2018-05-20, 17:27
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pushallin
Så du menar att en 45årig kvinna skulle vara ute och vandra på motorvägen kl 23 på en vardag efter att hon lämnat sin dörr olåst? Låter inte så troligt va?

Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Men om hon är påkörd så innebär det att någon gömt henne FRAMFÖR planket och inte bakom.

Du är helt ensam om att detta skulle vara en smitningsolycka. Finns ju ingenting i den senaste veckan uppgifter som tyder på det.
Jag tror inte du läst ett ord om detta fallet om jag ska vara ärlig.

En pajasteori.

Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
”Ett fynd ” har gjorts, som man kan anta är hennes mobil, och detta gjordes en bra bit därifrån, och i helt motsatt riktning

https://minfil.com/u29052e3b3/ED6DCDDA-87EA-41F2-9BD1-3B9D52926059.jpeg

Då avfärdar vi den teorin.
Citera
2018-05-20, 17:27
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenKorrupta
För i helvete en kvinna är mördad - barn är moderslösa och ni snackar skit om henne era efterblivna djävla idioter!

På vilket sätt är hennes ursprung att "snacka skit om henne"?

Om man vill hitta en okänd mördare kan det vara ide att lära känna sitt offer. Det kanske spelar mindre roll om man snabbt vill nöja sig med överfallsmord av random främling. Men man får väl vänta omteknisk undersökning av såväl platsen hon hittades på och möjligtvis hemmet ger något. Fast var hon väldigt social och utåtriktad så finns antaglugt många personers dna i hennes hem.
Citera
2018-05-20, 17:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LilyhAmmer
Hur bra kunde hon jogga? En månad tidigare, den 13 april, skrev BO ett inlägg på Instagram om att det skadade knäet var ”nästan uträtat”. Hon hade frakturer på båda benen efter en allvarlig skidolycka i vintras. Hon har rehabtränat hela vintern och våren. Jag tror inte hon var ute och löptränare kl 23 en måndagskväll i mörkret med de skadorna, även om hon måste ha gjort framsteg i sin återhämtning den senaste månaden. Eller? Någon som vet?

I rehab ingår promenader för att stödja på benet o bygga upp muskelmassa, även för rörlighetens skull.
Citera
2018-05-20, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Inte de som inte längre arbetar som pastor i alla fall.

Nej, men någon kan kanske ha sökt upp henne under den förevändningen i alla fall, om de "inte vet var annars de ska vända sig"? En del kan ju ha svårt att släppa taget. Om LW stöttat för sju år sedan (eller närhon nu var pastor) kanske någon tycker hon skulle fortsätta göra det i dag också?
Citera
2018-05-20, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nja, det var nog mer utseendet jag gick på. Namnet klingar ju väldigt svenskt, så adoption är nog huvudteorin.

Ett av hennes namn är asiatiskt, hon har fler namn än Lena, vilket skulle kunna indikera att hon är adopterad.
Citera
2018-05-20, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Kan hon blivit uppsökt av någon som uppgivit liknande omständighet till varför de kontaktat henne? Eller osant uppgivit sådan situation, , om någon bakslugt utnyttjat en hjälpsamhet hon kanske var känd för?

Präster får ju kontakt med människor i såväl glada som sorgliga omständigheter. Någon kanske misstolkar henne om hon kontaktar någon inför bröllop eller begravning och ställer personliga frågor om paret eller den avlidne som präster brukar göra för att sätta ihop en mer personlig predikan?

Lena hade slutat arbeta som pastor, men i många församlingar vill inte pastorn ha de själasörjande uppgifterna för medlemmar eftersom de inte orkar med alla problem som människor har. Känner själv till två sådana exempel på rak arm. Då försöker istället pastorn avlasta dessa uppgifter på människor i församlingarna som arbetar ideellt genom att avskilja dem för andlig tjänstgöring inom exp diakoni. Då åker dessa diakoner istället för pastorn och besöker gamla, sjuka, psykiskt labila, fängslade etc. och sitter ibland i kyrkans lokal för att lyssna på makar där ena parten är otrogen, eller börjat droga, eller vill skilja sig, eller fått missfall, eller tvivlar etc.

Så tanken att en kyrkomedlem engagerar sig och lyssnar på lidande människor är inte ovanligt inom frikyrkan. Hur det var i Lenas fall är okänt. Någon här inne nämnde tidigare att både Lena och hennes exmake tog sig an behövande människor av olika slag. Om det stämmer vet jag dock inte.
Citera
2018-05-20, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Jag har inte sett någon bra förklaring på varför man kan utesluta tisdagsmorgonen. Det ljusnar ju redan vid 3-snåret nu.
Om man visste vilken tidpunkt polisen fått signaler från telefonen, eller om de triangulerat, skulle det kanske utesluta morgonen.

Det är sant, men jag är fortfarande skeptisk till joggingteorin med tanke på BOs skador. Hon lär knappast ha varit fullt återställd vid tiden för försvinnandet.

För mig låter det mer troligt att någon spontanbesökt BO, som gått ut utanför huset för att samtala med besökaren. Hon lämnar då dörren olåst, kanske på glänt, eftersom hon tänker att hon bara ska stå ute några minuter. Sedan händer något...
Citera
2018-05-20, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DevilsDen
I rehab ingår promenader för att stödja på benet o bygga upp muskelmassa, även för rörlighetens skull.

Låter ändå udda att ge sig ut så sent om hon inte var nattuggla eller hade hund som skulle pinkas inför natten.
Citera
2018-05-20, 17:38
Medlem
Det hände inget i lägenheten, allt hände troligtvis bakom planket ut mot motorvägen. Självmord kan med största sannolikhet strykas också.
Citera
2018-05-20, 17:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Jag menade att man borde stanna hemma för att man var orolig och nedstämd, inte för att smita.

Det är väl inte bara SD som åkte iväg. Säkert flera geocachare inom samma "grupp", vem vet kanske LW själv planerat åka på eventet som enligt uppgift skall utspela sig i Norge fram till idag. S har givetvis rådfrågat med polis och fått ett ja att få resa var på han säkert gett polisen sina bilnycklar i deras hand.

Jag tror inte polis brutit sig i hans bil medan han geocachar i Norge.(om han nu är där) Han samarbetade säkert innan avfärd.

Hur bra vänner är LW och SD då, vet du?
Citera
2018-05-20, 17:42
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ett av hennes namn är asiatiskt, hon har fler namn än Lena, vilket skulle kunna indikera att hon är adopterad.
Ja, eller så har hon fått efternamnet via giftermål och lagt till/ändrat ett av förnamnen till det mer svenskklingande "Lena".
Citera
2018-05-20, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Lena hade slutat arbeta som pastor, men i många församlingar vill inte pastorn ha de själasörjande uppgifterna för medlemmar eftersom de inte orkar med alla problem som människor har. Känner själv till två sådana exempel på rak arm. Då försöker istället pastorn avlasta dessa uppgifter på människor i församlingarna som arbetar ideellt genom att avskilja dem för andlig tjänstgöring inom exp diakoni. Då åker dessa diakoner istället för pastorn och besöker gamla, sjuka, psykiskt labila, fängslade etc. och sitter ibland i kyrkans lokal för att lyssna på makar där ena parten är otrogen, eller börjat droga, eller vill skilja sig, eller fått missfall, eller tvivlar etc.

Så tanken att en kyrkomedlem engagerar sig och lyssnar på lidande människor är inte ovanligt inom frikyrkan. Hur det var i Lenas fall är okänt. Någon här inne nämnde tidigare att både Lena och hennes exmake tog sig an behövande människor av olika slag. Om det stämmer vet jag dock inte.

Skulle det kunna vara så att hon tog sig an dessa uppgifter även om hon inte var pastor ännu?
Men hur fungera det isåfall med ev tystnadsplikt till vad man erfar i samtal tjänsten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in