Citat:
Just med AP Expressen var det jäkligt synd, fantastiskt smidig liten mackapär, jag har till med byggt nätverk ute hos kunder, som satt i lokaler som var svåra att täcka in med en vanlig basstation, med sådana på den tiden det begav sig (jag hoppas de hade bättre tur i slutändan med sina än jag hade hemma med mina).
Ja, den var ju helt klart praktisk. Generellt tycker jag Apple var innovativa på den tiden när de även drev på om WiFi (AirPort) i en tid när trådat var standard, inklusive deras ursprungliga router (tefatet som den kallades). Bortsett från klondöden tycker jag just den perioden, alltså 1999-2002 ungefär känns som en av de bättre i Apples historia - Macen hade medvind, Mac OS X-övergången inleddes och rullade på, iMac och iBook gav nya kunder, iPod kom, Power Mac G4 och PowerBook G4 låg långt framme, multiprocessorstöd infördes (har en G4/450MP stående här en meter bort, körde den som huvuddator i sex år, extremt bra burk) och allt. På tidningsfronten gick det som en dans med MacPressen och dåvarande MacWorld (även om den sistnämnda gjorde ett felsteg då de försökte göra om sin hemsida till en betaldito på ett tämligen klumpigt sätt).
Även perioden med Power Mac G3 och PowerBook G3 (Wall Street/Pismo) var generellt bra, Mac OS 8.x var ett trevligt lyft och allt. Första iMacen tycker jag var en tämligen smart retroversion av Macintosh SE och framförallt Classic.
Jag tycker annars att Apples mest briljanta lösningar var introduktionen av Macintosh II (NuBus), Quadra (68040), AV-Macarna, Power Macintosh och senare PCI-Macarna samt G3, G4 och Mac OS X. Även G5an var en klart bra burk. Generellt var Apples Mac-era den allra bästa och som fortfarande ger mig mycket behagliga minnen.