2018-05-21, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Om SD har rest bort till ett land som inte har utlämningsavtal med Sverige som tex USA eller Thailand. Kan han eller ev kumpan hålla sig borta hur länge som helst? Varför resa tillbaka. USA har å andra sidan ingen anledning att inte skicka tillbaka honom om han grips. Om det finns bevis mot honom. Tex blodspår i bilen på Skavsta där Ryanair flyger från.

Nej, både USA och Thailand och alla andra länder skickar tillbaka Svenska mördare, de kan t ex dra in passet och officiellt utvisa honom pga ej giltigt pass.
Citera
2018-05-21, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Jag förstår inte varför du vill relativisera det faktum att LW var pastor och aktiv som sådan. Jag hoppas att polisens utredare inte gör detsamma. Jag tycker det är löjligt att ta upp ett sådant fall som mordet på president Kennedy, som väl har få likheter med mordet på LW. Men det kan finnas likheter mellan mordet på LW och mordet på Alexandra F. i Knutby, där det fanns många sociala bekymmer som få kände till före mordet och mordförsöket där. Kanske är det mer närliggande med ett sådant liknade "socialt drama" i Hjärsta än en överfallsvåldtäkt i joggingspår eller mord för att LW var adoptivbarn eller aktiv med flyktingar?

Så faktiskt tycker jag du ska låta utredarna få fram mer uppgifter om vad som är dödsorsaken och vilka motiven kan vara. Tydligen har inte ens identifikationen blivit definitiv ännu. Så varför den stora viljan att ta bort den "kristna" vinklingen som vi med säkerhet vet var motiveringen bakom Knutbydramat.

Kennedykopplingen var för att visa på hur korkat det är att knyta an till Knutby så fort en person som råkar vara troende är inblandad. Knutby var en extrem händelse. Det var Kennedymordet också.
Nu är det naturligt hemskt det som har hänt L. Men att jämföra med Knutby är bara larvigt.
Naturligtvis ska utredarna ta fram vad som har hänt.
Min motvilja mot den "kristna vinklingen" är att den är totalt ointressant för mig. Hade vi dragit paralleller till Palme om hon var sosse?
Citera
2018-05-21, 12:27
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drbalkongi
Christina Hallin, polisens presstalesperson, uttalar sig i NA:

Finns det någon frihetsberövad i ärendet?
– Nej.

Finns det någon anhållen?
– Det är samma sak.

Finns det någon anhållen i sin utevaro?
– Det kommenterar jag inte.

Står lite annorlunda i Expressen;

Kammaråklagare Åsa Hiding leder förundersökningen, som rubriceras som misstänkt mord.

"Är det någon som är frihetsberövad?

– Nej.

Är det någon som är anhållen i sin frånvaro?

– Nej.

Ni har ingen misstänkt?

– Det vill jag inte kommentera, säger Åsa Hiding. "
Citera
2018-05-21, 12:27
Medlem
Honan6s avatar
Länk till Bloggen "Lenas värld" 2008 då hon fortfarande var gift med Uffe (om någon vill forska i hennes tankegångar) http://wesstrom.se/lena/#home
Citera
2018-05-21, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, man ska alltid svara likadant på frågan, annars kan man av det uteblivna svaret lista sig till det.
Hennes svar på den sista frågan är intressant. Kan vi vänta oss ett klarare besked kl. 14.00?
Citera
2018-05-21, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuchullain
Anledningen till att det antagligen inte är särskilt relevant att prata om eventuella likheter med Knutby är för att Knutby var en pingstförsamling. Pingströrelsen skiljer sig överlag teologiskt en hel del från de flesta andra frikyrkosamfund i Sverige och har sitt ursprung i den amerikanska pentekostala karismatiska evangelismen. Till det så tillkommer det för Knutbyfallet oerhört relevanta faktumet att pingströrelsen oeganisatoriskt sett inte är ett samfund med en gemensam teologi, utan att alla församlingar är helt fristående. Det finns alltså ingen som helst översyn eller insyn inbyggt i systemet, vilket då i kombination med att pingstförsamlingar generellt är en bit ut på den kristna fundamentalistiska högerkanten gör att grogrunden för mer sektliknande församlingar är mycket, mycket större än i equmenia (eller i baptisterna innan sammanslagningen).

Att tro att motivet på något sätt skulle vara motiverat av hennes medlemskap i equmenia (då Betelkyrkan eller Vasakyrkan i Örebro som verkar vara de församlingar hon har kopplingar till vad jag kan se) är befängt. I det fall att eventuell GM också är medlem i samma församling så rör det sig om bråk mellan individer och inget som beror på nån sektstämning i församlingen. Jag är inte troende själv längre, men jag har ändå tillräckligt med koll på just Vasa och Betel för att kunna garantera det.

Fast om man tror att döden bara är en bättre fortsättning på livet så är ju mord inte särskilt allvarligt?
Citera
2018-05-21, 12:34
Medlem
Enorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Flera måste väl vara mer än "några", och några brukar man väkl säga är cirka sju?
Vi kanske hamnar bortåt tio mil bort då? Västerås, Eskilstuna, Karlstad...?
...Norrköping, Linköping!
Citera
2018-05-21, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Vem skall i nuläget här i tråden kunna avgöra vad som är sidospår? Har det framkommit något klart huvudspår? Varför gå in i en 'tidig låsning' och bara förutsätta ett relations/triangeldrama?
Och varför efterfrågar du samtidigt fler sidospår?🤔

Har det framkommit att FP även är BP, varifrån kommer den uppgiften? Tror personligen inte att LW dödats i bostaden och sedan forslats till FP. Flera har varit inne på att hon tagits dit med skottkärra (som med fallet Billy-Tova) eller cykel, vilket inte känns troligt.
Tror hon dödats utomhus, i närheten av FP.
Klok kommentar. Polisen arbetar brett, säger de. Alltså bör det hållas öppet vilket motivet var.

En detalj som är märklig är att ytterdörren var olåst. "öppen" har det stått i en del tidningar, men det tolkar jag som olåst. Det verkar ha tagit minst ett dygn för polisen att komma igång och inse allvaret i anmälan som kom in på tisdagsmorgonen, först på onsdagen gick de ut med misstankar om människorov. Tyder på att det inte bör ha varit några tydliga tecken som blodspår eller andra spår av våld inomhus. I så fall har LW förmodligen gått ut för att träffa någon alldeles utanför huset, kanske för att inte störa sovande barn, men inte tänkt gå längre bort.
Citera
2018-05-21, 12:55
Medlem
Enorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av songline
Klok kommentar. Polisen arbetar brett, säger de. Alltså bör det hållas öppet vilket motivet var.

En detalj som är märklig är att ytterdörren var olåst. "öppen" har det stått i en del tidningar, men det tolkar jag som olåst. Det verkar ha tagit minst ett dygn för polisen att komma igång och inse allvaret i anmälan som kom in på tisdagsmorgonen, först på onsdagen gick de ut med misstankar om människorov. Tyder på att det inte bör ha varit några tydliga tecken som blodspår eller andra spår av våld inomhus. I så fall har LW förmodligen gått ut för att träffa någon alldeles utanför huset, kanske för att inte störa sovande barn, men inte tänkt gå längre bort.
Utlurad o avrättad! Persoligt?
Citera
2018-05-21, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enorm
Utlurad o avrättad! Persoligt?
Utlurad om det var ett planerat mord. Gick ut för att kort möta någon som knackade på eller sms:ade, om det inte var så planerat. Ville kanske inte att barn skulle väckas eller höra en diskussion om något obehagligt. Tänkte hon gå längre hade hon väl låst.
Citera
2018-05-21, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Nej, både USA och Thailand och alla andra länder skickar tillbaka Svenska mördare, de kan t ex dra in passet och officiellt utvisa honom pga ej giltigt pass.

Du har rätt. Vi utlämnar inte folk som hotas av dödstraff till USA eller politiska dissidenter til diktaturen i Thailand men dom utlämnar svenska mördare som försöker undkomma svensk rättvisa.
Citera
2018-05-21, 13:20
Medlem
Kan det vara en arvsgrej? Hon måste väl med sin bakgrund haft minst ett par barnmän boende hos sig a 60 skattefria loppor/mån/man. Snabbaste sättet att bygga upp privata tillgångar (jfr arbogakvinnan)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in