2018-05-21, 22:37
Medlem
Cassavettes

Minnie and Moskowitz handlar om ett omaka par, en oambitiös men frisinnad parkeringsassistenst som faller för en kultiverad neurotisk kvinna som faller för kassa män. Här finns mycket existentiell ångest, precis som i Premiärkvällen, vilket jag gillar. Cassavettes kvalitéer som regissör lyser igenom bra här; kameraarbetet är minst sagt välgjort och det finns många skumma klipp.

Överlag ganska bra, det blir 3 / 5

Jag skippar Bunuelveckan, jag har letat efter Viridiana på DVD eller stream ett tag men inte lyckats hitta den. Kan rekommendera Belle de Jour till eventuella deltagare!
Citera
2018-05-21, 23:52
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingStannis
Älskade Burning av Chang-dong Lee och Shoplifters av Hirokazu Koreeda (som vann Palme d'Or). Men mycket av de andra var högst mediokert, de asiatiska filmerna räddade festivalen.

Med risk för att hijacka tråden: Såg du Le Livre d'image? Eller något i sidoserierna?
Citera
2018-05-22, 08:13
Medlem
KingStanniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Med risk för att hijacka tråden: Såg du Le Livre d'image? Eller något i sidoserierna?

Dessvärre inte! Såg endast filmer från tävlan och han inte med dem alla, Godard som inte direkt är en personlig favorit valdes därför bort.
Citera
2018-05-22, 08:18
Medlem
KingStanniss avatar
Film 37: Vecka 20. American New Wave - John Cassavetes

Vald Film: Opening Night
Betyg: 3/5
Kommentar: Jag gillar pjäs-i-filmkänslan som förmedlas då vi får se stora delar av den pjäsen som är filmens grundläggande tema. Gena Rowlands är mycket bra som en stjärna som börjar på ett nervöst sammanbrott efter att en ung flicka har dött precis efter att hon givit henne sin autograf. Stundtals bra film, stundtals något långdragen, blir dock mer sugen på att se Cassavetes andra filmer framförallt med den briljanta Rowlands.
Citera
2018-05-25, 08:51
Medlem
KingStanniss avatar
Film 38: Vecka 21. Foreign Director - Luis Bünuel

Vald Film: The Discreet Charm of the Bourgeoisie
Betyg: 3,5/5
Kommentar: Fascinerande film om ett sällskap på sex personer som varje gång de ses försöker äta middag men ständigt sker något som gör att de inte hinner äta. Det varierar ofta mellan drömmar och verklighet, vilket kan göra att det stundtals är svårt att veta vad som är vad. Första filmen jag sett av Bünuel, men gillade stilen och filmen hade sannerligen en viss form av charm. Ska försöka se några till av hans filmer när chansen ges.
Citera
2018-05-27, 10:40
Medlem
KingStanniss avatar
Film 39: Vecka 22. "Old Master" - John Huston

Tidigare sedda: 8 styck. The Maltese Falcon, The Treasure of the Sierra Madre, Key Largo, The Asphalt Jungle, The African Queen, The Misfits, The Night of the Iguana & The Man Who Would Be King.
Rekommenderade filmer: Har gillat alla filmer jag sett av Huston hittills, men framförallt rekommenderas The Treasure of the Sierra Madre och The Maltese Falcon.
Vald Film: Prizzi’s Honor
Citera
2018-05-28, 10:38
Medlem
BlackMetals avatar
Vecka 22. "Old Master" - John Huston

Tidigare sedda: 7st - San Pietro (1945), Reflections in a Golden Eye (1967), The Night of the Iguana (1964), The Asphalt Jungle (1950), The African Queen (1951), The Treasure of the Sierra Madre (1948), The Maltese Falcon (1941)

Rekommenderade filmer: Favoriterna får stå som The Night of the Iguana (1964) och The Treasure of the Sierra Madre (1948)

Vald Film: The Misfits (1961)
Citera
2018-05-30, 09:12
Medlem
KingStanniss avatar
Film 39: Vecka 22. "Old Master" - John Huston

Vald Film: Prizzi’s Honor
Betyg: 2,5/5
Kommentar: Filmen börjar precis som Gudfadern med ett maffigt bröllop arrangerat av den mäktiga Prizzi-familjen. På bröllopet introduceras de flesta karaktärerna, framförallt möter vi Charley Partanna (Jack Nicholson) Prizzi-familjens högst uppsatta hitman. På bröllopet finns också två damer som ska spela stor roll under filmens gång, Irene Walker (Kathleen Turner) och Maerose Prizzi (Anjelica Huston). Nicholson's karaktär har tidigare haft ett förhållande med Huston's karaktär och har nu istället ögonen på Turner's karaktär. Första delen av filmen är rätt skaplig, men filmen efterhand blir bara sämre och sämre. Känns stundtals som en parodi på Gudfadern där filmen även blandar drama med komedi utan någon större succé. Det absolut värsta för mig med filmen var castingen, alla maffia-medlemmar misslyckas med att se italienska ut och vissa av accenterna är så misslyckade att jag inte vet om filmen vill vara en parodi eller inte. Normalt sätt är Nicholson en av mina absoluta favoriter men i denna filmen är även han kass och helt miscast, han och Turner har ingen vidare kemi heller vilket inte hjälper filmen. Den enda som kan vara nöjd med sin insats är Anjelica Huston som är mycket bra som familjens svarta får. John Huston var i slutet av sin karriär här så kanske inte så konstigt att filmen inte blev så lyckad som tidigare filmer, men när nästa Huston ska ses så går jag nog tillbaka till hans glansdagar på 40-talet.
Citera
2018-06-03, 09:36
Medlem
Tjena boys! WWII är inte riktigt min grej men jag har tänkt se Slaget om Alger ett tag så jag kanske kan delta med den? Det är iallafall en krigsfilm. Vad säger projektledaren KingStannis?
Citera
2018-06-03, 12:08
Medlem
KingStanniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Tjena boys! WWII är inte riktigt min grej men jag har tänkt se Slaget om Alger ett tag så jag kanske kan delta med den? Det är iallafall en krigsfilm. Vad säger projektledaren KingStannis?

Kör på! Velat se den ett tag med så kul att läsa en recension om den.
Citera
2018-06-07, 18:51
Medlem
Genre;
WWII

Slaget om Alger

Italiensk krigsrulle som skildrar ett guerillakrig så det är väldigt få regelrätta krigsscener utan det är mest "hit and run" prylar av ensamma gärningsmän som visas. Vi följer en motståndsrörelse i Algeriet som har lessnat på fransmännens närvaro. Filmen är italiensk vilket är logiskt med tanke på hur neorealistisk den känns. Filmen uppnår en otrolig realism, man misstänker ofta att den innehålla rent dokumentära scener men det gör den inte vilket är otroligt imponerande. Till filmens nackdel får sägas att man inte kommer karaktärerna speciellt nära så filmen men det är ändå en riktigt bra film.

Rekommenderas till folk som gillar neorealism i allmänhet och Rosselini i synnerhet.

3.5 / 5
Citera
2018-06-07, 19:43
Medlem
KitabAlAzifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Genre;
WWII

Slaget om Alger

Italiensk krigsrulle som skildrar ett guerillakrig så det är väldigt få regelrätta krigsscener utan det är mest "hit and run" prylar av ensamma gärningsmän som visas. Vi följer en motståndsrörelse i Algeriet som har lessnat på fransmännens närvaro. Filmen är italiensk vilket är logiskt med tanke på hur neorealistisk den känns. Filmen uppnår en otrolig realism, man misstänker ofta att den innehålla rent dokumentära scener men det gör den inte vilket är otroligt imponerande. Till filmens nackdel får sägas att man inte kommer karaktärerna speciellt nära så filmen men det är ändå en riktigt bra film.

Rekommenderas till folk som gillar neorealism i allmänhet och Rosselini i synnerhet.

3.5 / 5

Rossellini? Utan att kolla upp det har jag för mig att det är Pontecorvo som har gjort den?

Jag måste ta tag i både den här filmen och i denna tråd överhuvudtaget. Dumma dumma sommarvärme!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in