2018-05-20, 12:56
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StatligaTeleverket
Har tänkt på detta också. I Danmark och Norge såg vi ju partier som liknade NyD komma in redan på 1970-talet. Dessa utvecklades i en invandringskritisk riktning under 1980-talet. Det fanns alltså redan partier i deras parlament. Bägge partier hade karismatiska partiledare. Mogens Glistrup i Danmark, Carl I. Hagen i Norge. Ny Demokrati hade Bert och Ian, men efter att de lämnade partiet åt sitt öde fanns ingenting. När Mogens och Hagen lämnade över ledarskapen var partierna redan etablerade. Hade Bert och Ian stannat kvar i NyD är jag säker på att de kunnat klara sig kvar i riksdagen, men istället fick vi stjärnor som John Bouvin.

SD å andra sidan visste nog folk knappt att de existerade innan 2002, åtminstone var det då jag först hörde talas om SD. Och dess partiledare Mikael Jansson är ju inte den mest karismatiske. Det är inte Jimmie heller, men då var problemen redan så uppenbara. Jimmie är dock statsmannamässig nog för att kunna bli accepterad som statsminister.
I en parallell verklighet skulle kanske någon som Sven-Olle Olsson blivit partiledare, däremot var han lite väl gammal vid det laget. Eventuellt att Sven-Olle blivit hyllad inom C och tagit över det partiet och drivit det i en invandringskritisk riktning.

En annan anledning är väl SD:s rötter i extremhögern på ett helt annat vis än motsvarande partier i Norge och Danmark. Det höll nog SD tillbaka alldeles för länge. Det hade nog varit bättre för Jansson och gänget att ha skapat ett helt nytt parti 1995 istället för att behålla samma parti. Då hade vi möjligtvis kunnat se SD i riksdagen tidigare, och en mer Dansk utveckling.

Är Norge och Danmark lika segregerade som Sverige?
Är deras media lika PK?

För bara 4 år sedan var de enda invandrare på Östermalm:
- välskötta som har pengar/utbildning för att bo/vistas/arbeta där
- studenter från KTH
- adopterade asiater
- ryssar som kommer från eller till Frihamnen

Media vägrade diskutera problem med invandringen. Jobbskatteavdrag. Bostadspriserna ökade.

Sedan kom tiggare och efter migrationskrisen öppnade man till och med SFI-skolor där. Skäggbarnen dyker upp här och där. Media börjar ta upp invandringsrelaterade brott
2018-05-20, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Så var det kanske men vad kunde NyD gjort annorlunda? Kan det inte ha varit så istället att folk överlag helt enkelt inte var drabbade i sin vardag? Att NyD gjorde "allt" rätt men talade för döva öron.
Tja, de kunde ju till exempel ha kollat upp personerna de tog med på sina kandidatlistor istället för att i efterhand upptäcka att de ansåg att lejon som äter folk är ett bra sätt att hålla Afrikas befolkningstillväxt under kontroll?

De satte ihop partiet alldeles för fort, började i fel ände (byggde uppifrån och ned), de samlade för många stolpskott som ville helt olika saker när det väl skulle bestämma vad partiet egentligen tyckte, och båda grundarna hoppade av under loppet av en mandatperiod.

De försvann inte för att de var invandringskritiker som talade för döva öron (det var inte ens största frågan på deras dagordning) utan för att de tappade enormt mycket trovärdighet genom att vara rena klantarslen, och därmed tappade invandringskritisk opinion trovärdighet genom associationen till NyD.
2018-05-20, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
För de som inte trodde på att "hemliga" mätningar finns!

https://twitter.com/anderslindberg/status/998096291757510656

WOW!
Fake news! Enligt ett Flashbackkonto beställer Lindberg personligen skräddarsydda underskattningar, han skulle aldrig medge att SD underskattas, än mindre antyda att 19,2 skulle kunna vara en underskattning när han själv beställde 15,9 och strök under med femdubbla streck.
2018-05-20, 13:08
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Citat:
Är Norge och Danmark lika segregerade som Sverige?
Är deras media lika PK?
Det var väl lite det jag menade. Däremot har jag läst här på forumet att Dansk media var mer PK än svensk på 80-90-talet. Sverige är väl idag där Danmark var vid millennieskiftet. Dansk Folkeparti blev legitimerat 2001. Därefter stannade de i tillväxt, och de stod still fram tills de hamnade i opposition igen.
SD kan i bästa fall bli legitimerade efter valet i höst, då är vi alltså där Danmark var redan 2001. Skillnaden är att Danmark 2001 fortfarande fungerade normalt. Sverige 2018 är fullt av människor som inte borde vara här. Det var inte Danmark.
2018-05-20, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever

Eftersom Sverige i många avseenden är extremt och konformt gissar jag att reaktionen och med tiden lösningarna kommer vara extrema. Man brukar säga att den kritiska massan är 15%. Invandringsmotståndet är på 70-80%. SD har redan 15% så frågan är vad den kritiska massan på 15% för att åstadkomma förändring verkligen är för något. Det borde nog dagens politiker fundera över.

Problemet var svensk konsensusmentalitet. Lösningen är - svensk konsensusmentalitet.

Det är just därför jag varit så kritisk mot SD:s anpasslighet. Det enda den gör är att sinka den nya, nödvändiga och tvärpolitiska överenskommelsen att migration måste lösa det som migration orsakade. Dey nya svenska grupptänket som ingen vill avvika från måste vara att återskapa en demografisk balans i Sverige.

Då är det en förbannad tragedi att man som SD-politik anammar principen om att Sverige-är-ett-rikt-land-med-skyldighet-att-ta-emot-flyktingar, även om det "bara" handlar om 3000 kvotflyktingar. Man cementerar det gamla feltänket genom att inte kategoriskt förkasta det.

Inte nog med att nyinvandringen från tredje världen måste upphöra, inte nog med att illegaler och våldtäktsmän måste utvisas - dessutom måste hundratusentals människor i utanförskap återvandra genom politisk incitamentsstyrning. Annars kommer SD bara bidra till att systemkollapsen fördröjs något och blir desto svårare att vända.

Det är värt att notera att SD:s tal om återvandring INTE lett till väljarflykt, INTE skrämt kvinnor, INTE gjort partiet mindre "rumsrent".

Det är dags att döda den viktigaste myten om SD:s opinionsutveckling: Att den gynnas av att ligga nära partier som väljarna förkastar. Att triangulerandet är oaptitligt är en sak - men det är framför allt inte ens opportunistiskt.
2018-05-20, 13:13
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
För de som inte trodde på att "hemliga" mätningar finns!

https://twitter.com/anderslindberg/status/998096291757510656

WOW!
Det intressanta här är att av ett hundratal kommentarer så kan jag bara se en enda som inte är negativ till Lindberg.
2018-05-20, 13:15
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nja, Glistrup spårade ut rätt hårt på slutet. Men man lyckades ändå upprätthålla en kontinuitet genom att när Fremskridtspartiet splittrades 1995 så bildades direkt Dansk Folkeparti av Pia Kjærsgaard & Kristian Thulesen Dahl & de vettigaste krafterna från Fremskridtspartiet hoppade med över & kunde fortsätta jobba. Tre år senare, 1998, var det val & Dansk Folkeparti kom direkt in med 7.4% av rösterna.

I Sverige fick vi ingen sådan kontinuitet mellan Ny Demokrati & SD. Utan här fick 7-klövern tid på sig för den vaccinationskampanj du beskriver.
Det var exakt det jag menade med Glistrup. I Sverige blev Ian driftkucku, i Danmark byttes Glistrup mot ett etablerat parti.
2018-05-20, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Enligt ett Flashbackkonto beställer Lindberg personligen skräddarsydda underskattningar, han skulle aldrig medge att SD underskattas, än mindre antyda att 19,2 skulle kunna vara en underskattning när han själv beställde 15,9 och strök under med femdubbla streck.
Förmodligen försade han sig.
Jag har aldrig tidigare läst att han anser att SD underskattade.
2018-05-20, 13:25
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Nja, det lår faktiskt vara Inizio som är sämst på sin patetiska 16,9%. Det bekräftar helt vad jag sa direkt första månaderna om deras förändring från att alltid ligga tredje bäst till att hamna absolut sämst numer även med med marginal uppåt. Att det inte var en verklig förändring utan att Inizio KAPADE typ 5 procentenheter rakt av för att man ville det och inget annat. Det kan vem som helst se idag i och med förändringarna jämfört med alla andra institut.

Hade det varit samma metod och viktning som förut så hade Inizio hamnat på runt 21-22% för Sverigedemokraterna denna månad skulle jag säga.

Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Satan, det missade jag.
Förövrigt bra och komiskt nyanserande inlägg Crispy, håller med dig i allt.

Jo visst kan signaturen vara Crispy också, men han skulle nog inte tycka det är något konstigt med att Inizio intar bottenplatsen.
2018-05-20, 13:28
Medlem
8711s avatar
Det blir väldigt intressant att se SCB:s mätning i början av juni. Lagom till nationaldagen kommer vi antagligen få ännu en Sifo-liknande smäll och chock mot det politiskt korrekta etablissemanget.

Gissar att siffrorna 18,4% --> 14,8% vänds tillbaka till 18,4% igen
2018-05-20, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Förmodligen försade han sig.
Jag har aldrig tidigare läst att han anser att SD underskattade.
Han försa sig inte. Han är en spinndoktor som anpassar sig efter situationen. I vissa lägen är det mest gynnsamma för hans sak att retoriskt tona ner SD:s framgångar och lyfta deras motgångar. Men nu vill han varna för konsekvenserna av att härma SD, och då vill han skrämmas med hur stora SD är, kanske rentav större än vad OI kan se. Det går ju inte att kombinera dessa saker och säga “SD är typ jättesmå, jag tror de får högst 10%, titta vad gigantiska ni gjort dem genom att apa efter deras politik, de har 1000% nu!” I samma mening.
2018-05-20, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Tja, de kunde ju till exempel ha kollat upp personerna de tog med på sina kandidatlistor istället för att i efterhand upptäcka att de ansåg att lejon som äter folk är ett bra sätt att hålla Afrikas befolkningstillväxt under kontroll?

De satte ihop partiet alldeles för fort, började i fel ände (byggde uppifrån och ned), de samlade för många stolpskott som ville helt olika saker när det väl skulle bestämma vad partiet egentligen tyckte, och båda grundarna hoppade av under loppet av en mandatperiod.

De försvann inte för att de var invandringskritiker som talade för döva öron (det var inte ens största frågan på deras dagordning) utan för att de tappade enormt mycket trovärdighet genom att vara rena klantarslen, och därmed tappade invandringskritisk opinion trovärdighet genom associationen till NyD.

Jag tar ditt ord för det. Jag var inte alls politiskt insatt på den tiden för att kunna bedöma trovärdigheten på kandidaterna.

Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Problemet var svensk konsensusmentalitet. Lösningen är - svensk konsensusmentalitet.

Det är just därför jag varit så kritisk mot SD:s anpasslighet. Det enda den gör är att sinka den nya, nödvändiga och tvärpolitiska överenskommelsen att migration måste lösa det som migration orsakade. Dey nya svenska grupptänket som ingen vill avvika från måste vara att återskapa en demografisk balans i Sverige.

Då är det en förbannad tragedi att man som SD-politik anammar principen om att Sverige-är-ett-rikt-land-med-skyldighet-att-ta-emot-flyktingar, även om det "bara" handlar om 3000 kvotflyktingar. Man cementerar det gamla feltänket genom att inte kategoriskt förkasta det.

Inte nog med att nyinvandringen från tredje världen måste upphöra, inte nog med att illegaler och våldtäktsmän måste utvisas - dessutom måste hundratusentals människor i utanförskap återvandra genom politisk incitamentsstyrning. Annars kommer SD bara bidra till att systemkollapsen fördröjs något och blir desto svårare att vända.

Det är värt att notera att SD:s tal om återvandring INTE lett till väljarflykt, INTE skrämt kvinnor, INTE gjort partiet mindre "rumsrent".

Det är dags att döda den viktigaste myten om SD:s opinionsutveckling: Att den gynnas av att ligga nära partier som väljarna förkastar. Att triangulerandet är oaptitligt är en sak - men det är framför allt inte ens opportunistiskt.

Jag håller med dig. Därför tycker jag det vore utmärkt om ett parti som tex AfS skulle dyka upp i riksdagen och dammsuga upp de rösterna OM SD avviker från återvändarpolitiken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in