2018-05-19, 13:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag kommer att avsluta mitt konto och öppna ett nytt med namnet Benskörhet om det skulle visa sig att båda var sjuka.

I borrelia.

Så jag är lite skeptisk till den uppgiften.

Det fina är att det finns en möjlighet att vara skeptisk till en enskild uppgift och ändå se helheten som de sammanlagda uppgifterna ger vid handen. Särskilt när uppgiften som skiljer sig från mängden bara är en trådsanning. Det kräver dock att man kan frigöra sig från hur man vill att det ska vara.
Citera
2018-05-19, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memmajemma
Jag tycker det är så märkligt att det finns bilder på O men inte H och barnen. Visst, vi har sett en bild på en ung H men är det bekräftat att det verkligen är hon?

På något sätt så skulle det stilla min nyfikenhet om jag fick ett ansikte på hela familjen. Vet inte hur ni andra tänker?

Agnes har väl en bild på sin instagram och är med på någon bild på tidigare fotbollslaget tillsammans med O. Tidigare fanns en porträttbild på Moa också från fotbollslaget, men jag tror den är borttagen nu. Finns 2 bilder på H - en ung ("skolkatalogsbilden") och en lite äldre ("mikrofonbilden") men en nytagen bild har jag inte sett på H.
Senast redigerad av Zebrima 2018-05-19 kl. 13:55.
Citera
2018-05-19, 13:57
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Nu skrev jag närmare bestämt följande: ”Ska man könsmarkera familicid riskerar man att underskatta allt annat som kan gå radikalt åt helvete, oavsett kön, men tar sig lite andra uttryck.”

Ondska tar sig olika uttryck. Givetvis spelar genus in. Allt annat vore ju högst enastående märkligt. Varför går inte gamla damer runt och slaktar manliga kroppsbyggare med stilettkniv?

Men om du könskodar manligt och kvinnligt endast så kommer du ingenstans. Men du kanske inte vill komma ngnstans? Du gör bara identitetspolitik av allt och inskärper de ingrodda könsroller som får somliga att till slut skära halsen av andra för att försvara en sådan.

Då får advokater och journalister mer att göra.

Det är klart att det känns otroligt att H skulle varit ”drivande” i det som hänt, men vad är ”drivande? Vill man behålla fattningen från vår horisont får man väl fråga sig vad som måste till av komplexa kringliggande omständigheter för att hon ska kunna vara med på tåget. Omvänt så har (hade) vi ju kommit så långt att det är helt otroligt att tänka sig att Oskar begått detta själv. Med alla tillgängliga fakta för handen så känns ju ändå ett gemensamt beslut fullt troligt och sannolikt.

Jag ser inga som helst problem i att omfatta den ”officiella versionen”. Däremot kan jag inte rekommendera den. Inte heller önskar jag mig nånsin någonsin att någon ska behöva befinna sig i den situation som de uppenbarligen befann sig i.

Har Förinte*sen ägt rum? Jotack. Betyder det att jag rekommenderar den formen av umgänge människor emellan? Nejtack. Betyder det faktum att jag nämner denna ändå att vi riskerar en uppsjö av folmord i Tensta och Helsingfors och Oslo och Skåne? Nä, det skulle jag hålla för högst otroligt. Man får nog räkna med åtminstone 150 års startsträcka på förinte*sen. Existensen av Flashback kanske skulle kunna korta tiden till 50 år, men det är ändå somliga förutsättningar som saknas.

Kommer det komma fler gemensamma familicide? Kanske det. Men det ser ju lite ut som ett klassproblem, så då kanske något görs åt saken...

Mamman tyckte kanske barnen for illa. Pappan fann kanske tröst i att de gick bort tillsammans i stället för en i taget under svåra umbäranden och oerhörd rädsla och dödsångest.

Sånt där behöver naturligtvis studeras.

Inte varför det inte kan hända och inte har hänt. Det är ideologiserat. Fråga vad som måste ha skett och hur det kunde gå dithän. Och hur de kunde ha fått hjälp.

Döden griper efter sitt bland människorna. Det har den alltid gjort och i betydligt högre grad för bara något halvsekel sedan. Det är det normala, historisk sett. Några kilar i förväg. På bättre eller sämre grunder.

Så ska man inte göra. Nä, men en del har det ganska tufft. Elelr tycker att de har.

Kanske Hanna tyckte att hon till slut måste ta beslutet eftersom Oskar inte kunde eller hade full motivation. Hanna var ju säkert ändå den som ansåg sig ansvarig för barnens emotionella utveckling. Så då är det kanske hennes sak att utsläcka deras liv. Det är väl ”jämställt”, då? Eller? Lattemorsans exekutivitet? Varför inte?

Sagor berättar man för barn. Här har nog realiteter rått. Hur länge kan vi hålla filofaxen upprät? Till Kristi Himmelsfärd, max. Och under stora plågor. Och utan att kunna lämna deklarationerna i tid. Och blir någon av oss inlagd är chansen försutten. Och om hemlärarna ringer socialen rörande en orosanmälan redan i februari så splittras vi.

Något sånt.

Finns inga under. Bara detaljer som förklarar hur tankarna gått. Eller kan ha gått.

Apropå ”isolering” så måste man väl ändå inte stilla undra om inte ”kraven från omgivningen” i högsta grad kan ha spelat in i deras beslut, och att en flytt till ett socialt mindre påpassat område än Bjärred hade kunnat få dem på lite andra tankar. Dvs. att relativt sett större isolering hade kunnat vara dem behjälpliga. En social orosanmälan lär riskera kunna komma tidigare i Bjärred än i rosengård för att omgivningens ”ribba” ligger betydligt högre och kraven från skolmiljön är mer akuta. De hade betydligt mer att ”leva upp till” i Bjärred, och de kraven kan, kanske, ha fått vågskålen att tippa över.

Nu var de ju en speciell sorts människor, som kanske hade ”tagit illa vid sig” av att bo i ett mer tillåtande område, vad vet man, men sett till kraven som vardagen uppenbarligen ställde på dem så hade de kanske upplevt det lättare att nå acceptabel standard i ett annat område, och inte känt att barnen ”for illa”, om det nu spelade in.

Det var bara en reflektion. ”Mindre isolering” (som ställer högre krav på ”välfungerande vardagsliv”), är inte utan vidare alltid det bästa, i det hänseendet. Dvs. om de sociala kraven är stressorer elelr inte kan efterlevas kan man behöva överväga flytta till ett område där sådana inte resulterar i att man isoleras, och man upplever sig välkommen med det man kan uppnå. Om ni förstår. De flesta begriper väl sånt, men det kanske ändå kan bidra till en form av statusbubbla som skapar tankar om mindervärde eller vanvård. Det är väl f.ö. ack så vanligt att föräldrar hackar ut varandras ögon innan de medger egna brister eller överväger tanken att ”byta ner sig” socialt genom att flytta ett par kilometer.
Citera
2018-05-19, 14:02
Bannlyst
Citat:
Då tar jag naturligtvis tillbaka berömmet.

Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Agnes har väl en bild på sin instagram och är med på någon bild på tidigare fotbollslaget tillsammans med O. Tidigare fanns en porträttbild på Moa också från fotbollslaget, men jag tror den är borttagen nu. Finns 2 bilder på H - en ung ("skolkatalogsbilden") och en lite äldre ("mikrofonbilden") men en nytagen bild har jag inte sett på H.

Vuxna paranoida gränspsykotiker tenderar att hålla sig borta från att publicera uppgifter om sig själva på nätet.
Citera
2018-05-19, 14:06
Medlem
MeggieClearys avatar
Jag skulle absolut kunna köpa att O mördade hela sin familj på eget bevåg men det finns inget som visar att det skulle ha gått till så. En fråga till er som tror att O är ensam GM: Hur tänker ni er själva brotts scenariot? Hur kommer det sej att polisens tekniker och obducenten inte lyckades upptäcka det? Har frågat tidigare men fick inget svar. Med all vänlighet.
Senast redigerad av MeggieCleary 2018-05-19 kl. 14:10.
Citera
2018-05-19, 14:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Ingen vet förutom polisen hur många läkarbesök som har gjorts och vilket syftet.

Fast om du hänvisar till Elli i en uppgift kan du väl inte dissa samma informant när hen kommer med en annan uppgift. Elli har beskrivit att Oskar for omkring till olika läkare med barnen, tom till Tyskland. Han skämtade enl. hen att de hade klippkort till vårdcentralen
Citera
2018-05-19, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag skulle absolut kunna köpa att O mördade hela sin familj på eget bevåg men det finns inget som visar att det skulle ha gått till så. En fråga till er som tror att O är ensam GM: Hur tänker ni er själva brotts scenariot? Hur kommer det sej att polisens tekniker och obducenten inte lyckades upptäcka det? Har frågat tidigare men fick inget svar. Med all vänlighet.
Jag undrar samma! Dog ens O genom hängning? Det borde ju vara ytterst enkelt att fastslå. 😬
Citera
2018-05-19, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dilberts
Fast om du hänvisar till Elli i en uppgift kan du väl inte dissa samma informant när hen kommer med en annan uppgift. Elli har beskrivit att Oskar for omkring till olika läkare med barnen, tom till Tyskland. Han skämtade enl. hen att de hade klippkort till vårdcentralen

Tja, nu är ju inte allt här riktig logiskt i den här tråden och inte i det egna resenomang alltid heller.
Så visst har man en tendens att nappa mer på vissa uppgifter än andra - tror inte att någon här är fri från detta. Jag har ändrat uppfattning om vissa saker fram och tillbaka. Men så här tolkar jag just det du fråga om:

Elli09 skrev att barnen var trötta, att föräldrarna var bekymrade kring detta, men att det fanns långa perioder där de var hyfsad friska, att de kunde resa och vara med på fest. Att familjen inte förstår varför sjukdomen skulle vara en orsak vad som hände. Allt som skulle kunde förklara familjen kunde ju föras fram. Det är inte mycket som har framförts hittills och med det menar jag inte någon ursäkt, men en beskrivning av den situationen föräldrarna var i. Så om barnen var mer sjuka än Elli09 skriver, så vet jag inte varför man inte skulle berätta detta. Hen har sett barnen själva. Och det har flera i familjen gjort.

De andra uppgifterna om hur mycket O var på vårdcentralen eller om han faktiskt var i Tyskland kan Elli09 inte veta själv. Hen var inte med där. Där är hen beroende på de uppgifter som O eller H lämnade.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2018-05-19 kl. 15:37.
Citera
2018-05-19, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dilberts
Det fina är att det finns en möjlighet att vara skeptisk till en enskild uppgift och ändå se helheten som de sammanlagda uppgifterna ger vid handen. Särskilt när uppgiften som skiljer sig från mängden bara är en trådsanning. Det kräver dock att man kan frigöra sig från hur man vill att det ska vara.
Flickorna var sjuka, det skulle förvåna mig enormt om en eller båda föräldrarna skulle ha lyckats lura alla inblandade inklusive flickorna. Men att dom skulle ha oturen att få kronisk borrelia, som enligt vissa inte ens existerar, i samma ålder är inte möjligt. Att någon som påstår sig ha kontakt med familjen hävdar detta gör mig skeptisk till alla uppgifter från den personen. Det är i bästa fall så att relationen är obefintlig och bygger på att man hört obekräftat skvaller eller så finns den inte alls.
Citera
2018-05-19, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
OM det rör sig om detta tror jag att Agnes var delaktig i det, om inte drivande så den som påverkades. Kanske blev hon deprimerad över flytten till Skåne och trivdes aldrig i den nya klassen och det var så allt började. Någon skrev att allt började och slutade med Agnes. Oförklarlig trötthet mm kan ha varit så som hennes depression manifesterade sig. Kanske har Moa på sikt påverkats av systerns mående också. Ni kommer ihåg Moa skrev att hon pratade med träd och frågade sig om hon var galen? När skrev hon detta?

Någon skrev också tidigt att ett eller båda barnen drabbats av OCD och det kan ju hänga ihop med någon form av psykisk ohälsa eller lindrigare vanföreställningar tänker jag.

Att minst en av föräldrarna var påverkade psykiskt (på ett sätt som var skadligt för barnen) det är i alla fall ett som är säkert. Denna förälder (eller båda föräldrarna) har säkerligen påverkat barnens mående också. Psykisk ohälsa och depression tenderar nog ofta att smitta av sig och göra omgivningen och anhöriga trötta, uppgivna, oroliga, utbrända. Därmed inte sagt att de blir så pass psykiskt sjuka att det går så illa som i detta fall.

Ja, kanske var A deprimerad, och kanske kallades hennes tillstånd för "trötthet." Mer neutralt, enligt föräldrarnas åsikt? Kanske trodde föräldrarna på allvar att botemedlet för A var att hon skulle vara hemma och vila, dvs. vila bort sin depression - trots att det brukar vara tvärtom. Den som är nedstämd behöver tvinga sig själv att ägna sig åt utåtriktade aktiviteter, för att så småningom (och steg för steg) bli piggare och återvinna lusten att vara aktiv utanför hemmet. Att isolera sig hemma kan ha motsatt effekt, det vill säga man sjunker djupare och djupare ner i depressionen.

Om någon i en familj är deprimerad på påverkar det självklart resten av familjen. Det kan vara ett hårt jobb att hjälpa ett deprimerat barn att komma på fötter igen. Och är en förälder deprimerad så påverkar detta givetvis också hela familjen. När det gäller yngre barn (som A och M) är ofta föräldrarna involverade i "hjälparbetet".

Vi vet inte varför det inte blev någon lyckad kontakt på BUP för familjen, men ibland har föräldrar felaktiga eller orealistiska förväntningar på den hjälp som kan fås där. Ofta krävs det ett mycket stort engagemang av familjen själv, och ett smidigt samarbete mellan BUP och familjemedlemmarna.
Citera
2018-05-19, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary

Jag är dålig att spekulera på detaljnivå kring hur ett brott kan ha gått till och har egentligen ingen lust att göra det heller. Det finns flera saker att tänka på. I det australiensiska fallet är det efter 22 år fortsatt oklart (eller vissa tycker det är oklart) vem som har begått brottet faren eller sonen och där har man ändå en överlevande person som har vittnad. Så polisutredningar verkar inte alltid vara 100% rätt, det har vi väl alla hört eller läst om. I det kanadensiska fallet där kvinnan var med att planera (bevisad, hon tillstod planeringen av brottet; hon kunde man förresten se som en kvinnlig anomisk gm), så påstod hon att hennes man skär upp hennes handleder. Hon dömdes till livstid för planeringen, tror jag, men ej för morden på barnen som hennes make genomförde. Jag är inte säker att hennes version stämde, men tror den kunde inte motbevisas. Hade hon dött, med den bevisning som fanns att hon skrev avskedsbrev, och man hade sett henne förblödd med öppnade pulsåder - jag är inte säker att man hade antagit att det var mannen som hade gjort detta (om han gjorde det, det förblev oklart, tror jag, polisen och ambulansen var på platsen nästan direkt och inte dagar efter).

Jag föreställer mig ett scenario där H har dött på ett sätt som kan var mord eller självmord (till exempel genom en substans) och där försvarsskador saknas. Brevet med hennes underskrift finns. Men det övertygar mig inte i nuläget. I ett fall i USA fanns sms till mannen som hade skrivits över en längre period där det framgick att kvinnan var med i tankarna kring en familicide. Otrolig att någon annan skulle ha gjort det (skrivit sms från hennes telefon 1 månad tillbaka). I fallet i Kanada fanns gm i livet som kunde förhöras. Så jag vet ju inte vad polisen har för bevisning i Bjärreds fallet. H kan ha varit med på allt möjligt. Att barnen var sjuka, att hemundervisning skulle göras, etc. men att vara med på familiciden, därför krävs det ju bevis eller? Samma gäller så klart för O om han är gm. Men OM O var den sista som bevisligen dog och med den osannolikheten för två gm, så tycker jag att det krävs bevisning för att det var 2 gm som är mer än en underskrift och en dödsorsak som kan vara mord eller självmord (min spekulation i och med att jag inte har något annat att gå på). Det kan ha varit viktigt för gm att dölja de egentliga motiven och hur dådet har skedd.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2018-05-19 kl. 15:39.
Citera
2018-05-19, 15:36
Medlem
Citat:
Flickorna var sjuka, det skulle förvåna mig enormt om en eller båda föräldrarna skulle ha lyckats lura alla inblandade inklusive flickorna. Men att dom skulle ha oturen att få kronisk borrelia, som enligt vissa inte ens existerar, i samma ålder är inte möjligt. Att någon som påstår sig ha kontakt med familjen hävdar detta gör mig skeptisk till alla uppgifter från den personen. Det är i bästa fall så att relationen är obefintlig och bygger på att man hört obekräftat skvaller eller så finns den inte alls.

Jag tror att Elii09 till och med har uttryckligen sagt att M INTE hade borrelia. Så om det finns ett inlägg där hen påstår att båda A och M har borrelia så vore jag intresserad av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in