2018-05-19, 14:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfman
Enligt mitt minne och amatörmässiga känsla för aerodynamik, är det ett lite galet påstående. Vid manöver är det helt klart en fördel med canard. Vid statiskt flygande är jag inte lika säker. Ett "vanligt" plan med konventionellt tyngdpunkts- och lyftcenterförhållande blir jag inte förvånad om det har ett mindre motstånd i planflykt än ett instabilt plan med canard. Manöverförmågan blir däremot därefter. Med instabilitet måste det väl ändå vara bara fördelar med canard? Att välja bort canarder brukar väl endast vara en fråga om smygegenskaper, inte aerodynamiska nackdelar.
Kan inte påstå att jag kan slänga ur mig en massa säkra fakta i frågan, men Gripen är väl rätt känt för att ha ett lågt luftmotstånd som till en del uppväger den lite lägre TWR:en. Att Gripen skulle ha ett HÖGT motstånd har jag aldrig hört talas om.
Gripen är ett litet fpl, det ger rimligen lågt motstånd. Som sagt jag är inte tillräckligt kunnig för att kunna uttala mig. Den jag talade med tyckte att F16 hade en mer passande konfiguration.
Jag vill minnas att man tittade både på luftintag typ F16 och kombinerade sådana med ryggintag.
Även enbart deltavinge.
Anledningen till canard skulle vara bättre lyftkraft och lättare använda på kortbana.
Citera
2018-05-19, 22:41
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GothamCity
USA skippade dedicerad onboard för länge sen. Dom kör mestadels med släpad sändare som ALE-50 och -55. Världens genom tiderna dyraste onboardsystem, nämligen störaren till B1 kompletterades med en simpel ALE-50. Det hade ju inte behövts om störaren gjorde jobbet. Att man inför störmoder i radarn i modern AESA är en annan sak. Det är för ett speciellt syfte som inte handlar om störning mot robot.

USA har on-boardstörsändare på F-16, F/A-18C/D, F/A-18E/F, F-15C, F-15E, F-22, F-35A/B/C, B-52, B-1B och B-2...
Citera
2018-05-19, 23:13
Medlem
GothamCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
USA har on-boardstörsändare på F-16, F/A-18C/D, F/A-18E/F, F-15C, F-15E, F-22, F-35A/B/C, B-52, B-1B och B-2...

Om vi bortser från radarkapaciteten så har vi få kvar som sänder från plattformen, B-52 har ju ALQ-172 men både F-16 och F-18 har ALE-55 (alltså använder ombordstörsändaren för att skapa störsignalen men den sänds offboard). F-15 är väl den som sticker ut. B-1 förlitar sig på ALE-50 nuförtiden och inte på ALQ-161. Vad har F-35 och B-2 för dedicerad onboardstörare?
Citera
2018-05-20, 00:11
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Om vi bortser från radarkapaciteten så har vi få kvar som sänder från plattformen, B-52 har ju ALQ-172 men både F-16 och F-18 har ALE-55 (alltså använder ombordstörsändaren för att skapa störsignalen men den sänds offboard). F-15 är väl den som sticker ut. B-1 förlitar sig på ALE-50 nuförtiden och inte på ALQ-161. Vad har F-35 och B-2 för dedicerad onboardstörare?

F-16 har AN/ALQ-202.
F/A-18 har AN/ALQ-165.
F-35 har AN/ASQ-239.

Vilket system B-2 använder idag vet jag inte, men för c.a 5 år sedan, drog man igång en upphandling, för att ersätta det då befintliga störsändarpaketet.
Citera
2018-05-20, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
F-16 har AN/ALQ-202.
F/A-18 har AN/ALQ-165.
F-35 har AN/ASQ-239.

Vilket system B-2 använder idag vet jag inte, men för c.a 5 år sedan, drog man igång en upphandling, för att ersätta det då befintliga störsändarpaketet.

Det er Next Generation Jammer (NGJ) som planlegges også brukt på B-2. Så at USA ikke satser på dette er selvsagt bare tullprat.
https://defensesystems.com/articles/2017/07/10/next-gen-jammer-navy.aspx
Citera
2018-05-20, 09:38
Medlem
GothamCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Det er Next Generation Jammer (NGJ) som planlegges også brukt på B-2. Så at USA ikke satser på dette er selvsagt bare tullprat.
https://defensesystems.com/articles/2017/07/10/next-gen-jammer-navy.aspx

Nej man tänker sig inte använda NGJ på B-2. Däremot tänker man skydda B-2 och F-35 med störning från NGJ. Men plattformen är Growler så vi pratar eskortstörning. Inte onboardstörning för skydd mot robotar.
Citera
2018-05-20, 10:24
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Nej man tänker sig inte använda NGJ på B-2. Däremot tänker man skydda B-2 och F-35 med störning från NGJ. Men plattformen är Growler så vi pratar eskortstörning. Inte onboardstörning för skydd mot robotar.

Alla F-35 ska kunna bära NGJ och därmed ersätta EF-18 utan att man behöver ha några specialbyggda telekrigkärror.

Vad gäller B-2, så har man aldrig publicerat vilka kapaciteter som ingår i AN/APR-50, men vi kan konstatera att den nya radarn (ja eller de två nya AESA-radar som ska installeras i varje flygplan)
har en robust telekrigförmåga, som kommer att täcka den främre hemisfären. Huruvida BAE* kommer att använda delar från NGJ i B-2** vet vi inte, men det får betraktas som sannolikt.

(*) Som har fått uppdraget att uppgradera B-2.ans telekrigsystem och ta fram NGJ.
(**) För att B-2 även ska få den offensiva telekrigförmåga som USAF vill att kärran ska ha.
Citera
2018-05-20, 10:28
Medlem
Citat:

Det vet du ingenting om. NGJ er et helt nytt system som først var planlagt å komme for F-35, men så ble det bestemt at EA-18G Growler skulle bli første bærer. Selvsagt kommer "NGJ" etterhvert på flere plattformer.
Citera
2018-05-20, 19:31
Medlem
GothamCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Det vet du ingenting om. NGJ er et helt nytt system som først var planlagt å komme for F-35, men så ble det bestemt at EA-18G Growler skulle bli første bærer. Selvsagt kommer "NGJ" etterhvert på flere plattformer.

Det jag påstår mig kunna säga är att NGJ inte kommer att användas varken av F-35 eller B-2 eller annan plattform för egenskydd mot robotar. Det är ett eskortstörsystem och eskortstörning är
effektivt. Min kritik riktar sig mot onboard som skydd mot robotar, vilket den slutgiltiga duellen handlar om. Men visst kan du undgå upptäckt så riskerar du inte att hamna i robotduell. Men det görs inte med egen onboardstörning.
Citera
2018-05-23, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Gripen är ett litet fpl, det ger rimligen lågt motstånd. Som sagt jag är inte tillräckligt kunnig för att kunna uttala mig. Den jag talade med tyckte att F16 hade en mer passande konfiguration.
Jag vill minnas att man tittade både på luftintag typ F16 och kombinerade sådana med ryggintag.
Även enbart deltavinge.
Anledningen till canard skulle vara bättre lyftkraft och lättare använda på kortbana.

Ja, den är liten, men det är inte det väsentliga i det här fallet. Den har fortfarande lägre TWR. Om Gripen hade en sämre aerodynamisk utformning med högre luftmotstånd än F-16, hade Gripen haft en kännbart lägre topphastighet, eftersom Gripen har mindre kraft per kilo. Allt jag har läst och hört pekar på att Gripen har god acceleration och hastighet som F-16 trots lägre TWR. Logiskt sett borde det innebär att Gripen har lägre luftmotstånd. Slutresultatet verkar åtminstone inte lida några större men av canarder, så eventuellt ökad motstånd borde vara försumbart. Canardernas positiva lyftkraft ger en fördel vid start och landning, ja. Det är just det som ger bättre manöverförmåga och borde vara mer effektivt ur motståndssynpunkt. Jag är absolut inte någon expert jag heller, men det låter lite skumt att det skulle ha varit ett misstag. Är du säker på att personen verkligen hade den erfarenheten han påstod? Det kan ju även vara så att han hade sitt lilla område att koncentrera sig på, och inte riktigt hade koll på de andra områdena? Det är inte ovanligt att folk i stora projekt inte vet ett skit om vad andra sysslar med eller hur annat än just deras område fungerar.
Ja, det skissades en del på olika lösningar, som under andra SAAB-projekt. Det är roligt att titta på "kunde ha varit"-skisser, som ser mer eller mindre Sci-Fi ut.
Citera
2018-05-24, 05:04
Medlem
DragonOnWall8s avatar
ÖB ute på en liten flygtur!
https://www.youtube.com/watch?v=l5LS0DTruDQ
Citera
2018-05-24, 09:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfman
Ja, den är liten, men det är inte det väsentliga i det här fallet. Den har fortfarande lägre TWR. Om Gripen hade en sämre aerodynamisk utformning med högre luftmotstånd än F-16, hade Gripen haft en kännbart lägre topphastighet, eftersom Gripen har mindre kraft per kilo. Allt jag har läst och hört pekar på att Gripen har god acceleration och hastighet som F-16 trots lägre TWR. Logiskt sett borde det innebär att Gripen har lägre luftmotstånd. Slutresultatet verkar åtminstone inte lida några större men av canarder, så eventuellt ökad motstånd borde vara försumbart. Canardernas positiva lyftkraft ger en fördel vid start och landning, ja. Det är just det som ger bättre manöverförmåga och borde vara mer effektivt ur motståndssynpunkt. Jag är absolut inte någon expert jag heller, men det låter lite skumt att det skulle ha varit ett misstag. Är du säker på att personen verkligen hade den erfarenheten han påstod? Det kan ju även vara så att han hade sitt lilla område att koncentrera sig på, och inte riktigt hade koll på de andra områdena? Det är inte ovanligt att folk i stora projekt inte vet ett skit om vad andra sysslar med eller hur annat än just deras område fungerar.
Ja, det skissades en del på olika lösningar, som under andra SAAB-projekt. Det är roligt att titta på "kunde ha varit"-skisser, som ser mer eller mindre Sci-Fi ut.
Det fanns en Prof. Sven-Olof Ridder som var extremt skeptisk till JAS konfigration med bla instabiliteten.
Jag gissar att den jag talade med influerades av honom till en del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in