Citat:
Ursprungligen postat av
Dolche
Så när fördelninen av offer är 50% mellan könen så är det männens problem?
Det du håller på med är endast manshat.
Fördelningen av offer/ gärningsmän för våld är nu inte 50/50 män/ kvinnor.
Det är en majoritet män som blir utsatta för våld och det är en majoritet män som ägnar sig åt våldsutövning av olika slag.
Det vi pratar nu om är en liten del av allt våld, s.k. våld av närstående eller partnervåld, beroende hur man vill strukturera upp det.
Vidare så är inte jourer någon "lösning" av grundproblemet av våldsutövning och det har aldrig överhuvudtaget varit drivet av män (som i ditt: "männens problem") Kvinnojourer är och har alltid varit kvinnors åtgärd för att hjälpa utsatta kvinnor, detta främst för att kvinnor är de som dör av detta våld. Män har faktiskt inte speciellt i historien gjort detta till ett problem för dem utan tvärtom de har antingen historiskt ignorerat problemet helt eller tom gjort våldet lagligt eller uppmuntrat det som i det gamla Sverige, där aga av frun, barn samt tjänstefolket ansågs vara en manlig "plikt".
Lösningen på att män har en mansroll som har en traditionell, kulturell, normativ dyrkan av grovt våld samt dominans över andra, i alla dess former så att män både utsätts och är förövare stavas förändring av mansnormer i samhället.
De teorierna, arbetet med att förändra etc. kan du i stort tacka feminismen för.
Lösningen på att människor som lever med varandra då och då utövar våld som lavetter, knuffar, slagsmål, bråk etc....tja du...det vet jag faktiskt inte helt hur man ska kunna undvika.
Uppfostran/ social träning/ minskning av utlösande fustrationer?
Kvinnors våldutövning i samhället är dock inte ens i hasorna på mäns våldsutövning i allvar, fysiska skador och ekonomiska kostnader.
Så förslag är att faktiskt, börja med männen.
Sen nej, jag är en mansälskare, jag vill män väl. Jag vill att ni ska slippa leva med dessa tramsiga krav som mansrollen gett/ ger män.
men jag förstår att det inte matchar ditt hat/ fördomar om feminister.