2018-05-20, 13:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vatococo
Nu har vi ju bevis på att män inte prioriteras eftersom det inte finns skyddsboende trots att de är i princip lika utsatta för våld i nära relationer. Inte hör vi feminister skandera på gatorna för det. Det är likadant i många frågor när det kommer till mäns utsatthet. Jag får allt mer o mer intrycket av att feminism bara handlar om kvinnorsrättigheter... Konstigt
Cirka 20% av alla skyddade boenden tar även emot män.
Citera
2018-05-20, 13:42
Medlem
Citat:
Nu har vi ju bevis på att män inte prioriteras eftersom det inte finns skyddsboende trots att de är i princip lika utsatta för våld i nära relationer. Inte hör vi feminister skandera på gatorna för det. Det är likadant i många frågor när det kommer till mäns utsatthet. Jag får allt mer o mer intrycket av att feminism bara handlar om kvinnorsrättigheter... Konstigt

Nej de är inte utsatta för den TYP av våld som kvinnor måste fly ifrån.
jag har väl hunnit skriva kanske 2-3 inlägg nu i detta ämne...men fattar ni något? näääääää.

Kvinnojourer tar hand om ett mycket specifikt problem....grovt våld i hemmet/ hot om död dvs offret + ev. barn måste med absolut nödvändighet erbjudas någon annastans att tillfälligt bo.

Finns en grupp av man som kan vara utsatt för motsvarande i samma grad och det är homosexuell man i en hederskultur.

men det är fortfarande ett problem som domineras av kvinnliga offer, vilket syns i siffrorna.
Citera
2018-05-20, 13:43
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
1. Ja, men vad kommer du fram till?

2. Varför dör fler kvinnor än män?

3. Och hur ska samhället förhålla sig till det när de fördelar sina resurser till att skydda våldsutsatta?

1. Det framgår i det jag skrev.

2. Som i alla andra fall där någon dör och faller offer för någon annans våld. De är den svagare parten.

3. Man bör förhålla sig på det sättet att det är individer som är våldsutsatta och skall inte prioritera utifrån kön eller antalet dödsfall. Sätts resurser in tidigare, kanske färre destruktiva relationer leder till mord. N.B. jag skriver kanske, för lika lite som alla andra snillen som spekulerar i den här tråden, så vet jag inte säkert.
Citera
2018-05-20, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
jag har väl hunnit skriva kanske 2-3 inlägg nu i detta ämne...men fattar ni något? näääääää.

Kvinnojourer tar hand om ett mycket specifikt problem....grovt våld i hemmet/ hot om död dvs offret + ev. barn måste med absolut nödvändighet erbjudas någon annastans att tillfälligt bo.

Finns en grupp av man som kan vara utsatt för motsvarande i samma grad och det är homosexuell man i en hederskultur.

men det är fortfarande ett problem som domineras av kvinnliga offer, vilket syns i siffrorna.
Såläge det inte finns hot om dödligtvåld i bilden (vilket det faktiskt gör) så behöver inte utsatta män skyddsboende? Psykisk och fysisk misshandel är inte skäl nog för skyddsboend? Så det är alltså okej att män far illa för att det finns kvinnor, helt orelaterade till dessa utsatta män, som har det värre?
Citera
2018-05-20, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader

2. Som i alla andra fall där någon dör och faller offer för någon annans våld. De är den svagare parten.

3. Man bör förhålla sig på det sättet att det är individer som är våldsutsatta och skall inte prioritera utifrån kön eller antalet dödsfall. Sätts resurser in tidigare, kanske färre destruktiva relationer leder till mord. N.B. jag skriver kanske, för lika lite som alla andra snillen som spekulerar i den här tråden, så vet jag inte säkert.

2. om du är gift med en partner som pga hederskultur/ patriarkalt tänkande att du är hans egendom att göra vad han vill med, döda ex. om du vill ha skilsmässa. Är då huvudksälet till att du faktiskt mördas via att bli skjuten i skallen 4 ggr, att du är fysisk ca 25% svagare än GM?

jag menar HALLÅ!
Citera
2018-05-20, 13:52
Avslutad
Citat:
Såläge det inte finns hot om dödligtvåld i bilden (vilket det faktiskt gör) så behöver inte utsatta män skyddsboende? Psykisk och fysisk misshandel är inte skäl nog för skyddsboend? Så det är alltså okej att män far illa för att det finns kvinnor, helt orelaterade till dessa utsatta män, som har det värre?
Nej, det behöver inte vara skäl för skyddsboende. Tanken är att det i första hand är individens ansvar att ordna sin boendesituation.

Om det inte är akut fara för liv och hälsa.
Citera
2018-05-20, 13:56
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
Den som bestämmer sig för att skada någon fysiskt, och tråden handlar om våld, kan med tillhyggen göra detta oavsett styrka eller brist därpå. Psykiatri leder bara till totalitarism.
Jag säger inte att A eller B är förskonade från ansvar eller att A och B inte kan orsaka lika mycket skada.

Jag säger att naturen har fått A och B att lättare ställa till med skada på olika vis... och har man lättare för att ställa till med skada på ett visst vis, så har man givetvis mer ansvar för det än om så inte vore fallet.

Om A föds med knivar istället för händer så ger det givetvis A ett ansvar... även om andra kan beväpna sig med kniv, gevär eller stridsvagn.

När män har fötts med en kropp som lättare kan orsaka våldsskador så har givetvis män ansvar för det.

När kvinnor har fötts med en kropp som har påtagliga kemicykler så har givetvis kvinnor ansvar för det.

Vad är ens alternativet?
Citera
2018-05-20, 13:57
Medlem
Citat:

jepp, lever du i ett förhållande med en partner som lite för ofta får våldsutbrott/ behandlar dig som skit eller vad det nu är så kan du lämna eller hur? Många gör just detta, de skiljer sig. De är våldsutsatta men...de kan ta sig därifrån för egen maskin.

lever du dock i beroende eller för länge i detta så du bryts ner eller lever med parnters som är extremt våldsamma/
faktiskt anser sig ha rätt döda dig. så ligger du pyrt till, DÄR behövs det jourer/ samhället hjälp på olika sätt.

och ja jag hävdar forfarande att kvinnor är mer utsatta för det senare än män. De är mer ofta än män direkt beroende av sin partner ekonomiskt ex. de är mer utsatta pga sitt kön och de lever oftare med en partner som vill döda dem än vad män gör.

Därmed inte sagt att män inte kan ligga riktigt pyrt till och behöva hjälp, tom den sortens hjälp som innebär skyddad boende, och då ska ju samhället/ andra hjälpa till.

Så återigen...anser ni att det behövs fler mansjourer så sätt igång!
Tyvärr så har kvinnor/ feminsiter fullt upp med att driva kvinnojoure så tor ni får fixa den biten själva faktiskt.
Citera
2018-05-20, 13:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader

Jo, det är det individuella behovet som ska bedömas.

Och det är det som leder till att hjälpen inte är fördelat jämnt mellan könen. Att det finns fler utsatta individer av det ena könet som behöver skydd.
Citera
2018-05-20, 14:04
Avslutad
Av detta framgår att de som tar emot båda könen ändå ofta separerar kvinnor och män genom att placera män i specifika skyddslägenhet skilda från boendet för kvinnor.
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/20367/2016-10-12.pdf
Citera
2018-05-20, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparmynt
Jag säger inte att A eller B är förskonade från ansvar eller att A och B inte kan orsaka lika mycket skada.

Jag säger att naturen har fått A och B att lättare ställa till med skada på olika vis... och har man lättare för att ställa till med skada på ett visst vis, så har man givetvis mer ansvar för det än om så inte vore fallet.

Om A föds med knivar istället för händer så ger det givetvis A ett ansvar... även om andra kan beväpna sig med kniv, gevär eller stridsvagn.

När män har fötts med en kropp som lättare kan orsaka våldsskador så har givetvis män ansvar för det.

När kvinnor har fötts med en kropp som har påtagliga kemicykler så har givetvis kvinnor ansvar för det.

Vad är ens alternativet?

Du har ingen förklaring på hur det gick till med muskelminskningen från Homo erectus till Homo sapiens. Du kommer även med påståenden om "kvinnors kemi" och drar därav befängda slutsatser om beteende. Påstår du att testosteron gör män till "psykopater" också?
Citera
2018-05-20, 14:11
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

Så den där gången jag fick en flaska i skallen och bodde på hotell i en vecka finns liksom inte? Eller var hon man egentligen.

Sen vill jag tilldela dig en utmärkelse för att vara rasist- och nazistforumets mest empatilösa person. Grattis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in