2018-05-22, 22:50
Medlem
S.Kandals avatar
Lika glad som när Sd går framåt lika lycklig blir man när Centern backar. Jag blir dock något förvånad över detta, vart har dessa 3 procent tagit vägen och varför?
2018-05-22, 23:05
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nej det är inte viktigt i nuläget. Trendbrottet att gå från obegränsad bidragsinvandring till stoppad asylinvandring är det viktiga; vi kan göra småjusteringar i konsensus senare. Ungefär som att diskutera föräldradagar nu.
Otroligt viktigt är hur den framtida regeringen kommer att hantera lagen om tillfälliga uppehållstillstånd som går ut 2019? Skall TUT omvandlas till PUT och därigenom öppna dörrarna för en anhöriginvandring på kanske 300,000 personer?
Eller, är det dags att rent generellt göra det svårare för anhöriga att invandra, att skicka hem ensamkommande barn till sina familjer, etc.?
TUT borde redan idag bli en fråga för partierna att debattera innan valet.
2018-05-22, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalleDussin
Det sköna med om SD blir störst, vilket ligger inom stor rimlighet enligt mig är att då blir en SD'are utsedd till riksdagens 1:talman (om nu gängse praxis o regler följs), då... får vi se han (Björn Söder?) iklädd frack och med armkrok föra Silvia ner för trappan på Nobelmiddagen, ...men, men suckar PK-eliten, "hur blev det så här"?

Så enkelt tror jag inte att det är. Först gör talmannen en runda för att se vilka som har den största chansen att blida regering eller bli "största block" och därefter går frågan till största partiet i den gruppen. Någon som kan vidimera?
2018-05-22, 23:07
Medlem
KokaGrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalleDussin
Bra slagläge inför sista kurvan o upploppet, S leder, M hänger i dödens och SD ligger i vinnarhålet med alla krafter kvar - övriga har galopperat bort sig....
Ja, och inga hästar hemma heller
2018-05-22, 23:07
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Lika glad som när Sd går framåt lika lycklig blir man när Centern backar. Jag blir dock något förvånad över detta, vart har dessa 3 procent tagit vägen och varför?
Kanske det var ett större gäng Afghaner som drog iväg med de 3 procenten?
2018-05-22, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
är det dags att rent generellt göra det svårare för anhöriga att invandra,
Absolut.
Då kommer även återvandringen att ta fart.
2018-05-22, 23:10
Medlem
S.Kandals avatar
En alldeles underbar dag detta..

Eric Rosén: "Befarar att SD blir största parti i valet"

https://twitter.com/detljuvalivet/status/999003095257493511?s=20
2018-05-22, 23:27
Medlem
KokaGrodas avatar
Stig-Björn Ljunggren, den smartaste och ärligaste statsvetaren Sverige har, förutspådde att S behandling av den 9000 afghanska hannarna skulle avgöra valet redan i januari https://www.aftonbladet.se/debatt/a/zLraOb/de-ensamkommande-avgor-valet-redan-nu
Det trodde iofs jag med.....
2018-05-22, 23:29
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Ja det där förvånande mig verkligen, skenbart intelligenta och informerade människor som inte verkade ha bättre verklighetskoll än den genomsnittliga kråkan. Å andra sidan, tidigare, under PK-eran, skyddades alltid läsaren för skadlig information med hjälp av den tendentiösa journalistiken - och det lurade uppenbarligen tillräcklig många för att förvåna mig i alla fall.

Fast förra valet var ett helt annat läge. Majoriteten av svenskarna hade inte SD's frågor på agendan.

Om vi höjer oss till 10 000 meter och blickar ner på den senaste perioden så kan vi se följande gamechangers/triggers.

1) Reinfeldt håller sitt berömda "öppna hjärtan" tal. Det är inte förrän nu som det ens går att diskutera ämnet överhuvudtaget. SD tåget lämnar stationen.
2) DÖ - Första pushen - Rasande Moderater hoppar på SD tåget.
3) Masspsykosen - Andra pushen - 150 000 personer invaderar landet. S personer hoppar på SD tåget.
4) Förljugenheten när konsekvenserna kommer - Tredje pushen - Kvinnorna hoppar på SD tåget.

Jag lovar att alla har stenkoll på SD idag. Sverige står inför ett paradigm skifte och alla vet det.
2018-05-22, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
11-14 maj för YG, så nej.

På fråga från Markus Uvell om hur utvecklingen var i Novus under hela mätperioden så svarade Sjöström att hela ökningen för SD skedde under andra halvan, alltså 2 sista veckorna, och den tog slut 13 maj. YG:s mätperiod låg alltså perfekt för att fånga upp samma ökning, men icke.

Kan ju vara så att Yougov inte vill spreta iväg för mkt på SD också. Ligga drygt 5 PE högre än hopplösa teleinstituten är nog där man vill ligga.

Vi kan nog räkna med en hyfsad ökning där nästa månad istället när dom har stora ökningar hos dessa att gå på.

Jag är i alla fall inte främmande för att det kan fungera som i spelbranschen. Även om spelbolag A anser att Federer har 70% chans mot Nadal så räcker det att slänga ut 2,1 på Nadal om spelbolag B har surewin via 2ggr på Federer. 2,1 gör jobbet lika bra som 2,75 och detsamma kan sägas om SD på 22% istället för 25% när många OI's visar (visade) 15-17%.
2018-05-22, 23:39
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Ärligt talat så tror jag faktiskt att MP åker ut ur riksdagen den här gången.

Jag vet att man inte skall hoppas på för mycket, men eftersom att jag tror att SD kommer att få 25 procent i valet så hoppas jag att det brister för någon på valvakan. Någon gör en Günter Schabowski och hela PK-väldet faller på en kväll.

Jag tror att valvaken i år blir historisk på många sätt. Jag har faktiskt svårt att föreställa mig reaktionerna om SD får 25 procent och MP, KD och L får lämna riksdagen.

(Min fetning)

Föreställ dig bara hur eftervalsdebatten kommer att låta i morgonsofforna och i tidningarna... Jösses, den kommer att pågå i minst ett halvår - eller två. Sverige kommer inte bara att chocka sig självt i valet den 9 september, detta val kommer att ge eko i EU, USA och Ryssland. Räkna med feta rubriker.

Är övertygad om att vi kommer att få uppleva en politisk jordbävning på valnatten. Att valvakan blir historisk, den saken är klar.
2018-05-22, 23:39
Medlem
Var inte idén med afghanamnestin att rädda kvar MP i riksdagen? Utan dem, och det ligger på 4% - alltid överskattade, blir ju inte S och V större än alliansen; med eller utan KD.

Det måste varit så de tänkte, medlen förhoppning att förslaget inte skulle passera riksdagen.

Är ändå förvånad över opinionsförändringen, dels att den kommer just nu och dels för att ekonomin inte vänt ner.

Om ett så, i sammanhanget litet beslut som amnestin, får så stora konsekvenser för såväl SD som C, torde den upp dämda ilskan ute i landet vara jättestor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in