Citat:
Ursprungligen postat av
GothamCity
Bara för min förståelse. Hur ska signalspaning mot sändarens signatur hjälpa mig att vinkelstöra en målsökare i en robot med ombordstörsändning? Det är ju inte riktigt så att sändarsignaturen berättar tillräckligt mycket om hur mottagaren och signalbehandlingen i roboten fungerar.
Signalspaningen syftar till att motta signaler från framförallt radarstationer (eftersom de har större uteffekt än t.ex en aktiv sökare i en robot, och det finns en viss problematik i att signalspana mot aktiva robotmålsökare som jag tror du förstår ganska väl). Semiaktiva system eller system direktstyrda av markbunden radar är mer relevant, även om aktiva sökare också har fysiska begränsningar. Vinkelavhakning är en ganska specifik metod för att störa en eldledningsradar.
Rent krasst kan man väl säga att beroende på hur radarn är utformad rent fysiskt och vilken (vilka) princip (er) den använder för att fungera kan störsändaren sända ut felinformation till mottageren. Det är här signalspaningen kommer in, radarpulser från radarsystem kan mätas och analyseras. Utifrån det kan man härleda hur radarantennen är utformad och hur systemet fungerar. Vilka frekvenser sänds ut, hur ofta/starka, hur skiljer sig radarpuls mot radarpuls, etc. Därifrån kan man utforma motmedel (bla. EW).
Hur vår exempelrobot ska vinkelavhakas (eller rättare sagt, hur vi vinkelavhakar belysningsradarn) beror på systemets utforming. Jag kan ge basala koncept om det är av intresse, men information om moderna system får du fråga FOI om.
Ursäktar om inlägget är rörigt, är ganska trött. Får återkomma med piggare ögon.