2018-05-20, 15:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
De uppmärksammas mer sällan då deras dödsfall oftare rubriceras som "olyckor" på grund av "evolutionspsykologernas" skeva profilering i brottsutredningar.
Säger dina fria fantasier ja.
Citera
2018-05-20, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Säger dina fria fantasier ja.

Inte fria fantasier utan logiska resonemang om vad budgetbegränsningar gör med brottsutredningar när psykologisk profilering av förment sannolikhet är med i bilden.
Citera
2018-05-20, 15:49
Avslutad
Citat:
Hur förklarar du att de svagare övergångshominiderna kunde hävda sig mot de starkare vid övergången från Homo erectus till Homo sapiens? Med diverse tillhyggen och vapen som har funnits sedan stenåldern saknar styrkan i princip betydelse för möjligheten till våld.

Det spelar ingen roll om kvinnan har baseballträ, om det är det du insinuerar.

Eller menar du att det används knivar och pistoler vid dessa "fysiska våld"?
Citera
2018-05-20, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Det spelar ingen roll om kvinnan har baseballträ, om det är det du insinuerar.

Eller menar du att det används knivar och pistoler vid dessa "fysiska våld"?

Det behövs inte så grova saker som knivar och pistoler, ett kastat vedträ som träffar tinningen kan döda. Det kan ett slag med en stekpanna också. För övrigt finns arrangerade "olyckor". Du har inte svarat på frågan om den evolutionära muskelförsvagningen.
Senast redigerad av Tankebrott 2018-05-20 kl. 15:54.
Citera
2018-05-20, 15:59
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Hitler påstod att evolutionen hade format judarna till att vara parasiter och att de inte kunde rå för sitt beteende. Vad gjorde han? Han utrotade dem. Att "försvara" sig med att "jag kan inte rå för det" går åt skogen, som för McMurphy i Gökboet.
Hur fick du ansvar till att bli ett försvar för oansvariga handlingar? Det finns ingenting i min formel som kan användas som försvar...

Skriver jag att kvinnor ska ta ansvar för sin kemi under de perioder som den regelbundet blir instabil - så kan de knappast skylla på samma instabila kemi när de handlar oansvarigt. Det är ju då som de inte skulle ha tagit ansvar i min formel...

Du får läsa textpassager i sitt kontext och inte lyfta ut dem i ett vakuum åt egna tankeexperiment. Sådant är bara manipulation...
Citera
2018-05-20, 16:06
Avslutad
Citat:
Det behövs inte så grova saker som knivar och pistoler, ett kastat vedträ som träffar tinningen kan döda. Det kan ett slag med en stekpanna också. För övrigt finns arrangerade "olyckor". Du har inte svarat på frågan om den evolutionära muskelförsvagningen.

Ok, så du köper alltså påståendet att "lika många män som kvinnor utätts för våld i nära relstioner" rakt av?
Senast redigerad av redlineoffside 2018-05-20 kl. 16:27.
Citera
2018-05-20, 16:06
Bannlyst
Citat:
Män kan enbart vid försumbart få tillfällen utsättas för fysisk våld av kvinnor, om det ens är möjligt. Då tänker jag mig det osannolika scenariot typ där världsmästarinnan i judo kastar sin späda man i golvet ibland.

Annars är det i princip helt omöjlig.

Citat:
Lika många män som kvinnor utsätts för våld i nära relationer

Du verkar inte ha rätt.
Citera
2018-05-20, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparmynt
Hur fick du ansvar till att bli ett försvar för oansvariga handlingar? Det finns ingenting i min formel som kan användas som försvar...

Skriver jag att kvinnor ska ta ansvar för sin kemi under de perioder som den regelbundet blir instabil - så kan de knappast skylla på samma instabila kemi när de handlar oansvarigt. Det är ju då som de inte skulle ha tagit ansvar i min formel...

Att framställa personer som "särskilda risker" leder till myter om att det skulle vara nödvändigt att utrota dem oavsett om du kallar det för ett "försvar" eller inte. Ordvalet är inte viktigt. Innehållet är viktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kopparmynt
Du får läsa textpassager i sitt kontext och inte lyfta ut dem i ett vakuum åt egna tankeexperiment. Sådant är bara manipulation...

Att föra alla premisser till sina konsekvenser är nödvändigt för vetenskap. Det är inte manipulation.
Citera
2018-05-20, 16:22
Medlem
Citat:
Ok, så du köper alltså att "lika många män som kvinnor utätts för våld i nära relstioner" rakt av?

Det skulle inte förvåna mig om det är så. Vad som däremot skulle förvåna mig var om statistiken över synnerligen grovt våld inte hade gjort en extrem underrapportering av de som ansågs mindre benägna att begå det.
Citera
2018-05-20, 16:25
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
2. om du är gift med en partner som pga hederskultur/ patriarkalt tänkande att du är hans egendom att göra vad han vill med, döda ex. om du vill ha skilsmässa. Är då huvudksälet till att du faktiskt mördas via att bli skjuten i skallen 4 ggr, att du är fysisk ca 25% svagare än GM?

jag menar HALLÅ!

Nej kanske inte, men däremot den mentalt svagare parten i ditt exempel. Endast en fullblodsidiot skulle gifta sig med en sådan frivilligt, om vederbörande kände till denna hederskultur på förhand.
Citera
2018-05-20, 16:28
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jo, det är det individuella behovet som ska bedömas.

Och det är det som leder till att hjälpen inte är fördelat jämnt mellan könen. Att det finns fler utsatta individer av det ena könet som behöver skydd.

Inte riktigt va? Den empiriska forskningen visar att det är fler män som utsätts. I Sverige finns ändå 95% av resurserna till för kvinnor. En viss diskrepans mellan verklighet och föreställning föreligger...
Citera
2018-05-20, 16:31
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Män kan enbart vid försumbart få tillfällen utsättas för fysisk våld av kvinnor, om det ens är möjligt. Då tänker jag mig det osannolika scenariot typ där världsmästarinnan i judo kastar sin späda man i golvet ibland.

Annars är det i princip helt omöjlig.

Det är ju direkt felaktigt det där! De flesta män med någon form av uppfostran, skulle ta emot det våld en kvinna utövar, utan att slå tillbaka. Det handlar inte om någon tvekamp där den starkare sopar banan med den andra. Med tanke på hur sedan samhället bemöter kvinnors våld mot män, väljer de flesta män att tiga stilla, hellre än att ifrågasättas och skrattas ut. Det är för övrigt inte de fysiska ärren som är värst, utan de känslomässiga. Det gäller för såväl män som kvinnor!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in