2018-05-21, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
"Harmlös"? Du e ironisk hoppas jag. Nu hade ju denna dam en hemlig,okänd sida också enl PM.
Precis som alla vi andra har bra och dåliga sidor. Döm aldrig hunden efter håren. Pastorn i Knutby var säkert harmlös han med,innan han släppte ut sitt andra jag.

Nä jag var inte ironisk. En liten asiatisk kvinna betecknar jag som harmlös i den meningen att hon inte kan vara särskilt våldsam eller bra på att slåss. Hon är ganska chanslös mot en svensk man som bryter ner henne. Inte heller hennes handel och vandel tyder på att hon var belastad.
Citera
2018-05-21, 11:39
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isakn
Ja, lika relevant som Kennedy-mordet. Han var ju katolik.

Ja, hon var kristen. På vilket sätt kopplar det till Knutby, var gärningsmannen också kristen? Kanske du känner grannes systers kusins hund som vet att hela radhuslängan är kristen. Och har det mördats i Knutby så är ju alla kristna mördare. Jisses.

Fast du missar vad den delen av diskussionen handlar om. Det var om hon som präst/pastor kan tänkas ha kommit i kontakt med sköra labila människor eftersom präster /pastorer typiskt ofta under det såkallade själavårdande arbetet har att göra med människor i ansträngda livsomständigheter. Deras uppgift är att vara mer stöttande, lyssnande. Det är inte riktigt samma roll som en psykolog, för psykologen gör kanske mer kartläggning och syftar till beteendeförändring medan prästen mer är ett stöd i kriser för människor i församlingen, men givetvis kan välan präster lotsa till annan hjälp som psykolog etc också.

Men nu menar någon skribent att pastorerna iförekommande fall delegerar utt denna del av uppdraget till ideellt arbetande medlemmar.

Hursomhelst var andemeningen med den diskussionen att hon som pastor kan ha ett vidsträckt bekantskapskrets och kanske lite utsatt. Men nu var det tydligen ganska länge sedan hon slutade arbeta som pastor.
Citera
2018-05-21, 11:39
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chugurh
Kan vi inte släppa alla sidospår som avhandlas i denna tråd? Afghaner, Knutby, frikyrkan känns som väldigt spekulativa delar här.

Bättre att hålla oss till det vi vet och få fram mer om det.

Enligt uppgift skedde antagligen mordet på kvällen den 14e och brottsplats är samma som fyndplats.

Någon sa att det fanns bild på beslagtagna bilen, länk?
Hur kände SD och HD Lena? Enbart genom geocaching?
Finns det annat starkt motiv förutom ev triangeldrama?

Kan bara hålla med, det blir alltid en massa långsökta teorier i liknande trådar. Det finns säkert en mikroskopisk chans att mördaren är en afghan som konverterat till en kristen frikyrka och halshögg Lena med en machete och bar huvudet under armen två varv runt huset men bara för att det finns en chans att det kan hända så är mördaren till 99.2% någon närstående som oftast har eller har haft en relation till offret.

Som jag har fattat det så har SD och Lena träffats genom geocaching och därefter inlett en relation som är avslutad?
Citera
2018-05-21, 11:43
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Nä jag var inte ironisk. En liten asiatisk kvinna betecknar jag som harmlös i den meningen att hon inte kan vara särskilt våldsam eller bra på att slåss. Hon är ganska chanslös mot en svensk man som bryter ner henne. Inte heller hennes handel och vandel tyder på att hon var belastad.

Är asiatiska kvinnor mindre våldsamma än svenska kvinnor? Om du menar att kvinnor i den storleken är svagare än en man så stämmer det säkert. Men jag tror inte att en kvinna i den storleken är helt ofarlig. De som kommer undan våldtäktsförsök är oftast kvinnor som slåss, river, biter och skriker medan dom som får panik och fryser blir våldtagna och då låser sig hela kroppen och de kan inte få fram ett ljud.
Citera
2018-05-21, 11:53
Medlem
Christina Hallin, polisens presstalesperson, uttalar sig i NA:

Finns det någon frihetsberövad i ärendet?
– Nej.

Finns det någon anhållen?
– Det är samma sak.

Finns det någon anhållen i sin utevaro?
– Det kommenterar jag inte.
Citera
2018-05-21, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Är asiatiska kvinnor mindre våldsamma än svenska kvinnor? Om du menar att kvinnor i den storleken är svagare än en man så stämmer det säkert. Men jag tror inte att en kvinna i den storleken är helt ofarlig. De som kommer undan våldtäktsförsök är oftast kvinnor som slåss, river, biter och skriker medan dom som får panik och fryser blir våldtagna och då låser sig hela kroppen och de kan inte få fram ett ljud.

Jag tänker att en man överraskar henne i hennes hus och kväver eller stryper henne. Sen lyckas han inte släpa hennes kropp längre bort än 100 meter.

En annan möjlighet är att hon luras ut från huset på natten. Där blir hon dräpt av ett tungt föremål och släpad till stora vägen/bullerplanket. Mobilen slängs på vägen eller tappas.
Citera
2018-05-21, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chugurh
Kan vi inte släppa alla sidospår som avhandlas i denna tråd?

Enligt uppgift skedde antagligen mordet på kvällen den 14e och brottsplats är samma som fyndplats.

Finns det annat starkt motiv förutom ev triangeldrama?

Vem skall i nuläget här i tråden kunna avgöra vad som är sidospår? Har det framkommit något klart huvudspår? Varför gå in i en 'tidig låsning' och bara förutsätta ett relations/triangeldrama?
Och varför efterfrågar du samtidigt fler sidospår?🤔

Har det framkommit att FP även är BP, varifrån kommer den uppgiften? Tror personligen inte att LW dödats i bostaden och sedan forslats till FP. Flera har varit inne på att hon tagits dit med skottkärra (som med fallet Billy-Tova) eller cykel, vilket inte känns troligt.
Tror hon dödats utomhus, i närheten av FP.
Citera
2018-05-21, 12:00
Medlem
Anledningen till att det antagligen inte är särskilt relevant att prata om eventuella likheter med Knutby är för att Knutby var en pingstförsamling. Pingströrelsen skiljer sig överlag teologiskt en hel del från de flesta andra frikyrkosamfund i Sverige och har sitt ursprung i den amerikanska pentekostala karismatiska evangelismen. Till det så tillkommer det för Knutbyfallet oerhört relevanta faktumet att pingströrelsen oeganisatoriskt sett inte är ett samfund med en gemensam teologi, utan att alla församlingar är helt fristående. Det finns alltså ingen som helst översyn eller insyn inbyggt i systemet, vilket då i kombination med att pingstförsamlingar generellt är en bit ut på den kristna fundamentalistiska högerkanten gör att grogrunden för mer sektliknande församlingar är mycket, mycket större än i equmenia (eller i baptisterna innan sammanslagningen).

Att tro att motivet på något sätt skulle vara motiverat av hennes medlemskap i equmenia (då Betelkyrkan eller Vasakyrkan i Örebro som verkar vara de församlingar hon har kopplingar till vad jag kan se) är befängt. I det fall att eventuell GM också är medlem i samma församling så rör det sig om bråk mellan individer och inget som beror på nån sektstämning i församlingen. Jag är inte troende själv längre, men jag har ändå tillräckligt med koll på just Vasa och Betel för att kunna garantera det.
Citera
2018-05-21, 12:01
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drbalkongi
Christina Hallin, polisens presstalesperson, uttalar sig i NA:

Finns det någon frihetsberövad i ärendet?
– Nej.

Finns det någon anhållen?
– Det är samma sak.

Finns det någon anhållen i sin utevaro?
– Det kommenterar jag inte.

” - Det kommenterar jag inte. ”

Öh, vad det lät kryptiskt då. Ska man tolka det som att det finns någon anhållen i sin frånvaro?

Annars kunde man väl bara svara nej på den frågan också.
Citera
2018-05-21, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
.

Så faktiskt tycker jag du ska låta utredarna få fram mer uppgifter om vad som är dödsorsaken och vilka motiven kan vara. Tydligen har inte ens identifikationen blivit definitiv ännu. Så varför den stora viljan att ta bort den "kristna" vinklingen som vi med säkerhet vet var motiveringen bakom Knutbydramat.

Nu skiljer sig ju Knutbyförsamlingen mot den församlingen som Lena var pastor i på väsentliga punkter. Knutby hade en skruvad teologi och var isolerad av frikyrkosverige, som tog avstånd från den. Att övergrepp med sekteristiska förtecken sker i en sluten miljö är inte ovanligt (oavsett om det handlar om kyrkor, politiska partier eller andra sällskap).

Den församling Lena var pastor i är en öppen församling med samarbete med Ekumeniarörelsen. Känner jag ekumiena rätt så är det troligare att det är en postmodern queer-teoretisk ”vinkel” på det hela än en kristen.
Citera
2018-05-21, 12:04
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobodiddi
Haha! Bra skrivet jag vet inte hur jag länkar i mobilen.

Peta på url adressen, en droppformad plupp kommer upp.
Peta på pluppen, ett kommunikationsfönster med text "markera allt" kommer upp, välj den genom att peta på den.
Peta på nästa kommunikationsruta, "klipp ut" eller "kopiera".

Åter till inläggsrutan i diskussionen. Peta någonstans i blankt utrymme till du får en droppformad markör. Peta på markören så du får kommunikationsrutan "klistra in". Peta på kommunikationsrutan. Voila.

Det funkar på samma sätt om du vill klippa ut en del av en text om du citerar från en artikel.
Citera
2018-05-21, 12:05
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
” - Det kommenterar jag inte. ”

Öh, vad det lät kryptiskt då. Ska man tolka det som att det finns någon anhållen i sin frånvaro?

Annars kunde man väl bara svara nej på den frågan också.
Nej, man ska alltid svara likadant på frågan, annars kan man av det uteblivna svaret lista sig till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in