2018-05-20, 16:34
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Det kryper i kroppen på mig varje gång jag ser iPhone kallas "handdator".
Hm, ja det är mycket möjligt jättefel att kategorisera iPhone 2G som handdator rent tekniskt. Dock var de flesta featurephones såpass mycket mindre och såpass annorlunda i inmatningsgränssnittet att jag hellre skulle placera iPhone i PDA-facket, om än en korkad sådan. Windows Mobile-lurarna körde väl ändå typ samma system som PDA:erna på denna tid?

Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Om vi snävar in oss på någon sorts "konsumentprodukt" och ignorerar allt annat kommer fortfarande faktum att kvarstå - nämligen att Neonode N1 demonstrerades 2002 (i prototypform) och att Nokia 7710 bl.a. kom ut på marknaden 2003/2004 och att båda enheterna var strikt konsumentinriktade.

Men då handlar det snarare om att sitta och labba med definitionerna bara för att desperat kunna hävda att "Apple var minsann först!" - detta då det gör ont i Apple-hjärtat att inse att all "innovation" på senare år handlar om kopiering (då rasar hela världsbilden).

LG Prada med kapacitiv pekskärm kom ut ett halvår innan iPhone 2G.

När det gäller knapptelefoner fanns sådana dels i form av smartphones (Symbian, Windows Mobile Standard), dels feature phones. De sistnämnda kunde köra Java-appar och hade inbyggda webbläsare, RSS-klienter etc. Vissa modeller fanns även med t.ex Bloggerstöd.

Övergången till pekskärmar skedde gradvis och när 3G utvecklades stod det tämligen klart var framtiden låg i.o.m att Internet på allvar blev mobilt. Det är bara att titta på "framtidens smartphone" som man betraktade den runt 1999 så ser man detta.
Se där, det började såpass tidigt. Men Neonode och 7710 har väl resistiva skärmar? Man hör ofta argumentet att touchskärmar inte var användbara förrän de blev kapacitiva. Åtminstone från teknikointresserade iDårar.

Citat:
Ursprungligen postat av manolito.
Apple är inte först med något men de är absolut bäst på göra saker o ting att "bara "fungerar" utan strul något andra företag har feta problem med. Swipe på iphone X fungerar perfekt medan på android är det ren skit. Samma sak med deras MacOS där det bara fungerar utan någon större ansträngning för windows bara strular hela tiden. Något som är riktigt grymt är att deras produkter aldrig blir slöa. Även 5år efter man köpt produkten levererar den fortfarande som den vore en ny
Nej, men de är däremot bäst på att få dig att tro att det är så. Och det är inte tack vare att Apple gör bra produkter, utan för att du inte förstår dig på produkter som inte är Apple. Det är tack vare såna som dig som Apple existerar.
2018-05-20, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calamato
För ung? Min första telefon var en Motorola Micro Tac. Jo dom förändra arenan genom att kopiera andra tillverkare som sen fick fart på andra tillverkare. Men till frågan igen, vad har Apple uppfunnit som inte redan fanns? Tex touchskärm fanns innan iPhone kom ut på marknaden.

För att ta ett par exempel.
Hur många mobiler före iPhone hade kapacitiv skärm i glas med Multi-Touch?

Hur många mobiler före iPhone visade webbsidor korrekt i skärmen, som på en dator?

http://www.businessinsider.com/9-things-the-iphone-gave-us-2013-10?r=US&IR=T#7-samsungs-galaxy-line-of-smartphones--especially-the-older-models-while-its-newer-offerings-ar e-distinguished-early-galaxy-s-phones-and-their-software-were-heavily-influenced-by-the-iphone-11
2018-05-20, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calamato
Vänd inte min fråga mot mig utan svara på frågan jag ställde till dig. Om du är så blind att du inte kan se att tex iPhone höjs till skyarna när dom kommit med en funktion som redan funnits är du en riktig fanatiker. Det är oftare ett får som påstår att en annan tillverkare kopierat funktionen X än tvärtom. Att man inte ger dom en eloge är för man helt enkelt inte är imponerad när dom kopierat en funktion och gjort den till sin egen, att sedan påstå att iOS är det mest avancerade operativsystem är både felaktigt och patetiskt.

Kan det vara så att Apple får dessa hyllningar för att de lyckats få till dessa funktioner, som kan ha funnits förut, på ett bättre smartare säkrare sätt än konkurrenter tidigare klarat? Menar du att de då inte är värd att få skryt för det?

Fingerläsare fanns ju före iPhone fick Touch ID, men det var halvdana lösningar som enbart var tänkt att låsa upp luren. Touch ID mycket mer avancerat och så säkert att det är godkänt för att signera köp och bankärenden etc. Är det fel att de hyllas för sånt?
2018-05-20, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Och inte fan var tidigare mobiltelefoner svåra att använda.

På många punkter var många mobiltelefoner före iPhone faktiskt betydligt krångligare att använda än iPhone.

T ex så kunde man inte slå in namn med hur många bokstäver som helst i kontaktboken, många fler tryck och knappande för att få in kontaktuppgifter. Jag har använt ett flertal lurar från Ericsson NH237 och framåt, 388, R380 P800, hajfenan etc, samt en Nokia 8210. Ingen av dessa var ens i närheten lika logisk och enkla att hantera som en iPhone. Även om det i flera fall fanns funktioner på dessa som inte de första iPhone hade.

P800 var en dryg lur att hålla på med, med frän när den kom.
2018-05-20, 17:13
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
På många punkter var många mobiltelefoner före iPhone faktiskt betydligt krångligare att använda än iPhone.

T ex så kunde man inte slå in namn med hur många bokstäver som helst i kontaktboken, många fler tryck och knappande för att få in kontaktuppgifter. Jag har använt ett flertal lurar från Ericsson NH237 och framåt, 388, R380 P800, hajfenan etc, samt en Nokia 8210. Ingen av dessa var ens i närheten lika logisk och enkla att hantera som en iPhone. Även om det i flera fall fanns funktioner på dessa som inte de första iPhone hade.

P800 var en dryg lur att hålla på med, med frän när den kom.
Det säger nog mer om dig än om telefonernas krånglighet.
2018-05-20, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Helt korrekt, Apple är jättebra på produktförädling, som jag tidigare nämnt i den här tråden, vilket man givetvis måste vara för att hålla igång en och samma produkt i 10+ år och för att dessutom kunna fortsätta ta rejält betalt för den.

Angående att windows strular hela tiden, håller jag inte med dig alls, i synnerhet inte i jämförelse med OS X som kräver uppdatering av hela systemet till ny version varje år i princip, vilket ställer till det för alla mjukvarutillverkare som gör programvaror till OS X (se mina tidigare inlägg, beakta även att jag kört OS X sen tidigt 2000-tal, och i många år även parallellt med Windows-maskiner). Sen jag bytte helt till Windows 10 har jag inte haft ett enda problem med något, och absolut inte med att jag måste uppdatera till Windows 10.1, 10.2, 10.3 osv. och sen installera om mina program och hålla tummarna att det finns versioner som funkar till OS versioner, för att den funktionalitet jag redan hade, och var fullständigt nöjd med, ska kunna bibehållas...
Du måste ju vara någon form av unikum som måste uppdatera dina program varje gång du uppdaterar systemet.... Jag har kört macintosh sedan 1990 då classic kom och har aldrig varit med om det - endast i bytet från Os9 till OsX (som dock hade classic-mode rätt länge).
Att du uppdaterar OsX till 10. X påverkar inte dina program - du kan ju köra word 2008 om du vill.
Det är dock så att just Adobe valt att hålla en än högre uppdateringstakt än Os-tillverkarna så ja dessa program måste man installera om ett par gånger i månaden, men det gäller även på winodwssidan.

Citat:
Det säger nog mer om dig än om telefonernas krånglighet.
Nej - för de flesta var äldre telefoner fan svårbegripliga på många områden. Bara det där med inmatning var ett elände - 20 bokstäver och en massa tecken fördelade på 10 tangenter.
2018-05-20, 18:39
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nej - för de flesta var äldre telefoner fan svårbegripliga på många områden. Bara det där med inmatning var ett elände - 20 bokstäver och en massa tecken fördelade på 10 tangenter.
Ja, det var kanske lite krångligt. Men att använda telefonen som en telefon, det har aldrig varit svårt.

Jag behövde också för övrigt starta om datorn och låta den stå och tugga i tio minuter när Safari skulle uppdateras. Chrome, som jag faktiskt använder, uppdaterar sig själv i bakgrunden att man märker något. Inte heller i Windows på 9x-tiden behövde man uppdatera halva systemet bara för att det hade kommit en ny version av IE. Jag har även märkt att när jag har uppdaterat själva OS:et så har flera funktioner slutat fungera och jag måste hitta nya lösningar, det kan jag inte dra mig till minnes att Windows sysslar med.
Senast redigerad av BigFatCone 2018-05-20 kl. 18:42.
2018-05-20, 18:52
Medlem
Citat:
Ja, det var kanske lite krångligt. Men att använda telefonen som en telefon, det har aldrig varit svårt.

Jag behövde också för övrigt starta om datorn och låta den stå och tugga i tio minuter när Safari skulle uppdateras. Chrome, som jag faktiskt använder, uppdaterar sig själv i bakgrunden att man märker något. Inte heller i Windows på 9x-tiden behövde man uppdatera halva systemet bara för att det hade kommit en ny version av IE. Jag har även märkt att när jag har uppdaterat själva OS:et så har flera funktioner slutat fungera och jag måste hitta nya lösningar, det kan jag inte dra mig till minnes att Windows sysslar med.
Nej - men det var ju precis det som förändrades med iPhone... telefonen slutade vara just bara en telefon och blev så otroligt mycket mer för de allra flesta.
2018-05-20, 19:02
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Nej - men det var ju precis det som förändrades med iPhone... telefonen slutade vara just bara en telefon och blev så otroligt mycket mer för de allra flesta.
Ja, absolut. Men det var inte så att det var Apple som uppfann konceptet på något sätt. Det fanns som sagt telefoner som var mer än bara telefoner innan iPhone. Det roliga är ju att man manövrerar runt i en modern telefon i grund och botten på samma sätt som på feature phones, fast nu pekar man direkt på skärmen istället för att flytta en markör. Enkelheten ligger väl i så fall i att allting ligger direkt på startskärmen istället för bakom en meny. Ja, det var lite krångligt att skriva saker med T9, visst. Men att påstå att det var svårt att hantera en telefon före iPhone är bara patetiskt.
2018-05-20, 19:48
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Du måste ju vara någon form av unikum som måste uppdatera dina program varje gång du uppdaterar systemet.... Jag har kört macintosh sedan 1990 då classic kom och har aldrig varit med om det - endast i bytet från Os9 till OsX (som dock hade classic-mode rätt länge).
Att du uppdaterar OsX till 10. X påverkar inte dina program - du kan ju köra word 2008 om du vill.
Det är dock så att just Adobe valt att hålla en än högre uppdateringstakt än Os-tillverkarna så ja dessa program måste man installera om ett par gånger i månaden, men det gäller även på winodwssidan.

Vad bra att det fungerat fint för dig, med de program jag använder har det inte det, och det gäller inte Adobe. Problemet var snarare så att jag inte kunde uppdatera vissa program, som krävde att jag uppdaterade för att kunna fortsätta använda dem, utan att uppdatera systemet, men om jag uppdaterade systemet så var där andra program som jag inte skulle kunna använda då. Och såhär höll det på ett par 10.x uppdateringar, till slut orkade jag inte mer och efter att ha kört Windows 8 parallellt på min Surface, gav jag bort mina macar köpte mig en Dell laptop, och gick över till Windows 10 istället.

Det du säger om uppdatering till nyare version av 10.x inte påverkar applikationerna, stämmer dessutom inte. Det här är det stora bekymret för utvecklarna på firman jag jobbar för, varje gång Apple släpper en ny 10.x version, då Apples utvecklarmiljöer inte stödjer bakåtkompatibilitet hur som helst.

Läs hela tråden så får du fler aspekter på det här från andra som varit med om liknande.
Senast redigerad av MegaSkurt 2018-05-20 kl. 20:01.
2018-05-20, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Vad bra att det fungerat fint för dig, med de program jag använder har det inte det, och det gäller inte Adobe. Problemet var snarare så att jag inte kunde uppdatera vissa program, som krävde att jag uppdaterade för att kunna fortsätta använda dem, utan att uppdatera systemet, men om jag uppdaterade systemet så var där andra program som jag inte skulle kunna använda då. Och såhär höll det på ett par 10.x uppdateringar, till slut orkade jag inte mer och efter att ha kört Windows 8 parallellt på min Surface, gav jag bort mina macar köpte mig en Dell laptop, och gick över till Windows 10 istället.

Det du säger om uppdatering till nyare version av 10.x inte påverkar applikationerna, stämmer dessutom inte. Det här är det stora bekymret för utvecklarna på firman jag jobbar för, varje gång Apple släpper en ny 10.x version, då Apples utvecklarmiljöer inte stödjer bakåtkompatibilitet hur som helst.

Läs hela tråden så får du fler aspekter på det här från andra som varit med om liknande.
Samma skit med windows... Att du känner till ett udda hemutvecklat program som krånglar gör det inte till ett generellt problem.
2018-05-20, 20:22
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Samma skit med windows... Att du känner till ett udda hemutvecklat program som krånglar gör det inte till ett generellt problem.

Vem pratar om hemutvecklade program? AVID är ett ganska stort företag, Google med, och i mitt fall finns det sen dessutom en rad dyra stora erkända backofficeprogramvaror för CRM, översättning och skapande av tekniska manualer som jag använder i jobbet.

Jag förstår inte varför jag måste stå ut med dina kränkande påhopp? Är det ett problem för dig att jag (och fler i den här tråden) upplever Apple's val att inte stödja bakåtkompatibilitet med äldre versioner av OS X som ett problem, som i slutändan gjort att vi bytt OS ?

Hur kan detta vara så viktigt för dig, så viktigt att du istället för att lyssna på vad vi säger, slänger ur dig en massa påståenden om någonting som du själv inte vet ett enda skit om?

Och nej, det är inte likadant på windows, som ett exempel räcker det att du kikar på den här listan över OS-versionskompatibilitet så ser du det själv.

http://avid.force.com/pkb/articles/en_US/Compatibility/Pro-Tools-Operating-System-Compatibility-Chart

Ta t.ex. Pro Tools 10, som du ser i listan, är Pro Tools 10 kompatibelt med Windows 7 (2009), kikar du sedan på senare versioner av Pro Tools, och jämför hur kompatibiliteten med OS X hela tiden går upp i version, utan att stödja de äldre systemen, medans Pro Tools 12.8.3 fortfarande stödjer Windows 7 (och 8.1 och 10 givetvis).

Ett annat exempel är Skype, som är ett av fem kommunkationsprogram jag använder i jobbet för bl.a. videokonferenser. En dag skulle vi ha fleranvändarekonferens med 4+ deltagare, vi kopplade upp oss, och jag fick besked att den versionen jag hade inte stödde detta, så jag satte igång och uppdaterade snabbt som ögat, men får då reda på att den versionen av Mac OS X jag hade (10.9 tror jag det var) inte var kompatibel med den versionen av Skype som jag behövde.

Slutade med att jag körde på min Surface, i Windows 8, funkade hur bra som helst.

Hade jag inte upplevt det här som tidsödande och problematiskt, hade jag ju inte bytt OS!! Jag hade bl.a. en kanonfin quadcore mini med max minne och ssd som gick som en raket, som jag till slut gav bort till en god vän som behövde en ny dator!
Senast redigerad av MegaSkurt 2018-05-20 kl. 21:02.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in