Citat:
Ursprungligen postat av
baggebo1
Om en stor majoritet av de som bor här är svenska, ja, självklart. Det är högst otroligt att det svenska folket väljer den vägen, men gör de det så blir de givetvis inte magiskt ett annat folk för det.
Det finns inga svenska värderingar. Läs historia. Det du menar med svenska värderingar när du uttalar orden idag är något som judarna har pådyvlat västvärlden de senaste 50 åren. Inget svenskt med dem. Det finns svenska karaktärsdrag, men värderingarna skiftar med tidsåldern (även om det finns värderingar som pga våra karaktärsdrag förmodligen är mer beständiga över tid).Jag vantolkar inget. Jag läser vad du skriver och berättar om det i tråden.
Om svenskar tar till sig koranen och masskonverterar till islam så skulle koranen och dess påbud kunna göras svenska. Inget snack om den saken. Du vet att vi redan tagit till oss en ökenreligion en gång och gjort den till vår, va? Däremot: Om alla dessa arabiska och afrikanska muslimer följer din linje och kastar av sig sin religion och assimilerar sig i det svenska samhället, då kommer det inte att finnas något svenskt kvar om 100 år. Vi kommer att vara utrotade för gott.Du menar att man kan bli svensk och att svenskhet handlar om värderingar. Det är kulturmarxism i destillat, oavsett vad du tror om den saken.
Du menar att det finns vissa svenska värderingar som är beständiga över tid, men samtidigt skriver du att det inte finns svenska värderingar? Ologiskt resonemang. Antingen finns det svenska värderingar eller så finns det inte. Jag menar att värderingar är som språk, vissa saker faller bort (men kan komma tillbaka), vissa saker förändras successivt över tid och vissa saker lånar man från annat håll. Grunden är dock densamma, liksom med språket. Jag har läst mycket historia, så du behöver inte uppmana mig till det.
Det är enorm skillnad på islamiseringen och när Sverige blev "kristnat":
1. Det var inte hundratusentals kristna araber som flyttade hit med SIN tolkning av kristendomen.
2. För att lyckas kristna Sverige var man tvungen att acceptera huvuddelen av de svenska traditionerna och värderingarna. Visst, somligt blev förändrat (över tid) men i huvudsak behölls det mesta och kosmetiska förändringar gjordes. De två största högtiderna är norröna och inte kristna, Jul och Midsommar, till exempel.
Kulturen och värderingar förändras organiskt över tid, men grunden kommer alltid vara densamma så länge Sverige tillhör svenskarna.
De svenskar som konverterar lever fullt ut efter de islamska påbuden, eftersom de konverteras in i en ny gemenskap. Svenskarna accepterade bara kristendomen för att kungarna anammade denna av pragmatiska skäl. Kristendomen togs in i den svenska kulturella och sociala sfären vilket gjorde att den anpassades därefter. Du jämför alltså äpplen och päron.
Din defaitistiska inställning mot islamiseringen och förnekande av immateriellt svensk kulturarv finner jag sorglig.