2018-05-20, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
Ah, TACK! Alltså ingen övre gräns för livstidsstraff och ingen nedre gräns för förvaring 😁! Och här framkommer det ju att förvaring aldrig egentligen varit något alternativ. Och det borde väl för bövelen inte finnas någon som helst risk att Satan själv får straffet tidsbestämt. Nu undrar jag, Diva - de raka beskedens mästare - har du koll / sett något om hur rutiner, frigång, rastning, bekvämlighet, möjlighet till sysselsättning, besök, hobbys, lön/fickpengar mm skiljer sig åt mellan fängelse och förvaring? Då förvaring inte räknas som straff, kan man ju tänka sig en stor skillnad avseende detta.

I praktiken är det ju dock som ett straff och de flesta som döms till förvaring hamnar på Herstedvester där även "vanliga" fångar, inkl livstidare, sitter. Här kan du läsa om vad som gäller på Herstedvester ang arbete, besök, prøveløsladt, forvaring etc. http://www.anstaltenvedherstedvester.dk/Om-f%C3%A6ngslet-669.aspx

Forvaring är inget straff i den meningen att det inte ligger under kapitel 6 "Straffene" i Straffeloven utan det ligger under kapitel 9 "Andre retsfølger af den strafbare handling".
Senast redigerad av diva59 2018-05-20 kl. 20:08.
Citera
2018-05-20, 20:14
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
kära Trollet. Det har du missförstått. Eller så har jag uttryckt mig otydligt.
Det är inte så att jag tror på vad PM säger. Men om man lägger till tvångsmässigt beteende så blir brottet mer begripligt. Eller tror du att det är vanligt att beräknande,manipulativa Psykopater tar upp sina krimminella funderingar kring ett förestående mord (inte exakt men att han kände sig som en som mördat grannen mm) samma dag,ett par timmar före, med ett helt filmteam som håller på att spela in en dokumentär med personen i fråga? Det är ju nästan som att be dem ringa polisen ju.

Missförstånd 2. Det är inte så att jag tvivlar på att PM är psykopat. Det jag funderar över är om han varit VÅLDSPSYKOPAT i hela sitt liv? Det finns inga tecken på det bakåt i hans historia.
Till skillnad från P.Lundin och Amagermannen. Hade PM haft deras bagage så hade saken varit biff.

Vad jag förstår hade en förvaringsdom varit bättre. För då fokuserar de mer på GM bakom brottet,PMs farlighet.
Om jag förstått det rätt så var det "en fjäder i hatten" för ÅK med att lyckas få PM fälld till livstids fängelse. För sin egen prestige,såg väl snyggt ut i hans CV.. Livstidsfängelse fokuserar man på brottet och inte på GM på samma sätt som vid förvaringsdom. Båda straffen går att förlänga praktiskt taget hur länge som helst som jag förstått det.
Alltså, står det i RPUn att PM lider av tvång (OCD)? Den kombon är ju inte ens möjlig, då OCD förutsätter känslor.
Citera
2018-05-20, 20:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Det bedrivs terapi. Inte just på psykopatbeteendet. För det kan man inte göra något åt i nuläget.
Men eftersom blanddiagnoser och sidostörningar är vanligt,kan man kanske göra något på det området. DVS om individen är samarbetsvillig. Amager blev flyttad till ett annat fängelse pga rymningsrisken plus att han vägrade att gå i terapi. Det var självklart inte terapi mot hans psykopati utan snarare hans sexualitet. Det sistnämnda vet jag inte, men jag skulle tro det iallafall.
Fint att du tagit till dig att den enda behandling vore ett ev. missbruk, alkoholism eller komorbiditet - att psykopati inte går att bota varav patoligisk lögnare är ett av hans attribut.

Ingetdera har PM problem med (droger, missbruk) och nån samsjuklighet har inte framkommit - så vad ska han i terapi för och vad handlar rehabiliteringen om som du åberopar?
Som psykopat anser han sig perfekt (grandios) och ropar knappast på hjälp heller..

Ps. För kännedom är det saxat det som som är relevant så du slipper hämta luktsalt. Om nån har lust att läsa dina inlägg i sin helhet så har fb den eminienta funktionen att det går att backa tillbaka till respektive inlägg.
Citat:
Helt uppenbart var det ett tvångshandlande PM inte kunde stoppa ens om han ville. Att han sitter och talar om sina mordiska känslor i princip, i en dokumentär intervju framför en kamera och ett helt filmteam ett par timmar före mordet tyder på det. Det är ju nästan som ett rop på hjälp. En sådan person är livsfarlig och behöver vård och terapi samt inlåsning för väldigt lång tid framöver. Förutom själva straffet för sin illgärning.
Citat:
Risken med en livstidsdom som kan förlängas efter avtjänat straff, är att fången tappar hoppet och blir apatisk. Struntar i att "förbättra sig" och lägger sin energi på att rymma istället. Men för PMs del hade det nog varit hugget som stucket.
Jag tror inte att han kommit ut fortare med en förvaringsdom.
Men han hade haft hoppet vart fjärde år och ansträngt sig mer kanske för att rehabiliteras.
Med en livstidsdom måste han vänta i 12 år först, innan han ens kan söka tidsbestämt straff.
Citat:
PS:Även en patologisk lögnare kan bli botad av terapi. När det gäller PM så är det flera insatser som behövs.
Sedan beror det på honom själv hur det går i framtiden för honom.
Citat:
Det hedrar dig att du inser det. Men knappast något att skratta åt.
Jag tog upp det för att du skulle förstå att ingen människa väljer sina förutsättningar (arv) eller tex en A-typisk uppväxt.
Om det går att bota eller att rehabilitera sådana människor är det väl bra.
Framförallt för samhället.

Det PM har gjort går inte att förlåta. Och självklart ska han ha sitt straff.
Men ni tre som jag nämnt förut, tycks helt emot att PM ska genomgå terapi för att på sikt kunna rehabiliteras.
Citat:
När PM med tiden landat (vilket nog kommer att ta år) i sin nya identitét och kanske bara har medfångar och psykologer att umgås med. När han tappat kontakten med alla han kände och tom kanske DK tröttnat på honom. När ingenting finns kvar så börjar man så småningom om på nytt, med en ny tillvaro och anpassar sig efter det. Då tror jag faktiskt att PM kan erkänna att det var mord.
För då har han inget att förlora på det. Tvärtom, något att vinna. Ljugandet sitter nog i ryggraden.
Men "patologiska lögnare" kan bli bättre med behandling och terapi.
Citera
2018-05-20, 21:36
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ps. För kännedom är det saxat det som som är relevant så du slipper hämta luktsalt. Om nån har lust att läsa dina inlägg i sin helhet så har fb den eminienta funktionen att det går att backa tillbaka till respektive inlägg.
Tack för sammanfattningen av följetongen undertecknad ottoplommon. Faktiskt intressant och en sniff luktsalt kan knappast skada.
Vill bara lägga till att den bästa terapin som kan erbjudas PM är att han får koka i sitt eget spad bakom lås och bom. Kryddor är promenaderna på rastgården och en nypa plitsamtal då och då. Se Allt om Mat.
Citera
2018-05-20, 21:45
Medlem
Citat:
Alltså, står det i RPUn att PM lider av tvång (OCD)? Den kombon är ju inte ens möjlig, då OCD förutsätter känslor.
Nej inte OCD. Jag har lyssnat på expertgubbar som talat om jakten på tex offer, i NBs fall (LH) det att var starkt tvångsmässigt. Sexmissbruk kan ju vara tvångsmässigt. Att blotta sig, att stalka och våldta kvinnor. Jag menar inte att PM kände på dörrhantaget 100 ggr innan han gav sig ut på ubåtstur samt gick tillbaka flera ggr för att känna dörrhantaget en gång till,bara en gång till...osv
Tvångsfantasier om sexualmord tex. Men å andra sidan eftersom PM är psykopat kan han ju aldrig må dåligt. Mår toppen,toppen varje dag. Inte enligt Nicklas Långström iallafall. Men honom ska vi inte lyssna på. han är ju svensk. Bah
Citera
2018-05-20, 22:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Man kan även lägga till följande skrivelse:

5.5. Påstand om forvaring - straffelovens § 70
Betingelserne for at idømme forvaring er fastsat i straffelovens § 70, hvor stk. 1 omfatter drab, røveri, frihedsberøvelse, alvorlig voldsforbrydelse mv., og stk. 2 omfatter voldtægt eller anden alvorlig sædelighedsforbrydelse.
Forvaring finder i praksis anvendelse i tilfælde, hvor farligheden i kombination med kriminalitetens art ikke vil føre til fængsel på livstid eller en meget langvarig tidsbestemt straf, jf. nærmere Anklagemyndighedens Årsberetning 2003-2004, s. 92.
Anvendelse af forvaring i årene 1996-2005 er beskrevet i en artikel i Anklagemyndighedens Årsberetning 2003-2004, s. 85 ff.
Når der foreligger en endelig dom til forvaring, påhviler det politidirektøren snarest at sørge for, at dommen fuldbyrdes. Forvaringsdomme fuldbyrdes af Direktoratet for Kriminalforsorgen.

https://vidensbasen.anklagemyndigheden.dk/h/6dfa19d8-18cc-47d6-b4c4-3bd07bc15ec0/VB/fca9380b-c98e-45b7-b641-55a4f1e7e264
Titel
Psykisk afvigende kriminelle
Kilde
Rigsadvokatmeddelelsen
Emner
psykisk afvigende, straf og andre retsfølger; forvaring behandling foranstaltning
Dato
13.11.2017

Du knaprar ikapp i din långsinthet. Snart är du på 2018 där vi idag befinner oss. För du har väl noterat att så gott som varje dansk jurist förespråkade en förvaringsdom istället för fängelsestraff vad gäller Madsen.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tack för komplement!
Helt i parité med tidigare diskussioner gällande ÅK:s yrkande.

Tycker du? Det Diva väljer att inte skriva ut skall du orka läsa innan du gör tummen upp.

Anklagemyndighedens Årsberetning 2003 – 04, s. 98:

”I sager, hvor valget står mellem på den ene side påstand om fængsel på livstid eller 14-16 år og på den anden side påstand om forvaring, er det Rigsadvokatens opfattelse, at der som udgangspunkt bør nedlægges påstand om fængselsstraf. I sager, hvor sanktionen ville ligge på 10-12 års fængsel eller derunder, bør der som udgangspunkt nedlægges på-stand om forvaring”

Jacob Buch Jepsen var mycket bestämd med att han inte skulle godta 16 år för Madsens del. Verkar som åklagaren går emot Anklagemyndighedens Årsberetning 2003-2004.

Helt i Parité med åklagarens yrkande? Inte riktigt va? Snarare fifty/fifty

Men det här förklarar säkert Diva närmnare för dig när skribenten når 2018.
Citera
2018-05-20, 22:16
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Nej inte OCD. Jag har lyssnat på expertgubbar som talat om jakten på tex offer, i NBs fall (LH) det att var starkt tvångsmässigt. Sexmissbruk kan ju vara tvångsmässigt. Att blotta sig, att stalka och våldta kvinnor. Jag menar inte att PM kände på dörrhantaget 100 ggr innan han gav sig ut på ubåtstur samt gick tillbaka flera ggr för att känna dörrhantaget en gång till,bara en gång till...osv
Tvångsfantasier om sexualmord tex. Men å andra sidan eftersom PM är psykopat kan han ju aldrig må dåligt. Mår toppen,toppen varje dag. Inte enligt Nicklas Långström iallafall. Men honom ska vi inte lyssna på. han är ju svensk. Bah
Ok, men tvång lider inte PM av. Missade svara dig ang PM:s hintar om vad han tänkte göra i tvålkoppen. PM:s beteende präglas av högmod och inbillad oövervinnerlighet. Ingen vinner över Kejsaren så Kejsaren kan säga och bete sig som det behagar Kejsaren. Alla andra är korkade, lättlurade och svaga. Kejsaren njuter av att Kejsaren minsann vet massor om framtiden som inte någon annan vet. Kejsaren kan t ex kalla sig själv för psykopat, ha dockor i kedjor i taket, leende vinka av folk vid kajen med sitt lika leendes tortyroffer jämte sig, lugnt packa ihop såg, tortyrredskap, rengöringsslang och ombyteskläder. Ty ingen, INGEN vinner över Kejsar Madsen. Så funkar en psykopat, är vi klara med psykopater nu?
Citera
2018-05-21, 01:32
Medlem
Citat:
Ok, men tvång lider inte PM av. Missade svara dig ang PM:s hintar om vad han tänkte göra i tvålkoppen. PM:s beteende präglas av högmod och inbillad oövervinnerlighet. Ingen vinner över Kejsaren så Kejsaren kan säga och bete sig som det behagar Kejsaren. Alla andra är korkade, lättlurade och svaga. Kejsaren njuter av att Kejsaren minsann vet massor om framtiden som inte någon annan vet. Kejsaren kan t ex kalla sig själv för psykopat, ha dockor i kedjor i taket, leende vinka av folk vid kajen med sitt lika leendes tortyroffer jämte sig, lugnt packa ihop såg, tortyrredskap, rengöringsslang och ombyteskläder. Ty ingen, INGEN vinner över Kejsar Madsen. Så funkar en psykopat, är vi klara med psykopater nu?
"Han styrs av ett starkt inre tvång", "stark sexuell drivkraft","sexualitetsdrivet" osv.
Inte vet jag Trollet. Jag lyssnar på de experter (svensktalande) som finns att tillgå i verkligheten.

Men alla psykopater är väl inte sexualsadister?
Det är det sexualsadistiska jag tror att PM eventuellt kommer att få terapi/mediciner mot.
Inte terapi mot psykopati heller. Vilket jag aldrig påstått heller.

Men den för dig glada nyheten är, att de tror att PM kommer att få på skallen i fängelset.
PGA att han inte är kriminell. Han är ju inte en av dem.
https://www.tv4play.se/program/leif-gw-nyhetsspecial-om-madsen
Du har kanske sett det? Svt play 4 är gratis, bara man loggar in.
Hörs kanske i september? Ha en skön sommar.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-05-21 kl. 02:02.
Citera
2018-05-21, 02:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Var jakten på offer tvångsmässigt gällande Bilevicius?
Mig veterligt diskuterade Långström tvångsmässigt onanerande då NB blaskat ner väggar och golv vid fönstret som vände mot Lisas arbetsplats.
Gällande Adriana, som likaväl kunnat bli hans offer, har Långström uttalat sig om att fantasierna som kan ha funnits i månader och att han kan ha prövat ut delar av den sexuella fantasin som övning för att det är spännande. Inom forskning beskrivet som in-vivo-try-outs - fantasin eskalerar och delar levs ut innan mord.
Citat:
Ingen i tråden anser Långström inkompetent.
NL använder sig givetvis av internationell forskning så du kan lägga ner ditt jävla trams:

"Få av oss som jobbar inom det här området träffar på sådana här ärenden mer än nån enstaka gång under en yrkeskarriär och det är därför som det är viktigt att det finns den här typen av internationella möjligheter att jämföra."
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6293104

Ur FUP LH - Långströms svar på frågor under Fu:
"De beteenden som observerats i aktuellt ärende och därtill associerade drivkrafter anses generellt sett vara mycket ovanliga vid dödligt våld men finns tydligt beskrivna i internationell forskningslitteratur, se referenser nedan. Kanske har vi i Sverige något enstaka sådant fall av
dödligt våld årligen."

TR ljudfil Långström:
" då finns det internationella definitioner på när ett brott kan ha indikationer på att vara just ett sexualbrott och när det då inte finns konkreta bevis på kroppen, tecken på samlag eller samlagslikande aktiviteter så ingår det definitioner som används av FBI och andra forskargrupper internationellt att man tittar på detta med blottande av bröst och könsorgan och såna saker"
Senast redigerad av develi 2018-05-21 kl. 02:06.
Citera
2018-05-21, 02:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av don.t
Du knaprar ikapp i din långsinthet. Snart är du på 2018 där vi idag befinner oss. För du har väl noterat att så gott som varje dansk jurist förespråkade en förvaringsdom istället för fängelsestraff vad gäller Madsen.

Tycker du? Det Diva väljer att inte skriva ut skall du orka läsa innan du gör tummen upp.

”I sager, hvor valget står mellem på den ene side påstand om fængsel på livstid eller 14-16 år og på den anden side påstand om forvaring, er det Rigsadvokatens opfattelse, at der som udgangspunkt bør nedlægges påstand om fængselsstraf. I sager, hvor sanktionen ville ligge på 10-12 års fængsel eller derunder, bør der som udgangspunkt nedlægges på-stand om forvaring”

Jacob Buch Jepsen var mycket bestämd med att han inte skulle godta 16 år för Madsens del. Verkar som åklagaren går emot Anklagemyndighedens Årsberetning 2003-2004.

Samma dravel som innan - hänvisade till ett par jurister (nu transformerat till "så gott som varje dansk jurist") som siade fel. Du hade noll koll på att livstid var strängaste straffet:
Citat:
Det strängaste straffet är inte livstid i danmark. Förvaring och livstid är lika juridiskt-. Du tror däremot livstid är det strängast men både Jakob och jag vet att så inte är fallet.
... och fortsättningsvis mal du på om att ÅK gjort fel.
Ditt dravel är helt irrationellt - om nu ÅK yrkade på livstid i första hand och förvaring vid ett eventuellt tidsbestämt straff och en enig byret ansåg det relevant med livstid - så är det dessa du får gnälla på.
Att det sen inte föll dig på läppen är en annan femma - du kommer tyvärr fortsatta trampa dy i frågan eftersom byretten redan är avklarad.
Vad sen sker i rond två återstår att se - där är vi inte än.
Citat:
"- Der er et lille begrænset vindue for at idømme livsvarigt fængsel, når vi er oppe i de allergroveste drab. I denne sag er vi oppe i den kategori, siger Buch-Jepsen mandag i Københavns Byret."

"- Hun er blevet fastbundet og brutalt sexmyrdet, hvorefter hun er blevet parteret. Drabet og det seksuelle koster efter anklagemyndighedens opfattelse isoleret set 16 års fængsel, men med det forberedende element og parteringen er vi altså oppe i livstid, siger anklageren.

Hvis dommeren og de to domsmænd er uenige, går specialanklageren efter forvaring. Sammen med fængsel på livstid er forvaring den eneste mulighed for, at ikke-sindssyge kriminelle kan spærres inde på ubestemt tid."
https://amtsavisen.dk/krimi/Anklager-om-livstid-til-Madsen-I-maa-ikke-ryste-paa-haanden/artikel/386210
Citat:
– Livstid var en väntad utgång, kommenterar Jonas Carlsson, erfaren försvarsadvokat i Malmö, som följt rapporteringen och läst domstolens sammanfattning.
– Det hade utan tvekan blivit samma utfall i en svensk domstol, även om det är en förstagångsförbrytare. Det är så särdeles brutalt utfört.
https://www.sydsvenskan.se/2018-04-25/peter-madsen-doms-till-livstids-fangelse
Citat:
Det var väntat att Peter Madsen skulle dömas för mord och att påföljden blev livstids fängelse, enligt Per Ole Träskman, professor emeritus i straffrätt vid Lunds universitet.
http://www.kristianstadsbladet.se/nyheter/ubatsfallet-madsen-far-livstid-for-mord/

F.d riksåklagare Alhem:
Citat:
" Det var en mycket bra dom tycker jag, också en förväntad dom."
(...) man kan där efter 12 år försöka få en omvandling till tidsbestämt straff men det kommer inte att lyckas i Madsens fall tror jag. Därför att om domen vinner laga kraft mot honom efter prövningen i Østre Landsret, som ju också kommer till stånd nu det vet vi ju, motsvarande hovrätten i Sverige, då kommer det att bli en jättesvår uppgift att säga att han skulle vara så pass ofarlig framöver att han han kan bli en fri man på nytt, det tror inte jag på. Det klart om han blir väldigt gammal så kan man kanske tänka sig att det går att få till stånd en omvandling. Det finns vissa dömda personer om man tittar, Breivik i Norge, ja det finns också exempel i Sverige på dom som jag inte tycker bör komma ut någonsin och där tror jag faktiskt att Madsen hamnar bland dom."

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=6938818
Senast redigerad av develi 2018-05-21 kl. 03:30.
Citera
2018-05-21, 03:43
Medlem
develis avatar
Citat:

.
Citat:
Findes Peter Madsen skyldig i drab og seksuel mishandling af Kim Wall, er det alene op til dommeren og de to domsmænd, om retten vil følge Retslægerådets anbefaling om en forvaringsdom - eller i stedet lytte til anklagerens primære påstand om en livstidsdom.

Som det for eksempel skete i sagen mod den tredobbelte drabsmand Peter Lundin, hvor Retslægerådet også havde anbefalet forvaring, men hvor dommen lød på livstid.

I Anklagemyndighedens Årsberetning fra 2004 hedder det, at:
”I sager, hvor valget står mellem på den ene side påstand om fængsel på livstid eller 14-16 år og på den anden side påstand om forvaring, er det Rigsadvokatens opfattelse, at der som udgangspunkt bør nedlægges påstand om fængselsstraf. I sager, hvor sanktionen ville ligge på 10-12 års fængsel eller derunder, bør der som udgangspunkt nedlægges påstand om forvaring”.
http://nyheder.tv2.dk/krimi/2018-04-22-forvaring-eller-livstid-det-betyder-mentalerklaeringen-for-peter-madsen
Citera
2018-05-21, 05:58
Medlem
Citat:

Det är inget nytt, länge sedan jag la in dessa uppgifter i tråden, bara att söka
Jag har väl för i jösse namn inget att förklara. Dina klagomål får du ta med åkl och Köpenhamns Byret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in