2018-05-19, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Ja deras symptom gick i Skov kan man väl säga.
Nej jag skriver att de hade diagnos idiopatisk trötthetssyndrom.
Men det finns en postare i tråden som sett läkarintyg på ME.
Detta var inget vi visste om.
Men det är möjligt att det kändes in November med Ms läkarintyg och av någon anledning så har de inte talat om detta.
Allt började med As borrelia som hon de facto blev frisk från efter beh.
Detta var 2015 efter ett fotbollsläger.

Fick M ett nytt läkarintyg i november eller var det hennes första? Vet du det kanske?
Citera
2018-05-19, 20:10
Bannlyst
Citat:
Ja deras symptom gick i Skov kan man väl säga.
Nej jag skriver att de hade diagnos idiopatisk trötthetssyndrom.
Men det finns en postare i tråden som sett läkarintyg på ME.
Detta var inget vi visste om.
Men det är möjligt att det kändes in November med Ms läkarintyg och av någon anledning så har de inte talat om detta.
Allt började med As borrelia som hon de facto blev frisk från efter beh.
Detta var 2015 efter ett fotbollsläger.

Tack för informationen om att bägge flickorna hade ett varsitt syndrom!
Det ställer i och för sig till det ytterligare för några ivriga skribenter i tråden, men det går väl i linje med skolans, sjukvårdens och polisens uppgifter samt en hel del andra omständigheter som annars hade kullkastat förnuft och logik.
Citera
2018-05-19, 20:19
Medlem
Citat:
Vem har sagt att töserna var isolerade ?? Det är spekulation som plötsligt blivit sanning i denna tråd 🤔Jag har tidigare nämnt att det finns foto på hela familjen firandes midsommar jul m.m tillsammans med vänner på vänners konto och instagram.Jag har också en gång påtalat att O och H hade olika synsätt på tösernas symptom.De var heller inte helt främmande för Bjärred när de flyttade dit då Oskars farfar och farmor har bott i traktern. Vet att farfar, farmor och även Os bror är begravda där så jag antar att de är födda och uppvuxna där innan de flyttade till Stockholm.Obs detta är dock bara en gissning och inget jag vet till 100 %.

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
OHs bror?
Dock begravd i Jönköping.

Karl Johan Henkow. Födelsedatum:1975-03-22 Dödsdatum:1975-03-26 Gravsatt:1975-04-14 Ort:Svenarum Församling:Jönköpings Kyrkogårdsförvaltning Kyrkogård.

Jag vill bara i all välmening rätta dig Remark angående hur gammal Oskars och systerns
lillebror var när han dog - han var endast 4 dagar gammal, ej 3-4 år.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Newmann-Picks sjukdom (Socialstyrelsen)

"Om neurologiska symtom utvecklas mellan 6 och 15 års ålder talar man om juvenil neurologisk form. De första sjukdomstecknen är ofta kognitiva svårigheter med koncentrationssvårigheter och svårigheter att skriva."

"Symtomen är fortskridande med tilltagande kognitiva svårigheter, kataplexi, ataxi samt svårigheter att prata och svälja. Det är vanligt med ofrivilliga, ihållande muskelsammandragningar som ger vridande upprepade rörelser och onormal kroppshållning (dystoni). Ungefär hälften får epilepsi. Med tiden utvecklas även spasticitet. Cirka 90 procent av de med den juvenila formen har förstorad mjälte och/eller lever."

En variant/form inträffar i väldigt tidig ålder varpå barnet dör 3-4 års ålder.

Den juvenila inträffar 6-12 års ålder.

Då den är ärftlig undrar jag vad Os lillebror dog i vid 3-4 års åldern.

"Ibland, men det är ovanligt, upptäcks sjukdomen först i vuxen ålder (vuxenformen). Sjukdomen är förmodligen underdiagnostiserad bland vuxna eftersom det kan vara svårt att upptäcka en mjältförstoring hos vuxna. Vertikal blickpares är vanligt, men ger inte alltid symtom. Psykiatriska symtom förekommer ofta och kan finnas flera år innan de neurologiska symtomen visar sig. Exempel på psykiatriska symtom är psykotiska tillstånd med vanföreställningar och hallucinationer, nedstämdhet, beteendeavvikelser och social isolering. Efterhand utvecklas också neurologiska symtom liknande dem vid den juvenila formen, men epilepsi är inte så vanligt."
Citera
2018-05-19, 20:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Jag gör ett försök men med bakgrundsfakta varför jag tror så:

Jag ser Scheeles uppgifter som trovärdiga, första två dagarna, tills hen börjar referera till ”andra i tråden”, PM, andras säkra källor osv. men Scheeles egen direktkontakt, en polis, som säger att O hittas hängd och att flickorna ligger prydligt i sina sängar, tror jag på. Fanns någon till som hade samma information tidigt. Detta är början till min övertygelse om att det bara finns en förövare. Generellt sett så spelar det ingen roll för min teori om det är en mamma eller pappa som är förövare. Jag ser inget genusperspektiv i det här annat än att mer än 95% av familiciden, där båda föräldrarna hittas döda, har utförts av pappan.

Jag ser Elli09 som trovärdig. Det är en spökskrivare men under en kort tid så såg jag att hens uppdragsgivare tog över pennan. Det märks ändå att de som finns bakom Elli09 försöker konkretisera vad de upplevt. Oavsett om de tar parti för O så ser jag att de försöker ge en objektiv bild. Det blir värdefulla fakta. Jag beklagar deras situation och förstår att de har det väldigt jobbigt.

Armstark uttryckte det som att fakta för det här fallet ryms på baksidan av ett frimärke. Det är sant. När Stehlitz drog igång en frankeringsmaskin så blev det för mycket som jag inte inte tror på.

Jag tror på pianolärarinnan i Elisabet Höglunds krönika. En pianolärare som träffar sin elev en gång i veckan under några år hinner uppfatta nyanser och har andra barn och föräldrar att jämföra med. Därför så tror jag inte heller att Moa var speciellt sjuk.

Jag tror inte att polisen rullat tummarna sedan den 19 januari. Den tekniska undersökningen var inte klar förrän efter 60 dagar. Jag tror faktiskt att poliser är smarta och jobbar förutsättningslöst. Två olika presstalesmän från polisen har i olika intervjuer sagt att de inte ännu vet om brevet är äkta. Det är omständigheterna runt omkring det som gör att de tror på brevet. Alla intervjuerna tror jag.

Brottscenariot? Jag är inte som Avd.9 som spelar upp en film. Jag kan gissa att man tar död på sina barn i deras sömn. Kanske kvävning. Sin fru kanske man stryper eller kväver. Hade detta hänt i USA hade nog alla varit skjutna. I Danmark så tror jag det användes kniv men jag har läst om värre vapen också. Jag tror inte man orkar göra allt under samma dygn. Kanske dödar frun först och låter henne ligga i ett låst gästrum? Jag tror inte att det var kalabalik eller någon som jagade sina offer genom huset. Jag tror att O var noggrann.

Någon kan säkert det här bättre men RMV borde konstaterat om någon dött genom hängning eller strypning eller förgiftning men de verkar haft svårigheter ändå att bestämma hur och när alla dött. Kanske inte de menar alla men i alla fall någon eller några av offren. Det är polisens tekniska undersökning tillsammans med analyserna hos NFC som skall ge de svaren.

Ja, man får verkligen hoppas att polisen arbetar förutsättningslöst utifrån de fakta som finns och inte som du, utifrån en inre föreställning om att O var ensam GM och att flickorna var friska trots all fakta om motsatsen. Det hade varit närmast brottsligt oprofessionellt av dem. Men nu vet vi ju alla redan att de inte gör det, efter pressmeddelandet där de avslöjade vad de är övertygade om.
Senast redigerad av Dilberts 2018-05-19 kl. 21:06.
Citera
2018-05-19, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dilberts
Ja, man får verkligen hoppas att polisen arbetar förutsättningslöst utifrån de fakta som finns och inte som du, utifrån en inre föreställning om att O var ensam GM och att flickorna var friska trots all fakta om motsatsen. Det hade varit närmast brottsligt oprofessionellt av dem. Men nu vet vi ju alla redan att de inte gör det, efter pressmeddelandet där de avslöjade vad de är övertygade om.

Använder ditt eget uttryck: Du måste frigöra dig från hur du vill att det skall vara. Du har kört fast. Släpp sargen. Flickorna var inte så sjuka dom du vill tro. Polisen har noll intresse i offrens eventuella sjukdomar.
Citera
2018-05-19, 21:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Använder ditt eget uttryck: Du måste frigöra dig från hur du vill att det skall vara. Du har kört fast. Släpp sargen. Flickorna var inte så sjuka dom du vill tro. Polisen har noll intresse i offrens eventuella sjukdomar.

Jag? Jag använder mig av den information som finns och drar logiska slutsatser utifrån denna.
Information och fakta är mina sarger och jag kommer likt Occham inte släppa den.

Flickorna var defacto sjuka. Inte dödssjuka men sjuka. All fakta talar för det.
Att släppa den informationen (sargen) vore att köra i diket.
Citera
2018-05-19, 21:23
Medlem
[quote=Elli09|64093895]
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Det blir kortslutning i min hjärna ibland.

Självklart pratas det.Det är precis lika svårt för släkt och vänner att få ihop det.
Detta är inget som någon någonsin kunde föreställa sig.
Ja det är ju frågan...hur de kunde få hemundervisning?
Som jag skrev innan så var det största problemet tösernas trötthet.Inget annat, men de hängde ju med och hade inga inlärningsproblem.
Tror det framkom när någon journalist läste protokollen.
Ska se om jag hittar det.
Vad jag själv har fattat det som så skulle de haft svårt med ljud och för mycket intryck som gjorde dem trötta och svårt att koncentrera sig i skolan.
Detta skrev jag också om i början på mina inlägg.
Tack för svar Elli, förstår att alla grubblar och vänder/vrider på allt. Om det är svårt för oss att föreställa sig vad som hände är det säkert än värre för de anhöriga att förstå.
Citera
2018-05-19, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag är dålig att spekulera på detaljnivå kring hur ett brott kan ha gått till och har egentligen ingen lust att göra det heller. Det finns flera saker att tänka på. I det australiensiska fallet är det efter 22 år fortsatt oklart (eller vissa tycker det är oklart) vem som har begått brottet faren eller sonen och där har man ändå en överlevande person som har vittnad. Så polisutredningar verkar inte alltid vara 100% rätt, det har vi väl alla hört eller läst om. I det kanadensiska fallet där kvinnan var med att planera (bevisad, hon tillstod planeringen av brottet; hon kunde man förresten se som en kvinnlig anomisk gm), så påstod hon att hennes man skär upp hennes handleder. Hon dömdes till livstid för planeringen, tror jag, men ej för morden på barnen som hennes make genomförde. Jag är inte säker att hennes version stämde, men tror den kunde inte motbevisas. Hade hon dött, med den bevisning som fanns att hon skrev avskedsbrev, och man hade sett henne förblödd med öppnade pulsåder - jag är inte säker att man hade antagit att det var mannen som hade gjort detta (om han gjorde det, det förblev oklart, tror jag, polisen och ambulansen var på platsen nästan direkt och inte dagar efter).

Jag föreställer mig ett scenario där H har dött på ett sätt som kan var mord eller självmord (till exempel genom en substans) och där försvarsskador saknas. Brevet med hennes underskrift finns. Men det övertygar mig inte i nuläget. I ett fall i USA fanns sms till mannen som hade skrivits över en längre period där det framgick att kvinnan var med i tankarna kring en familicide. Otrolig att någon annan skulle ha gjort det (skrivit sms från hennes telefon 1 månad tillbaka). I fallet i Kanada fanns gm i livet som kunde förhöras. Så jag vet ju inte vad polisen har för bevisning i Bjärreds fallet. H kan ha varit med på allt möjligt. Att barnen var sjuka, att hemundervisning skulle göras, etc. men att vara med på familiciden, därför krävs det ju bevis eller? Samma gäller så klart för O om han är gm. Men OM O var den sista som bevisligen dog och med den osannolikheten för två gm, så tycker jag att det krävs bevisning för att det var 2 gm som är mer än en underskrift och en dödsorsak som kan vara mord eller självmord (min spekulation i och med att jag inte har något annat att gå på). Det kan ha varit viktigt för gm att dölja de egentliga motiven och hur dådet har skedd.
Mitt fetade, jag tror det famns något mer som styrkte detta tex en video. Som scheele skrev är det så att om info läcker vet några saker som inte ens anhöriga vet under utredningens gång. Jag tror aldrig de skulle gå ut med den infon så tydligt och klart om det fanns minsta tveksamhet.
Citera
2018-05-19, 21:28
Medlem
Citat:
Elli09
Vad är din uppfattning om Missans vittnesmål?
Jag tänker närmast på henne uppfattning och barnens sjukdomar, eller rättare sagt frånvaro av sjukdomar, samt hennes personbeskrivningar av Oskar och Hanna.
Missan kan väl delvis ha rätt då hon säger sig ha mött töserna kan hon upplevt dem friska.Deras sump.är inget som syntes utåt.Tror de mer upplevde skolan som.påfrestande och tröttade ut dem.
Jag har från början i mina inlägg skrivit att tösernas diagnos har varit ifrågasatt av många
Vad gäller Missans beskrivning av O och H känner jag inte alls igen.Men jag har varit skeptisk till Missan.
Jag har foto på på både O och H från början av December skrattandes och pratandes vid ett långbord vid julmiddag tillsammans med vänner.
Att han burit mössa el keps inne kan ju bero på att han kom in från trädgården.
Citera
2018-05-19, 21:31
Bannlyst
Hm, söker man på Ideopatiskt trötthetssyndrom framkommer ingen information om att det är en diagnos. Däremot kommer Kroniskt trötthetssyndrom upp i de flesta rubriker till söksvaren.
Citera
2018-05-19, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Fick M ett nytt läkarintyg i november eller var det hennes första? Vet du det kanske?
Det var det första som kom in.Och jag tänker då att de kanske också ändrat As diagnos till ME.
Men jag skrev redan då till Frank som säger sig ha sett intygen att de hade ju långt i från alla dessa symptom som krävs innan diagnos kan ställas.
Citera
2018-05-19, 21:41
Medlem
Citat:
Hm, söker man på Ideopatiskt trötthetssyndrom framkommer ingen information om att det är en diagnos. Däremot kommer Kroniskt trötthetssyndrom upp i de flesta rubriker till söksvaren.

Ja jag vet inte, bara info jag har fått från mkt nära vän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in