2018-05-19, 19:12
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Historik
Ja det låter ju minst sagt konstigt...
När jag tränade spårning på hobbynivå så kunde min hund hitta mig med lätthet 1km in i skogen.

Men å andra sidan vore det ju otroligt korkat att placera ut kroppen flera dagar senare, mycket märkligt.

Du gick själv till ditt gömställe. Då kunde hunden spåra. Om någon blir t ex körd i en bil, eller buren och dumpad så tror jag att det kan bli svårare för jycken att hitta rätt. Då har den inget spår att följa utan får fånga upp lukter i vinden.

Det är ganska ofta, som människor och inte hundar, hittar döda, tycker jag. Vi går vanligtvis omkring på bakbenen och får därmed bättre överblick och fångar också lukter, som konvektionsströmmarna lyft upp ovan hundnivån.

Det är inte alltid så lätt att vara hund som vi människor tror.
Citera
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Skulle hon ha varit dumpad från en bil så är GM bra dum som dumpar henne där från motorvägen. Då kan ha ta henne till något annat ställe. Så nej, knappast dumpad från bil. Snarare insläppad till fyndplatsen från cykelvägen/cykelbron.

Tror GM har baxat hennes kropp över bullerplanket från sidan med bebyggelse, hon var 164 cm lång läste jag någonstans och verkade späd. GM hade adrenalinpåslag och planket ser inte särskilt högt ut.

Fruktansvärt att hantera ett lik som en sopsäck.
Citera
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Polisen i Sverige är så värdelösa som inte kunde hitta denna kropp, har dom inte tränade hundar längre ??
Värrdelöst arbete av Örebro polisen.

Har de letat vägen ner från hennes bostad ens?
Citera
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orobanche
Det är inte ovanligt att kroppar förvaras innan de dumpas. Det kommer obduktionen att svara på. Likfläckar till exempel. Är platsen där hon hittades mordplatsen? Hur har hon mördats? Svaren kommer inom sinom tid. Även döda kroppar kan berätta en historia om vad som hänt.

Om det skulle vara en så pass förslagen GM så att han åker tillbaka med kroppen i bil och dumpar henne där med idéen att området redan är genomsökt och därför är den minst troliga platsen att någon kommer leta på igen? Men jag har svårt att tro något sådant. Måste vara extremt stor risk att bli sedd från motorvägen om man stannar en bil där. Jag har aldrig varit i Örebro, men enligt Google Maps tycker jag platsen är extremt märklig.
Citera
2018-05-19, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Kanske finns en öppning i planket?

Har kroppen släpats dit måste det finnas en öppning nånstans för annars verkar det vara Låååång väg att runda bullerstängslet.

Kroppen verkar också ha legat nästan kloss an mot planket om man ska se efter hur fotograferna fotar.
Som att kroppen "kastats" över.
Citera
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Probix
Verkligen. Ibland känns det som att "privatspanare" gör det polisen borde gjort ...

Det är ju givetvis en fråga om resurser. Att sätta trehundra personer som läser igenom kommentarer och kollar foton finns ju inte eftersom polisen metodiskt och noggrant måste dokumentera allt enligt vissa processer för att det ska kunna leda till ett hållbart åtal.

Hur man än vrider och vänder på det så krävs det ju teknisk bevisning för att realistiskt kunna fälla någon, oavsett hur mycket internet drama vi lyckas gräva fram. Men polisen är duktig om det bara är rätt utredare som får tid att ta sig an det.
Citera
Medlem
Honan6s avatar
Polisen misstänkte direkt människorov.

Ett föremål hittas av privatperson i ett skogsområde nära hemmet. Föremålet har koppling till den försvunna.

En död kropp hittas av privatperson på en plats nära hemmet och enligt pressen misstänker polisen brott.

Om det är Lena, så kan man undra varför hon inte hittades tidigare och av polis istället för av privatpersoner.
Antingen har kroppen dumpats nyligen eller så har platsen varit för nära.

Om kroppen skulle finnas på den sida som vätter mot motorvägen, borde väl avspärrningen och tält synas från vägen?
Citera
Medlem
allegragellers avatar
Citat:

Kan så vara!
Citera
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Tror GM har baxat hennes kropp över bullerplanket från sidan med bebyggelse, hon var 164 cm lång läste jag någonstans och verkade späd. GM hade adrenalinpåslag och planket ser inte särskilt högt ut.

Fruktansvärt att hantera ett lik som en sopsäck.

Det är väl hennes vikt som spelar roll i sammanhanget, inte längden. Hur höga är planken?
Citera
2018-05-19, 19:14
Medlem
Hon kanske gömde flyktingar och blev våldtagen och mördad av dom?
Citera
2018-05-19, 19:16
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Polisen misstänkte direkt människorov.

Ett föremål hittas av privatperson i ett skogsområde nära hemmet. Föremålet har koppling till den försvunna.

En död kropp hittas av privatperson på en plats nära hemmet och enligt pressen misstänker polisen brott.

Om det är Lena, så kan man undra varför hon inte hittades tidigare och av polis istället för av privatpersoner.
Antingen har kroppen dumpats nyligen eller så har platsen varit för nära.

Om kroppen skulle finnas på den sida som vätter mot motorvägen, borde väl avspärrningen och tält synas från vägen?

Det finns en avspärrning nere vid motorvägen, vid vägskylten som indikerar avfarten. Kolla NA
Citera
2018-05-19, 19:16
Medlem
Carreidass avatar
Citat:

Nej men planket börjar några tiotal meter från där hon hittades. Det ser ut som om det går att gå runt.
Se kartan...
https://www.hitta.se/kartan!~59.28889,15.18641,18.9318375732354z/tr!i=DsFNMZQS/tileLayer!l=1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in