2018-05-19, 23:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Då förstår jag. Du hävdar inte att flickorna har ME. Du hävdar inte heller att det finns något sjukintyg. Du har inte heller sett detta sjukintyg. Stämmer detta nu, så att ingen kan missförstå saker och ting? Du förvirrar många ser du.
Rektor har varit tydlig med att det finns ett sjukintyg. Jag tror henne.
Citera
2018-05-19, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dilberts
Rektor har varit tydlig med att det finns ett sjukintyg. Jag tror henne.

Det finns ingen som tror att rektorn ljuger om sjukintyget. Vad vi diskuterar är intygets äkthet och vad som stod i det. Det förstår du med. Frågan är även när det kom till skolan och om hemundervisningen startade innan dess.
Citera
2018-05-20, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Precis så kan det ha gått till. Om han var så iskall, var han verkligen sjuk då? För mig tippar detta åt ond. Varför?

Nej, inte ond. Kalla det totalt hjärnmörker. Läser man hur andra kärleksfulla fäder har mördat sina familjer så förstår man att det måste slagit slint och att hjärnan är bortkopplad. Skulle förövarna överlevt så skulle de säkert inte förstå vad de gjort.

Däremot om två föräldrar planerar och mördar sina halvkrassliga barn så kan jag hålla med om att det är ond egoism. Speciellt om det är två föräldrar som verkar kunnat tala för sig och planerat sina liv så fulländat som föräldrarna i Bjärred.
Citera
2018-05-20, 07:29
Medlem
Läs! Artikel från dagens Aftonbladet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6n04l0/irma-15-lever-med-obotliga-sjukdomen-det-ar-sa-jobbigt

15 årig tjej med ME/CFS där det även talas om borrelia och dyr antibiotikabehandling i Tyskland

Är det intravenös antibiotika man menar?

Låter läskigt likt så som det sägs att A hade det.
Citera
2018-05-20, 07:33
Medlem
Rodjas avatar
Det har kommit en del nya registrerade, då vill jag påminna om
en P1-dokumentär som heter Vem ska bota Maja?

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/602573?programid=909

Så dålig kan man bli efter Gardasil.

Obs! Jag är för det sedvanliga vaccinationsprogrammet för barn, så gör mig inte
till en flummig motståndare mot vaccinationer som flera gjorde i början av
tråden.

Men det har framkommit flera otäcka biverkningar av detta vaccin.

En dokumentär som är väl värd att lyssna på, hur det påverkar hela
familjen.

Kan ha varit ett problem i familjen H/B med. Min teori.
Citera
2018-05-20, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag tycker inte det är as simple as that. När jag läste tidning uppfattade jag det som att man avvaktade tills man hade ett intyg, sen fattade man beslut och sen fick M hemundervisning. Så då tycker jag informationen från tidningen är missvisande. Fick hon komplett hemundervisning fom augusti och läkarintyg kom in i november, så måste det ha fattats ett beslut kring hemundervisning i avvaktan tills läkarintyg kommer in och medan utredning pågår. Och sen fattades det ett beslut till. Tycker inte att man kan tolka tidningstexten och rektors uttalande riktig så.

Som sagt hemundervisning hanteras mycket restriktivt och att ett barn får komplett hemundervisning under utredningstid är nog inte vanligt, antar jag, om det nu var så.

Vid ett möte Inför höstterminen 2017 misstänkte H och O att M drabbats av samma symptom som A, men något intyg fanns inte.
De så att utredning pågick.
Nytt möte i Augusti där ännu inget inget intyg fanns och M hade påbörjat sin undervisning hemma på ett preliminärt beslut.
Ett senare möte i Okt- November skiftet kom ett intyg in och beslut fattades.
Kan väl vara detta rektorn syftar på när hon säger att det finns alltid en risk man lyssnar för mkt på föräldrarna
Rektorn vet säkert att det finns oegentligheter kring besluten och dess förfaringssätt.
De baserade sitt preliminära beslut endast på föräldrarnas misstankar och As intyg.
Men det viktigaste är väl en dock att intyg kom in.
Citera
2018-05-20, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Läs! Artikel från dagens Aftonbladet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6n04l0/irma-15-lever-med-obotliga-sjukdomen-det-ar-sa-jobbigt

15 årig tjej med ME/CFS där det även talas om borrelia och dyr antibiotikabehandling i Tyskland

Är det intravenös antibiotika man menar?

Låter läskigt likt så som det sägs att A hade det.

Tjejen i artikeln har genomgått samma behandlingsinsatser som A. Det tyder på att föräldrar till barn med dessa symtom följer samma mönster. Man går till nätet, hittar olika forum där man pratar om behandlingsalternativ.
Det blir Tyskland och det blir Gottfrieskliniken. Via nätforumen blir man indoktrinerad om att detta är de enda rätta vägarna att ta. Men blir man botade, blir man hjälpta? Utfallet verkar inte vara så. Ändå vänder sig människor gång på gång till dessa behandlingar. Varför? Jo, forum fulla med hjärntvättade människor som propagerar för att det är dessa metoder som gäller och inga andra.

Man skuldsätter sig. Familjen i artikeln har drabbats av ekonomiska bekymmer. O har beskrivits som spelberoende. Kan ha varit hans sätt att komma ifrån skulder för att betala dyra behandlingar.

Reagerar även på annat som framkom i artikeln. Tjejen i artikeln tecknar, har en figur som favorit från spelvärlden. Alltså orkar hon hålla sig sysselsatt med dataspel och tecknande. Hon har en frisyr (färgat och rakat i sidorna) som kräver regelbundna besök hos frisören. Det orkar hon.

Summa summarum: Läkarvården måste aktivt ta ett samlat grepp om dessa drabbade familjer! Annars är de hänvisade till kvacksalverilösningar och är i farozonen att få en raserad ekonomi. Människor och föräldrar som är beredda att göra allt gör dem också sårbara! Och det kan sluta i tragedier, såsom i fallet med Bjärred.
Citera
2018-05-20, 09:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Vid ett möte Inför höstterminen 2017 misstänkte H och O att M drabbats av samma symptom som A, men något intyg fanns inte.
Nytt möte i Augusti där ännu inget inget intyg fanns och M hade påbörjat sin undervisning hemma på ett preliminärt beslut.
Kan väl vara detta rektorn syftar på när hon säger att det finns alltid en risk man lyssnar för mkt på föräldrarna
Rektorn vet säkert att det finns oegentligheter kring besluten och dess förfaringssätt.
De baserade sitt preliminära beslut endast på föräldrarnas misstankar och As intyg.

Det finns också tillstånd där preliminära diagnoser sätts (adhd, autism, tourette, trötthetssyndrom mm) under utredning om alla symtom pekar i en riktning, innan man får den slutgiltliga. Detta sker ofta för att utredningen kan ta tid men att man behöver anpassa för individen under tiden. Symtomen påverkar ju i vilket fall, även om de inte fått ett namn ännu.
Citera
2018-05-20, 09:43
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta
Tjejen i artikeln har genomgått samma behandlingsinsatser som A. Det tyder på att föräldrar till barn med dessa symtom följer samma mönster. Man går till nätet, hittar olika forum där man pratar om behandlingsalternativ.
Det blir Tyskland och det blir Gottfrieskliniken. Via nätforumen blir man indoktrinerad om att detta är de enda rätta vägarna att ta. Men blir man botade, blir man hjälpta? Utfallet verkar inte vara så. Ändå vänder sig människor gång på gång till dessa behandlingar. Varför? Jo, forum fulla med hjärntvättade människor som propagerar för att det är dessa metoder som gäller och inga andra.

Man skuldsätter sig. Familjen i artikeln har drabbats av ekonomiska bekymmer. O har beskrivits som spelberoende. Kan ha varit hans sätt att komma ifrån skulder för att betala dyra behandlingar.

Reagerar även på annat som framkom i artikeln. Tjejen i artikeln tecknar, har en figur som favorit från spelvärlden. Alltså orkar hon hålla sig sysselsatt med dataspel och tecknande. Hon har en frisyr (färgat och rakat i sidorna) som kräver regelbundna besök hos frisören. Det orkar hon.

Summa summarum: Läkarvården måste aktivt ta ett samlat grepp om dessa drabbade familjer! Annars är de hänvisade till kvacksalverilösningar och är i farozonen att få en raserad ekonomi. Människor och föräldrar som är beredda att göra allt gör dem också sårbara! Och det kan sluta i tragedier, såsom i fallet med Bjärred.

Barnen, såväl som vuxna blir äntligen bekräftade. Apatin som dom lider av får ett ansikte, blir till en sjukdom........
Citera
2018-05-20, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09

Tack, Elli09, då förstår jag hur det har gått till.
Citera
2018-05-20, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Barnen, såväl som vuxna blir äntligen bekräftade. Apatin som dom lider av får ett ansikte, blir till en sjukdom........

De skulle behöva hjälp inom psykiatrin. Apatiska och deprimerade 15 åringar borde inte stämplas med en kronisk sjukdom där en del av företrädarna suiciderar. Stackars flicka.
Citera
2018-05-20, 10:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
De skulle behöva hjälp inom psykiatrin. Apatiska och deprimerade 15 åringar borde inte stämplas med en kronisk sjukdom där en del av företrädarna suiciderar. Stackars flicka.

Du låter övertygat tvärsäker på vad flickan lider av. Har du träffat henne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in