2018-05-19, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
God morgon,

Precis som MeggieCleary så tror jag att polisen bildade sin uppfattning om brevets sanningshalt efter sina intervjuer med folk omkring paret Henkow. Polisen har säkert fått höra ungefär samma version som denna tråd hade vid den tiden. Att O hade en orimligt svår situation hemma, knappt kunde hålla huvudet över vattenytan, en psykiskt sjuk fru och väldigt sjuka barn. Dvs de berättelserna som jag ser att O själv berättat för flera kollegor och troligtvis även för rektor. Vad sa H:s kollegor och familj till polisen? Kanske att de märkt att hon varit nedstämd, arbetat mera hemifrån än normalt, tackat nej till familjesammankomster etc. Ja, att de förstått att något tyngde henne.

Varför lämna ut så mycket negativ information om sin familj som O verkar ha gjort? Hatade han H eller ville han bortförklara varför han själv uppträdde annorlunda och var djupt deprimerad?

Barnens sjukdomar verkar inte ha varit problemet i familjen. Elli09 berättar att barnen inte alls var så sjuka. De var dessutom inga små barn längre utan kunde klara sig själva. Familjen hade alla möjligheter att skaffa hjälp om de hade behövt avlastning.

Hemundervisningen? Kanske bara en fix ide av en eller båda föräldrarna? Att flickorna skulle skyddas från skolans miljö? Att flickorna skulle bli smartare än andras barn? Kanske inte ens hotet att hemundervisningen skulle upphöra var något som utlöste familiciden? Bara ett ytterligare irriterande moment att någon annan skulle bestämma över deras liv?

Problemet som jag ser det är att O medvetet har spridit ut en version av hemsituationen som inte stämmer. Bl.a. de väldigt sjuka barnen och hade problemen med H funnits i verkligheten skulle han kontaktat H:s arbetsgivare, läkare, föräldrar, broder.

Problemet är att O raderade sin linkedin och Facebook.

Problemet är att O hittades hängd.

Problemet är att ryktet säger att O hjälpt H att dö.

Problemet är att anledningen till familiciden som beskrivits i avskedsbrevet inte är sant.

När det gäller familicide, där båda föräldrarna hittas döda, så brukar närmaste omgivningen alltid stå helt oförstående. Det är alltid en familj som haft goda förutsättningar och alltid månat om sina barn. När det så småningom rullas upp att förövaren hade slut på förmögenheten, skulle förlora sitt jobb, skulle bli lämnad i en skilsmässa så kan ingen heller förstå att det, vad detta världsliga bekymmer nu var, skulle vara anledningen att döda hela sin familj. Det som utspelar sig i en djupt deprimerad människas huvud kan ingen frisk hjärna förstå.

Jag råkar tyvärr känna ett par narcissister och de fungerar precis så. De vill verka speciella inför sin omgivning, vill utmärka sig. Vill gärna att andra ska tycka synd om dem och ska beundra dem för hur mycket de kämpar. Framhäver gärna och ofta hur jobbigt de har de och hur mycket de får kämpa. De har det alltid lite värre än alla andra och om nåt går fel är det alltid någon annans fel.
Citera
2018-05-19, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dilberts
Vuxna paranoida gränspsykotiker tenderar att hålla sig borta från att publicera uppgifter om sig själva på nätet.

Det gör väl mängder av vuxna (flertalet?), mig själv inräknad. Kan inte se någon som helst anledning att fläka ut mig på nätet, men mängder av anledningar att inte göra det. I mina ögon tyder Hs osynlighete bara på sunt förnuft.
Citera
2018-05-19, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Tja, nu är ju inte allt här riktig logiskt i den här tråden och inte i det egna resenomang alltid heller.
Så visst har man en tendens att nappa mer på vissa uppgifter än andra - tror inte att någon här är fri från detta. Jag har ändrat uppfattning om vissa saker fram och tillbaka. Men så här tolkar jag just det du fråga om:

Elli09 skrev att barnen var trötta, att föräldrarna var bekymrade kring detta, men att det fanns långa perioder där de var hyfsad friska, att de kunde resa och vara med på fest. Att familjen inte förstår varför sjukdomen skulle vara en orsak vad som hände. Allt som skulle kunde förklara familjen kunde ju föras fram. Det är inte mycket som har framförts hittills och med det menar jag inte någon ursäkt, men en beskrivning av den situationen föräldrarna var i. Så om barnen var mer sjuka än Elli09 skriver, så vet jag inte varför man inte skulle berätta detta. Hen har sett barnen själva. Och det har flera i familjen gjort.

De andra uppgifterna om hur mycket O var på vårdcentralen eller om han faktiskt var i Tyskland kan Elli09 inte veta själv. Hen var inte med där. Där är hen beroende på de uppgifter som O eller H lämnade.

Mitt fetade! Detta har jag också tänkt mycket på: det som eventuellt skulle kunna betraktas som förmildrande eller förklarande orsaker i sammanhanget, borde väl föras fram? Om flickorna hade haft en diagnosticerad, svår och obotlig sjukdom, så borde det väl finnas ett intresse av att bara gå ut med den informationen? (fast ingenting är ju egentligen förmildrande eftersom man aldrig dödar sina barn oavsett diagnoser).

Eftersom vi inte vet vad flickorna led av, så kan det lika gärna ha rört sig om psykiskt ohälsa som någonting annat. Att ha ett deprimerat barn är givetvis tärande för föräldrar, och orsakar mycket lidande även hos föräldrarna. Olyckliga barn ger olyckliga föräldrar. Många föräldrar blir litet valhänta inför egna barns psykiska ohälsa, och vet inte hur de skulle kunna hjälpa - trots att de inte vill annat än just hjälpa de unga.

Det kan dröja ett tag innan föräldrar inser vad det handlar om. Till att börja med kan man tro att det rör sig om just "trötthet" och att barnet borde "skärpa sig" eller ta sig samman och bita ihop.

Kanske kunde A inte förmå sig att gå till skolan på grund av sitt psykiska mående. I sin förtvivlan över detta kanske föräldrarna drev igenom hemundervisningen. Det var tänkt som en hjälp till A, men blev kanske blev det tvärtom. A kan ha gått ner sig mer och mer, vilket ökade föräldrarnas förtvivlan.
Citera
2018-05-19, 16:57
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Vad är det för sanning som får sprickor? Vi vet inte vad O har förmedlat till de närmaste. Ej heller vad H har förmedlat. Men det som har kommit fram kanske är samstämmigt.
Sanningen är att vi inte vet vad sprickor är eller om O är en spricka?Har förmedlat O om sprickor?
Det tål att kluras på
Citera
2018-05-19, 17:04
Medlem
Citat:
Ingen vet förutom polisen hur många läkarbesök som har gjorts och vilket syftet. Mångs jär ifrågasätter inte de uppgifter och källan till detta som finns.

Jag tror inte det är svart och vit med beviljande av hemundervisningen. Jag tror att man antingen vill ha hemundervisning och det var det man ville och så har man försökt att driva det eller att man uppfattade att A hade några symptom som trötthet och man trodde att hemundervisning var bäst.
Ingen lärare och ingen rektor behöver passivt titta på och tror att detta är fake och man gör inget.
Jag tror att man såg att det fungerade i hemmet och opponerande sig inte mot en vältalig/två vältaliga föräldrar samt att man hade ett läkarintyg. Som jag skrev tidigare om någon föräldrar påstod eller upplevde det så att As hälsa OCH prestation försämrades i skolmiljö - hur kan man då som rektor nekar hemundervisning? Och så fungerade detta utmärkt hemma. Men jag tror skola försökte varje terminsstart att försöka att få A tillbaka i alla fall delvis eller på labb eller något. Skolan är förpliktat till det, jag tror att man försökte och att det var på gång i januari igen. Angående M fattar jag inte hur det hela gick till. Men jag tror till och med rektorn var tveksamt och beviljade det först när läkarintyg var på plats för att graderar sig. Men om det kommer fram att inga kuratorbesök har genomförts för flickorna, där tror jag att skolan kommer att få kritik - med rätt, tycker jag.

Håller med om mycket du skriver. Hur kan man som rektor neka hemundervisning? Om hemundervisning tycks vara vad eleven behöver, om föräldrarna är vältaliga och påstridiga och om det visat sig att undervisning i hemmet fungerade, men däremot inte undervisning i skolan? Alla i skolan agerade i god tro och med elevens bästa för ögonen. Ett läkarintyg med beskrivning av "kronisk trötthet" hjälpte också till. Det är inte säkert att ens rektor innerst inne förstod eller trodde på den diffusa åkomman "kronisk trötthet" men att hon böjde sig för omständigheterna.

Med facit i hand kan man möjligen tänka att det kanske varit till större hjälp för barnen om hemundervisningen dragits in tidigare. Då hade situationen kanske "kraschat" och någon hade blivit tvungen att gå in i familjen och se vad som egentligen var problemet. Eller så hade morden bara tidigarelagts...

Det är väl kanske så man tänker inom skolan idag, när man ändrat på reglerna kring frånvaro från skolan, med automatisk orosanmälan vid mer frånvaro än en viss procent, osv.
Citera
2018-05-19, 17:29
Bannlyst
Att barnen var sjuka är en av de bäst belagda uppgifterna vi har tillgång till.

Varför är de så viktigt att bestrida denna uppgift hos så många?

Det ger en förklaring till skolans och polisens agerande, det är rimligt utifrån det som föräldrarna uppgivit, läkarintyg, sjukbesök, hemundervisning och mycket annat.
Det vi har fått höra i tråden är några vittnen som beskrivit flickorna som sjuka. Missan har sagt att Moa inte var sjuk i maj under pianolektioner, Elli09 har svävat lite på målet och till slut sagt att de i alla fall inte var dödssjuka. Rockkungen förnekade sjukdom men ändrade sig och sa till slut att de var mycket sjuka.

Att de inte var dödssjuka låter rimligt utifrån de officiella källor vi har. Det gör inte morden mindre felaktiga. Det är INTE ens i närheten av ett moraliskt alibi, vilket det inte heller gett om de var dödssjuka. Ingen kan sia om vad forskning och mirakel kan göra i framtiden

Vad är det som driver er att förneka flickorna sina sjukdomar trots alla bevis för dem?
Senast redigerad av Dilberts 2018-05-19 kl. 17:46.
Citera
2018-05-19, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Bra och tänkvärt. Jag tycker dock det är viktigt att hålla i åtanke att O kan ha lidit av tvångsyndrom och eller "autismdrag" vilket delvis innebär en nedsatt förmåga till metakognition - perspektivtagande. Han kan alltså ha hanterat prestation sämre än en typisk person.

Tror också att idén med hemundervisning kan ha varit del av någon form att "tvång" hos en förälder. Man kan kalla det tvång eller fix idé eller någonting annat - men det verkar som om åtminstone en förälder hade en stark övertygelse om att skolmiljön var till skada för barnen. Om barnen led av "kronisk trötthet" så var föräldrarna kanske rädda för att barnen skulle bli ännu "tröttare" av att gå i skolan. Det blev därmed livsviktigt att förhindra vanlig skolgång, för att undvika en katastrof, det vill säga att barnen blev sämre. Detta kändes säkert mycket jobbigt för den förälder som det gällde (eller om det var båda) och det blev viktigt att slåss för sin sak, med hjälp av vältalighet.

Frågan är om denna "fixa idé" var en del av förälders sviktande psykiska hälsa, som så småningom blev allt sämre och ledde fram till morden.

Alternativet skulle kunna vara att A hade blivit hemmasittare på grund av någon form av dåligt mående. Om hon inte kunde komma till skolan så fick skolan komma till henne.
Citera
2018-05-19, 18:03
Medlem
Citat:
Det går inte heller ihop med de sjukintyg barnen hade, med alla vc-besök, läkarbesök och utredningar, Elli09s uppgifter om Borrelia, över en rektor och en handfull lärare som passivt tittar på medan barnen hemundervisas friska, med polisens pressmeddelande, med de insatser man försökt och misslyckats med för att anpassa undervisningen, med andra uppgifter i tråden som vittnar om sjuka barn, en kärleksfull mor som tittar på och två barn som spelar med i charaden.

Hade man inte vetat att de var friska hade man nästan kunna sluta sig till att de var sjuka.

Citat:
Jag tror att Elii09 till och med har uttryckligen sagt att M INTE hade borrelia. Så om det finns ett inlägg där hen påstår att båda A och M har borrelia så vore jag intresserad av det.

Jag kanske blev felinformerad, skickar frågan vidare....
Citera
2018-05-19, 18:18
Medlem
Citat:
Att barnen var sjuka är en av de bäst belagda uppgifterna vi har tillgång till.

Varför är de så viktigt att bestrida denna uppgift hos så många?

Det ger en förklaring till skolans och polisens agerande, det är rimligt utifrån det som föräldrarna uppgivit, läkarintyg, sjukbesök, hemundervisning och mycket annat.
Det vi har fått höra i tråden är några vittnen som beskrivit flickorna som sjuka. Missan har sagt att Moa inte var sjuk i maj under pianolektioner, Elli09 har svävat lite på målet och till slut sagt att de i alla fall inte var dödssjuka. Rockkungen förnekade sjukdom men ändrade sig och sa till slut att de var mycket sjuka.

Att de inte var dödssjuka låter rimligt utifrån de officiella källor vi har. Det gör inte morden mindre felaktiga. Det är INTE ens i närheten av ett moraliskt alibi, vilket det inte heller gett om de var dödssjuka. Ingen kan sia om vad forskning och mirakel kan göra i framtiden

Vad är det som driver er att förneka flickorna sina sjukdomar trots alla bevis för dem?

Jag skulle nog till och med kunna sträcka mig så långt som att både Oskar och Hanna inget önskade högre än att flickorna skulle bli friska och orka med skola och kompisar igen. Det var därför dom var noga med att det skulle vara målet vid varje ny uppföljning. Det måste ha blivit riktigt jobbigt när Agnes hälsa förbättrades efter tysklandsresan men inte varaktigt, det bör ha känts som att mattan rycktes undan under deras fötter.
Det finns absolut belägg för att vuxna med högre utbildning har tyckt om och trivts i skolan, särskilt sådana som själv väljer pedagogiska yrken. Så att Oskar valde universitetet som sitt huvudsakliga fält trots att han hade kunnat stanna inom privat sektor visar att han trivdes inom skolans värld och tyckte att utbildning är viktigt. Det känns oerhört märkligt att i det läget börja förfalska intyg och simulera sjukdomar för att hålla sina barn borta från något man själv trivs med.
Citera
2018-05-19, 18:21
Medlem
Nej Dillberts, Rockkungen tillstod inte att båda flickorna var mycket sjuka. Han/hon skrev att A var sjuk. Vilket du säkert minns när du blickar tillbaka i din långa trådtillvaro.
Vissa dör unga, andra verkar ha evigt liv.
Citera
2018-05-19, 18:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag kanske blev felinformerad, skickar frågan vidare....
Uppgiften om att Elli09 berättat att Agnes fick Borrelia och behandlades för denna i Tyskland, förmedlades som ett indirekt sätt att påtala för Snigeln att Elli09, trots Snigelns förvirring av att rektorn och Elli09 inte tyckte samma sak, inte har varit särskilt konsekvent i sina beskrivningar av flickornas fysiska tillstånd.

Jag har dock en känsla av att det inte gick hem, men det är nog inget som kan få det att göra det när man redan har bestämt sig på förhand om hur det ligger till.
Citera
2018-05-19, 18:25
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Till er som påstår er känna familjen/träffat dem/förmedlar uppgifter från andra:
*Hur såg det ut i familjens kylskåp/frys efter att de hade hittats?
*Ägde föräldrarna en motorsåg?
*Skulle H börja på en kurs efter nyår?
*Sågs familjen någonsin tillsammans? Alla fyra?
*Varför åkte O iväg på semester med flickorna utan H? Gick de varann på nerverna? Var kärleken bara en ridå?
*Kan någon av de ha prasslat vid sidan av?
*Eftersom O videoövervakade huset, var han misstänksam att någon av de övriga familjemedlemmarna hade något fuffens för sig?
*Undvek familjen kameror och att fastna på bild? Det kan i så fall vara mystiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in