2018-05-06, 10:42
Medlem
jsa86-xs avatar
Dags för nästa veckas projekt-rulle som är i genren film-noir.

Rekomendationer = Les diaboliques, The third man, The wrong man, Pickup on south street, Strangers on a train, Gun crazy, Lady from Shanghai, M, The big heat, Scarface (1932), The harder they fall, Sunset boulevard och Spellbound

Vald film = Night and the city https://www.imdb.com/title/tt0042788/?ref_=nv_sr_1
Citera
2018-05-06, 19:18
Medlem
KingStanniss avatar
Film 35: Vecka 18. ”Old Master” - Howard Hawks

Vald Film: Sergeant York
Betyg: 3/5
Kommentar: En ung man spelad av Gary Cooper lever ett fattigt liv i Tennessee där han spenderar sina dagar med att antingen supa eller jobba på gården. Efter ett tag förändrar hans liv efter att han har blivit troende, detta sker samtidigt som USA går in i första världskriget. Cooper's karaktär försöker undvika att bli draftad då han är emot att döda människor men får likväl vara med i kriget och gör bra ifrån sig. Baserat på verkliga händelser så filmen var stundtals intressant men samtidigt inte en typisk Hawks film och den saknar några av de saker som brukar utmärka Hawks för mig.
Citera
2018-05-06, 20:39
Medlem
KitabAlAzifs avatar
Helt fantastik tråd! Jag hade missat den helt och hållet.

Noir är kanske min favoritgenre, jag ska het klart försöka delta kommande vecka.
Citera
2018-05-06, 22:39
Medlem
KingStanniss avatar
Film 36: Vecka 19. Genre - Film-Noir

Tidigare sedda: Ett 40-tal skulle jag gissa på.
Rekommenderade filmer: Mina två favoriter är Billy Wilder's Sunset Boulevard och Double Indemnity. Andra som rekommenderas starkt är The Maltese Falcon, Scarlet Street och Out of the Past.
Vald Film: Night and the City
Citera
2018-05-06, 22:40
Medlem
KingStanniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jsa86-x
Dags för nästa veckas projekt-rulle som är i genren film-noir.

Rekomendationer = Les diaboliques, The third man, The wrong man, Pickup on south street, Strangers on a train, Gun crazy, Lady from Shanghai, M, The big heat, Scarface (1932), The harder they fall, Sunset boulevard och Spellbound

Vald film = Night and the city https://www.imdb.com/title/tt0042788/?ref_=nv_sr_1
Kul val! Jag kör på samma.

Citat:
Ursprungligen postat av KitabAlAzif
Helt fantastik tråd! Jag hade missat den helt och hållet.

Noir är kanske min favoritgenre, jag ska het klart försöka delta kommande vecka.
Välkommen! Bara att hoppa på projektet.
Citera
2018-05-07, 01:02
Medlem
KitabAlAzifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingStannis
Kul val! Jag kör på samma.

Välkommen! Bara att hoppa på projektet.

Tack, det ska bli oerhört kul!

Vecka 19. Genre - Film-Noir

Tidigare sedda: Ett stort antal, främst från 40-50-talet. Ligger efter med de från senare årtionden, även om en och annan har avnjutits, så klart.
Rekommenderade filmer: Laura, Gilda, The Third Man, Pickup on South Street... Det finns så otroligt många.
Vald Film: Criss Cross, främst, och jag ska försöka klämma in nån av de japanska Nikkatsu Noir-serien från Eclipse också.
Senast redigerad av KitabAlAzif 2018-05-07 kl. 01:13.
Citera
2018-05-09, 20:43
Medlem
KingStanniss avatar
Film 36: Vecka 19. Genre - Film-Noir

Vald Film: Night and the City
Betyg: 3,5/5
Kommentar: En ung Richard Widmark hustlar på London's gator och gör allting för att bli något i livet, varje gång han har en plan på hur han ska lyckas så går det åt helvete. Den som får lida mest i hans liv är hans flickvän (Gene Tierney). Hans slutgiltiga idé är kopplad till världen av wrestling där han har fått en plan på hur han ska bli rik snabbt. Widmark är mycket bra i sin roll som en man som ständigt rör sig och ständigt har snabba repliker, även kul att se en noir som utspelar sig i London istället för USA.
Citera
2018-05-12, 21:58
Medlem
Night and the City är grym!

American New Wave - John Cassavetes

Tidgare sedda; Skuggor på Manhattan och Premiärkvällen. Ingen av de kan rekommenderas tyvärr.

Vald film; Minnie & Moskowitz
Citera
2018-05-13, 13:09
Medlem
KingStanniss avatar
Film 37: Vecka 20. American New Wave - John Cassavetes

Tidigare sedda: Ingen
Rekommenderade filmer: -
Vald Film: Opening Night
Citera
2018-05-21, 08:27
Medlem
KingStanniss avatar
Hej allesammans, har varit på filmfestivalen i Cannes så missade att se veckans film, ska försöka se den idag istället och sedan ta tag i Buñuel något senare under veckan!
Citera
2018-05-21, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingStannis
Hej allesammans, har varit på filmfestivalen i Cannes så missade att se veckans film, ska försöka se den idag istället och sedan ta tag i Buñuel något senare under veckan!

Fan vad häftigt, vilka filmer var bra därifrån?

Jag missade min också, åkte på en veckas avstängning så orkade inte vara engagerad i Flashback men nu är jag tillbaka. Ska se min Cassavettes ikväll.
Citera
2018-05-21, 10:52
Medlem
KingStanniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Fan vad häftigt, vilka filmer var bra därifrån?

Jag missade min också, åkte på en veckas avstängning så orkade inte vara engagerad i Flashback men nu är jag tillbaka. Ska se min Cassavettes ikväll.

Älskade Burning av Chang-dong Lee och Shoplifters av Hirokazu Koreeda (som vann Palme d'Or). Men mycket av de andra var högst mediokert, de asiatiska filmerna räddade festivalen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in