2018-05-20, 12:37
Medlem
calamatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Men berätta - vad är det för revolutionerade uppfinningar som de andra mobiltillverkarna kommit på...
Förutom Ericsson - som ju inte har haft mobiler som huvudämne så kan jag inte se några. Alla andra mobiltelefontillverkare har ju kopierat apple angående konceptet med smartphone, det var ett helt okänt begrepp och koncept innan dess. Det spelar igen roll vad du säger - apple uppfann mobilen som vi tänker på den idag. Innan dess hade man menyer i flera steg istället för appar, tangentbord och joystick och en liten skärm istället för touch, penna istället för finger och så vidare.
Det lustiga är inte att man höjer apple till skyarna - utan att folk vägrar ge dem en eloge för vad de faktiskt gjort.
Vänd inte min fråga mot mig utan svara på frågan jag ställde till dig. Om du är så blind att du inte kan se att tex iPhone höjs till skyarna när dom kommit med en funktion som redan funnits är du en riktig fanatiker. Det är oftare ett får som påstår att en annan tillverkare kopierat funktionen X än tvärtom. Att man inte ger dom en eloge är för man helt enkelt inte är imponerad när dom kopierat en funktion och gjort den till sin egen, att sedan påstå att iOS är det mest avancerade operativsystem är både felaktigt och patetiskt.
2018-05-20, 12:40
Medlem
calamatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av just-in-i-anus
Sambon jobbade på Ericsson när iPhonen presenterades 2007 och berättade hur det skrattades och fnissades där. Hur kan Apple vara så jävla korkade och vilken skitprodukt det är. De kan ju ingenting om telefoni sades det.

Sen gick det som det gick.
Ja dom gjorde en telefon som riktade sig till tekniskt obegåvade människor som behöver vägledning för att operera en mobiltelefon.
2018-05-20, 12:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av calamato
Ja dom gjorde en telefon som riktade sig till tekniskt obegåvade människor som behöver vägledning för att operera en mobiltelefon.

En telefon är en vardagspryl, en brukspryl. Det är väl inget man ska behöva vara tekniskt begåvad för att kunna använda eller operera som du kallar det?
2018-05-20, 12:47
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Vänd inte min fråga mot mig utan svara på frågan jag ställde till dig. Om du är så blind att du inte kan se att tex iPhone höjs till skyarna när dom kommit med en funktion som redan funnits är du en riktig fanatiker. Det är oftare ett får som påstår att en annan tillverkare kopierat funktionen X än tvärtom. Att man inte ger dom en eloge är för man helt enkelt inte är imponerad när dom kopierat en funktion och gjort den till sin egen, att sedan påstå att iOS är det mest avancerade operativsystem är både felaktigt och patetiskt.
Jag kommer ihåg när det här med notifikationsgardin som samlade alla notifikationer på en plats lanserades i iOS. Rena rama revolutionen. Det bästa sen skivat bröd. Förutom för ett par år sen när androidanvändare förklarade att just notifikationsgardin är ett bra exempel på funktionalitet som saknades i iOS. Då var det ju fullständigt onödigt.

Det är helt enkelt Appletalibanerna som gör att folk tittar lite snett på folk som använder Apple-prylar. Hade dom bara insett att Apple bara är en tillverkare av telefoner, smurfmattor och datorer i mängden och att det var länge sen Apple var speciella så hade folk inte brytt sig.
2018-05-20, 12:47
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av just-in-i-anus
En telefon är en vardagspryl, en brukspryl. Det är väl inget man ska behöva vara tekniskt begåvad för att kunna använda eller operera som du kallar det?
Och inte fan var tidigare mobiltelefoner svåra att använda.
2018-05-20, 12:58
Medlem
Citat:
Men du missar hela poängen. Hjulet uppfanns inte av henry ford, inte förbränningsmotorn heller eller karossen eller glasrutan. Men när han kombindrad detta i model T så revolutionerade han bilindustrin och vi kan aldrig återgå till häst och vagn. De tekniska delar du påstår apple stulit har ju andra tillverkare i sin tur stulit från andra industrier så vad är din poäng? Radiovåger uppfanns inte av samsung eller LG. Touch skärmen är inte en uppfinning av nokia och så vidare. Det blir bara tramsigt att påstå att endast apple kopierar.
2018-05-20, 14:50
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
De uppfann mobilen så som vi känner den idag. Du är uppenbart för ung för den här diskussionen, men om man haft mobiltelefon på 90-talet så inser man att apple förändra arenan totalt och lyckades dessutom sänka en av de största jättarna Nokia på bara några få år.

Det som fanns var digitala almanackor/anteckningsblock som Palm och Newton men det var något helt annat.
Apple lanserade en nedlåst handdator med kapacitiv skärm och telefonfunktioner, och försökte sedan göra en världssensation av att det var Steve Jobs som kommit på idén att ta bort knapparna från en handhållen enhet. Det enda Jobs lyckades bevisa var företagets skicklighet att utnyttja kundernas inkompetens. Kapacitiva pekskärmar uppfanns, mig veterligen, av IBM 1992; likväl som riktiga telefon-PDAer med t ex Symbian, Blackberry OS, UIQ, Windows Mobile/Windows CE hade funnits ett rejält bra tag tidigare. Vad Apple gjorde var att, utan någon som helst expertis inom området (förutom ex-megafloppen Motorola iTunes Phone), kombinera dem; och sedan presentera det hela som sin egen idé. Vilket det inte var. LG Prada var före iPhone.

Med bara Apple på "touch"marknaden (som vi såg den då) skulle de flesta än idag sitta med knapptelefoner. Apple's första iPhone var ju t ex helt efterbliven som inte ens kunde hantera MMS, och kamerorna var inte ens jämförbara med Sony Ericsson's mellanklassegment av knapptelefoner. Det var iPod's succé som placerade iPhone i rampljuset, sedan satt de flesta ändå med knapptelefoner tills Android skapade det faktiska smartphonegenombrottet med enorma modellutbud, mängder av funktionalitet och ett anpassningsbart OS till massmarknaden.
Senast redigerad av avc 2018-05-20 kl. 15:03.
2018-05-20, 14:52
Medlem
Smartphonen introducerades av IBM med Simon, dock var det Nokia som med 9000 Communicator (1996) pekade ut vägen och skapade en obruten kedja av sådana produkter.

Den "moderna" smartphonen, d.v.s stor pekskärm i färg och allt anlände 2001-2002 i samband med att handdatorer begåvades med integrerad telefondel. En tillverkare som byggde upp sin ställning helt på smartphones före 2007 är HTC (de har gjort EN icke-smartphone kallad HTC Smart dock).

Så nej, Apple vare sig uppfann eller introducerade smartphonen. Inte ens om vi begränsar oss till "färgpekskärm" eller "stor pekskärm på fronten" och liknande definitioner går äran till fruktföretaget. Stora pekskärmar på fronten och dessutom i färg fanns på handdatorer tidigare, vissa av dem kunde sedan bli smartphones via GSM-kort. Helintegrerade varianter på detta tema och tidiga var t.ex Siemens SX45, HTC Wallaby (O2 XDA) och Sony Ericsson P800 (som i sin tur var baserad på Pamela-prototypen visad redan 1999).

Jag skulle inte ens försöka påstå att Apple varit drivande inom smartphonefunktionalitet heller eftersom iOS snarast var ett stort steg tillbaka i den vägen jämfört med dåtida plattformar som Symbian OS (i olika versioner) och PocketPC/Windows Mobile. Inte ens webbläsare specialanpassade för mobila enheter "uppfanns" av Äpplet eftersom Opera hade sin Small Screen Rendering ett antal år tidigare.

Inte ens tredjepartsprogram i mobila enheter "uppfanns" av Apple eftersom etablerade plattformar hade det sedan lång tid tillbaka (redan Nokia 9000 Communicator hade appar).

Det iPhone 2G hade att erbjuda var framförallt marknadsföring och hype, att sitta och påstå att det var en exceptionellt bra enhet som slog alla konkurrenter är däremot ett uttryck för ignorans. Å andra sidan bygger generella Apple-hyllningar på just det fenomenet (d.v.s detta med att Apple sägs ha uppfunnit/introducerat ditten och datten).
2018-05-20, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Apple lanserade en nedlåst handdator med kapacitiv skärm och telefonfunktioner, och försökte sedan göra en världssensation av att det var Steve Jobs som kommit på idén att ta bort knapparna från en handhållen enhet. Det enda Jobs lyckades bevisa var företagets skicklighet att utnyttja kundernas inkompetens. Kapacitiva pekskärmar uppfanns, mig veterligen, av IBM 1992; likväl som riktiga telefon-PDAer med t ex Symbian, Blackberry OS, UIQ, Windows Mobile/Windows CE hade funnits ett rejält bra tag tidigare. Vad Apple gjorde var att, utan någon som helst expertis inom området (förutom ex-megafloppen Motorola iTunes Phone), kombinera dem; och sedan presentera det hela som sin egen idé. Vilket det inte var. LG Prada var före iPhone.

Med bara Apple på "touch"marknaden (som vi såg den då) skulle de flesta än idag sitta med knapptelefoner. Apple's första iPhone var ju t ex helt efterbliven som inte ens kunde hantera MMS, och kamerorna var inte ens jämförbara med Sony Ericsson's mellanklassegment av knapptelefoner. Det var iPod's succé som placerade iPhone i rampljuset, förmodligen var det därför de flesta satt med knapptelefoner tills Android skapade det faktiska smartphonegenombrottet med enorma modellutbud, mängder av funktionalitet och ett anpassningsbart OS till massmarknaden.

Det kryper i kroppen på mig varje gång jag ser iPhone kallas "handdator".

Om vi snävar in oss på någon sorts "konsumentprodukt" och ignorerar allt annat kommer fortfarande faktum att kvarstå - nämligen att Neonode N1 demonstrerades 2002 (i prototypform) och att Nokia 7710 bl.a. kom ut på marknaden 2003/2004 och att båda enheterna var strikt konsumentinriktade.

Men då handlar det snarare om att sitta och labba med definitionerna bara för att desperat kunna hävda att "Apple var minsann först!" - detta då det gör ont i Apple-hjärtat att inse att all "innovation" på senare år handlar om kopiering (då rasar hela världsbilden).

LG Prada med kapacitiv pekskärm kom ut ett halvår innan iPhone 2G.

När det gäller knapptelefoner fanns sådana dels i form av smartphones (Symbian, Windows Mobile Standard), dels feature phones. De sistnämnda kunde köra Java-appar och hade inbyggda webbläsare, RSS-klienter etc. Vissa modeller fanns även med t.ex Bloggerstöd.

Övergången till pekskärmar skedde gradvis och när 3G utvecklades stod det tämligen klart var framtiden låg i.o.m att Internet på allvar blev mobilt. Det är bara att titta på "framtidens smartphone" som man betraktade den runt 1999 så ser man detta.
2018-05-20, 15:06
Medlem
Apple är inte först med något men de är absolut bäst på göra saker o ting att "bara "fungerar" utan strul något andra företag har feta problem med. Swipe på iphone X fungerar perfekt medan på android är det ren skit. Samma sak med deras MacOS där det bara fungerar utan någon större ansträngning för windows bara strular hela tiden. Något som är riktigt grymt är att deras produkter aldrig blir slöa. Även 5år efter man köpt produkten levererar den fortfarande som den vore en ny
2018-05-20, 15:13
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manolito.
Apple är inte först med något men de är absolut bäst på göra saker o ting att "bara "fungerar" utan strul något andra företag har feta problem med. Swipe på iphone X fungerar perfekt medan på android är det ren skit. Samma sak med deras MacOS där det bara fungerar utan någon större ansträngning för windows bara strular hela tiden. Något som är riktigt grymt är att deras produkter aldrig blir slöa. Även 5år efter man köpt produkten levererar den fortfarande som den vore en ny
Vad exakt menar du med att swipe är ren skit på Android? Menar du swipe som i ett svepa på skärmen eller menar du som i att svepa över det virtuella tangentbordet istället för att trycka en gång per bokstav?
2018-05-20, 16:08
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manolito.
Apple är inte först med något men de är absolut bäst på göra saker o ting att "bara "fungerar" utan strul något andra företag har feta problem med. Swipe på iphone X fungerar perfekt medan på android är det ren skit. Samma sak med deras MacOS där det bara fungerar utan någon större ansträngning för windows bara strular hela tiden.

Helt korrekt, Apple är jättebra på produktförädling, som jag tidigare nämnt i den här tråden, vilket man givetvis måste vara för att hålla igång en och samma produkt i 10+ år och för att dessutom kunna fortsätta ta rejält betalt för den.

Angående att windows strular hela tiden, håller jag inte med dig alls, i synnerhet inte i jämförelse med OS X som kräver uppdatering av hela systemet till ny version varje år i princip, vilket ställer till det för alla mjukvarutillverkare som gör programvaror till OS X (se mina tidigare inlägg, beakta även att jag kört OS X sen tidigt 2000-tal, och i många år även parallellt med Windows-maskiner). Sen jag bytte helt till Windows 10 har jag inte haft ett enda problem med något, och absolut inte med att jag måste uppdatera till Windows 10.1, 10.2, 10.3 osv. och sen installera om mina program och hålla tummarna att det finns versioner som funkar till OS versioner, för att den funktionalitet jag redan hade, och var fullständigt nöjd med, ska kunna bibehållas...
Senast redigerad av MegaSkurt 2018-05-20 kl. 16:17.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in