2018-05-21, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparmynt
Åter igen så undrar jag då vad alternativen är.

Ska vi sluta prata om menstruationscyklar och att män har ~10% mer muskelmassa än kvinnor samt en kroppsform som lättare accelererar lemmar? Ska vi sluta prata om kvinnor och mäns reproduktiva förmågor samt vad som händer med en kvinnas kroppskemi medan den skapar liv? Ska vi i alla dess former förbjuda vetskap som berör biologiska skillnader? Ska vi få känna till biologiska skillnader men bara låta staten få uttrycka dem under ordnade former?

Jag förstår hur du tänker men jag kan inte se värdet i det (bortom teori och teoretiska hot) eller för den delen att farhågorna är befogade. Och vart slutar din formel? - för det finns givetvis mer än dessa skillnader som är värda att ta upp samt fler på ingång när vetenskapen bryter mark, varav mycket kan tänkas beskrivas som "ont" av någon galning.

Jag anser att vi ska förhålla oss till verkligheten, bilda oss om den och ta ansvar för den verklighet vi personligen förkroppsligar, det är mitt receptet. Du ser uppenbarligen ett annat recept och nu... efter upprepade frågor om det... är det dags att du presenterar ditt recept och inte enbart menlösa invändningar.

Alternativ till vad? Jag behöver inte ange några alternativ till nonsens.
Citera
2018-05-21, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Du får väl fråga hur det påverkar kvinnorna som är på jouren om de känner en större rädsla för att bli hittade av sina män för att någon kommit ut som transman.

Jag tror inte de gör det men jag kan ha fel.

Du får helt enkelt fråga dem istället för att tjata på mig.

Oavsett om det är könsexkluderande och därmed per automatik transexkluderande adress eller inte så skulle transmannen garanterat inte få jobba kvar efter ändringen av juridiskt kön. Därmed blir det för de som inte är stenrika ett hinder för transmän i kvinnokroppar från att komma ut om de jobbar i det yrket. Men de som har råd med mycket utrymme i tidningarna vet väl inte hur det är att vara beroende av ett jobb för sin inkomst utan tror väl att det "bara är att byta jobb", gäller både "feminister" som tror att kvinnor "slutar tekniska jobb för att de blir sexuellt trakasserade" och "antifeminister" som tror att kvinnor "inte tar tekniska jobb för att de inte är intresserade", (FB) Samma statisticism-felslut hos "feminister" och "antifeminister" .
Citera
2018-05-21, 14:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
Oavsett om det är könsexkluderande och därmed per automatik transexkluderande adress eller inte så skulle transmannen garanterat inte få jobba kvar efter ändringen av juridiskt kön. Därmed blir det för de som inte är stenrika ett hinder för transmän i kvinnokroppar från att komma ut om de jobbar i det yrket. Men de som har råd med mycket utrymme i tidningarna vet väl inte hur det är att vara beroende av ett jobb för sin inkomst utan tror väl att det "bara är att byta jobb", gäller både "feminister" som tror att kvinnor "slutar tekniska jobb för att de blir sexuellt trakasserade" och "antifeminister" som tror att kvinnor "inte tar tekniska jobb för att de inte är intresserade", (FB) Samma statisticism-felslut hos "feminister" och "antifeminister" .
Jag tycker nog att du bör sluta bekymra dig om huruvida transmän i kvinnokroppar som vill jobba på kvinnojour hindras från att komma ut eller inte.

Gå ut i solen och tänk på något annat istället.
Citera
2018-05-21, 14:06
Medlem
AdjooooglEs avatar
Citat:
Japp, jag är så korkad att det är mitt bästa svar till jag rådfrågat en jurist.

Och vilket är ditt svar på frågan?

Kom ihåg nu att anledningen till att du vägrar att ens svara på frågan visar att alla människor inte har lika värde enligt dig. Andra är mer värdefullare än andra. Det är 2018 nu. Kön, hudfärg, grupptillhörighet, sexuell läggning ska spela roll för dig.

Att du inte svarar på frågan är för att du har olika standarder beroende på vad för kön personen identifierar sig med.

Hädanefter kommer jag att anta (med ett välbyggt underlag från din sida) enligt dig att män inte ska ha rösträtt. Inte ha samma rättigheter som kvinnor innehar.

Så i och med det konstaterandet kan vi avsluta det här tjafset.

Du är inte nådigt korkad.
Du måste alltså fråga jurister om en man har rätt att försvara sig själv om hans liv är i fara även om det kan leda till att motparten dör.
Citera
2018-05-21, 14:10
Medlem
Citat:
Jag tycker nog att du bör sluta bekymra dig om huruvida transmän i kvinnokroppar som vill jobba på kvinnojour hindras från att komma ut eller inte.

Gå ut i solen och tänk på något annat istället.

Inte som "vill" jobba där, utan som jobbade där redan innan de kom ut. Och om alla gick ut i solen och inte tänkte på något annat än sin vardag så hade det inte blivit mycket av forum som Flashback så det är inget argument för att undvika en fråga.
Citera
2018-05-21, 14:19
Medlem
Förr i världen hörde det till att mannen fick sig en örfil om han hade varit ovanligt fräck eller försökt kyssa kvinnan utan hennes samtycke.

"Skäms på sig, karl!" Vet hut!

Idag är det nog skäggiga vänstercucken som åker på storstryk av "surdegen" när hon anser att alla män är onda och ska dö...
Citera
2018-05-21, 14:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AdjooooglE
Du är inte nådigt korkad.
Du måste alltså fråga jurister om en man har rätt att försvara sig själv om hans liv är i fara även om det kan leda till att motparten dör.
Det har jag ju redan svarat på. Ja, man har rätt att försvara sig om ens liv är i fara även med dödligt våld om det är nödvändigt. Även män. Notera särskilt om det är nödvändigt.

Men vad mansjouren säger har inget som helst med den saken att göra.

Saxar lite från svar på självförsvarsfrågor från Lawline:

"Det är ytterligt sällan som det anses berättigat med dödligt våld på sådant sätt att det faller inom nödvärnsrätten."

"Har A slagit B för att skydda sig är detta endast brottsligt om det är uppenbart oförsvarligt med hänsyn till B:s angrepp och omständigheterna i övrig (BrB 24 kap. 1 § första stycket). Detta betyder att så länge inte A handlat på ett sätt som är uppenbart oförsvarligt kommer A inte straffas. Det kallas då att A handlat i nödvärn.

A:s slag får inte vara uppenbart oförsvarliga. I detta fall betyder det att A:s slag inte gått längre än var som varit nödvändigt för att försvara sig."

"En person får försvara sig i ett slagsmål genom nödvärn. Nödvärn ger ansvarsfrihet för annars olagliga gärningar som t.ex. slag eller knuffar. För att ha rätt till nödvärn krävs det dels, att ett brottsligt angrepp mot person sker nu eller kommer ske straxt. Dels att våldet som används inom ramen för nödvärn inte är uppenbart oförsvarligt (24 kap. 1 § brottsbalken.).

Omständigheter som talar mot nödvärn som en ansvarsfrihetsgrund är om den angripne har möjlighet att lämna platsen, att tillkalla hjälp, har kunskap om kampsport eller varit mycket större än angriparen.

Om förövaren är mycket större än den som blir angripen, har vapen eller om den angripne inte kan lämna, ökar möjligheterna att åberopa nödvärn (se t.ex. NJA 2005 s.237)."

Så nu när du har fått lite mer fakta: vad svarar du själv på frågan om män som går till mansjouren för att få hjälp men får höra att det är deras egna fel att hon slår honom och att det är hans fel att hon agerar som hon gör då har rätt att försvara sig själv fast det leder till döden för kvinnan?
Senast redigerad av Ipsi 2018-05-21 kl. 14:47.
Citera
2018-05-21, 15:00
Medlem
AdjooooglEs avatar
Citat:
Det har jag ju redan svarat på. Ja, man kan ha rätt att försvara sig om ens liv är i fara även med dödligt våld om det är nödvändigt. Även män.
Se det var väl inte så jävla svårt.

Citat:
Men vad mansjouren säger har inget som helst med den saken att göra.
Det är bara du, det är du som ser det problematiska med att mansjourer inte stoppar manligt våld.

Citat:
Så nu när du har fått lite mer fakta: vad svarar du själv på frågan om män som går till mansjouren för att få hjälp men får höra att det är deras egna fel att hon slår honom och att det är hans fel att hon agerar som hon gör då har rätt att försvara sig själv fast det leder till döden för kvinnan?

Samma som dig. Han har rätt att utöva dödligt våld om det krävs i självförsvar.
Citera
2018-05-21, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Bara sätt igång och prata om det, men kanske viktigast vägra skuldbelägga dessa män, vare sig det nu handla om våld från andra män eller från frugan.

Yeah...here we go again..."lögnerna"? VILKA lögner? hmm?

nej det har blivit ett fönster in mot en verklighet (kvinnors) där män sällan pallat tittat in.
ursäkterna för/ tystnaden kring hur vissa män faktiskt beter sig mot kvinnor har flödat, men kanske inte fullt lika lättvindigt längre.

Nu lever vi i ett Sverige där ingen institution längre kan acceptera en kulturprofils agerande...för 5 år sen så var detta bevisligen inte bara tolererat utan tom i viss mån "hyllat".

Verkligen på tiden.

Sen! det är inte män som fysiska individer som "döms" här utan manlighetsnormer.
Försök fatta detta åtminstone.

Jag menar så jävla svårt är det inte begripa.

Exakt. Det kan vi faktiskt i alla fall vara överens om!

De POTENTIELLA lögnerna. Problemet med #metoo är att vi inte vet. Därför är medborgargarden farliga. Vad sägs om detta fall?:
http://www.dagensjuridik.se/2018/01/kvinnas-logn-om-valdtakt-ytterst-allvarlig-doms-till-ett-och-ett-halv-ars-fangelse
Det FINNS även kvinnor som ljuger, helt enkelt. Och problemet med #metoo är inte att jag på något sätt skulle tro att allt är lögn, för det tror jag inte. Problemet är att vi inte vet!

Återigen tycker jag att påhoppen på kändisar som dragit sexskämt är djupt beklaglig. Sexuella övergrepp är inte okej, men sexskämt är inga övergrepp. Kan du inte ta ett skämt så är det ditt problem... (sedan måste man kanske ha lite finess kring hur man för fram sina skämt, såklart).

Det är exakt det som är problemet, att du dömer män och inte individer. Det är individer som är dumma i huvudet inte alla män!
Citera
2018-05-21, 15:25
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
Alternativ till vad? Jag behöver inte ange några alternativ till nonsens.
Ja, nonsens var ordet. Vilket slöseri med tid.

Du har kritiserat mitt sätt att förhålla mig till mätbara fenomen, men har inget alternativt förhållningssätt att erbjuda överhuvudtaget...

Du hade lika gärna kunnat kritisera min text för att den smakar för blått.
Senast redigerad av Kopparmynt 2018-05-21 kl. 15:34.
Citera
2018-05-21, 15:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AdjooooglE
Se det var väl inte så jävla svårt.

Det är bara du, det är du som ser det problematiska med att mansjourer inte stoppar manligt våld.

Samma som dig. Han har rätt att utöva dödligt våld om det krävs i självförsvar.
Nej, det var inte så svårt. Jag sa det redan bland annat i #469, #486, #488, #491.

Sedan la du till en parameter om vad mansjouren hade sagt vilket jag flera gånger svarade dig att vad mansjouren har sagt har ingen betydelse.

Men juristerna på Lawline kan ju anse att vad mansjouren säger har betydelse för om man får slå ihjäl sin fru eller inte. Vi får väl se. Men jag tvivlar starkt på det.

Så du kan sluta tjafsa om detta nu, tack.
Citera
2018-05-21, 16:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
"föra runt samhället" haha.

Vill du lösa skatterna så får du jobba för att
1) Traditionella kvinnoarbeten ges motsvarande löner som mer trad. manliga dito.
2) Se till att män stannar hemma med barn, tar ut deltid i samma grad som kvinnor.
Enda som hjälper och exakt vad feminismen jobbar mot.

Sen nej, skatter går i stort till barn, sjuka och gamla, där är det lika mycket män.

nej men det dödliga våldet/ grova våldet ger säkrast bevis för vem som kostar/ är mest aktiv inom våld.

Kvinnligt våld leder i regel inte till sjukhus, bårhus, jourer eller kostnader för staten.
betyder inte att det är ok för det. men nu är det just mansjourernas existens/ statliga bidrag som är på tapeten.

Stämmer inte. Eftersom män dör före kvinnor och generellt har färre sjukdagar och frånvaro från jobbet under ett arbetsliv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in