2018-05-20, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatococo
Feministerna behöver inte ändra hela sin ideologi, men då kan de inte säga att de kämpar för jämställdhet och mänsrättigheter.

jo, det kan de hävda.
För bygger deras teorier på att vi har
1. idiotiska samt felaktiga föreställningar kring vad som är manligt/ kvinnligt som är skadligt både för män och kvinnor
2. har en samhällsordning där män prioriteras/ övervärderas och kvinnor undervärderas

och har idéer/ politik för att ändra detta så det blir mer jämställt så är det just jämställdheten som blir bättre.
Citera
2018-05-20, 13:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pocahontas vän
Hmm, ironiskt att förening kallas "Akillesjour". Det finns en stor skillnad mellan "utsatta män" och utsatta kvinnor, konsekvenser av våldet går inte att jämställa. Feminiserade och veka män anser att detta är ett problem.

Do you not see what a man I am, how huge, how splendid and born of a great father and the mother who bore me immortal? Yet even I have also my death and strong destiny, and there shall be a dawn or an afternoon or a noontime, when some man in the fighting will take the life from me, also. Either with a spear cast or an arrow flown from the bow string. - Achilles

Vad hände med alla utsatthets lika värde? Är det feministiskt tankesätt att särskilja på utsattheten, medans man hävdar att det inte är någon skillnad på biologiska kön?
Citera
2018-05-20, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
jo, det kan de hävda.
För bygger deras teorier på att vi har
1. idiotiska samt felaktiga föreställningar kring vad som är manligt/ kvinnligt som är skadligt både för män och kvinnor
2. har en samhällsordning där män prioriteras/ övervärderas och kvinnor undervärderas

och har idéer/ politik för att ändra detta så det blir mer jämställt så är det just jämställdheten som blir bättre.
Nu har vi ju bevis på att män inte prioriteras eftersom det inte finns skyddsboende trots att de är i princip lika utsatta för våld i nära relationer. Inte hör vi feminister skandera på gatorna för det. Det är likadant i många frågor när det kommer till mäns utsatthet. Jag får allt mer o mer intrycket av att feminism bara handlar om kvinnorsrättigheter... Konstigt
Citera
2018-05-20, 13:18
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
Men att tvinga övriga 94 könsidentiteter att blandas med de två "traditionella" tycker du är okej?

Ja, eftersom de två trad. könen är totalt dominerande. Det finns så många läggningar, personliga preferenser och önskemål i samhället och man kan inte följa alla. Om det inte finns volontärer givetvis, då går väl i stort sett allt.

Med mitt förra svar menar jag att en människa som blivit misshandlad kanske känner sig mer safe med sitt eget kön. Men jag är för att det finns blandjourer med både kvinnor och män (m fl). Fick de behövande välja så kanske resultatet skulle bli överraskande, vem vet - kanske blir det mer dynamiskt med blandat.
Citera
2018-05-20, 13:19
Bannlyst
[quote=Merapi|64099553]
Citat:

jasså du...har du någon källa på att när polisen finner en man med inslagen skalle och en närstående kvinna i närheten att de inte ens misstänker henne?
För det tror jag inte ett skit på.

om psykologisk profilering funkar så får det väl vara polisens avgörande vilka metoder de vill använda.

gruppkvoteringar?

Nej är ett faktum man känt till länge. det har bara inte skjunkit in i folklagen än.
Testosteron är ett hormon som förenklat skapar muskler/ sexdrift. De styr inte människors logik, impulskontroll och det gör inte män aggressiva. Finns åtskilligt med studier i ämnet.
Tvärtom faktiskt män med lågt testosteron kan bli arga som bin.

Varför mäns aggressioner mer ofta tar våldsamma uttryck än kvinnors har garanterat med helt andra saker att göra.

ehh ? så en man som rullas in på akuten med knivstick samt en kula i pannan kan lätt misstas för en "olycka" jag tror faktiskt man är skickligare än så att bedöma vad som är självförvållat eller inte.

Festligt exempel där. Det är ju inte direkt en betydande del av våldet i nära relationer som leder till liknande. Allt för att relativisera?
Citera
2018-05-20, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pillowpop
Ja, eftersom de två trad. könen är totalt dominerande. Det finns så många läggningar, personliga preferenser och önskemål i samhället och man kan inte följa alla. Om det inte finns volontärer givetvis, då går väl i stort sett allt.

Med mitt förra svar menar jag att en människa som blivit misshandlad kanske känner sig mer safe med sitt eget kön. Men jag är för att det finns blandjourer med både kvinnor och män (m fl). Fick de behövande välja så kanske resultatet skulle bli överraskande, vem vet - kanske blir det mer dynamiskt med blandat.

Knappast om misshandeln skedde i ett samkönat förhållande.
Citera
2018-05-20, 13:27
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Det var en reductio ad absurdum.
Nja, men jag kan göra ett.

- Det är inte rimligt att kvinnor beter sig precis hur som helst kring sin menstruation, för det kan lättare skada andra på orimliga grunden. Partnern som regelbundet har blivit psykiskt misshandlad varje månad av sin kvinna kanske tar livet av sig.
- Det är inte rimligt att män markerar med våld precis hur som helst, för det kan lättare skada andra på orimliga grunder. Partner som får en inslagen tinning efter att ha klöst sin man i ansiktet kanske inte vaknar igen.

Därmed är det rimligt att åberopa ett allmänt ansvar för att inte skada andra på orimliga grunder. Här har dock män och kvinnor olika saker att se upp med, vilket punkterna ovan snuddar något vid: varav en regelbundet instabil kemi är någonting som kvinnor får se upp med mer än män (rent generellt) medan kroppens acceleration är någonting som män får se upp med mer än kvinnor (rent generellt).
Citera
2018-05-20, 13:30
Medlem
pocahontas väns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiddraren
Vad hände med alla utsatthets lika värde? Är det feministiskt tankesätt att särskilja på utsattheten, medans man hävdar att det inte är någon skillnad på biologiska kön?

Jag anser att det är en självklarthet att an borde särskilja mellan de två utsatta grupperna när konsekvenserna är radikalt annorlunda. Irrelevant vad feministerna säger.

Om du nu är emot feminismen. Varför väljer du att anamma deras jargong?
Citera
2018-05-20, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparmynt
Nja, men jag kan göra ett.

- Det är inte rimligt att kvinnor beter sig precis hur som helst kring sin menstruation, för det kan lättare skada andra på orimliga grunden. Partnern som regelbundet har blivit psykiskt misshandlad varje månad av sin kvinna kanske tar livet av sig.
- Det är inte rimligt att män markerar med våld precis hur som helst, för det kan lättare skada andra på orimliga grunder. Partner som får en inslagen tinning efter att ha klöst sin man i ansiktet kanske inte vaknar igen.

Därmed är det rimligt att åberopa ett allmänt ansvar för att inte skada andra på orimliga grunder. Här har dock män och kvinnor olika saker att se upp med, vilket punkterna ovan snuddar något vid: varav en regelbundet instabil kemi är någonting som kvinnor får se upp med mer än män (rent generellt) medan kroppens acceleration är någonting som män får se upp med mer än kvinnor (rent generellt).

Den som bestämmer sig för att skada någon fysiskt, och tråden handlar om våld, kan med tillhyggen göra detta oavsett styrka eller brist därpå. Psykiatri leder bara till totalitarism.
Citera
2018-05-20, 13:31
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Knappast om misshandeln skedde i ett samkönat förhållande.

Undantag, undantag ...
Citera
2018-05-20, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pocahontas vän
Jag anser att det är en självklarthet att an borde särskilja mellan de två utsatta grupperna när konsekvenserna är radikalt annorlunda. Irrelevant vad feministerna säger.

Om du nu är emot feminismen. Varför väljer du att anamma deras jargong?

Snarare så att psykologisk profilering hindrar utredning av kvinnor som misstänkta för grovt våld med allvarliga konsekvenser, vilket betyder att det bland de lagförda är en högre andel svåra konsekvenser med manliga förövare.
Citera
2018-05-20, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pillowpop
Undantag, undantag ...

Så det är okej att strunta i homosexuella offer anser du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in