Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-24, 11:26
  #505
Medlem
När Iphone kom var den revolutionerande på sitt sätt, men det är den inte längre. Det fungerar inte problemfritt som fanatikerna vill hävda, utan det är en hel del strul. Apple har två saker till sin fördel, status och miljö. En hel del folk gillar status, kunna visa upp vad de har, och dessa folk gillar oftast Apple. Sen fungerar hela miljön väldigt bra så länge du enbart använder Apples produkter. Rent tekniskt är dock Apple ganska rejält på efterkälken idag. Samsung, Huawei samt flera andra företag är överlägsna rent tekniskt. Idag lanserar inte Apple speciellt mycket nytt, utan höjer priset på sina produkter för att behålla statussegmentet. Men den tronen sitter väldigt lös än idag.
Citera
2018-05-24, 11:37
  #506
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Kvarstår FAKTUM, du kan inte kompilera med bakåtkompatibilitet i x-code, vilket är det stora problemet för programmakarna!

Nåväl, jag orkar inte gagga med faktaresistenta, lycka till i livet!

Är du på allvar? Really? du kan inte kompilera med bakåtkompatibilitet i x-code, nä, det kan du inte, kan du gissa varför? Om du nu programmerar borde du förstå logik, eller hur?
Citera
2018-05-24, 11:46
  #507
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Är du på allvar? Really? du kan inte kompilera med bakåtkompatibilitet i x-code, nä, det kan du inte, kan du gissa varför? Om du nu programmerar borde du förstå logik, eller hur?

Tack, äntligen någon som förstår!

Och exakt, det är precis det här det handlar om, att Apple släpper en ny "major" version varje år, och det ställer till det just på grund av detta. Medans Windows, håller kompatibiliteten i åratal och uppdaterar istället systemet efterhand UTAN att bryta kompatibiliteten, vilket var anledningen till att jag bytte från 15 år med OS X till Windows 10, vilket uppenbarligen är provocerande för en del i den här tråden.

Tack för mig! Adjöss!
__________________
Senast redigerad av MegaSkurt 2018-05-24 kl. 12:11.
Citera
2018-05-24, 12:51
  #508
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GillarGodis
Jag brukar säga att ungefär runt iphone 4 var ju iphone helt okej vs motståndet medans det helt har blivit bortsprunget emot alla kompetens. Det är ju sjukt hur nån kan betala 8 lax för en telefon som är avsevärt sämre än valfri Xiaomi/oneplus för 2500 kr. Apple watch är väl dock det absolut största skämtet, alltså fyfan. Eller förresten, de där wireless buds för 1800 kr som gör att man ser ut som teletubbies. Den här köpte jag nyligen för 20€ och är avsevärt snyggare och bättre än teletubbiesen.

https://es.aliexpress.com/item/QCY-M...492d63c0NAFhV7

Den är ju iofs bara mono men finns liknande dubbla för samma pris.

Jag tror apple kommer fortsätta tjäna massa pengar på de som de lyckats övertyga att det är så gött att vara kvar i samma OS medans nyare generationer kommer välja bort det. Jag hade en iphone förra året i några månader och kan väl poängtera för ignoranta appleanvändare att det är otroligt synkat nuförtiden så det är inte alls lättare att ha allt apple. Du sätter ihop din bluetooth hur du vill inom 1 sekund, du synkar din chrome browser, allt är fan exakt lika lätt oavsett OS.

Dina subjektiva åsikter och anekdoter har ingen större tyngd som bevis. Det är såklart helt fritt för dig att tycka och välja som du vill.

Men att som så många ideligen gör, att försöka racka ner på Apple deras produkter och användare, som om de alla skulle vara idioter, blir mest ett skott i foten på sig själva. Gillar man inte det Apple kan erbjuda så fine, välj vad du vill som du tycker passar dig bättre. Det betyder ändå inte att Apple eller deras produkter därmed skulle vara dåliga för alla andra.

Deras produkter får ju trots allt mycket bra resensioner i de flesta fall, och står sig ofta bra mot konkurrensen.

AirPods må se lite lustiga ut när man är ovan. Men de har faktiskt fått ruskigt bra recensioner generellt sett och säljer som smör. Och sett till vad konkurrenterna har så ligger de t o m bra till i pris.

Då du handlar på Ali så tippar jag på att du även tycker att Apples laddadapter för 199kr är skräp för man kan köpa en ”likadan” på Ali eller liknande ställen för kanske 30kr?
Citera
2018-05-24, 12:58
  #509
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
När Iphone kom var den revolutionerande på sitt sätt, men det är den inte längre. Det fungerar inte problemfritt som fanatikerna vill hävda, utan det är en hel del strul. Apple har två saker till sin fördel, status och miljö. En hel del folk gillar status, kunna visa upp vad de har, och dessa folk gillar oftast Apple. Sen fungerar hela miljön väldigt bra så länge du enbart använder Apples produkter. Rent tekniskt är dock Apple ganska rejält på efterkälken idag. Samsung, Huawei samt flera andra företag är överlägsna rent tekniskt. Idag lanserar inte Apple speciellt mycket nytt, utan höjer priset på sina produkter för att behålla statussegmentet. Men den tronen sitter väldigt lös än idag.


Nej, Apple är inte alls på efterkälken tekniskt sett utan ligger bra till även där.
Fräna siffror i specarna är inte hela sanningen, så en Huawei eller Samsung för 2000-4000kr som nån tidigare påstod, är inte lika bra som iPhone på allt, även om de kan vara mycket bra för priset.

Att folk ofta när det gäller Apple säger ”det bara fungerar” ska givetvis inte tas 100% ordagrant. Strul kan såklart ske även med Appleprylar och så har det alltid varit. Men ändå finns det fog för uttrycket för det är ofta generellt sett mindre bök och strul med Applegrejor. Kanske för de är mer anpassade i sig och för varandra då Apple ju har koll på det mesta i dem. Det finns många IT-tekniker på företag som kan intyga att tidsåtgång för att hålla ordning på t ex företagets mobiltelefoner gått ner betänkligt när de gått över till iPhone.
Citera
2018-05-24, 14:29
  #510
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej, Apple är inte alls på efterkälken tekniskt sett utan ligger bra till även där.
Fräna siffror i specarna är inte hela sanningen, så en Huawei eller Samsung för 2000-4000kr som nån tidigare påstod, är inte lika bra som iPhone på allt, även om de kan vara mycket bra för priset.

Att folk ofta när det gäller Apple säger ”det bara fungerar” ska givetvis inte tas 100% ordagrant. Strul kan såklart ske även med Appleprylar och så har det alltid varit. Men ändå finns det fog för uttrycket för det är ofta generellt sett mindre bök och strul med Applegrejor. Kanske för de är mer anpassade i sig och för varandra då Apple ju har koll på det mesta i dem. Det finns många IT-tekniker på företag som kan intyga att tidsåtgång för att hålla ordning på t ex företagets mobiltelefoner gått ner betänkligt när de gått över till iPhone.

Jo, Apple är på efterkälken. Det misstag man har gjort är att inte utnyttja det försprång man hade innan, utan man har fokuserat mer på annat och mjölkat ut så mycket pengar man kan. Apple är varken första eller sista företaget att göra den "missen".

Då jag jobbar som utvecklare och it-tekniker kan jag definitivt påstå att du har fel. Det är en massa strul. Som jag skrev, håller man sig inom Apples miljö funkar det bra, men annars är det skit.
Citera
2018-05-24, 14:55
  #511
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
Jo, Apple är på efterkälken. Det misstag man har gjort är att inte utnyttja det försprång man hade innan, utan man har fokuserat mer på annat och mjölkat ut så mycket pengar man kan. Apple är varken första eller sista företaget att göra den "missen".

Då jag jobbar som utvecklare och it-tekniker kan jag definitivt påstå att du har fel. Det är en massa strul. Som jag skrev, håller man sig inom Apples miljö funkar det bra, men annars är det skit.

Då får du gärna utveckla det och lista vad de är efter på och vilka konkurrenter som är så mycket bättre och varför

Apple är inte bäst eller före på allt, men de har stora försprång på flera väsentliga punkter i teknik och hårdvara, t ex processorerna där de har rejält försprång, samma sak med Touch ID och Face ID. På kamerasidan ligger de också mycket bra till och är absolut inte efter där. De ligger även bra till med skärmtekniken där de har bland de allra bästa LCD som finns idag, och samma på OLED på X.

Apple har dessutom i många år fått utmärkelser som det mest innovativa företaget, och det torde man inte få om man skulle ligga ”ganska rejält på efterkälken” som du uttryckte det.

Klart du personligen får tycka som du vill, men kan du inte styrka det med seriösa fakta så är ditt tyckande inte mycket värt för resten av världen.
Citera
2018-05-25, 17:46
  #512
Medlem
StigAllans avatar
https://www.nordichardware.se/nyhete...iktlinjer.html
Så fortgår ignoransen mot skruttanvändarna.
Ett skitföretag Apple!
Citera
2018-05-25, 18:44
  #513
Avstängd
just-in-i-anuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
https://www.nordichardware.se/nyhete...iktlinjer.html
Så fortgår ignoransen mot skruttanvändarna.
Ett skitföretag Apple!
Såja, ta det lugnt.

Steam Link tillåter att användaren gör in-app köp i programmet utan att gå via Apple viket strider mot reglerna i App Store. När Valve har stängt av den möjligheten så kommer Apple att godkänna Steam Link. Sina eventuella köp får man göra från datorn i stället.
Citera
2018-05-25, 18:48
  #514
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av just-in-i-anus
Såja, ta det lugnt.

Steam Link tillåter att användaren gör in-app köp i programmet utan att gå via Apple viket strider mot reglerna i App Store. När Valve har stängt av den möjligheten så kommer Apple att godkänna Steam Link. Sina eventuella köp får man göra från datorn i stället.
Så enkelt som möjligt ska det ju vara enligt de troende!
Vilket det inte är.
Citera
2018-05-25, 20:26
  #515
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
När Iphone kom var den revolutionerande på sitt sätt, men det är den inte längre. Det fungerar inte problemfritt som fanatikerna vill hävda, utan det är en hel del strul. Apple har två saker till sin fördel, status och miljö. En hel del folk gillar status, kunna visa upp vad de har, och dessa folk gillar oftast Apple. Sen fungerar hela miljön väldigt bra så länge du enbart använder Apples produkter. Rent tekniskt är dock Apple ganska rejält på efterkälken idag. Samsung, Huawei samt flera andra företag är överlägsna rent tekniskt. Idag lanserar inte Apple speciellt mycket nytt, utan höjer priset på sina produkter för att behålla statussegmentet. Men den tronen sitter väldigt lös än idag.


Jag är väldigt nyfiken på vad du menade att iPhone hade ett övertag på 2007...

För såväl ”revolutionerande” som ”tekniskt rejält på efterkälken” stämmer i mina ögon bättre 2007 än 2018


Idag har den processorer och minnen, kameror, och annan hårdvara som är fullt jämförbar med konkurenternas.

Det skulle vara underbart om någon förklarade hur enormt försprånget var 2007, och på vilket sätt?

Var det att ha mindre RAM, långsammare processor, lägre upplösning på kamera, lägre upplösning på skärm, avsaknad av blixtfunktion..

Min bild är att de överlevde trots att de lanserade en kass produkt, genom att ha en strålande marknadsföring, till hårdvaran kom ikapp konkurenterna och i dagsläget är jämförbar.
Citera
2018-05-25, 21:39
  #516
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qesmer
Jag är väldigt nyfiken på vad du menade att iPhone hade ett övertag på 2007...

För såväl ”revolutionerande” som ”tekniskt rejält på efterkälken” stämmer i mina ögon bättre 2007 än 2018


Idag har den processorer och minnen, kameror, och annan hårdvara som är fullt jämförbar med konkurenternas.

Det skulle vara underbart om någon förklarade hur enormt försprånget var 2007, och på vilket sätt?

Var det att ha mindre RAM, långsammare processor, lägre upplösning på kamera, lägre upplösning på skärm, avsaknad av blixtfunktion..

Min bild är att de överlevde trots att de lanserade en kass produkt, genom att ha en strålande marknadsföring, till hårdvaran kom ikapp konkurenterna och i dagsläget är jämförbar.


Du har alltså helt missat all medias artiklar om varför iPhone ändrade i princip hela spelplanen för smartphones? Och det berodde primärt på just luren i sig själv och inte marknadsföringen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback