2018-05-20, 17:47
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det kan man tycka Trollet. Det Madsen gjort är våldspsykopatiskt. Men det betyder inte att han alltid varit en våldspsykopat.
PM kan ha varit en vanlig "vardagspsykopat" med ett flackt känsloliv.
Som hållit sig inom lagens råmärken i hela sitt liv. Som haft sexualsadistiska fantasier men aldrig agerat ut dem eller ens på fullt allvar själv trott att han skulle göra det.
Förrän han på grund av en "medfödd sårbarhet" tog en rad motgångar väldigt hårt.

Den inställda raket lanceringen 24 timmar före mordet var sista spiken i kistan som fick PM att tappa det totalt.
Före dess hade han varit väldigt stressad och ekonomiskt pressad hela våren/ sommaren.
Det här är inget försvar, bara en förklaringsmodell som jag fått genom att lyssna på en rad rättspsykiatriska professorer.

Det här med att PM planerat mordet på KW kunde jag ju inte köpa som du minns.
Men när jag la till tvångsfantasier + tvångshandlande så föll bitarna på plats.
DVS PM hade en mordfantasi ombord på Nautilus. Men inget bestämt offer. KiM har han hela tiden försökt hålla ifrån sig, tills eftermiddagen 10/8. Då han kontaktade henne med ett -nu -eller-aldrig-erbjudande samma kväll ombord på Nautilus.

Det pågick en dokumentär filminspelning om PM. Samma dag sitter han inför rullande kameror och låter sig intervjuas. Han lämnar ut sig själv med sina kriminella känslor. Att han måste lära sig hålla tyst och att han känner sig som någon som mördat grannen (obs ej ordagrant).
För mig känns det som att han hade ett behov av att dela med sig av sina känslor,-nästan som ett rop på hjälp.
Den kvinnliga intervjuaren vittnade i rättegången om det här. PMs försvar var att, -Skulle någon förståndig människa som planerade ett mord uttala sig så?
Nej, men en person som led av tvångsfantasier samt tvångshandlande.

Om det fanns något bakåt i PMs liv som visade att han varit en våldspsykopat alltid. Att han gjort sådana här grymheter förut, så hade det känts som ett kvitto på att PM rakt igenom var en vidrig våldspsykopat (likt Amager och Lundin tex). Men det tycks inte finnas några alls belägg för det,Trollet.

Så även om det inte går att förlåta någonsin vad PM gjort mot KiM och alla andra människor som han dömt till livstids sorg. Så ser jag det lite mer komplicerat än du gör.
Hur som helst är PM NU farlig och bör hållas inlåst för väldigt lång tid framöver.
Här, Otto. Nedanstående länkar till LÄTTFATTLIG info om psykopater. Kan vi släppa det här nu och koncentrera oss t ex på skillnaden mellan fängelse och förvaring, eller något annat där det finns tveksamheter.
Bara påpeka en sak ang PM m fl som begått brott. Det är ett klassiskt och känt trick brottslingen gör bort sig med, när denne gör sitt gigantiska misstag att överhuvudtaget inleda en mening med ”det förstår ni väl att det inte kan vara lilla jag, för då skulle jag ju inte ha..” Om det hade varit jag, då jade jag ju absolut inte gjort/betett mig såhär fattar ni väl. Nej, då hade jag ju...” ”men naturligt talar jag sanning fattar ni väl. Man hugger väl för fan inte av sig sin egen tumme! (Ett gammalt lokalt fall där en postkassör påstod sig blivit rånad. Han kallas fortfarande för ”Tummen” ..)

http://kbtemanell.se/psykopater-har-ett-flackt-kansloliv/

http://kbtemanell.se/hur-ser-teorin-ut-om-psykopater-och-anknytning/
Citera
2018-05-20, 17:56
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Summan av kardemumman är att du anser att det aldrig att går att finna ett botemedel mot Psykopati.
Att den vård (terapi samt psykiatri) som bedrivs inom rättspsykiatri och på högriskfängelser för miljoner beror på att de är okunniga åsnor som inte vet detta till skillnad från dig.

Men jag tror att man kommer att kunna bota psykopati i framtiden.
Åtminstone förbättra tillståndet till att börja med.
Man behöver bara gå till 1900-talet för att inse vilken lång rad av sjukdomar/tillstånd som då ansågs obotbara.
Tex Barn med funktionshinder som ansågs som obildbara "idioter". Som skulle gömmas undan på institutioner och glömmas bort.

Utvecklingen går framåt även om du bestämt att det inte går.
Den amerikanska forskningen på kriminella psykopater används också i Sverige.
Men även annan forskning på området.
Tydligen lyssnar de inte i USA på sin egen forskning med tanke på vilket skitsamhälle de har.
Eller så har de kanske inte så bra forskning (?)
Senast igår en ny skolskjutning i USA, tio döda. Samt ett nytt fall av vanvård och tortyr av barn.
Naturligtvis med "hemskola" utan myndigheters insyn. Så jag är inte så intresserad av din amerikanska forskning nämnvärt, som du jämt lyfter fram.

Det fetade. Och vad var N.långströms utvärdering om Peter Madsen 2015 då?
(Det var inte en lögn. Utan en omskrivning för att inte dra in en annan skribent.)
Att säga så som du sa till X. då, är som att påstå -Att har man läst en bok så har man läst dem alla.
-Du läste en bok 2015. Så då behöver du inte läsa fler böcker.

Eftersom jag är intresserad av att försöka förstå varför sådant här händer,vad som ligger bakom och hur man kan göra samhället tryggare i framtiden så har vi kanske för olika utgångsläge i debatten.
Jag är alltså inte intresserad av att främst döma. Kraxa omkring på galgbacken,peka finger och känna mig bättre själv än den dömda förskräckliga brottslingen.
Så då kanske vi inte ska debattera alls.

KiMs pojkvän sa så här: "Jag hatar inte Madsen. Jag vill glömma honom och tänka på KiM istället".
Kära Otto. Du har naturligtvis rätt. Forskningen går framåt. Det som verkar omöjligt idag, brukar va möjligt i morgon. I framtiden kan vi säkert byta ut våra pannlober...
Citera
2018-05-20, 18:07
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av don.t
Aldrig någonsin hört talats om någon försvarsadvokat i Danmark som yrkat på en förvaringsdom åt sin klient, aldrig. Genomsnittet på en förvaringsdom i Danmark är 14 år och 7 månader.

Du med flera verkar resonera att en förvaringsdom är lättare för att man kan få den prövad relativt snabbt i jämförelse mot livstid. Därför förespråkar ni att livstid är värre. Helt galet resonemang då möjligheten att ansökan inte är vad som avgör ”strängheten” och strafflängden, helt andra faktorer faktiskt.

Madsen kommer yrka på ett tidsbestämt straff, han har inget annat val. Som sagt var redan, jag har aldrig hört talats om en advokat som vädjar en förvaringsdom åt sin klient. Däremot har jag hört talat som några fall där landsretten ändrat byrettens dom på livstid till tidsbestämt vilket är vad Madsen kommer försöka göra.

--En sjuksköterska som dödade tre patienter med gift, försökte på en fjärde men den överlevde - den livstiden revs upp. Tidsbestämt (planerade mord)

--En kvinna i ett svartsjukedrama som tillsammans med två kompanjoner eldade upp rivalen levande genom att dränka henne i bensin i en lägenhet där flertalet andra höll på att stryka med också då flertalet med närliggande lägenheter och folket i dem blev utsatta . Mord och mordbrand - den livstiden revs upp. Tidsbestämt.(planerat mord)

--En Bandidosavrättning, där en 22-åring blev dömd till livstid givetvis med flertalet andra brott i ryggsäcken – den livstidsdomen revs också upp. Tidsbestämt.(planerad avrättning)

Finns såklart flera fall men de av mig uppräknade är vad jag kommer på just nu så här på rak arm och det är detta Bettina och Madsen även kommer försöka med, riva upp livstidsdomen och få den tidsbestämd genom att räkna upp olika rättsfall som argument på liknande brott där straffen blivit tidsbestämt. Och tro mig Bettina har mycket fler fall att hänvisa till än vad åklagaren kommer ha.
Trodde lite som skriver, därför blev jag förvånad över att åklagaren inte yrkade på det strängaste/längsta/säkraste för allmänheten straffet. Vad tror du det kan bero på?
Citera
2018-05-20, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
Här, Otto. Nedanstående länkar till LÄTTFATTLIG info om psykopater. Kan vi släppa det här nu och koncentrera oss t ex på skillnaden mellan fängelse och förvaring, eller något annat där det finns tveksamheter.
Bara påpeka en sak ang PM m fl som begått brott. Det är ett klassiskt och känt trick brottslingen gör bort sig med, när denne gör sitt gigantiska misstag att överhuvudtaget inleda en mening med ”det förstår ni väl att det inte kan vara lilla jag, för då skulle jag ju inte ha..” Om det hade varit jag, då jade jag ju absolut inte gjort/betett mig såhär fattar ni väl. Nej, då hade jag ju...” ”men naturligt talar jag sanning fattar ni väl. Man hugger väl för fan inte av sig sin egen tumme! (Ett gammalt lokalt fall där en postkassör påstod sig blivit rånad. Han kallas fortfarande för ”Tummen” ..)

kära Trollet. Det har du missförstått. Eller så har jag uttryckt mig otydligt.
Det är inte så att jag tror på vad PM säger. Men om man lägger till tvångsmässigt beteende så blir brottet mer begripligt. Eller tror du att det är vanligt att beräknande,manipulativa Psykopater tar upp sina krimminella funderingar kring ett förestående mord (inte exakt men att han kände sig som en som mördat grannen mm) samma dag,ett par timmar före, med ett helt filmteam som håller på att spela in en dokumentär med personen i fråga? Det är ju nästan som att be dem ringa polisen ju.

Missförstånd 2. Det är inte så att jag tvivlar på att PM är psykopat. Det jag funderar över är om han varit VÅLDSPSYKOPAT i hela sitt liv? Det finns inga tecken på det bakåt i hans historia.
Till skillnad från P.Lundin och Amagermannen. Hade PM haft deras bagage så hade saken varit biff.

Vad jag förstår hade en förvaringsdom varit bättre. För då fokuserar de mer på GM bakom brottet,PMs farlighet.
Om jag förstått det rätt så var det "en fjäder i hatten" för ÅK med att lyckas få PM fälld till livstids fängelse. För sin egen prestige,såg väl snyggt ut i hans CV.. Livstidsfängelse fokuserar man på brottet och inte på GM på samma sätt som vid förvaringsdom. Båda straffen går att förlänga praktiskt taget hur länge som helst som jag förstått det.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-05-20 kl. 19:02.
Citera
2018-05-20, 18:57
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wofoko
Varför skall inte tråden kunna hjälpa andra perversa individer?

Är det inte ett bra tecken ifall tråden hjälper ifrån att begå sadistiska brott och veta att de kan söka hjälp?

Eller är det så viktigt att vi får liknande fall så att vi kan frossa i oss skiten samtidigt som vi låtsas om att vara extremt kunniga individer som försöker uttala sig som experter men i slutändan endast har detta forum att vända oss till för att ventilera våra funderingar?
Nog ingen som menar att man inte ska hjälpa de som går att hjälpa. PM däremot som vi diskuterar här, är psykopat. Dvs PM går inte att bota, och PM vill inte bli ”botad”, därför att Kejsare Madsen står över alla andra. ”Alla andra” är i Kejsare Madsens ögon verktyg som Kejsaren använder. Som exempel kan pedofiler lite grovt indelas i två kategorier. 1. De som lider av sin drift, är rädda att de ska gå över gränsen och göra skada. Dessa vill inget hellre än att få hjälp, men pga djup skam är det enormt svårt att för dessa personer att berätta. Det är oerhört plågsamt för denna kategori, då vi ju inte själva väljer våra sexuella preferenser.
2. De som inte alls lider av sin läggning utan njutningsfullt och utan ånger ger utlopp för sina lustar. Här finns ju givetvis ingen önskan till bot - Psykopater. ska vi lägga ned tid och pengar här?
(3. Kategori 1 men som lyckas intala sig själva att barnet njuter/tagit initiativet etc. MEN den här gruppen VET innerst inne att de gör fel. Här måste deras starka försvar brytas ned innan behandling blir meningsfull.
4. Kategori 1, men här har personen fel uppfattning om sin ålder. Blir förälskade i barn eller tonåringar eftersom de känner sig jämngamla. Lite mer jobb att fixa till detta, då deras självuppfattning är uppåt väggarna fel och att de faktiskt blir förälskade.
Att lägga resurser på att bota psykopater är som att gödsla jättebjörnloka, lupiner eller maskrosor. De suger åt sig allt de får, utvecklas och blir starkare och starkare. Och så ska man ju inte göra med något man vill bli av med, eller?
Senast redigerad av Trollet3 2018-05-20 kl. 18:59.
Citera
2018-05-20, 18:58
Medlem
Citat:

LIVSTID:

* Fængsel på livstid betragtes som landets strengeste straf og er som udgangspunkt en dom til fængsel resten af livet.
* I gennemsnit bliver livstidsdømte dog løsladt efter 16-17 års fængsel.
* Tidligst efter 12 år kan en livstidsfange blive prøveløsladt. Det er Kriminalforsorgen, der træffer afgørelsen efter indstilling fra fængslet, hvor den dømte afsoner.
* Hvis Kriminalforsorgen skønner, at der er fare for ny kriminalitet, kan ansøgning om prøveløsladelse afvises. Dette kan afsoneren indbringe for retten efter 14 år.
* Før prøveløsladelse af en livstidsfange skal der indhentes en udtalelse fra Retslægerådet om personens farlighed.
* På den baggrund ender nogle fanger med at tilbringe flere årtier bag tremmer. To nuværende afsonere har således siddet i over 30 år.
* Det drejer sig om henholdsvis Naum Conevski, der i 1984 likviderede to unge mænd på Amager, og Seth Sethsen, der året efter begik rovmord på en taxichauffør i Albertslund.
* For øjeblikket afsoner 25 personer en livstidsdom i Danmark.

FORVARING:

* En dom til forvaring er ligesom livstid en frihedsberøvelse på ubestemt tid.
* Teknisk set er forvaring ikke en straf, men en foranstaltning, der skal beskytte samfundet mod meget farlige personer.
* Forvaring gives i tilfælde, hvor personernes forbrydelse ikke i sig selv er så grov, at eksempelvis fængsel på livstid er aktuel, men hvor risikoen ved at sætte en udløbsdato på straffen vurderes til at være for stor.
* Efter højst tre år skal en psykiater i fængslet vurdere, om der er grundlag for at iværksætte en løsladelse. Den vurdering skal foretages igen efter højst et år og så fremdeles. Afgørelsen ligger dog suverænt hos domstolene.
* I modsætning til en livstidsdom er der i teorien altså ingen nedre grænse for, hvor længe en forvaringsdømt skal sidde i fængsel.
* Den seneste opgørelse over forvaringsdømte viser, at de gennemsnitligt sidder 14 år og syv måneder i fængsel. Ligesom livstidsdomme kan afsoningstiden dog variere betragteligt.
* Sidste år oplyste Kriminalforsorgen, at den person, der havde siddet længst, på det tidspunkt havde tilbragt 21 og et halvt år i sin celle.
* For øjeblikket afsoner 67 personer en forvaringsdom.

Kilder: Ritzau, Straffeloven, Kriminalforsorgen, anklagemyndigheden og Anstalten ved Herstedvester.

https://www.tv2lorry.dk/artikel/livstid-eller-forvaring-det-betyder-de-domme
Citera
2018-05-20, 19:20
Medlem
Citat:
Nog ingen som menar att man inte ska hjälpa de som går att hjälpa. PM däremot som vi diskuterar här, är psykopat. Dvs PM går inte att bota, och PM vill inte bli ”botad”, därför att Kejsare Madsen står över alla andra. ”Alla andra” är i Kejsare Madsens ögon verktyg som Kejsaren använder. Som exempel kan pedofiler lite grovt indelas i två kategorier. 1. De som lider av sin drift, är rädda att de ska gå över gränsen och göra skada. Dessa vill inget hellre än att få hjälp, men pga djup skam är det enormt svårt att för dessa personer att berätta. Det är oerhört plågsamt för denna kategori, då vi ju inte själva väljer våra sexuella preferenser.
2. De som inte alls lider av sin läggning utan njutningsfullt och utan ånger ger utlopp för sina lustar. Här finns ju givetvis ingen önskan till bot - Psykopater. ska vi lägga ned tid och pengar här?
(3. Kategori 1 men som lyckas intala sig själva att barnet njuter/tagit initiativet etc. MEN den här gruppen VET innerst inne att de gör fel. Här måste deras starka försvar brytas ned innan behandling blir meningsfull.
4. Kategori 1, men här har personen fel uppfattning om sin ålder. Blir förälskade i barn eller tonåringar eftersom de känner sig jämngamla. Lite mer jobb att fixa till detta, då deras självuppfattning är uppåt väggarna fel och att de faktiskt blir förälskade.
Att lägga resurser på att bota psykopater är som att gödsla jättebjörnloka, lupiner eller maskrosor. De suger åt sig allt de får, utvecklas och blir starkare och starkare. Och så ska man ju inte göra med något man vill bli av med, eller?
Det bedrivs terapi. Inte just på psykopatbeteendet. För det kan man inte göra något åt i nuläget.
Men eftersom blanddiagnoser och sidostörningar är vanligt,kan man kanske göra något på det området. DVS om individen är samarbetsvillig. Amager blev flyttad till ett annat fängelse pga rymningsrisken plus att han vägrade att gå i terapi. Det var självklart inte terapi mot hans psykopati utan snarare hans sexualitet. Det sistnämnda vet jag inte, men jag skulle tro det iallafall.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-05-20 kl. 19:34.
Citera
2018-05-20, 19:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Bästa analogin jag sett på länge:
Citat:
Citera
2018-05-20, 19:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
LIVSTID:
* Fængsel på livstid betragtes som landets strengeste straf og er som udgangspunkt en dom til fængsel resten af livet.
Citat:
FORVARING:
En dom til forvaring er ligesom livstid en frihedsberøvelse på ubestemt tid.
* Teknisk set er forvaring ikke en straf, men en foranstaltning, der skal beskytte samfundet mod meget farlige personer.
Tack för överskådlig beskrivning.
Citera
2018-05-20, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tack för överskådlig beskrivning.
[spoiler]LIVSTID:
* Tidligst efter 12 år kan en livstidsfange blive prøveløsladt. Det er Kriminalforsorgen, der træffer afgørelsen efter indstilling fra fængslet, hvor den dømte afsoner.
* Hvis Kriminalforsorgen skønner, at der er fare for ny kriminalitet, kan ansøgning om prøveløsladelse afvises. Dette kan afsoneren indbringe for retten efter 14 år.
* Før prøveløsladelse af en livstidsfange skal der indhentes en udtalelse fra Retslægerådet om personens farlighed.
* På den baggrund ender nogle fanger med at tilbringe flere årtier bag tremmer. To nuværende afsonere har således siddet i over 30 år.
* Det drejer sig om henholdsvis Naum Conevski, der i 1984 likviderede to unge mænd på Amager, og Seth Sethsen, der året efter begik rovmord på en taxichauffør i Albertslund.

FORVARING:
* Forvaring gives i tilfælde, hvor personernes forbrydelse ikke i sig selv er så grov, at eksempelvis fængsel på livstid er aktuel, men hvor risikoen ved at sætte en udløbsdato på straffen vurderes til at være for stor.
* Efter højst tre år skal en psykiater i fængslet vurdere, om der er grundlag for at iværksætte en løsladelse. Den vurdering skal foretages igen efter højst et år og så fremdeles. Afgørelsen ligger dog suverænt hos domstolene.
* I modsætning til en livstidsdom er der i teorien altså ingen nedre grænse for, hvor længe en forvaringsdømt skal sidde i fængsel.
* Den seneste opgørelse over forvaringsdømte viser, at de gennemsnitligt sidder 14 år og syv måneder i fængsel. Ligesom livstidsdomme kan afsoningstiden dog variere betragteligt.
* Sidste år oplyste Kriminalforsorgen, at den person, der havde siddet længst, på det tidspunkt havde tilbragt 21 og et halvt år i sin celle.

Kilder: Ritzau, Straffeloven, Kriminalforsorgen, anklagemyndigheden og Anstalten ved Herstedvester.

Man kan även lägga till följande skrivelse:

5.5. Påstand om forvaring - straffelovens § 70
Betingelserne for at idømme forvaring er fastsat i straffelovens § 70, hvor stk. 1 omfatter drab, røveri, frihedsberøvelse, alvorlig voldsforbrydelse mv., og stk. 2 omfatter voldtægt eller anden alvorlig sædelighedsforbrydelse.
Forvaring finder i praksis anvendelse i tilfælde, hvor farligheden i kombination med kriminalitetens art ikke vil føre til fængsel på livstid eller en meget langvarig tidsbestemt straf, jf. nærmere Anklagemyndighedens Årsberetning 2003-2004, s. 92.
Anvendelse af forvaring i årene 1996-2005 er beskrevet i en artikel i Anklagemyndighedens Årsberetning 2003-2004, s. 85 ff.
Når der foreligger en endelig dom til forvaring, påhviler det politidirektøren snarest at sørge for, at dommen fuldbyrdes. Forvaringsdomme fuldbyrdes af Direktoratet for Kriminalforsorgen.

https://vidensbasen.anklagemyndigheden.dk/h/6dfa19d8-18cc-47d6-b4c4-3bd07bc15ec0/VB/fca9380b-c98e-45b7-b641-55a4f1e7e264
Titel
Psykisk afvigende kriminelle
Kilde
Rigsadvokatmeddelelsen
Emner
psykisk afvigende, straf og andre retsfølger; forvaring behandling foranstaltning
Dato
13.11.2017
Citera
2018-05-20, 19:48
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
LIVSTID:

FORVARING:

Ah, TACK! Alltså ingen övre gräns för livstidsstraff och ingen nedre gräns för förvaring 😁! Och här framkommer det ju att förvaring aldrig egentligen varit något alternativ. Och det borde väl för bövelen inte finnas någon som helst risk att Satan själv får straffet tidsbestämt. Nu undrar jag, Diva - de raka beskedens mästare - har du koll / sett något om hur rutiner, frigång, rastning, bekvämlighet, möjlighet till sysselsättning, besök, hobbys, lön/fickpengar mm skiljer sig åt mellan fängelse och förvaring? Då förvaring inte räknas som straff, kan man ju tänka sig en stor skillnad avseende detta.
Citera
2018-05-20, 19:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Forvaring finder i praksis anvendelse i tilfælde, hvor farligheden i kombination med kriminalitetens art ikke vil føre til fængsel på livstid eller en meget langvarig tidsbestemt straf, jf. nærmere Anklagemyndighedens Årsberetning 2003-2004, s. 92.
Tack för komplement!
Helt i parité med tidigare diskussioner gällande ÅK:s yrkande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in