Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-23, 14:08
Medlem
Alt-Kikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Nja. Stå i kö är knappast en värdering (däremot en effekt av det svenska karaktärsdraget "ordningsamhet"). Gällande jante vet jag inte hur ursvensk den "värderingen" är, eller om det ens är en värdering? Användandet av begreppet jante är nog mer en effekt av det svenska karaktärsdraget "självkritik". Nyfikenhet är mer ett karaktärsdrag, men där håller jag till viss del med. Reserverad är också ett karaktärsdrag, där håller jag också med. Tro att alla är lika mycket värda? Nej, jag tror inte det är nåt ursvenskt, jag tror inte det är en svensk värdering ens idag. Tror bara det är en populär mem utan substans, typ.

Du nämnde ingenting som jag tycker är både svensk och värdering.
Att respektera kösystemet är en värdering.AfS enda försonande drag är att dom drar en lans för svenska värderingar.
Senast redigerad av Alt-Kike 2018-05-23 kl. 14:11.
Citera
2018-05-23, 14:10
Medlem
Citat:
Vad menar du med svenska värderingar då?

En typisk svensk värdering som jag högaktar är att vi inte accepterar högdragna fåntrattar som tror sig veta bättre än alla andra och tror sig vara förmer. Laget före jaget. Skapar goda förutsättningar för att bygga effektiva samhällen där alla inser att de är en kugge i maskineriet och ska arbete för en större måldbild än sig själv. Detta försöker globalisterna förstöra med den alltmer långgående individualiseringen och "titta-på-mig"-syndromet.

Sköt dig själv och skit i andra, men att vi visar solidaritet när det behövs svenskar emellan.

Vår fria humor, som nu försöker tryckas ner av PK-etablissemanget.

Förmåga att bilda och respektera en kö, vissa förlöjligar detta men det visar att vi värderar organisation. Vilket vi alltid värderat högt i Sverige, ordning och reda, struktur och funktion.

Strävsamhet, att man alltid ska arbeta och göra rätt för sig, ytterligare en värdering som globalisterna angriper och försöker förstöra.
Citera
2018-05-23, 14:13
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
En gyllene regel är att i möjligaste mån lämna svenskheten underförstådd och odefinierad. Det är inte politikerns uppgift att beskriva och dissekera, in- och exkludera till det svenska folket - utan att tjäna dess särintressen. Maximera svensk folkrätt och därmed utgöra den högsta åskledaren för en helt organisk svensk tribalism i ett mångetniskt/-kulturellt sammanhang.

Visste inte att etnonationalisterna (eller vad det nu kallas?) är så känsliga.

Rädd för för att definiera svenskhet, manlighet eller kvinnlighet etc:

1 Gudrun (jo, jag vet att hon rent av förnekar dess existens, men det hör till de "teoretiska" detaljerna ingen bryr sig om)

X ahahahaahaaha

2 oyto

hahahaaha. Att Islam inte hör till Sverige är en självklarthet. Kudos till Jeff-Ahl som säger det.
Påståendet som skrämmer internet-etnonationalister
Citera
2018-05-23, 14:19
Medlem
Citat:
80-IQ-maffian i upplösningstillstånd. Har du inte ett paket gula blend och ett avpixlatkommentarsfält att ägna tiden åt i stället?

Haha, jisses, jag förstår att du inte vill prata om svenska värderingar - för du ger just uttryck för ett väldigt osvenskt beteende. Försöker visa din egen överlägsenhet genom att förlöjliga andra. Jag får känslan av att du är ett troll, kanske utsänd av Sveavägen 68 för att så missmod och splittring bland nationalister? De flesta andra här kan diskutera sakligt, om än rakt och hårt (vilket jag tycker är uppfriskande och bra), men du är i huvudsak osaklig och dessutom högfärdig.
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff-Ahl
En typisk svensk värdering som jag högaktar är att vi inte accepterar högdragna fåntrattar som tror sig veta bättre än alla andra och tror sig vara förmer. Laget före jaget. Skapar goda förutsättningar för att bygga effektiva samhällen där alla inser att de är en kugge i maskineriet och ska arbete för en större måldbild än sig själv. Detta försöker globalisterna förstöra med den alltmer långgående individualiseringen och "titta-på-mig"-syndromet.

Sköt dig själv och skit i andra, men att vi visar solidaritet när det behövs svenskar emellan.

Vår fria humor, som nu försöker tryckas ner av PK-etablissemanget.

Förmåga att bilda och respektera en kö, vissa förlöjligar detta men det visar att vi värderar organisation. Vilket vi alltid värderat högt i Sverige, ordning och reda, struktur och funktion.

Strävsamhet, att man alltid ska arbeta och göra rätt för sig, ytterligare en värdering som globalisterna angriper och försöker förstöra.
Det mesta du skriver instämmer jag i. Men jag ser det nog inte som värderingar, utan något djupare än så. Jag föredrar som sagt karaktärsdrag. För de här sakerna är mer vad vi är, än vad vi tycker.
Citera
Medlem
Doomushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Att Islam inte hör till Sverige är en självklarthet. Kudos till Jeff-Ahl som säger det.
Påståendet som skrämmer internet-etnonationalister
Något annat är svenskförgentligt
Citera
2018-05-23, 14:21
Medlem
Citat:
Det mesta du skriver instämmer jag i. Men jag ser det nog inte som värderingar, utan något djupare än så. Jag föredrar som sagt karaktärsdrag. För de här sakerna är mer vad vi är, än vad vi tycker.

Ok, så bra då. Du får kalla det vad du vill - jag kallar det i alla fall värderingar. Blir inte riktigt klok på dig, vad är värderingar då? De som du menar finns, men som du samtidigt ändå menar inte finns (utifrån dina tidigare inlägg).
Citera
2018-05-23, 14:23
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Haha, jisses, jag förstår att du inte vill prata om svenska värderingar - för du ger just uttryck för ett väldigt osvenskt beteende. Försöker visa din egen överlägsenhet genom att förlöjliga andra. Jag får känslan av att du är ett troll, kanske utsänd av Sveavägen 68 för att så missmod och splittring bland nationalister? De flesta andra här kan diskutera sakligt, om än rakt och hårt (vilket jag tycker är uppfriskande och bra), men du är i huvudsak osaklig och dessutom högfärdig.
Jag kanske är utsänd av Putin?

https://twitter.com/Jeff_Ahl/status/998801875636977664
Citera
2018-05-23, 14:25
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ok, så bra då. Du får kalla det vad du vill - jag kallar det i alla fall värderingar. Blir inte riktigt klok på dig, vad är värderingar då? De som du menar finns, men som du samtidigt ändå menar inte finns (utifrån dina tidigare inlägg).

"Karaktärsdrag" tolkar jag som mer genetiskt betingade.
Citera
2018-05-23, 14:29
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Värderingar är mer konkreta, mer "vad tycker vi om den konkreta företeelsen X" (typ "aborter"). Värderingar är nånting som kan påföras uppifrån, någonting som är flyktigt och ändras över tid. Värderingar är ett 100% kulturellt (eller t.o.m. socialt) fenomen, inte alls biologiskt.

Karaktärsdrag är i betydligt högre utsträckning något vi föds med, mer beständigt. Viktigare för hur samhället ser ut. På många sätt kan man idag säga att svenskens karaktärsdrag går på tvärs mot hennes "värderingar", vilket leder till en ohållbar situation i längden. Du tar faktiskt upp det själv i ditt inlägg när du kontrasterar svenskens karaktärsdrag "ordning" och "samarbete" med värderingen "individen före allt".
Senast redigerad av baggebo1 2018-05-23 kl. 14:38.
Citera
2018-05-23, 14:32
Medlem
Citat:
Värderingar är mer konkreta, mer "vad tycker vi om den konkreta företeelsen X" (typ "aborter"). Värderingar är nånting som kan påföras uppifrån, någonting som är flyktigt och ändras över tid. Värderingar är ett kulturellt fenomen, inte alls biologiskt.

Karaktärsdrag är i betydligt högre utsträckning något vi föds med, mer beständigt. Viktigare för hur samhället ser ut.

Ok, då har du klargjort din ståndpunkt och jag förstår vad du menar.
Citera
2018-05-23, 14:44
Medlem
baggebo1s avatar
Nu kommer det iallafall inte att råda total medietystnad med de kommande torgmötena. Idag skriver SMP och VXO om massiva polisinsatser i Växjö:
Citat:
Det nybildade partiet Alternativ för Sverige kommer att hålla ett torgmöte i Växjö på fredag. Anledningen är beslutet att tillåta böneutrop från moskén i Växjö. Mötet innebär en stor insats från polisen.

– Vi jobbar för fullt med att planera inför detta och det kommer att vara en polisresurs som ska kunna hantera olika situationer som kan tänkas uppkomma, säger Robert Loeffel vid polisens presstjänst till Smålandsposten.
http://www.vxonews.se/article/stor-polisinsats-vid-mote-mot-boneutrop/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in