2018-05-20, 16:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Inte riktigt va? Den empiriska forskningen visar att det är fler män som utsätts. I Sverige finns ändå 95% av resurserna till för kvinnor. En viss diskrepans mellan verklighet och föreställning föreligger...
Så hur förklarar du att så många fler kvinnor än män dog trots att kvinnor fick mer resurser?

Rimligen borde ju dödstalen för män vida överstiga kvinnornas om de är 50% utsatta men får bara 5% skydd.
Senast redigerad av Ipsi 2018-05-20 kl. 16:42.
Citera
2018-05-20, 16:46
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
Att framställa personer som "särskilda risker" leder till myter om att det skulle vara nödvändigt att utrota dem oavsett om du kallar det för ett "försvar" eller inte. Ordvalet är inte viktigt. Innehållet är viktigt.
Du avviker dock från innehållet. Innehållet är hur vi förhåller oss till mäns respektive kvinnors olikheter och vi pratar inte om mytomspunna olikheter utan om faktum som att män och kvinnor har annorlunda fysik samt annorlunda kemicykler.

Din tankevärld kräver ett neutralt stadium som inte existerar. Du kan inte ens presentera ett funktionellt alternativ till ett sådant här ansvar - som både kvinnor och män i praktiken tar hela tiden - och behöver hänvisa till alternativa verkligheter med extra allt för att bygga motargument.

Citat:
Att föra alla premisser till sina konsekvenser är nödvändigt för vetenskap. Det är inte manipulation.
Absolut men inte genom att ta textpassager ur sitt kontext. Det är manipulation och en icke legitim premiss för diskussion.

Den här textpassagen "det finns ingen som kan ställas till svars för hur evolutionen har format oss" ska läsas i ett kontext där jag redan har förklarat, upprepade gånger, att evolutionens resultat kommer med ett ansvar.

Hela min formel bygger på ett sådant ansvar... så att plötsligt påstå att jag skulle legitimera diverse försvar som "jag kan inte rå för det" - bara för att den aktuella textpassagen skulle kunna tolkas så i ett vakuum - är ohederlig manipulation.

Förstår du inte sådant här så är du inte kapabel till att falsifiera någonting. Du kan inte förändra objektet medan du falsifierar det - då falsifierar du inte längre samma objekt.
Citera
2018-05-20, 16:46
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Så hur förklarar du att så många fler kvinnor än män dog trots att kvinnor fick mer resurser?

Rimligen borde ju dödstalen för män vida överstiga kvinnornas om de är 50% utsatta men får bara 5% skydd.

Har du helt missat vad jag redan skrivit i tidigare inlägg? I så fall rekommenderar jag att du går tillbaka och läser, så slipper jag upprepa mig.
Citera
2018-05-20, 16:59
Medlem
Citat:
Nej kanske inte, men däremot den mentalt svagare parten i ditt exempel. Endast en fullblodsidiot skulle gifta sig med en sådan frivilligt, om vederbörande kände till denna hederskultur på förhand.

Verkligen? så de afghanska flickorna/ döttrarna ex. som blev tvångsgifta vid 13 och nu kommit till Sverige, och ev. får detta problem de är alltså "fullblodsidioter" eller "mentalt svaga"?

Vet du jag tycker dessa män som misshandlar och/eller vägar greppa sin skalle runt faktumet att kvinnor ska ha mänskliga rättigheter som de själva är fullblodsidiotena här .

men den tanken har aldrig slagit dig eller hur?
Citera
2018-05-20, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Vi säger, att sätt igång och starta era ideella mansjouer och börja jobba.
Det har kvinnor gjort under alla tider.

Jag antar att du tänker likadant då det kommer till löneklyftor?
Det är bara att börja förhandla fram bättre löner, så som män gjort i alla tider!

Att man inte skäms att som feminist att sitta och skriva något dylikt!

Näe, Varför ska det finnas kvinnojourer? Kan man inte ha en jour för individer som utsätts för våld i nära relationer istället? Nuförtiden så finns det ju heller ingen klar gräns mellan män och kvinnor, så då bör även kvinnojourerna anpassa sig och istället vända sig till alla individer oavsett könstillhörighet.
Citera
2018-05-20, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MercuryMan94
Det är bara att börja förhandla fram bättre löner, så som män gjort i alla tider!

Näe, Varför ska det finnas kvinnojourer? Kan man inte ha en jour för individer som utsätts för våld i nära relationer istället? Nuförtiden så finns det ju heller ingen klar gräns mellan män och kvinnor, så då bör även kvinnojourerna anpassa sig och istället vända sig till alla individer oavsett könstillhörighet.

om nu lönegapet mellan män och kvinnor enbart berott på löneförhandling så hade jag möjligen tyckt det, men nu vet ju alla att det stämmer inte.

jag skäms inte ett skit, varför i helvete ska jag skämmas på detta forum som fullkomligen flödar över av misogyna tramspellar?

nej man kan inte sända en gravt misshandlad kvinna med ett dödshot hängande över sig och tillåta vem som helt fri passage till jouren, kan man? Inte i en värld med så många män som vägrar släppa greppet om en kvinna de anser tillhöra bara dem och det är just män som dominerar inom kriminalitet av denna sort.
Andelen kvinnor som ägnar sig åt mord är fortfarande väldigt fåtaliga. Att vartenda sånt fall blir extremt exponerat i media har sina skäl.

En flicka som tagit sig ifrån en hedersituation där hela hennes familj hotar henne med döden, bara de kan få tag i henne och där kanske 1 far, 3 far-morbröder, 4 bröder, 17 kusiner jobbar arslet av sig för att få tag i henne, så gå det inte ha mansöppna jourer, det gå knappat ha det öppet för någon besökare.
Senast redigerad av Merapi 2018-05-20 kl. 17:39.
Citera
2018-05-20, 17:15
Avslutad
Citat:

Fast det bestämmer den som startar en jour vilka den ska vända sig till.
Citera
2018-05-20, 17:16
Avslutad
Citat:
Har du helt missat vad jag redan skrivit i tidigare inlägg? I så fall rekommenderar jag att du går tillbaka och läser, så slipper jag upprepa mig.
Ja, du har inte riktigt förklarat i vad mäns utsatthet består i.
Citera
2018-05-20, 17:17
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:

Ja, könsneutrala stödjourer vore givetvis det bästa. Det är dock ideologiska aktivister som propagerar för könssegregation som driver merparten av Sveriges kvinnojourer (det vill säga ROKS).

Det är knas redan när ideologiska aktivister integreras i vår allmänna socialtjänst. Ledningen för merparten kvinnojourer borde ersättas omgående.

Socialtjänsten ska inte via sin förlängda arm rikta sådana här texter och budskap till unga och många gånger utsatta kvinnor:

Citat:
Roks (Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige) vill att män ska sluta slå eller skrämma kvinnor, tjejer och barn. Nu gör män ofta så. Därför finns det skyddade platser åt kvinnor, tjejer och barn som är rädda för en farlig man. Platserna heter kvinnojourer.

Kvinnojourerna är medlemmar i Roks. Men varje jour bestämmer över sig själv. Roks ordnar träffar och utbildningar för alla som jobbar på en kvinnojour eller tjejjour. Jourerna talar om för Roks hur många som söker hjälp och vad de behöver. Ibland kommer så många kvinnor till kvinnojourerna att det inte finns plats för alla. Det är för att det finns män överallt som skadar kvinnor.
https://www.roks.se/om-roks
Citera
2018-05-20, 17:36
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
om nu lönegapet mellan män och kvinnor enbart berott på löneförhandling så hade jag möjligen tyckt det, men nu vet ju alla att det stämmer inte.

jag skäms inte ett skit, varför i helvete ska jag skämmas på detta forum som fullkomligen flödar över av misogyna tramspellar?

nej man kan inte sända en gravt misshandlad kvinna med ett dödshot hängande över sig och tillåta vem som helt fri passage till jouren, kan man? Inte i en värld med så många män som vägrar släppa greppet om en kvinna de anser tillhöra bara dem.

En flicka som tagit sig ifrån en hedersituation där hela hennes familj hotar henne med döden, bara de kan få tag i henne och där kanske 1 far, 3 far-morbröder, 4 bröder, 17 kusiner jobbar arslet av sig för att få tag i henne, så gå det inte ha mansöppna jourer, det gå knappat ha det öppet för någon besökare.
Offren ska givetvis godkänna besökare och besökare har ingen given vistelse i stödjourer överhuvudtaget.

Problemen med könsneutrala stödjourer finns bara i ditt huvud. Att det skulle finnas kontroller som kontrollerar eventuella besökare är fruktansvärt givet och man skulle knappast "tillåta vem som helst fri passage till jouren" bara för att jouren även tog emot manliga offer. Stegen du tar i fantasin är helt orimliga...

Att du inte kan föreställa dig en funktionell verksamhet på könsneutrala grunder betyder knappast att en sådan verksamhet ej kan göras funktionell. När du även utgår från att folk får springa i dörrarna bäst de vill och ha fri passage genom anläggningen, bara för att stödjouren även skulle ta emot manliga offer... så vill jag mena att dina föreställningar grundar sig i rena lustigheter till att börja med.

Det är även intressant att du understryker hur enbart män skulle vara förövare inom en hederskultur och ett hot mot de kvinnor/män som flyr den. Verkligheten bjuder nog på betydligt mer varians än så...
Citera
2018-05-20, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparmynt
Offren ska givetvis godkänna besökare och besökare har ingen given vistelse i stödjourer överhuvudtaget.

Problemen med könsneutrala stödjourer finns bara i ditt huvud. Att det skulle finnas kontroller som kontrollerar eventuella besökare är fruktansvärt givet och man skulle knappast "tillåta vem som helst fri passage till jouren" bara för att jouren även tog emot manliga offer. Stegen du tar i fantasin är helt orimliga...

Att du inte kan föreställa dig en funktionell verksamhet på könsneutrala grunder betyder knappast att en sådan verksamhet ej kan göras funktionell. När du även utgår från att folk får springa i dörrarna bäst de vill och ha fri passage genom anläggningen, bara för att stödjouren även skulle ta emot manliga offer... så vill jag mena att dina föreställningar grundar sig i rena lustigheter till att börja med.

Det är även intressant att du understryker hur enbart män skulle vara förövare inom en hederskultur och ett hot mot de kvinnor/män som flyr den. Verkligheten bjuder nog på betydligt mer varians än så...

Nej jag kan inte tänka mig detta, eftersom kvinnojourer ofta är trånga och kvinnorna där verkligen är i behov av att känna sig trygga, vilket jag inte tror de gör med en främmande man boendes i tältsängen bredvid deras.
Citera
2018-05-20, 17:54
Avslutad
Citat:
Nej jag kan inte tänka mig detta, eftersom kvinnojourer ofta är trånga och kvinnorna där verkligen är i behov av att känna sig trygga, vilket jag inte tror de gör med en främmande man boendes i tältsängen bredvid deras.
Dessutom så är det bra för kvinnan att veta mannen inte kan hitta henne eftersom inga män tillåts veta var kvinnojouren finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in