2018-05-21, 20:25
Medlem
SingleStars avatar
Kom ner 15:40, från Nybrogatan. Ordningsvakterna verkade lite förvirrade nere på perrongen. När brandmännen kom med domkrafterna förstod jag direkt och gick upp till Birger Jarlsgatan och tog bussen till Slussen. Såg dock att tåget hade åkt in helt på stationen på södergående spår.
Citera
2018-05-21, 20:28
Medlem
Ja det var en put. Jag var en av dom som fick bevittna det hela. Att det blev så stort pådrag kan ha varit för att personen som hoppade lämnade sin väska kvar på perrongen.
Citera
2018-05-22, 04:55
Medlem
Har MTR sin trafikledarbil där utöver flera brandbilar, polis och ambulans så är det nästan garanterat en påkörd person.
Citera
2018-05-22, 05:47
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jikes
Ja det var en put. Jag var en av dom som fick bevittna det hela. Att det blev så stort pådrag kan ha varit för att personen som hoppade lämnade sin väska kvar på perrongen.
Hur gick det till, och vad var det för person (inga detaljer då, utan jag bara undrar om du kunde se om personen mådde dåligt eller så)? Bara ett hopp framför precis innan tåget passerade, eller ett skutt ner på rälsen och så lägga sig på spåret?

Det känns som att det där med att hoppa framför ett T-banetåg är en impulshandling. Om man verkligen vill vara säker på att lyckas med att avsluta sitt liv framför ett tåg, så känns det som att det är säkrare att ta sig till vissa pendeltågsstationer där det är lätt att kliva ut framför ett regionaltåg, eller ett Arlanda Express som kommer dundrande i 100+? knyck. Då blir man garanterat söndersmosad till småbitar givet att man hinner fram och kan stå mitt på spåret.

Tror att det finns en tråd om detta.

Hoppas att det gick fort i vart fall.
Citera
2018-05-22, 18:20
Medlem
Personen stod bästan precis där perrongen börjar där tågen kommer in. Stod still precis som de flesta. Stod heller inte onormalt nära spåret eller inte så. Varken jag eller någon annan i närheten reagerade på det. En halv sekund innan tåget kommer in så hoppar personen liksom ut och träffas direkt. Såg lite ut som när en person kommer på att, jävlar skulle ha stått längre fram och sedan börjar gå. Jag kunde inte heller se att personen såg ut att må dåligt. Utmärkte sig inte på något sätt alls.
Citera
2018-05-22, 19:50
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Personen stod bästan precis där perrongen börjar där tågen kommer in. Stod still precis som de flesta. Stod heller inte onormalt nära spåret eller inte så. Varken jag eller någon annan i närheten reagerade på det. En halv sekund innan tåget kommer in så hoppar personen liksom ut och träffas direkt. Såg lite ut som när en person kommer på att, jävlar skulle ha stått längre fram och sedan börjar gå. Jag kunde inte heller se att personen såg ut att må dåligt. Utmärkte sig inte på något sätt alls.
Tragiskt var det en kvinna eller en man? Glad att ha sluppit se något liknande.
Citera
2018-05-22, 21:36
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamAnEnt
Antagligen självmord mellan Borlänge-Hedemora igår eftermiddag vid 4. Då stod det "person påkörd av tåg" i tidningarna, nu rapporteras det bara om "stopp i tågtrafiken pga olycka söndag kväll".

Det var en av polisen sedan tidigare känd som självmordsbenägen kvinna som gick ut framför tåget på en skogsväg söder om Säter station.

Hon hade ställt bilen olåst bredvid spåret med mobiltelefonen på passagerarstolen och pinkoden på en lapp vid telefonen.

Avser olycka söder om Säter 1 april 2018.
Senast redigerad av Omaskeradmask 2018-05-22 kl. 21:36. Anledning: Kompl.
Citera
2018-05-22, 21:49
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stadsplaneraren
Den siffran är nu uppskriven till 6-7 st om man jobbar ett par år enligt en bekant som kör tåg (och tyvärr varit med om 4 självmord på 4 år, dvs 1 om året).

Det finns 3000 lokförare i Sverige och cirka 50 personer körs ihjäl per år på Trafikverkets spår enligt statistiken.

Vi antar att en lokförare arbetar 30 år i yrket.

Under dessa 30 år dödas 30×50=1500 personer, statistiskt kör således varje lokförare ihjäl 0,5 personer under sin karriär i genomsnitt och inte 6-7 stycken! Många klarar sig helt, andra kör på desto fler men i snitt alltså endast 0,5 personer per lokförarkarriär.
Senast redigerad av Omaskeradmask 2018-05-22 kl. 22:14. Anledning: Typo
Citera
2018-05-24, 17:48
Medlem
80231s avatar
Citat:
Tack för svar.
Citera
2018-05-24, 22:16
Medlem
Blåsut, människa påkörd.

Hej! Idag runt 17-18 tiden blev en människa påkörd av tunnelbanan i Blåsut. Det enda jag vet är att människan är avliden då jag såg (från mitt hem) att de plockades kroppsdelar från spåret och de behövde spola av hela spåret för att göra det rent. När de bar ut båren fanns ingen människa där. Vet någon vem det var? Om det var en ung, gammal, kön och var det en olycka eller självmord? Jag hörde skrik innan tunnelbanan kom in på stationen, vilket får mig att tro att människan gick ner på spåret och att folk på perrongen fick panik.

Jag har väldigt svårt att släppa detta och undrar verkligen över dessa saker.
Senast redigerad av gomez33 2018-05-24 kl. 22:46.
Citera
2018-05-24, 22:42
Medlem
Utopiantoss avatar
Jag kan inte hitta någon artikel om det. Har du någon länk? Eller brukar media inte skriva notiser om sådana händelser? Finns det någon annan som kan bekräfta händelsen?
Citera
2018-05-24, 22:47
Medlem
Det finns inte någon artikel om det någonstans. Men det var mängder av poliser och massor av vittnen som bland annat sätt på t-banan och var tvungna att vänta innan de kunde stiga av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in