2018-05-19, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Du har jämfört maj och april? Bra, för jag såg att YG-PDF:en verkar lite paj. I kolumnen längst tv där det står ”alla” så har maj månads rapport siffrorna från april. Alltså, SD har 22,1, ska vara 23,0. Så risken fanns ju att de glömt uppdatera hela den tabellen...

Det är sant. Fast jag tror nog att det bara är alla-kolumnen de har glömt att uppdatera.
2018-05-19, 15:39
Medlem
svenabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag ser inte fram mot SCB. Dom hade den unkna smaken att trycka ned SD till 14,8% förra gången

14,8% var exakt vad Sifo gav SD för en MÅNAD sedan. Vad kan inte SCB få för resultat efter sex månader. Jag är mycket spänd på SCB därför deras mätning är ett definitivt golv och jag gissar att det bör var en ökning på ca 3 pe. Ingen vettigt funtad människa fyller i deras kompendium. Sossar gör det förstås gärna.
2018-05-19, 15:53
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
50%? Vill du ge stöd åt det påståendet?

Är förresten alltså yougov med i denna illuminati-gren? De drog ju upp SD sist. 8,2 i juni blev 11,1 i september.
Sedan måste man ju fråga sig vad SCB höll på med innan valet 2010. Sänkte SD i sista mätningen, efter att ha höjt med i näst sista. Hade de inte fått pm:et? Eller var det en tillfällig sverigedemokratisk chef som prånglade ut korrekta siffror i näst sista mätningen?

Googlade SCB november 2009 men Sd särredovisades inte den gången i PSU Övriga hade 7,5% men vilka mer än SD kunde det vara?? Sd hade bara 3% i PSU 6 månader senare. Det blev ju 5,7% i valet och novembermätningen antydde att det borde vara mer rimligt.

Jag har förklarat SCB för hederliga. Men denna lilla undersökning visar att man inte ska tro på SCB, heller.
2018-05-19, 15:58
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Affesblogg
Yougovs siffror för SD:s kvinnoröster indikerar också att något händer mellan april och maj:

okt 14,6%
nov 13,7%
dec 13,0%
jan 13,7%
feb 15,6%
mars 15,2%
april 14,4%
maj 17,9%

Intressant, men förändringen är *inte* statistiskt säkerställd.
2018-05-19, 15:58
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Du fattar ingenting av vad kritiken mot instituten handlar om. Vi noterar att Sifo höjer Sd men vad det betyder är outgrundligt. Men man kan ana och anta att de inte vill ligga för lång efter när valet avgörs. 22% är antagligen någorlunda rätt nivå. Om Sd verkligen ökat det får vi veta med SCB som är vi gör en avstämning mot i början av juni. Inte heller där rätt nivå men de använder säkrare metoder och vi får veta om det är en reell ökning från november. SCB +5-7% = Sd i dagsläget.

Måste tyvärr revidera min uppfattning om "hederliga" SCB.

SCB i maj 2006 0,8% det blev 2,93% alltså drygt 1/3 (noga räknat 37%) av sd sympatisörerna hade de hittat.
SCB i maj 2010 3,9% det blev 5,7% alltså 2/3 delar (noga räknat 68%) hade de hittat
SCB i maj 2014 8,1% det blev 12,87% alltså 2/3 delar (noga räknat 63%) hade de hittat

Notera att Bradleyeffekten ökat en aning från 2010 till 2014!!!

SCB 2017 november 14,4 uppräknat från 63% till 100% är i alla fall 23,5%

SCB 2018 maj ska uppräknas med 1,47
2018-05-19, 16:01
Medlem
Det har blivit tydligare för fler att ”hårda frågor” såsom lag & ordning och migrationspolitik spiller över på andra områden såsom dagis och skola.

S-väljande kvinnor, som tidigare talat sig varma för mångkulturell uppfostran av sina barn, väljer nu uttryckligen bort skolor med för hög andel invandrarelever. Dels för att slippa bråkiga och stökiga elever i sig, dels för att de förstår att lärarna kommer få lägga mycket mer tid av sin tid på invandrarelever än svenska diton. Prioriteringen i skolan blir att så hög % som möjligt ska nå minimummålen - inte att var och en ska nå sin potential.

Någonstans slutar även nån hundralapp hit eller dit i plånboken ha betydelse om staten inte längre kan garantera din säkerhet. I dag blir ju kvinnor ofredade, eller i alla fall approachade verbalt, av att bara gå förbi främlingar som trycker utanför matbutiker och liknande. Förr krävdes det i regel ett dansgolv för att bli utsatt för avskrädet men nu är de ju överallt.

Tror det ligger mycket i att kvinnor är mer konforma och opportunistiska än manliga väljare. I takt med att SD normaliseras kommer följaktligen även fler kvinnoväljare, även om flera säkert radikaliserats sen 2015 med alla tafsningsar och ofredanden som följde med den stora invandringen.
2018-05-19, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Jag har vänner som har lite insyn i hur S tänker och enligt de ryktena så är deras plan B snarare MP+S+C+L. Detta är deras enda chans om de gör ett katastrofval. S&M är inte på kartan då lägger man hellre ner.

Men inte ens denna plan skulle fungera med dagens SIFO siffror

M (23,6)+SD (18,7)=42,3%
S (25,2) + MP(4)+C(8,1)+L(4,8)=42,1%
KD åker ut.

Man skulle behöva ta hjälp av V men där går nog tom gränsen för C och L får man anta.

Det verkar således vara game over för S. Det räcker att SD ensamma röstar på M's budget (eller vice versa) så går den igenom.

Och då pratar vi om SIFO's siffror med en kraftigt underskattning av SD. I verkligheten så räcker kanske inte ens V som tillskott.

Exakt vad i Ulf Kristerssons och Moderaternas uttalanden får dig att tro att de planerar att gå fram med en egen budget efter valet med stöd av SD? Att plussa ihop procenttal för olika hypotetiska konstellationer är ointressant eftersom M inte tänker samarbeta med SD. Inte samregera eller samarbeta eller samtala eller samverka, punkt. Dessutom avgörs riksdagsmajoriteter med mandat, ej procenttal i opinionsundersökningar. Ditt exempel ger inte 100%. Men mandaten i riksdagen blir alltid 100%. Alltid...
2018-05-19, 16:09
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Är inte hundra insatt, men han påstod sig ha inside info om att Inizio nu tröttnat på att tvingas "hålla nere SD" i sina mätningar och att de nu skulle höja SD oavsett vad Aftonbladet, sossarna och LO tyckte. (Något i den stilen var det om jag inte är helt ute och cyklar).

Tack, missat den debatten helt.
2018-05-19, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Affesblogg
Jag tror det också. Partiledardebatten 6 maj. Intervjuer genomförda 7 - 17 Maj 2018.

Det är sant att enskilda händelser vanligen måste mogna innan de ger utslag i mätningar och därför bör det ta ett tag innan eventuellt Löfvens fadäs slår igenom. Men det bör också vägas in hur stor och potent händelsen är. I synnerhet hur mycket den berör folk känslomässigt. Ju större påverkan desto snabbare bör händelsen rimligen ge utslag i mätningar.

Kanske var Löfvens urspårning i partiledardebatten en mycket stor händelse. Våldtäkterna är det största liket i PK-sektens garderob. Det är den fråga som det genom åren har varit viktigast att kasta ut dimridåer om. Med argument som mörkertal, anmälningsbenägenhet, lagändringar, ”våldtäkter i nära relationer dominerar” etc. Allt för att dölja det uppenbara. Att import av män från vissa kulturområden kommer att öka våldtäkterna i Sverige.

Löfven kunde knappast ha gjort ett större misstag än det han gjorde när han undvek frågan från Åkesson:

”fyra av fem utländska våldtäktsmän som bor i Sverige slipper utvisning. Fyra av fem. Varför ska vi behålla utländska våldtäktsmän?”

Signalen Löfven sänder när han försöker sig på en avledningsmanöver är att frågan för honom inte är viktig. Känslan detta genererar är en känsla av svek. Förmodligen den starkaste känslan när det gäller att påverka ens politiska åsikt. Känslan av att bli sviken kan få människor att vända på en femöring. Från rabiat sektmedlem till rabiat motståndare.

Att händelsen blev viral är en annan viktig komponent med stor betydelse för om det blir ett avtryck i opinionen. Istället för att bara nå det vanliga segmentet som är politiskt intresserade och frivilligt tittar på en partiledardebatt, blev denna fråga en snackis. Alla pratade om det och klippet med ordväxlingen nådde förmodligen ut till hundratusentals kvinnor som annars är måttligt intresserade av politik.

Yougovs siffror för SD:s kvinnoröster indikerar också att något händer mellan april och maj:

okt 14,6%
nov 13,7%
dec 13,0%
jan 13,7%
feb 15,6%
mars 15,2%
april 14,4%
maj 17,9%

Nästan 18% av kvinnorna väljer SD. Det är fler än alla center- och miljöpartist-kvinnor tillsammans (16,9%).

Löfvens blunder kan vara en katastrof av episka proportioner för sossarna. Tiotusentals nya sd-kvinnor som så sent som april 2018 var sossar. De kommer i sin tur hinna påverka många i sina bekantskapskretsar fram till valet.

Löfvens stora blunder i partiledardebatten kommer S att få betala dyrt för. Här framkom det att han inte vill tala om de enorma problem som landet har. Han framstod som svag, nervös och osäker medans Åkesson var precis tvärtom. SD kommer troligtvis att gå mycket starkt framåt i detta val medans S kommer att göra det motsatta.

Valet 2018 kommer till stor del att i första hand handla om SD från Sjupartiets sida. De förstår mycket väl i vilken riktning valresultatet kommer att bli.
2018-05-19, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Exakt vad i Ulf Kristerssons och Moderaternas uttalanden får dig att tro att de planerar att gå fram med en egen budget efter valet med stöd av SD? Att plussa ihop procenttal för olika hypotetiska konstellationer är ointressant eftersom M inte tänker samarbeta med SD. Inte samregera eller samarbeta eller samtala eller samverka, punkt. Dessutom avgörs riksdagsmajoriteter med mandat, ej procenttal i opinionsundersökningar. Ditt exempel ger inte 100%. Men mandaten i riksdagen blir alltid 100%. Alltid...
Exakt vad får dig att tro att Kristerssons och Ms uttalanden är platsen att leta efter ledtrådar till skisser på framtida maktkonstellationer? Jag tror det i efterhand kommer att framstå som den här valrörelsens konstigaste typ av kommentar, alltså ”UK säger inte att han tänker söka samarbete med SD alltså är det uteslutet att det kommer att hända, punkt.” ”UK säger nej till SD, so there, ha ha pilutta er.”

Du kan fråga UK tusen gånger och han kommer att svara med någon av hundra varianter på ”vi söker mandat för en alliansregering”. Du kan hänga honom ut från ett fönster på 40:e våningen. Du kan ”hota” med att du företräder en miljon aktivister som tänker kapa internet och varna hela världen för M tills han ger ett bindande svar innan valet. Det är meningslöst att fråga och orimligt att förvänta sig ett svar som är uttömmande och gäller för överskådlig framtid. Efter valet gör han det han måste dvs tar stöd av SD.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-05-19 kl. 16:42.
2018-05-19, 17:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Exakt vad får dig att tro att Kristerssons och Ms uttalanden är platsen att leta efter ledtrådar till skisser på framtida maktkonstellationer? Jag tror det i efterhand kommer att framstå som den här valrörelsens konstigaste typ av kommentar, alltså ”UK säger inte att han tänker söka samarbete med SD alltså är det uteslutet att det kommer att hända, punkt.” ”UK säger nej till SD, so there, ha ha pilutta er.”

Du kan fråga UK tusen gånger och han kommer att svara med någon av hundra varianter på ”vi söker mandat för en alliansregering”. Du kan hänga honom ut från ett fönster på 40:e våningen. Du kan ”hota” med att du företräder en miljon aktivister som tänker kapa internet och varna hela världen för M tills han ger ett bindande svar innan valet. Det är meningslöst att fråga och orimligt att förvänta sig ett svar som är uttömmande och gäller för överskådlig framtid. Efter valet gör han det han måste dvs tar stöd av SD.
Jag tror du har rätt. Han kommer att motivera det med "för Sveriges bästa", "man måste respektera valresultatet och svenska folkets vilja", "alternativet är nyval" etc. De moderater som vill får lämna skutan. Jag tror UK är pragmatiker. Han agerar till sisdt og syvende rationellt.
2018-05-19, 17:30
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
Fröjdas åt den vackert lila erigerade linjen istället för att bekymra dig för dippen som kan komma.
Jag är inte ett dugg bekymrad, tvärtom så tror jag att SD kommer att få cirka 25 procent i valet.

Jag konstaterade bara att det under valår historiskt sett har funnits en dal för SD under våren, och att det sedan har gått spikrakt uppåt under sommaren och hösten. Det var bland annat en sådan dal (3,9 i SCB) som SVT använde som förevändning för att inte låta SD vara med i slutdebatten 2010.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in