2018-05-22, 14:41
Medlem
bullet^s avatar
Lutar åt arbetsplatsolycka då det inte skrivs mer om det i tidningarna.
Citera
2018-05-22, 17:19
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GastonLeMan
Har en bekant som jobbar hos samma underleverantör som den avlidne.

Enligt honom är det en olycka med en motordriven häcksax/såg.

Halspulsådern skall tydligen vara ”skadad” !
Mannen skall vara i 50 års åldern och ha barn.

Man funderar också på varför anhöriga inte efterlyst mannen? Eller så kanske de hade gjort detta? Han hittades genom uppgift av en slump . . .
Citera
2018-05-22, 17:24
Medlem
muppliberals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Lite sent att hamla och lite tidigt att klippa häck men är ingen expert på området sen har väl all verktyg grepp som gör att de stannar om man tuppar av.

Heter BO Samwise Gamgee?
Citera
2018-05-22, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Enligt en person som jobbar på TB så är det en tjej som mördats av en annan anställd. Kanske får mer info från samma källa under dagen.

Har din källa fått reda på mer under dagen?
Citera
2018-05-22, 20:15
Medlem
TheVoids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkakommapanamn
Som tidigare trädgårdsarbetare kan jag nämna att om man inte är heltidsanställd så är det mer:
Gör detta området, borde ta si och så många timmar, skall vara färdigt inom x dag (Är det mer än 6 timmars arbete så räknar man ofta in x2 om det är nytt område)

Att arbeta senare kväll dessa dagar är helt underbart då allt över 20+ blir ett problem i solen till slut.
Men jag är lite fundersam på hur han har skadat sig (Om det nu var i halsen?), enda jag kan tänka mig är att han har fallit på sin kantskära, eller råkat trimma upp en glasbit(Ja, det händer - har fina ärr på benen efter en krossad flaska som låg gömd i ett buskage, skar rakt genom mina tjocka varselbyxor)...

Att arbeta 16-23 gör man gärna under sommaren

Vilket verktyg som använts vore intressant, visst som du säger har själv både skadat bilar och mig själv med arbete med tex röjsåg genom att träffa skit som flyger i en jävla fart...
I genomsnittsträdgårdar osv så användes vanliga trimmers men röjsågen är ju betydligt kraftfullare.
En sak jag själv lyckats med som kunde slutat betydligt värre var att eftersom man har sele till röjsågen så ist för att stänga av helt när trådspolen jävlades bara svängde jag den i selen så den kom uppochner för att komma åt spolen men eftersom då motorn kom i underläge fick den väl en bensinkick lr ngt för den varvade iaf upp i det läget men det var bara händerna som fick stryk men ansiktet var ju inte långt ifrån. Hade även ingen 3mm rund skitplasttråd utan ngn mer kantig med metallkärna om jag minns rätt därav krånglet med spolen men den höll så jävla mkt längre än vanlig tråd så det var värt lite krångel då och då.
Blev extrainkallad efter en jävligt varm sommardag en gång med och körde den med shorts eftersom jag redan arbetat med andra trädgårdssysslor 7-18, det var inte snällt mot benen...
Klippte han häck så brukar man säga iaf här att häckar ska vara klippta innan midsommar, vanliga häckar hos privatpersoner och mindre hyresvärdar försökte vi med det iaf men beror ju på art vi vet ju inte ens hur området han arbetade på ser/ska se ut.
Att klippa sig i halsen med en motordriven häcksax även av tyngre modell går väl men som sagt de stannar fort om man släpper gasen.

Blir hursomhelst intressant om vi får reda på hur det gick till och vilket redskap som användes och ja kvällsarbete inom trädgård i denna värmen är fan en gudagåva.
Citera
2018-05-22, 21:47
Medlem
igl0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av latosve01
Jag jobbar själv på TC och har kontakter med fabrikschefen. Enligt dem ska det handla om en underentreprenör som ska ha omkommit I en olycka. Trädgårdsarbetare verkade det som.
Stämmer
Citera
2018-05-22, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hipotok
Tänkte också att det borde vara enkelt att hitta GM eftersom denna måste jobba på volvo. Enda sättet att komma in är ju att dra sitt stämpelkort som öppnar grinden.

Men sen kom jag på.

Inte så ovanligt att folk glömmer sina kort och bara ber någon dra sitt två gånger så de kan komma in. Glömmer du ditt kort säger du det bara till din lagledare eller chef så fixar dem tiderna åt dig så du får lön, alltså inget ovanligt som händer att folk ’glömmer’ kort.

Jag har själv släppt in ett par gubbar under åren som jag aldrig sett innan eller ens känt igen. Ibland vissa som har civilkläder men går med varselväst.

Är inte ensam om detta. Därmed kan det mycket enkelt vara några som inte jobbar på volvo men som blivit insläppta och sedan begått mord. Krävs inget stämpelkort för att ta sig ut.
varför tror ni att dom har passerkort då? för att ni efterblivna ska släppa in mördare? idioter sånna som dig
Citera
2018-05-22, 22:37
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Har din källa fått reda på mer under dagen?
Helt otillförlitlig källa tydligen.
En person som jobbar nattskift i TB och påstod att "så här är det", inte "jag tror/har hört...". Ska fråga personen vid tillfälle om han uppfattar sig själv som någon man bör tro på
Citera
2018-05-23, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheVoid
Vilket verktyg som använts vore intressant, visst som du säger har själv både skadat bilar och mig själv med arbete med tex röjsåg genom att träffa skit som flyger i en jävla fart...
I genomsnittsträdgårdar osv så användes vanliga trimmers men röjsågen är ju betydligt kraftfullare.
En sak jag själv lyckats med som kunde slutat betydligt värre var att eftersom man har sele till röjsågen så ist för att stänga av helt när trådspolen jävlades bara svängde jag den i selen så den kom uppochner för att komma åt spolen men eftersom då motorn kom i underläge fick den väl en bensinkick lr ngt för den varvade iaf upp i det läget men det var bara händerna som fick stryk men ansiktet var ju inte långt ifrån. Hade även ingen 3mm rund skitplasttråd utan ngn mer kantig med metallkärna om jag minns rätt därav krånglet med spolen men den höll så jävla mkt längre än vanlig tråd så det var värt lite krångel då och då.
Blev extrainkallad efter en jävligt varm sommardag en gång med och körde den med shorts eftersom jag redan arbetat med andra trädgårdssysslor 7-18, det var inte snällt mot benen...
Klippte han häck så brukar man säga iaf här att häckar ska vara klippta innan midsommar, vanliga häckar hos privatpersoner och mindre hyresvärdar försökte vi med det iaf men beror ju på art vi vet ju inte ens hur området han arbetade på ser/ska se ut.
Att klippa sig i halsen med en motordriven häcksax även av tyngre modell går väl men som sagt de stannar fort om man släpper gasen.

Blir hursomhelst intressant om vi får reda på hur det gick till och vilket redskap som användes och ja kvällsarbete inom trädgård i denna värmen är fan en gudagåva.

Japp, den har mina fingrar också smakat, tack och lov med en mindre trimmer och rund tråd!
Satan i gatan vad det sved i fingrarna långt därefter!
När jag arbetade gjorde jag rutin att helt enkelt knacka spolens lås mot marken med maskinen på halvgas.
Betalar gärna 200kr för en ny spole efter ett tag jämfört med att dra ut tråden för hand sisådär 50ggr när man röjer längsmed staket. Vi använde Starline, stark 3mm med vassa kanter - Grym tråd!

Häcksax låter lite överkurs då det skulle sett ut som ett medeltida slakteri med en sådan på valfri kroppsdel
Men annars käkar dom hud och kött bättre än motorsågar, vid benet tar det däremot tvärstopp.
Citera
2018-05-24, 09:24
Medlem
Gromyko-666s avatar
Någon som vet något mera?
Mord? Självmord? Arbetsplatsolycka?

Saxat från Volvo interna nyhetsida:

På måndagskvällen hittades en person död av förbipasserande, på Torslandaomådet.

​En person hittades igår kväll avliden, utomhus​ i närheten av Torslandafabriken. Personen upptäcktes av förbipasserande igår kväll vid 22.30-tiden. Enligt polisen misstänker man inte något brott.

Vi har fått information om att personen ifråga arbetade för en leverantör som har uppdraget att sköta om utomhusmiljön i Torslandaområdet.

Händelsen är i alla avseenden mycket tragisk och våra tankar går till den avlidne, familj och vänner.
Citera
2018-05-24, 10:22
Medlem
Gaupes avatar
Låter som en freak accident. Har själv jobbat med häcksax och man får fan kämpa om man ska hugga sig i halsen med en sån. Händer väl rätt ofta att folk klipper sig i benen men den stannar ju tvärt så fort man släpper.
Såvida man inte är dum i huvudet då och tejpar ihop gas & dödmansgrepp.
Citera
2018-05-24, 10:47
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Låter som en freak accident. Har själv jobbat med häcksax och man får fan kämpa om man ska hugga sig i halsen med en sån. Händer väl rätt ofta att folk klipper sig i benen men den stannar ju tvärt så fort man släpper.
Såvida man inte är dum i huvudet då och tejpar ihop gas & dödmansgrepp.

Tvivlar på en arbetsplatsolycka.. Då skulle arbetsmiljöverket vara inblandat i olycksplatsundersökning och facket skulle vara inblandat via sina skyddsombud. Detta skulle det skrivas om i media och det skulle vara enkelt att kolla upp om Arbetsmiljöverket är inblandat i en utredning på Volvo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in