Citat:
Ursprungligen postat av
Orkakommapanamn
Som tidigare trädgårdsarbetare kan jag nämna att om man inte är heltidsanställd så är det mer:
Gör detta området, borde ta si och så många timmar, skall vara färdigt inom x dag (Är det mer än 6 timmars arbete så räknar man ofta in x2 om det är nytt område)
Att arbeta senare kväll dessa dagar är helt underbart då allt över 20+ blir ett problem i solen till slut.
Men jag är lite fundersam på hur han har skadat sig (Om det nu var i halsen?), enda jag kan tänka mig är att han har fallit på sin kantskära, eller råkat trimma upp en glasbit(Ja, det händer - har fina ärr på benen efter en krossad flaska som låg gömd i ett buskage, skar rakt genom mina tjocka varselbyxor)...
Att arbeta 16-23 gör man gärna under sommaren

Vilket verktyg som använts vore intressant, visst som du säger har själv både skadat bilar och mig själv med arbete med tex röjsåg genom att träffa skit som flyger i en jävla fart...
I genomsnittsträdgårdar osv så användes vanliga trimmers men röjsågen är ju betydligt kraftfullare.
En sak jag själv lyckats med som kunde slutat betydligt värre var att eftersom man har sele till röjsågen så ist för att stänga av helt när trådspolen jävlades bara svängde jag den i selen så den kom uppochner för att komma åt spolen men eftersom då motorn kom i underläge fick den väl en bensinkick lr ngt för den varvade iaf upp i det läget men det var bara händerna som fick stryk men ansiktet var ju inte långt ifrån. Hade även ingen 3mm rund skitplasttråd utan ngn mer kantig med metallkärna om jag minns rätt därav krånglet med spolen men den höll så jävla mkt längre än vanlig tråd så det var värt lite krångel då och då.
Blev extrainkallad efter en jävligt varm sommardag en gång med och körde den med shorts eftersom jag redan arbetat med andra trädgårdssysslor 7-18, det var inte snällt mot benen...
Klippte han häck så brukar man säga iaf här att häckar ska vara klippta innan midsommar, vanliga häckar hos privatpersoner och mindre hyresvärdar försökte vi med det iaf men beror ju på art vi vet ju inte ens hur området han arbetade på ser/ska se ut.
Att klippa sig i halsen med en motordriven häcksax även av tyngre modell går väl men som sagt de stannar fort om man släpper gasen.
Blir hursomhelst intressant om vi får reda på hur det gick till och vilket redskap som användes och ja kvällsarbete inom trädgård i denna värmen är fan en gudagåva.