2018-05-21, 09:34
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Men det är inte samma sak att acceptera människor som att acceptera deras gärningar.
I typ alla västvärldens länder idag har till och med mördare vissa rättigheter, men på samma gång har ju staten rätt (kanske till och med en plikt) att straffa dem för deras gärningar.
Hur är skillnaden. Hur accepterar du någon om inte för dennes gärningar?
Gärningarna är väl litet det som gör oss till något?
Frukten av våra liv. Gärningarna är väl frukten.
Jag accepterar att världen är som den är.r Men jag tänker stå upp för vad jag tror på och slå ned dom som jag anser skadliga. Ser jag en pedofil, så klyver jag skallen på denne.
Jag accepterar att han är pedofil, men jag dödar honom ändå därför att han är farlig.

Så frågan är. Vad menar du med att acceptera varandra?
2018-05-21, 09:38
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Jehovas godkännande? Varför skulle jag bry mig om Jehovas godkännande för? Han är ju inte ens här.
Han finns troligen inte. Han är en liknelse. En saga. En allegori.
Bara för att du förstått att livet är ett mirakel, så betyder väl inte det är Bibeln är 100% ordagrann sanning.
Han är inte långt bort från någon av oss, men det är klart att stolthet förblindar.
Vad har du som är så mycket bättre än honom?
Senast redigerad av Bonnatorp 2018-05-21 kl. 09:43.
2018-05-21, 09:49
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Han är inte långt bort från någon av oss, men det är klart att stolthet förblindar.
Vad har du som är så mycket bättre än honom?
Jag tror att det vi kan se, ÄR LJUS. Vi ska följa ljuset.
Det vi inte ser, ÄR MÖRKER. Vi ska inte följa mörker.
Jehova och Bibelns sagor är mörker, därför vi ser det inte. Det är läror från världen.

Jag tror Guds ljus lyser i alla människor som kommer till världen. Guds Rike är i oss.
Det är vårat innersta heligaste samvete. Men vi vill inte lyssna till det.
Vi lyssnar hellre till sagor om en Gud i himlen som ska fixa allt åt oss, senare.
Gud är kärlek. INTE Jehova. Inte en gubbe i himlen. Ingen vi behöver knäböja inför.
Kärlek. Det är Gud.
Senast redigerad av Talking-Donkey 2018-05-21 kl. 10:08.
2018-05-21, 10:53
Medlem
Citat:
Jehova och Bibelns sagor är mörker, därför vi ser det inte. Det är läror från världen.

Jag tror Guds ljus lyser i alla människor som kommer till världen. Guds Rike är i oss.
Vi lyssnar hellre till sagor om en Gud i himlen som ska fixa allt åt oss, senare.
Gud är kärlek. INTE Jehova. Inte en gubbe i himlen. Ingen vi behöver knäböja inför.
Kärlek. Det är Gud.
Kärlek är kärlek. Varför krångla till det med ett ord som det finns tusentals definitioner av?
2018-05-21, 11:12
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Kärlek är kärlek. Varför krångla till det med ett ord som det finns tusentals definitioner av?
Om du vill vandra i anden och utvecklas som människa, så måste du söka av hela ditt förstånd.
Det är uppenbarligen inte lätt att lära ut spirituella sanningar. Dom flesta ser inte uppenbara saker som är framför nästan på dom. Skrifterna är fulla av olika sätt att försöka mejsla in spirituella sanningar i den som söker.
2018-05-21, 11:23
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Hur är skillnaden. Hur accepterar du någon om inte för dennes gärningar?
Gärningarna är väl litet det som gör oss till något?
Frukten av våra liv. Gärningarna är väl frukten.
Jag accepterar att världen är som den är.r Men jag tänker stå upp för vad jag tror på och slå ned dom som jag anser skadliga. Ser jag en pedofil, så klyver jag skallen på denne.
Jag accepterar att han är pedofil, men jag dödar honom ändå därför att han är farlig.

Så frågan är. Vad menar du med att acceptera varandra?
Om du klyver skallen på någon, så är du en mördare. Oavsett om personen var en pedofil eller ej.
2018-05-21, 11:37
Medlem
Furiennas avatar
Citat:

Kärlek. Det är Gud.
Okej. Så du tror på Gud, men inte på Bibeln eller på en gubbe i himlen. Intressant. Vad kallas din livsåskådning? Deism, kanske?
Senast redigerad av Furienna 2018-05-21 kl. 11:57.
2018-05-21, 11:42
Medlem
Citat:
Om du vill vandra i anden och utvecklas som människa, så måste du söka av hela ditt förstånd.
Det är uppenbarligen inte lätt att lära ut spirituella sanningar. Dom flesta ser inte uppenbara saker som är framför nästan på dom. Skrifterna är fulla av olika sätt att försöka mejsla in spirituella sanningar i den som söker.
Ja, det finns antagligen (påstådda) spirituella sanningar du heller inte tror på.
Konstigt, när dessa sanningar tydligen finns framför näsan på dig.
2018-05-21, 12:32
Avstängd
TwoThousands avatar
Vi var ett himmelskt folkslag, barn av vår Gud!

Separerade från det mänskliga folkslaget vilket var dödligt folk oförmögen att utöva mirakel på grund av att det saknas några förmågor givna av Gud!

Det är skillnad på mugglare och Guds kära och eviga barn, det stämmer.
2018-05-21, 14:21
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Om du klyver skallen på någon, så är du en mördare. Oavsett om personen var en pedofil eller ej.
Jag menar inte att jag skulle söka upp pedofiler eller så, men om jag eller min familj var direkt utsatt för hot och samhället inte kan hjälpa. Då skulle jag göra vad som krävs för att skydda mig själv.
Det är inte mord. Det är självförsvar.
2018-05-21, 14:25
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, det finns antagligen (påstådda) spirituella sanningar du heller inte tror på.
Konstigt, när dessa sanningar tydligen finns framför näsan på dig.
Nja, det är en väg vi är på. På den platsen jag nu befinner mig, så ser jag det och det. Men senare så befinner jag mig förhoppningsvis någon annanstans och då ser jag saker jag kanske inte tror på idag.

Det viktiga är att inte låsa sig vid tron att man vet något.
2018-05-21, 14:29
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Okej. Så du tror på Gud, men inte på Bibeln eller på en gubbe i himlen. Intressant. Vad kallas din livsåskådning? Deism, kanske?
Jag bryr mig inte om vad min livsåskådning kallas.
Jag reser. Jag rör mig i det spirituella. Jag är öppen, men kritisk. Jag är villig att lyssna, men jag tänker själv. Vem vet vad jag kommer tro på imorgon.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in