2018-05-20, 12:16
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Intressant är också att Sifo med sina 18.7% är det institutet som ligger lägst hittills för maj månad. Vilket är en väldigt hög lägstanivå! Nu får vi se vad Ipsos och SCB uppvisar för siffror. Men jag tror att SD ökar kraftigt i dessa med. Det börjar ju likna hösten 2015 nu i opinionssiffror! Nu fattas det bara att Yougov och Sentio nästa månad höjer sig över 25% så momentum fastlagt.

Nja, det lår faktiskt vara Inizio som är sämst på sin patetiska 16,9%. Det bekräftar helt vad jag sa direkt första månaderna om deras förändring från att alltid ligga tredje bäst till att hamna absolut sämst numer även med med marginal uppåt. Att det inte var en verklig förändring utan att Inizio KAPADE typ 5 procentenheter rakt av för att man ville det och inget annat. Det kan vem som helst se idag i och med förändringarna jämfört med alla andra institut.

Hade det varit samma metod och viktning som förut så hade Inizio hamnat på runt 21-22% för Sverigedemokraterna denna månad skulle jag säga.
2018-05-20, 12:23
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Alltså det stora problemet med NyD var inte att de skämde ut den invandringskritiska rörelsen, utan att asylkramarrörelsen fick så oerhört gott om tid på sig att svetsa dubbelförstärkt pansar över alla hål som ett nytt invandringskritiskt parti skulle kunna krypa in genom.

En vaccination är ju som du vet en modifierad pyttedos av en patogen, så det räcker till att bilda antikroppar men utan fara för verklig smitta. Det är vad NyD bidrog med, vaccination. Genom sitt illa förberedda galoschprojekt lyckades Ian & Bert med konststycket att vaccinera rikspolitiken mot invandringskritik. 7K ingick en tyst kartellbildning kring att annorlunda invandringspolitik inte ska användas som ett konkurrensmedel. Som att det var “fusk” att rida på invandringskritisk opinion.

Men det dröjde inte länge innan den bröts, för Leijonborg hade panik över att han låg nära riksdagsspärren bara med 3 månader kvar till valet 2002, så till de övrigas irritation tryckte han på stora förbjudna boosterknappen märkt “invandring” och fick direkt en fullstor apolloraket intryckt i rövhålet och sen åkte han med ett belastning på 10 G rakt upp i 13,4% på några veckor. Brukar tänka på honom när det bryggs teorier om att PK-folk är så religiöst besatta av att vi ska ha gigantisk invandring att de är beredda att offra vad som helst för att det ska fortsätta. Sure. Leijonkork behövde bara känna en enda kallsvettdroppe i pannan för att det skulle bli viktigare att använda invandringskritik som gummibåt för att försätta sitt lilla pissparti i säkerhet. “Det är en mänsklig rättighet för alla i hela världen att få svenskt medborgarskap utan krav på motprestation!” “Du Lars du har 3,9...” “Va? Eh, sätt dom jävlarna i skolbänken! Vi kan för fan inte ha hottentotter som irrar runt på gatorna utan att tala begriplig svenska!”
Jag hade tänkt skriva samma sak som du skriver i första halvan i ditt inlägg, men du uttrycker det redan väldigt bra. Faktum är dock att överenskommelsen inte alltid var speciellt tyst, vissa journalister talade öppet om ett dåligt samvete över att inte ha tagit ställning mot NyD när det begav sig, och lovade att det aldrig skulle hända igen.

Även om det är lätt att vara lite revisionistisk så får vi aldrig någonsin glömma att 7K och media hade ett helt annat självförtroende för 15-20 år sedan. Det som är helt otänkbart för dem att säga idag (till exempel alla bevingade citat från Mona Sahlin) var något som på den tiden kunde passera helt utan att ifrågasättas. Den svenska debatten under början på 2000-talet kan närmast jämföras med hur det hade varit om opinionen idag hade visat att C har 40 procent, MP 15 procent och V 10 procent.

Jag håller dock inte med dig helt och hållet i andra halvan. Det var så uppenbart redan 2002 att Folkpartiet endast bluffade med sitt tal om språktester, något som frustrerade SD-väljare väldigt mycket. Om vi leker med tanken att FP hade fått egen majoritet 2002 (uteslutet, jag vet) så finns det inte en chans att de hade infört några språktester. Jag tror även att SD hade kommit in i riksdagen redan 2006 om det inte hade varit för språktestbluffen.

Här har vi ytterligare en skillnad mot hur det ser ut idag. Idag så kommer partier inte undan med att säga en sak och göra en annan. Se bara på vilket avtryck i opinionen som sossarnas senaste utspel om invandringen gav.
2018-05-20, 12:33
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Nja, det lår faktiskt vara Inizio som är sämst på sin patetiska 16,9%. Det bekräftar helt vad jag sa direkt första månaderna om deras förändring från att alltid ligga tredje bäst till att hamna absolut sämst numer även med med marginal uppåt. Att det inte var en verklig förändring utan att Inizio KAPADE typ 5 procentenheter rakt av för att man ville det och inget annat. Det kan vem som helst se idag i och med förändringarna jämfört med alla andra institut.

Hade det varit samma metod och viktning som förut så hade Inizio hamnat på runt 21-22% för Sverigedemokraterna denna månad skulle jag säga.
Satan, det missade jag.

Förövrigt bra och komiskt nyanserande inlägg Crispy, håller med dig i allt.
2018-05-20, 12:35
Medlem
FlashyBears avatar
6 av 7 är ute. Det är bara Ipsos som är kvar.
SD = (19,4 + 23,1 + 16,9 + 23,0 + 18,7 + 19,2) / 6 = 20.05%

Om Ipsos visar igen 17:
(19,4 + 23,1 + 16,9 + 23,0 + 18,7 + 19,2 +17) / 7 = 19.61%
18:
(19,4 + 23,1 + 16,9 + 23,0 + 18,7 + 19,2 +18) / 7 = 19.78%
19:
(19,4 + 23,1 + 16,9 + 23,0 + 18,7 + 19,2 +19) / 7 = 19.9%

Så nästan 20%

Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Ingen jätteökning som i Sifo, hur kommer det sig? Och UK var inte så stabil som du trodde? Själv tror jag det blir slakt på valdagen.
Judemaffianfick fick panik och vet inte vad som de ska göra! Givetvis!
Låg IQ alert!
2018-05-20, 12:35
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Exakt vad i Ulf Kristerssons och Moderaternas uttalanden får dig att tro att de planerar att gå fram med en egen budget efter valet med stöd av SD? Att plussa ihop procenttal för olika hypotetiska konstellationer är ointressant eftersom M inte tänker samarbeta med SD. Inte samregera eller samarbeta eller samtala eller samverka, punkt. Dessutom avgörs riksdagsmajoriteter med mandat, ej procenttal i opinionsundersökningar. Ditt exempel ger inte 100%. Men mandaten i riksdagen blir alltid 100%. Alltid...

Citat:
Samtidigt säger UK att han inte vill bilda regering med S heller. UK vill alltså inte bilda regering med SD, men inte heller S. På någon av dessa punkterna ljuger han. Fö r att han kommer tvingas välja.

Jag tycker tvärtom procenttalen i opinionen är mycket intressanta. För tex M + SD majoritet.

För att få 25% av mandaten i riksdagen krävs ca 24% av rösterna, förutsatt att inget parti ramlar ur riksdagen. Ramlar ett ur krävs ca 23% av rösterna. Ramlar två ur krävs det ca 22%. M.a.o. förefaller det inte helt orealistiskt att det kan bli så.

I ett sådant läge krävs det att minst två av S, M eller SD accepterar att samarbeta, i någon form. S säger sig inte villa samarbeta med M eller SD. M säger sig inte vilja samarbeta med S eller SD. Och SD säger sig vilja samarbeta helst med M, men går ej det kan nog S funka också.

Så står både S och M bakom detta även valet blir det ett extra val, föjt av nya extra val fram tills någon (eller båda av dem) ändrar sig. Jag har svårt att tro att det är något de önskar sig. Väljarna lär straffa dem för att de krånglar och ej vill ta ansvar för landet.

Med detta inte sagt att M eller S egentligen vill samarbeta med varandra, eller med SD. Det är helt klarlagt att de inte vill. Men frågan är om de har så mycket att välja emellan. Alternativet är att de dels förlorar riksdagsmandat i ett eventuellt extra val. Samt att deras antagonist kanske väljer att förhandla med SD och på så vis snuvar dem på regeringsmakten.

Men det ska bli spännande att se vad som händer efter valet.
2018-05-20, 12:41
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Citat:
Det här är ju ändå riktigt intressant.

Alltså det jag har gått och grubblat på länge nu, är varför det första invandringskritiska partiet i Sverige inte kom in förrän 2010? Jag menar, nu är jag mycket yngre än er, men 90-talet var väl ändå då de riktiga problemen med migrationen började komma, dock ännu i en mindre skala. Sedan på 00-talet så vet jag ju själv att det var då det började balla ur orentligt. Medan nu på 10-talet är ju det totalt katastrof och folk på många håll vågar knappt gå ut i förorter eller om de bor nära flyktingboenden.

Om vi säger som såhär, om Ny Demokrati aldrig hade skapats, och på ett sätt inte skämt ut den invandringskritiska rörelsen(de blev invandringskritiska mot slutet). Tror ni att ett parti som SD då redan hade kunnat komma in 2002 eller 2006?

För det är ju just detta som är problemet, SD kom alldeles försent in i svensk riksdag. Dessutom tar det ett par år att påverka övriga partier till en mer migrationskritisk linje(var ju först år 2014 eller 2015 som de första svängningarna började komma).

Hade SD kommit in 2002, så är jag övertygad om att de lyckats få opinionen och partierna att svänga långt innan 2015, och dessa avskyvärda enorma volymer av migranter hade aldrig kommit. Nu sitter vi istället i skiten.

Har tänkt på detta också. I Danmark och Norge såg vi ju partier som liknade NyD komma in redan på 1970-talet. Dessa utvecklades i en invandringskritisk riktning under 1980-talet. Det fanns alltså redan partier i deras parlament. Bägge partier hade karismatiska partiledare. Mogens Glistrup i Danmark, Carl I. Hagen i Norge. Ny Demokrati hade Bert och Ian, men efter att de lämnade partiet åt sitt öde fanns ingenting. När Mogens och Hagen lämnade över ledarskapen var partierna redan etablerade. Hade Bert och Ian stannat kvar i NyD är jag säker på att de kunnat klara sig kvar i riksdagen, men istället fick vi stjärnor som John Bouvin.

SD å andra sidan visste nog folk knappt att de existerade innan 2002, åtminstone var det då jag först hörde talas om SD. Och dess partiledare Mikael Jansson är ju inte den mest karismatiske. Det är inte Jimmie heller, men då var problemen redan så uppenbara. Jimmie är dock statsmannamässig nog för att kunna bli accepterad som statsminister.
I en parallell verklighet skulle kanske någon som Sven-Olle Olsson blivit partiledare, däremot var han lite väl gammal vid det laget. Eventuellt att Sven-Olle blivit hyllad inom C och tagit över det partiet och drivit det i en invandringskritisk riktning.

En annan anledning är väl SD:s rötter i extremhögern på ett helt annat vis än motsvarande partier i Norge och Danmark. Det höll nog SD tillbaka alldeles för länge. Det hade nog varit bättre för Jansson och gänget att ha skapat ett helt nytt parti 1995 istället för att behålla samma parti. Då hade vi möjligtvis kunnat se SD i riksdagen tidigare, och en mer Dansk utveckling.
2018-05-20, 12:42
Medlem
FlashyBears avatar
För de som inte trodde på att "hemliga" mätningar finns!

https://twitter.com/anderslindberg/status/998096291757510656
Citat:
Anders Lindberg

Många mätningar just nu.

Men om det skiljer en dryg procent mellan SD och M (och SD dessutom säkert underskattas) ligger nog hela vårt partisystem pyrt till. Hela balansen bygger på ju att M eller S blir störst respektive näst störst.
Citat:
Torbjörn Sjöström

@t_sjostrom
Novus/svt maj
M fortsatt med, SD fortsatt upp
M 20,6 -1,5
L 4,4 -0,6
C 9,4 +0,2
KD 3,5 +/-0
S 26,9 +/-0
V 8,4 +0,3
MP 4,3 +0,3
SD 19,2 +1,0
M+L+C+KD 37,9 -1,9
S+V+MP 39,6 +0,6

WOW!
2018-05-20, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
"Post PK" beror bara på att man inser att inom kort så kommer det med stor sannolikhet vara SD och M som bestämmer om budget och finansiering av Public Service och Presstöd.

"PK elitens" största skräck är att man drar tillbaka förslaget om finansering av SVT via skattesedeln. Då skulle "Public Service's annalkande död" vara ett faktum.

Exempel: Veckans plötsliga reportage kl fem i tolv där man kritiserade 7K för att de vänt i retoriken om invandring och stödde Jimmy mot Ygeman handlar bara om att de vill kunna säga - "Titta vi är visst opartiska"

Patetiskt men logiskt. Money talks...

Kanske det. Ett förlorat förtroende är dock riktigt riktigt svårt för att inte säga omöjligt att återfå. Jag tror man får begrava SVT/SR och starta upp på nytt med mer eller mindre helt nytt manskap. De riktlinjer som PS har som de bara struntar i måste skärpas. Straffen måste skärpas. Granskningsnämnden är ett skämt. Lika icke-trovärdiga som att TV4 kritiskt intervjuar Wolodarski på DN.

Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Intressant som fasen. Har tre mycket närstående familjemedlemmar som arbetar i väldigt kvinnodominerande yrken. Måste fråga dem om detta med valkompasser och hur snacket går "kollektivt" på jobbet om SD senaste tiden. Vet sedan tidigare från en av dem att SD ökat stort på den avdelning hon jobbar (äldrevården.) Med de andra två vet jag inte. Kan vara intressant även om det bara är anekdotiska exempel.

Om det nu är så att kvinnorna på allvar och relativt plötsligt börjat röra på sig i riktning mot SD, då borde det verkligen ha funnits nån form av katalysator som verkat gemensamt på dem, eller blir kvinnor plötsligt politiskt "samspelta" på samma sätt som när de bor ihop under samma tak och omedvetet synkar sin menstruation...?

Kvinnor har väl generellt mer av ett "flockbeteende" i sig än män, som är mer av ensamvargar? Skulle det vara så att större grupper av kvinnor "plötsligt" börjar söka sig till SD, kan resultatet bli att partiet går genom taket i opinionen och få ett uppsving vi inte sett hittills. Lite teorier och spekulationer från min sida, men blir spännande att följa utvecklingen.

Jag vill minnas att man i någon OU, kanske yougov, såg att nästan 40% av männen röstade SD. Kommer kvinnor starkt på slutet så ligger +30% greppbart.

Citat:
Det här är ju ändå riktigt intressant.

Alltså det jag har gått och grubblat på länge nu, är varför det första invandringskritiska partiet i Sverige inte kom in förrän 2010? Jag menar, nu är jag mycket yngre än er, men 90-talet var väl ändå då de riktiga problemen med migrationen började komma, dock ännu i en mindre skala. Sedan på 00-talet så vet jag ju själv att det var då det började balla ur orentligt. Medan nu på 10-talet är ju det totalt katastrof och folk på många håll vågar knappt gå ut i förorter eller om de bor nära flyktingboenden.

Om vi säger som såhär, om Ny Demokrati aldrig hade skapats, och på ett sätt inte skämt ut den invandringskritiska rörelsen(de blev invandringskritiska mot slutet). Tror ni att ett parti som SD då redan hade kunnat komma in 2002 eller 2006?

För det är ju just detta som är problemet, SD kom alldeles försent in i svensk riksdag. Dessutom tar det ett par år att påverka övriga partier till en mer migrationskritisk linje(var ju först år 2014 eller 2015 som de första svängningarna började komma).

Hade SD kommit in 2002, så är jag övertygad om att de lyckats få opinionen och partierna att svänga långt innan 2015, och dessa avskyvärda enorma volymer av migranter hade aldrig kommit. Nu sitter vi istället i skiten.

När jag lyssnar på gamla SVT-klipp från 90-talet så låter oron och argumenten från de invandringskritiska exakt som idag och svaren från PK/MSM på samma sätt exakt som idag.
Tex
https://www.youtube.com/watch?v=Dw8w7LmXszE

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Alltså det stora problemet med NyD var inte att de skämde ut den invandringskritiska rörelsen, utan att asylkramarrörelsen fick så oerhört gott om tid på sig att svetsa dubbelförstärkt pansar över alla hål som ett nytt invandringskritiskt parti skulle kunna krypa in genom.

En vaccination är ju som du vet en modifierad pyttedos av en patogen, så det räcker till att bilda antikroppar men utan fara för verklig smitta. Det är vad NyD bidrog med, vaccination. Genom sitt illa förberedda galoschprojekt lyckades Ian & Bert med konststycket att vaccinera rikspolitiken mot invandringskritik. 7K ingick en tyst kartellbildning kring att annorlunda invandringspolitik inte ska användas som ett konkurrensmedel. Som att det var “fusk” att rida på invandringskritisk opinion.

Men det dröjde inte länge innan den bröts, för Leijonborg hade panik över att han låg nära riksdagsspärren bara med 3 månader kvar till valet 2002, så till de övrigas irritation tryckte han på stora förbjudna boosterknappen märkt “invandring” och fick direkt en fullstor apolloraket intryckt i rövhålet och sen åkte han med ett belastning på 10 G rakt upp i 13,4% på några veckor. Brukar tänka på honom när det bryggs teorier om att PK-folk är så religiöst besatta av att vi ska ha gigantisk invandring att de är beredda att offra vad som helst för att det ska fortsätta. Sure. Leijonkork behövde bara känna en enda kallsvettdroppe i pannan för att det skulle bli viktigare att använda invandringskritik som gummibåt för att försätta sitt lilla pissparti i säkerhet. “Det är en mänsklig rättighet för alla i hela världen att få svenskt medborgarskap utan krav på motprestation!” “Du Lars du har 3,9...” “Va? Eh, sätt dom jävlarna i skolbänken! Vi kan för fan inte ha hottentotter som irrar runt på gatorna utan att tala begriplig svenska!”

Så var det kanske men vad kunde NyD gjort annorlunda? Kan det inte ha varit så istället att folk överlag helt enkelt inte var drabbade i sin vardag? Att NyD gjorde "allt" rätt men talade för döva öron.

Edit:
Du tror inte att Lilla Saltsjöbadsavtalet förstört mer än något annat?

Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Om man skall resonera utifrån befintlig bevisning och inte räds konspirationsteorier tror jag att den effektivaste ”agendastyrningen” av svensk politik och MSM var under tiden mellan Wachtmeister och Jimmies närvaro i Rilsdagen, dvs 1994-2010. Under dessa år fanns det ingen röst i riksdagen som ifrågasatte narrativet, ingen inre rädsla i etablissemanget att man kunde ha fel samt, viktigast, problemen var fortfarande så små att det hjälpligt gick att styra allmänhetens intresse från all information om invandrarmängder, brottslighet och demografiska förändringar och allmänheten lät sig också beredvilligt förledas. Det är lättare att äta blå än röda piller.

Resultatet ser vi nu: ett förlamat rike vars folk är hotat att uppnå minoritetsstatus inom 10 år. De där 16 åren under radarn befäste katastrofen. Självklart kommer en reaktion i den svenska folkspillran. Den är dock för sen. 16 år för sen. Annars hade vi haft det som Danmark nu, med betydligt bättre prognos. Jämför våldtäktsstatistiken mellan länderna.

Eftersom Sverige i många avseenden är extremt och konformt gissar jag att reaktionen och med tiden lösningarna kommer vara extrema. Man brukar säga att den kritiska massan är 15%. Invandringsmotståndet är på 70-80%. SD har redan 15% så frågan är vad den kritiska massan på 15% för att åstadkomma förändring verkligen är för något. Det borde nog dagens politiker fundera över.
Senast redigerad av in84ever 2018-05-20 kl. 12:51.
2018-05-20, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Även om man slipper direktkonfrontation med en telefonröst så verkar kopplingen till namn/person eller telefonnummer bestå.
Det kan nog vara ett hinder om man tror att uppringarna som jobbar åt opinionsinstitut bedriver systematisk åsiktregistrering och vidarebefordrar den till makthavarna, ja. Det är oftast så det börjar. Efter max ett dygn blir vräkt och avskedad, ens bankkonton töms och eletroniska legitimationen slutar fungera. Man försvinner från alla sökbara register på nätet. Slutligen försvinner man även IRL. Anledningen till att 7K släppte på så stor invandring 2015 var just att maskera att befolkningen samtidigt minskade med hundratusentals SD-sympatisörer som man likviderat (bokstavligen, vätskeform alltså) och ersatt med statslösa och ensamkommande. Två flugor i en smäll. Det kan stå “Bengt Svensson” på dörren men om du försöker ringa är det en röst med kraftig brytning som svarar “Challå dä Bänkt”. Finns hela villaområden där alla är utplånade och ersatta med statister. Som av en händelse är det endast de som blir uppringda av Ipsos väljarbarometer, medan de äter lösgodis med gelatin gjord på försvunna SD-sympatisörer.

Nej, men skämt åsido så har väl alla OI en integritetspolicy om att svar behandlas anonymt och att efterbearbetningen är frikopplad från inhämtningen. Sedan kan man naturligtvis aldrig lita 100% på att detta efterlevs, så är det ju med allt. Plus att de som inte känner till integritetspolicyn kan känna tillräckligt med olust för att avböja deltagande, så en policy gör nog varken från eller till vad gäller bortfallet.
2018-05-20, 12:51
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Exakt! Elitens vaccinationsprogram 1991-94 med Westerberg som sjuksköterska är nyckeln till katastrofen. Danmark, återigen, hade haft Glistrup utan att skandalisera invandringsmotstånd.
Nja, Glistrup spårade ut rätt hårt på slutet. Men man lyckades ändå upprätthålla en kontinuitet genom att när Fremskridtspartiet splittrades 1995 så bildades direkt Dansk Folkeparti av Pia Kjærsgaard & Kristian Thulesen Dahl & de vettigaste krafterna från Fremskridtspartiet hoppade med över & kunde fortsätta jobba. Tre år senare, 1998, var det val & Dansk Folkeparti kom direkt in med 7.4% av rösterna.

I Sverige fick vi ingen sådan kontinuitet mellan Ny Demokrati & SD. Utan här fick 7-klövern tid på sig för den vaccinationskampanj du beskriver.
2018-05-20, 12:55
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
För de som inte trodde på att "hemliga" mätningar finns!

https://twitter.com/anderslindberg/status/998096291757510656

WOW!
Hur skulle dessa hemliga mätningar rent praktiskt gå till? Man måste ju fortfarande fråga mellan 1000 och 2000 personer, och dessa borde rimligtvis reagera på samma sätt som om Sifo ringer.

De som är nervösa över att uppge SD över telefon blir ju knappast mindre nervösa om uppringaren säger att han eller hon genomför en superhemlig mätning på uppdrag av S.
2018-05-20, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Att det inte var en verklig förändring utan att Inizio KAPADE typ 5 procentenheter rakt av för att man ville det och inget annat.
Det råder ingen tvekan om detta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in