pekar ut en friad man som skyldig till ett 32 år gammalt olöst brott! Att fjanten inte skäms.

Men det så kallade rättsväsendet (vilket skämt!) väljer och vrakar bland vilka det skyddar och vilka de slänger ut till lejonen.

Jag tycker att hela jävla utredningsmaterialet borde släppas, allt ska fram. Så folk kan få se hur de ljugit, manipulerat och mörklagt.
Citera
18-03-06, 13:30
Medlem
FurirRevaers avatar
OK men det är inte brottsligt av förundersökningsledare/åklagare att upprätthålla förundersökningssekretess. Eller menar du att han ev skulle kunna undanhålla bevis för själva utredningen?

Även en avslutad utredning kan omfattas av sekretess, som längst i 70 år. Finns exempel på mordutredningar där det är på det viset. Oftast gäller det dock inte bevis utan snarare personuppgifter, medicinska uppgifter.
Citat:

Citera
18-03-06, 13:38
Medlem
FurirRevaers avatar
Den dag man lägger ner utredningen, oavsett resultat, kommer hela materialet att hamna på Riksarkivet. Det är jag övertygad om även om det finns en regel om gallring av material efter 70 år. Det här är av alldeles för stort historiskt intresse för att skickas till Lövsjötippen för att brännas.
Citat:
Ursprungligen postat av natsch
Ganska ironiskt med tanke på hur Christer Pettersson blev justitiemördad och även efter den friande domen kom att behandlas som skyldig. Än idag pekas han ju ut som skyldig titt som tätt. För ett brott han inte hade något att göra med överhuvudtaget. Vi har till och med en statminister som pekar ut en friad man som skyldig till ett 32 år gammalt olöst brott! Att fjanten inte skäms.

Men det så kallade rättsväsendet (vilket skämt!) väljer och vrakar bland vilka det skyddar och vilka de slänger ut till lejonen.

Jag tycker att hela jävla utredningsmaterialet borde släppas, allt ska fram. Så folk kan få se hur de ljugit, manipulerat och mörklagt.
Citera
18-03-06, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458

Förstår inte frågan riktigt. Hva? Vad betyder det?
Citera
18-03-06, 13:44
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det försvann ungefär 1 år från utredningen tack vare det stora fokuset på PKKspåret.
Dessutom det viktigaste året med tanke på närheten till mordet tidsmässigt.

Vem eller vilka ska vi "tacka" för det?

Ja, jag menar ju att PKK-spåret är en SÄPO-konstruktion från början, så det är väl dom man skall tacka i så fall. Hans Holmér sa ju den konstiga saker, som det där med "skaka i dess grundvalar" och "nu spelar jag ett högt spel, men en dag får ni veta Sanningen". Också något i stil med "det finns mer att berätta, men jag kan inte".
Leif D vibbar att Holmér stod under press. Han visste, eller anade Sanningen. Och att den inte fick komma fram. Inte på några villkår. Hans egen person (stauts, ekonomi, framtid) stod på spel. Vinn eller försvinn. Dom här uttalande var nog lite av att lätta på trycket. Senare, efter att ha fått foten, placerades han efter en tid i Wien, en på den tiden trevligstad. Lungt och skönt och han kunde hänga på kaffér och dagdrömma om spioner i rock och slokhatt som stod och gömde sig i portar och prång. Fina middagar med andra toppar ur den internationella "narkotikajägareliten". Och så svänga ihop en och annan kioskdeckare.
Citera
18-03-06, 13:46
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natsch

Hur vet du att han inte var inblandad i mordet? Vem kan säga en sån sak? Vittnen har sett personer som liknar CP i Gamla Stan, i samma tunnelbanevagn som Palme, utanför Grand, längs Sveavägen gående efter paret Palme, stående vid Dekorima, springande på Malmskillnadsgatan och på Döbelnsgatan. Han har inget alibi och han befann sig i närheten under kvällen. Han kan mycket väl vara helt oskyldig ändå - men hur kan man veta en sån sak?

De fejkade vittnesmålen var inte särskilt viktiga. Allvarligare var att LP, möjligen mot sin vilja, av polis eller åklagare fick förhandsinformation om att den gripne var alkoholiserad. Och det var också därför som hennes vittnesmål blev så svagt att HR friade.

Christer Pettersson hade inget emot att vara misstänkt för mordet, det blev hans födkrok som finansierade hans tidiga död.

Att han inte utförde mordet som en ensam galning är en helt annan sak. Han var torped och anlitades som torped.
Senast redigerad av iesho 18-03-06 kl. 13:48.
Citera
18-03-06, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
OK men det är inte brottsligt av förundersökningsledare/åklagare att upprätthålla förundersökningssekretess. Eller menar du att han ev skulle kunna undanhålla bevis för själva utredningen?

Även en avslutad utredning kan omfattas av sekretess, som längst i 70 år. Finns exempel på mordutredningar där det är på det viset. Oftast gäller det dock inte bevis utan snarare personuppgifter, medicinska uppgifter.

Jag menar att polisutredningen anmält till åklagaren ett beslag där en misstänkt kan kopplas till beslaget och brottet men underlåter att agera. Men tack för svaret. Jag tror inte vi kommer längre i den här diskussionen.
Citera
18-03-06, 13:51
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Citat:
Gäller det också för åklagare som nu döljer uppgifter (brott) för att skydda GM?
Förstår inte frågan riktigt. Hva? Vad betyder det?
Maybe the perpetrator needs protection.
Citera
18-03-06, 13:54
Medlem
FurirRevaers avatar
Vet inte vilken insyn du har i utredningen, jag har iaf inte hört om något beslag. Utredningen leds av åklagaren Petersson. De beslut han tar med anledning av eventuella beslag eller utredningsuppslag tar jag för givet hanteras enligt lag och gängse metodik som gäller mordutredningar. Misstänker eller vet du annat skulle jag anmält åklagaren om jag varit du.
Citat:
Jag menar att polisutredningen anmält till åklagaren ett beslag där en misstänkt kan kopplas till beslaget och brottet men underlåter att agera. Men tack för svaret. Jag tror inte vi kommer längre i den här diskussionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in